سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

در نسل نهم کنسول‌ها خون به پا خواهد شد! استارت آپ

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ویجیاتو / رقابت بین کنسول‌ ها و به خصوص دو کمپانی سونی و مایکروسافت یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات هر نسل از بازی‌های ویدیویی است که در انتها هم به نفع ما گیمرها تمام می‌شود. این رقابت درست به مانند یک مسابقه طولانی شطرنج می‌‌ماند که کمپانی‌های بزرگ جای بازیکن‌ها نشسته و مهره‌ها هم همان کنسول‌ها و امکاناتی است که ارائه می‌دهند. زمانی که مسابقه به اتمام می‌رسد، بازیکن‌ها مهره‌هایشان را جمع کرده و برای رقابتی دیگر آماده می‌شوند اما در مسابقه بعدی استراتژی اهمیت بیشتری دارد چرا که بازیکن‌ها حریفان خود را بهتر می‌شناسند. برخی از بازیکن‌ها از اشتباهات خود و حریف خبر دارند و متاسفانه بعضی دیگر به پیروزی‌های خود بیش از حد غره می‌شوند.
برای آنکه بتوانیم درک بهتری از بازی رقیب‌های حال حاضر در نبرد بعدی داشته باشیم، باید نگاهی مختصر داشته باشیم به نسل‌های پیش و اینکه چطور در طول زمان تجربیات هر نسل روی رقابت بعدی بین کمپانی‌ها تاثیر گذاشتند.
در نسل هفتم کنسول‌ها، یکی از برگ‌های برنده مایکروسافت معرفی زودتر (حدود یک سال) کنسولش یعنی ایکس باکس 360 بود. از طرفی شرقی‌ها که به موفقیت استثنایی پلی استیشن 2 مغرور شده و به راحتی ایکس باکس ارجینال را شکست داده بودند،‌ ریسک‌پذیرتر بوده و ابایی از اعمال سیاست‌هایی دشوار نداشتند.
عرضه دیرتر پلی‌ استیشن 3، قیمت بالاتر و البته معماری پیچیده کنسول باعث شد تا ایکس باکس 360 چند سال اول رقابت را به راحتی جلو بیافتد،‌ آن هم در حالی که در همین دوره کنسول مایکروسافت از مشکل سخت‌افزاری جدی‌ای رنج می‌برد که باعث سوختن مادربرد و روشن شدن چراغ‌های پاور می‌شد که گیمرها به آن اصطلاح «سه چراغ مرگ» را داده بودند. ایراد بزرگی که کنسول را غیر قابل استفاده می‌کرد اما با پشتیبانی خوب مایکروسافت در تعویض مدل‌های خراب، عرضه مدل‌های جدید با مادربورد سالم Jasper و کیفیت بهتر بازی‌های مولتی‌پلتفرم روی ایکس باکس 360، سونی مجبور به عقب کشیدن از سیاست‌های خود شد.
در این بین احتمالا نیازی نیست در مورد نینتندو و کنسول تکرار نشدنی Wii هم صحبتی کنیم. فروش و محبوبیت این کنسول به قدری بالا و خیره کننده بود که مایکروسافت و سونی می‌دانستند برای رسیدن به آن کاری از دستشان بر نمی‌آید و به رقابت بین خودشان برای جذب مخاطبین بازی‌های حرفه‌ای‌تر قانع شده بودند. رقابت در نسل هفتم بسیار تنگاتنگ و نزدیک پیش رفت و سونی با سرمایه‌گذاری قابل توجه روی بازی‌های انحصاری و اصلاح سیاست‌های اشتباهش حتی توانست در پایان نسل با اختلافی بسیار کم رقیبش را شکست دهد.
حالا قبل از آنکه به نسل هشتم و حال حاضر سفر کنیم، بیاید به شرایط هر سه بازیکن اصلی دنیای کنسول قبل از شروع این نسل، نگاهی داشته باشیم. سونی کارش را در نسل هفتم به سخت‌ترین شکل آغاز کرده بود، در چند سال ابتدایی شروع نسل حسرت ماندن در جایگاه سوم رقابت را چشیده بود و ارزش پیروزی نصف و نیمه‌ای را که کسب کرده بود، به خوبی می‌دانست. نینتندو اعتقاد داشت که راز جذب مخاطبین را می‌داند و نیازی نیست هیچ درسی از حریفانش بگیرد. برای همین تصمیم گرفت عجله کند و استارت نسل بعد را زودتر از سونی و مایکروسافت بزند، آن هم با سخت‌افزاری ضعیف‌تر از آن چیزی که انتظارش را داشتیم و با طراحی انقلابی و جدید که البته آنطور که باید فکر شده نبود.
در مدت زمانی کوتاه و بسیار زودتر از آنچه که انتظارش می‌رفت، Wii U ثابت کرد که نمی‌تواند موفقیت قبل را تکرار کرده و تا انتهای رقابت دوام بیاورد. اما بخش گیم و کنسول مایکروسافت در آن سوی میدان هم متاسفانه به دست فردی افتاده بود که تجربه و درک درستی از رقابت کنسول‌ها نداشت و هم مایکروسافتی که تا لحظات آخر نسل قبل پیروز باقی مانده بود، احساس نمی‌کرد که راضی نگه داشتن مخاطب و داشتن او در کنار خودش تا چه حد مهم است.
دلایل پیروزی بی‌شک و شبهه سونی در این نسل تقریبا همه به شروع درست ژاپنی‌ها در آغاز نسل بر می‌گردد. ایکس باکس وان نه قدرت کمتری نسبت به پلی استیشن 4 داشت و نه از ایراد سخت‌‌افزاری خاصی رنج می‌برد. موضوع آن بود که سونی با درس گرفتن از نسل‌های پیش می‌دانست چطور بازی کند. اینکه چطور منتظر بماند حریف تمام کارت‌هایش را رو کند، عکس‌العمل مخاطبین را ببیند و حالا با سیاست‌هایی کاملا مستقیم و تخریب کننده حریف را ضعیف جلوه دهد.
ایکس باکس وان به خاطر کینکت قیمت بیشتری دارد و کنسول بدون کینکت غیر قابل استفاده است؟ پلی استیشن 4 در نتیجه 100 دلار ارزان‌تر بوده و هیچ گجت و ابزاری به اجبار همراه با کنسول عرضه نخواهد شد. نمی‌توانید بازی‌های ایکس باکس وان را با دوستان و اعضای خانواده به اشتراک بگذارید و هر 24 ساعت هم کنسول برای چک کردن باید به اینترنت متصل شود؟ در پلی استیشن 4 هیچ خبری از چنین محدودیت‌هایی نیست. این قضیه حتی تا حدی ادامه پیدا کرد که سونی به راحتی با ساده‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین ویژگی‌ها و اعداد و ارقام هم بازی می‌کرد. ایکس باکس وان تنها می‌تواند 5 دقیقه انتهایی گیم‌پلی شما را ضبط کند؟ ما تا 15 دقیقه را ممکن کردیم.
اما حالا در انتهای این نسل و زمان کمی که تا خوردن سوت آغاز نسل نهم باقی مانده، با رهبری درست فیل اسپنسر، مایکروسافت آن شرکت بی‌تجربه و یک دنده شروع این نسل نیست. در حال حاضر اتفاقا همه نگاه‌ها به مایکروسافت و کنسول جدیدش است و باید اعتراف کرد که ردموندی‌ها در هایپ و ایجاد هیجان بهتر از ژاپنی‌ها عمل کردند.
فاصله زیاد و برتری قابل توجه پلی استیشن 4 در این نسل مایکروسافت را به سمت ارائه سرویس‌ها و قابلیت‌هایی فوق‌العاده کاربردی و کاربرپسند سوق داد که حالا حتی اگر مایکروسافت بخواهد هم نمی‌تواند از آن‌ها پا پیش بکشد. از طرفی هر چقدر که تصاویر پتنت‌ها و ظاهر نسخه‌ DevKit پلی استیشن 5 از نظر تقریبا همه مخاطبان عجیب و زشت است و سونی هم برای راحت کردن خیال گیمرها از ظاهر کنسول بعدی‌اش اقدامی نمی‌کند، حالا می‌دانیم Xbox Series X دقیقا چه شکلی است و چه ظاهر زیبا و هیجان‌انگیزی دارد.
هر دو کنسول همزمان عرضه می‌شوند اما مایکروسافت با تبلیغات و دادن اطلاعات بیشتر چون نسل هفتم توانسته نگاه‌های نخست را جذب خود کند آن هم اطلاعاتی که در آن‌ها خبری از محدودیت‌های احمقانه و ناامید کننده نیست. همه‌چیز به سود مایکروسافت است اما سونی همچنان می‌تواند ورق را به نفع خودش برگرداند اگر از یاد نبرد که نبردهای قبلی چه درسی به آن‌ها داده است؛‌ اینکه مغرور نشوند و حریف را دست کم نگیرند.
مایکروسافت هم درسش را گرفته و به خوبی می‌داند که نباید زودتر از رقیب همه کارت‌هایش را نشان دهد و از تمام ویژگی‌های کنسولش پرده بردارد. شکست دادن چنین رقیبی به آسانی گذشته نیست. سونی به نظر می‌رسد با منتظر ماندن برای مایکروسافت در عوض فرصت‌هایی چون E3 و مراسم The Game Awards برای جذب مخاطبین را از دست داده و از طرفی ممکن است همین انتظار و هیجان‌ها مایکروسافت را به افشای اطلاعات بیشتر و کامل‌تر وسوسه کند، فرصتی فوق‌العاده برای سونی تا دوباره مورد به مورد ویژگی‌های کنسول رقیب را به سخره بگیرد.
یک میدان جنگ را تصور کنید که در یک سوی آن عضو جدیدی از خانواده‌ای 25 ساله و قدیمی ایستاده، در سمتی دیگر Xbox Series X را داریم که نتیجه درس گرفتن از اشتباهات دو نسل پیاپی است و در انتها نینتندو که نه تنها بازی‌هایش همچنان جادوی منحصربفرد خود را دارند، بلکه کنسول آخرش همان رویایی را به تحقق پیوسته که Wii U در آن شکست خورد. اگر همه چیز درست پیش برود، قرار است شاهد یکی از هیجان‌انگیزترین و تنگاتنگ‌ترین رقابت‌‌های کنسولی باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/99645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

مشخصات کامل آیفون SE 4 فاش شد