سیاست و بازاریابی
شبکه اجتماعی Pinterest و آنچه درباره آن باید بدانید
سه شنبه 24 دی 1398 - 2:17:48 PM
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی - مجله پلازا / درباره شبکه اجتماعی پینترست (Pinterest) چه می‌دانید؟ آیا تا به حال نام آن را شنیده‌اید؟ ما در این مقاله این شبکه اجتماعی پرطرفدار را معرفی کرده و کاربردهای مختلف آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در عصر ارتباطات و با وجود برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، احتمالا نام برنامه پیننترست را شنیده‌اید. این برنامه نیز مانند شبکه‌های اجتماعی دیگر از جمله اینستاگرام، عکس محور است و برای جستجو و اشتراک‌گذاری تصاویر موردنظر شما طراحی شده است.
پینترست جزو شبکه‌های اجتماعی محبوب در سراسر دنیا است که کاربران بسیاری دارد. نکته جالبی که درباره پینترست وجود دارد این است که بیش از نیمی از کاربران این برنامه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. شبکه اجتماعی پینترست به کاربران امکان می‌دهد تا تصاویر مربوط به کالاها، خدمات و موضوعاتی که به آن‌ها علاقه دارند را در این برنامه با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
با ما همراه باشید تا در ادامه این برنامه منحصربه‌فرد را به طور کامل به شما معرفی کنیم و کاربردهای آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
برنامه پینترست چیست؟
پینترست یک شبکه و برنامه موبایل در رسانه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری تصاویر است. این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد تا تصاویری را براساس علایق و سلایق خود به اصطلاح «پین» یا اشتراک‌گذاری کنند و سایر کاربران پینترست نیز می‌توانند این تصاویر را لایک کرده و در صورت تمایل، مجددا آن‌ها را پین کنند. کاربران شبکه اجتماعی پینترست می‌توانند تمام تصاویر اشتراک‌گذاری شده توسط یک کاربر را دنبال کنند. اعضای پینترست همچنین می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر نیز عکس‌ها و تصاویر خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر در ارتباط باشند.
این سایت در سال 2010 با سرمایه‌گذاری مبلغ 27 میلیون دلار توسط پاول اسکیارا، اوان شارپ و بن سیلبرمن راه‌اندازی شد و با چندین زبان زنده دنیا از جمله انگیلسی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و غیره در دسترس کاربران قرار گرفت. شبکه اجتماعی پینترست همچنین طبق نظر نشریه تایم (Time) در فهرست 50 سایت برتر سال 2011 قرار گرفته ‌است.
تاریخچه ایجاد سایت Pinterest
توسعه شبکه اجتماعی پینترست در دسامبر سال 2009 (آذر ماه 1388) آغاز شد. این وب سایت 9 ماه پس از راه‌اندازی تعداد 10.000 کاربر داشت. سیلبرمن یکی از پایه‌گذاران برنامه پینترست اظهار داشت که وی شخصا به 5.000 کاربر اول این وب سایت، شماره تلفن همراه خود را ارائه کرده و حتی با برخی از این کاربران نیز ملاقات داشته است. با راه‌اندازی شبکه اجتماعی پینترست برای کاربران گوشی آیفون در اوایل مارس 2011 (اسفند 1389)، تعداد دانلود این برنامه بسیار افزایش یافت و طبق اظهارات سرمایه‌گذاران، این تعداد بیش از حد انتظار بود.
نسخه پینترست برای آیپد نیز در آگوست 2011 راه‌اندازی شد. نسخه پینترست موبایل (Pinterest Mobile) که ماه بعد معرفی شد نیز نسخه‌ای از این وب سایت برای کاربران غیر آیفون بود.
همانطور که گفته شد نشریه تایم، شبکه اجتماعی پینترست را در فهرست «50 وب سایت برتر سال 2011» قرار داد. در دسامبر 2011 (آذر 1390)، این سایت با توجه به داده‌های شرکت بازاریابی هیت وایز (Hitwise) با تعداد 11 میلیون بازدید در هفته، به یکی از 10 سرویس برتر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.
