سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

70 درصد خودروسازی خصوصی تعطیل شد اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - آمار وزارت صمت نشان می‌دهد شرکت‌های خودروسازی خصوصی دچار افت تیراژ تولید و حدود 70 درصد آن‌ها نیز عملا تعطیل شده‌اند.

جدیدترین آمار تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد شرکت‌های بخش خصوصی با افتی بزرگ در تیراژ مواجه و 70 درصد آن‌ها (از حیث تعداد) نیز عملا تعطیل شده‌اند. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت که به هفت ماه نخست سال جاری مربوط می‌شود، کل تیراژ محصولات سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور تا پایان مهر، تنها 14 هزار و 982 دستگاه بوده است. درحالی‌که شرکت‌های خودروسازی خصوصی‌ در هفت ماه سال گذشته بیش از 70 هزار دستگاه تولید داشتند و بنابراین امسال و تا پایان مهر، متحمل افتی 80 درصدی شده‌اند. در آمار وزارت صمت، نام 10 شرکت به‌عنوان خودروسازان خصوصی منتشر شده که در این بین، هفت شرکت هیچ تولیدی در مهر امسال نداشته‌اند. با این حساب، عملا 70 درصد خودروسازی خصوصی کشور تعطیل شده و سه شرکت دیگر نیز با تیراژی بسیار اندک فعال باقی مانده‌اند.
پاسخ این پرسش که چرا چنین بلایی بر سر بخش خصوصی صنعت خودرو آمده، در تحریم نهفته است؛ زیرا بیشتر شرکای خارجی خصوصی‌ها، ایران را ترک کرده یا فعالیت خود را به حداقل رسانده‌اند. پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور این کشور، مبنی بر تحریم خودروسازی ایران، قابل پیش‌بینی بود که شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی به تبعیت از این اقدام و از ترس جریمه‌‌ی آمریکایی‌ها، چمدان‌هایشان را ببندند و از ایران خارج شوند؛ اما گمان می‌رفت چینی‌ها در کشور باقی بمانند. با‌این‌حال، تحریم‌ها آن‌قدر سخت بود که خودروسازان چینی نیز ترجیح دادند این‌بار و به عکس دوران تحریم قبلی ریسک نکنند و از ایران بروند. ازآنجاکه ستون خودروسازی بخش خصوصی کشور را شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهند، تحریم سبب شد خصوصی‌ها به مشکل بربخورند و بیشتر آن‌ها شرکای چینی خود را از دست دهند. البته در بخش خصوصی ایران شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای نیز حضور دارند؛ اما تیراژ آن‌ها بسیار کمتر از چینی‌ها است؛ ازاین‌رو، با رفتن شرکت‌های چینی، این بخش از صنعت خودرو ایران دچار بحران شد.
اوایل تحریم تولید در خودروسازان خصوصی رو به افت رفت؛ اما متوقف نشد. با‌این‌حال، رفته‌رفته با قطع ارتباط کامل شرکای خارجی، بیشتر شرکت‌های بخش خصوصی به حالت تعطیل درآمدند. البته خودروسازان چینی اصلا قصد نداشتند بازار ایران را ترک کنند که تازه جا پای خود را در آن سفت کرده بودند. باوجوداین، تحریم سفت و سخت آمریکایی‌ها ابتکار عمل را از آن‌ها گرفت. جدا از اینکه ارسال قطعات خودرو به ایران مشمول تحریم و جرایم مادی و معنوی می‌شد، ازحیث عملیات پولی و بانکی (نقل‌وانتقال پول) نیز آمریکا تقریبا تمامی منافذ را بست تا تقریبا هیچ خودروسازی در جهان (ازجمله چینی‌ها) ریسک همکاری با ایرانی‌ها را نپذیرد. در تحریم‌های قبلی خودروسازان چینی نه‌تنها ایران را ترک نکردند؛ بلکه فعالیت خود را نیز گسترش دادند و حتی شرکت‌های جدیدی به بخش خصوصی و حتی نیمه دولتی صنعت خودرو کشور پیوستند. تا قبل از تحریم خودروسازی در نیمه‌ی تابستان 1397، خودروسازان چینی توانسته بودند سهمی نزدیک به 20 درصد از بازار ایران برای خود دست‌و‌پا کنند و اگر مانع تحریم سر راه آن‌ها سبز نمی‌شد، سهمشان بیشتر نیز می‌شد.