در ژانویه 2012 (دی 1390)، شرکت اینترنتی بازاریابی کام اِسکور (Comscore) گزارش داد که این سایت تعداد 11.7 میلیون بازدیدکننده منحصربه‌فرد در ایالات متحده آمریکا داشته ‌است. شرکت کام اِسکور، رشد متوسط کاربران منحصربه‌فرد را از اواسط ماه ژانویه تا اواسط ماه فوریه به میزان 85 درصد و از اواسط ماه فوریه تا اوسط ماه مارس به میزان 17 درصد به ثبت رسانده است. سیلبرمن در یک کنفرانس تعاملی در مارس 2012 اعلام کرد که صفحات پروفایل‌های جدید در حال توسعه هستند و به زودی اجرا می‌شوند. طبق گفته نماینده شرکت هیت وایز، این سایت در مارس 2012 (اسفند 1390) در کنار شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر به سومین شبکه اجتماعی بزرگ ایالات متحده تبدیل شد. در آگوست 2016 (مرداد 1395)، پینترست امکان پخش ویدئو را راه‌اندازی کرد و برای کاربران و نام‌های تجاری، این امکان را به وجود آورد تا ویدئوهای خود را با مدت زمان دلخواه در سایت بارگذاری و ذخیره کنند.
راهنمای ساخت اکانت در پینترست
برای شروع ابتدا به سایت Pinterest مراجعه کنید. برای ثبت‌نام در این سایت سه گزینه پیش رو دارید. شما می‌توانید با اطلاعات حساب کاربری فیسبوک یا توییتر و یا از طریق وارد کردن آدرس ایمیل خود، یک حساب کاربری جدید پینترست بسازید. اگر به جای استفاده از اطلاعات کاربری اکانت توییتر و فیسبوک خود از طریق آدرس ایمیلتان یک حساب کاربری جدید بسازید، پینترست از شما می‌خواهد آدرس ایمیل خود را تایید کنید.
نام کاربری حساب پینترست شما باید منحصربه‌فرد باشد؛ اما بعدا نیز می‌توانید آن را تغییر دهید. شما می‌توانید سه تا پنج کاراکتر در نام کابری پینترست خود داشته باشید، اما نمی‌توانید از هیچگونه علائم نقطه‌گذاری، خط تیره و یا هر علائم دیگری استفاده کنید.
سپس صندوق دریافت ایمیل خود را باز کرده و پیام تاییدیه‌ای را که پینترست برای شما ارسال کرده است را پیدا کنید. این پیام حاوی یک لینک تاییدیه است که باید بر روی آن کلیک کنید تا مجددا به سایت پینترست بازگردید و ثبت‌نام خود را تمام کنید.
شبکه اجتماعی پینترست از بخش‌های متعددی تشکیل می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.
1. هوم فید (Home Feed)
هنگامی که برای اولین بار و یا به عنوان کاربر جدید وارد شبکه اجتماعی پینترست می‌شوید، عکس‌های بی‌شماری را مطابق با علایق خود مشاهده می‌کنید. به این مجموعه بی‌شمار از عکس‌ها، هوم فید گفته می شود. هوم فید نیز مانند بسیاری از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر، جایی است که تمام موضوعات و پست‌های افرادی که آن‌ها را دنبال کرده‌اید در آنجا به نمایش گذاشته می‌شوند.
تفاوت بزرگی که وجود دارد این است که تمام مطالب بصری هستند و استفاده از کلمه و جمله ضرورتی ندارد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که موضوعات و مطالب موجود در هوم فید شما تغییر خواهند کرد؛ زیرا الگوریتم این قسمت به صورتی است که موضوعات مورد علاقه شما را شناسایی می‌کند.
تصور کنید من می‌خواهم کیک درست کنم؛ بنابراین در قسمت «جستجو» عبارت «کیک شکلاتی» را برای پیدا کردن عکس‌های آن می‌نویسم. همزمان با نشان دادن میلیون‌ها تصویر از کیک شکلاتی، الگوریتم پینترست در می‌یابد که «این کاربر کیک دوست دارد! او شاید به کاپ کیک نیز علاقه داشته‌باشد».
بنابراین دفعه بعدی که به هوم فید خود مراجعه کنم، پینترست به دنبال نتیجه جستجوی پیشین من، تصویر چندین کیک و کاپ کیک را نمایش خواهد داد. این قسمت به گونه‌ای طراحی شده ‌است تا شما را به جستجوی بیشتر ترغیب کند.
2. نوار جستجو (Search Bar)
در بالاترین قسمت صفحه خود در گوشه سمت چپ، یک نوار جستجو مشاهده خواهید کرد. با نوشتن کلمات کلیدی در این نوار، می‌توانید برچسب ها و موضوعات ویژه‌ای که ممکن است در هوم فید شما نمایش داده نشوند را پیدا کنید.
زمانی که یک کلمه را بنویسید، پینترست موضوعات دیگری که با آن کلمه مرتبط باشند را به شما پیشنهاد می‌دهد. این موضوعات به صورت کلمات رنگی در زیر آن نمایش داده می‌شوند.
3. پین ها (Pins)
مهم‌ترین قسمت بعدی شبکه اجتماعی پینترست، توانایی شما در «پین کردن» و یا ذخیره موارد پین شده است. پین کردن اساسا به معنای آن است که شما مجموعه‌ای از تصاویر را در کنار هم قرار می‌دهید تا به نوعی سازمان‌دهی شوند.
هر تصویر مجزا یک «پین» است که شخص دیگری برگزیده است. هنگامی که یک عکس تبلیغاتی در هوم فید و یا نوار جستجو شما ظاهر می‌شود و می‌خواهید آن را در صفحه شخصی خود ذخیره کنید، با روشی بسیار ساده می‌توانید این کار را انجام دهید.
برای ذخیره یک پین، ابتدا بر روی تصویر کلیک کنید و سپس بر روی دکمه‌ای در گوشه سمت راست، قسمت بالای صفحه نمایش که گزینه ذخیره (Save) را دارد کلیک کنید. با انجام این کار می‌توانید آن عکس را در یکی از بُردهای خود ذخیره کنید.
4. بُردها (Boards)
چهارمین قسمت مهم شبکه اجتماعی پینترست، بُردهای شما است. بُرد آن قسمتی است که شما در آنجا پین‌های مجزا را برای استفاده شخصی یا اشتراک‌گذاری با دیگران ذخیره می‌کنید.
برای ساختن یک بُرد باید بر روی نام کاربری خود که قسمت بالای سمت راست صفحه نمایش شما در کنار گزینه فالویینگ (Following) قرار داد کلیک کنید. زمانی که وارد صفحه پروفایل خود شدید، بر روی علامت + کلیک کرده و گزینه ایجاد بُرد (Create Board) را انتخاب کنید. شما می‌توانید یک بُرد را با یک محتوا و هدف خاص بسازید و آن را به صورت شخصی و عمومی درآورید.
5. پروفایل (Profile)
پروفایل شما مهم‌ترین بخش پینترست است. پروفایل شما محلی است که هر شخص با کلیک بر روی نامتان می‌تواند بُردهای عمومی، عکس پروفایل و لینک‌های شما را مشاهده کند. افراد همچنین می‌توانند تعداد فالورهای شما (Followers) و نیز تعداد افرادی که دنبال کرده‌اید را ببینند. لازم به ذکر است که تعداد افرادی که شما را دنبال می‌کنند و افرادی که شما آن‌ها را دنبال می‌کنید نیز می‌تواند از کاربر به کابر به شدت متفاوت باشد؛ زیرا افراد یا به دلیل مصرف شخصی یا شبکه‌های اجتماعی از پینترست استفاده می‌کنند.
در شبکه اجتماعی پینترست همچنین گزینه‌ای برای ارتقا صفحه خود به حساب کاربری حرفه‌ای نیز وجود دارد که به شما امکان دسترسی به ابزارهای تحلیلی و انتشار آگهی تبلیغاتی از طریق شبکه را می‌دهد.
ما در این مقاله شبکه اجتماعی پینترست را به طور کامل معرفی کردیم و کاربردهای متنوع و ویژگی‌های آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. این برنامه، جستجوی تصاویر و ویدئوهای مورد علاقتان را برای شما آسان ساخته است. نحوه کار با پینترنست بسیار ساده است و به همین دلیل کاربران بسیاری دارد. اگر تاکنون اکانت پینترست نساخته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از آموزش‌های این مقاله برای خود یک اکانت بسازید و از قابلیت‌های متنوع این برنامه لذت ببرید. آیا شما از کاربران شبکه اجتماعی پینترست هستید؟ نظر شما درباره این شبکه اجتماعی چیست؟

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/105867/شبکه-اجتماعی-Pinterest-و-آنچه-درباره-آن-باید-بدانید
بستن   چاپ