نکته‌ی مهم دیگری که درباره‌ی خودروسازی بخش خصوصی، به‌خصوص شرکای چینی آن وجود دارد، کم‌توجهی به داخلی‌سازی قطعات است. چینی‌ها در این سال‌ها اقدامات جدی خاصی برای داخلی‌سازی انجام ندادند؛ بنابراین، بخش خصوصی وابستگی زیادی به قطعات خارجی داشت و همچنان نیز دارد. بنابر آخرین آمارها، داخلی‌سازی قطعات در خودروهای چینی مونتاژ ایران، از 40 درصد تجاوز نکرد؛ 40 درصدی که تازه بیشتر آن را رنگ و مونتاژ و قطعاتی ساده تشکیل می‌داد. درباره‌ی اینکه چرا داخلی‌سازی در بخش خصوصی صنعت خودرو ضعیف بود، دلایل مختلفی مطرح می‌شود؛ ازجمله اینکه وزارت صمت و شرکت‌های داخلی فشاری بابت ساخت داخل به چینی‌ها وارد نکردند و چنین اقدامی ازنظر اقتصادی به‌صرفه نبوده است. برخی بر این باورند که اگر وزارت صمت و شرکت‌های داخلی بخش خصوصی چینی‌ها را بابت داخلی‌سازی زیرفشار قرار می‌دادند، حالا این بخش اوضاع بهتری در تولید داشت. درمقابل، برخی دیگر نیز معتقدند به‌صرفه‌تربودن واردات قطعات خودروهای چینی در‌مقایسه‌با ساخت داخل آن‌ها، دلیل ضعف در ساخت داخل قطعات بوده است. هرچه هست، خودروسازی بخش خصوصی ایران این روزها حال‌و‌روز خوشی ندارد و خطوط تولید بیشتر شرکت‌ها به حالت توقف درآمده است. درست است که روی کاغذ هنوز چهار شرکت بخش خصوصی فعال هستند، اولا با تیراژی کم کار می‌کنند و ثانیا مشخص نیست فعالیت آن‌ها در آینده تداوم داشته باشد. سهم خودروسازان خصوصی‌ از تولید
بنابر آمار موجود، تیراژ خودروسازان بخش خصوصی تا پایان مهر امسال به 15 هزار دستگاه نیز نرسیده و این موضوع نشان می‌دهد تولید آن‌ها به یک‌پنجم هفت ماه سال گذشته نزدیک شده است. همچنین باتوجه‌به تولید کل خودروهای سواری در کشور در هفت ماه ابتدایی امسال، سهم محصولات بخش خصوصی از تیراژ کلی به 3/3 درصد نزول کرده است. به عبارت بهتر، خصوصی‌ها تا پایان مهر امسال تنها یک‌سی‌ام از کل تیراژ خودروهای سواری کشور را تولید کرده‌اند.
در بین خودروسازان بخش‌خصوصی بیشترین تیراژ در هفت ماه ابتدایی امسال به کرمان‌موتور تعلق گرفته است. بنابر آمار اعلامی، این شرکت تا پایان مهر امسال 9 هزار و 808 دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌ تا در‌مقایسه‌با هفت ماه سال گذشته، 63 درصد افت تیراژ را تجربه کند. کرمان‌موتور همچنین در مهر امسال 1،185 دستگاه تیراژ داشت تا جزو معدود شرکت‌های بخش خصوصی باشد که حداقل تا پایان مهر هنوز فعال بوده است.
در بین محصولات تولیدی کرمان‌موتور در هفت ماه سال جاری، هیوندای النترا دیده نمی‌شود؛ اما مدل‌های ‌i20 و اکسنت مونتاژ شده‌اند. اکسنت حتی در مهر نیز تولید شده و کرمان‌موتور پنج دستگاه از این محصول را مونتاژ کرده است. طبق آمار منتشرشده، لیفان در هیچ‌یک از مدل‌هایش دیگر جایی در سبد تولیدات کرمان‌موتور در هفت ماه امسال نداشت؛ با‌این‌حال برخی مدل‌های جک تولید شده‌اند. کرمان‌موتور توانست در هفت‌ ماه ابتدایی امسال 9 هزار و 785 دستگاه از مدل‌های مختلف جک را مونتاژ کند. بیشترین تیراژ تولید در کرمان‌موتور به جک S5 و کمترین تیراژ نیز بهJ5 تعلق دارد. طبق آمار منتشرشده، کرمان‌موتور در مهر امسال نیز درمجموع 1،180 دستگاه جک تولید کرد.
دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن در هفت ماه امسال 1،220 دستگاه خودرو تولید کرده؛ درحالی‌که نام هاوال و بسترن نیز در جمع تولیدات این شرکت دیده می‌شود. با‌این‌حال گروه بهمن در‌مقایسه‌با هفت ماه ابتدایی سال گذشته افتی 80 درصدی به خود می‌بیند. بهمن موتور در مهر امسال فقط 224 دستگاه انواع محصول سواری شامل مزدا 3 و هاوال و بسترن تولید کرد. در‌این‌میان، مزدا 3 تا پایان مهر تیراژی 717 دستگاهی به‌خود اختصاص داد و هاوال و بسترن نیز به‌ترتیب 89 و 414 دستگاه تولید کرده‌اند. گروه بهمن پیش‌تر به مشتریان خود اعلام کرده بود توان تحویل هاوال را ندارد و آن‌ها باید محصول جایگزین تحویل بگیرند؛ باوجوداین، خودرو موردنظر در مهر امسال تولید شده است. از گروه بهمن بگذریم و به مدیران‌خودرو برویم؛ شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند یا بهتر است بگوییم مونتاژ می‌کرد. بنابر آمار موجود، این شرکت در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته است. مدیران‌خودرو تا پایان مهر، 2،751 دستگاه از انواع خودروهای سواری را تولید کرده تا درمقایسه‌با هفت ماه سال گذشته، 91/3 درصد افت کند. در بین محصولات این شرکت، چری آریزو 5 بیشترین تیراژ و ام‌وی‌ام 315 کمترین تیراژ را داشته است.
مقاله‌های مرتبط:
تولید خودرو حدود 50 درصد کاهش یافت دلیل کاهش 72 درصدی تولید خودرو در کشور و راه خروج از آن
سایر خودروسازان بخش خصوصی نیز فرازوفرود درخورتوجهی در تولید هفت ماه امسال داشته‌اند. در‌این‌میان، صنعت‌خودرو آذربایجان که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول است، در مهر تعطیل بوده و هیچ تولیدی نداشته است. صنعت‌خودرو آذربایجان، تنها 135 دستگاه تیراژ در هفت ماه امسال داشته که در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته افت 96 درصدی را نشان می‌دهد. از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر می‌رسد در هفت ماه امسال و درمقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته، با افت 90 درصدی مواجه شده و تیراژی تنها 79 دستگاهی داشته است. کارمانیا که محصولات BYD چین را در ایران مونتاژ می‌کرد، در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته و به‌نظر می‌رسد BYD ایران را ترک کرده است. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام خودروسازان بم در هفت ماه امسال تیراژی 320 دستگاهی از خود به‌جا گذاشته است. باتوجه‌به این رقم، خودروسازان‌ بم در‌مقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته، 77 درصد افت تولید را تجربه می‌کند. خودروسازان بم محصولی دیگر از جیلی چین را مونتاژ می‌کند و در مهر فقط 58 دستگاه تیراژ داشته است.
دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان‌خودرو نیز توانست در هفت ماه امسال تیراژی 398 دستگاهی از خود به‌جا بگذارد. ریگان‌خودرو محصولی به‌نام کوپا مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد. با‌این‌حال، ریگان‌خودرو در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته است. همچنین، سازه‌های خودرو دیار نیز که محصولی به نام سابرینا متعلق به گریت‌وال چین را مونتاژ می‌کرد، در هفت ماه امسال 167 دستگاه تیراژ داشته و این شرکت در مهر امسال هیچ محصولی تولید نکرده است. درنهایت دو شرکت عظیم‌خودرو و سرمایه‌گذاری بایک نیز فعالیتی در مهر امسال نداشته‌اند؛ اما در هفت ماه سال جاری، اولی 44 دستگاه و دومی 65 دستگاه محصول تولید کرده‌اند.

نام شرکتتولید هفت ماه نخست امسالتولید مهر ماه امسالدرصد کاهش
کرمان‌موتور 9،8081،185 63
مدیران‌خودرو 2،751--- 91/3
گروه بهمن 1،220224 80
ریگان‌خودرو 398--- 60
خودروسازان بم 3205877
سازه‌های خودرو دیار 167--- 63
صنعت خودرو آذربایجان 135--- 96
کارمانیا 79--- 90
سرمایه‌گذاری بایک 65--- ---
عظیم خودرو 44--- ---

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/96280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر