سیاست و بازاریابی
همه‌ی رقیب‌های چینی ساندرو استپ‌وی
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 12:05:47 PM
سیاست و بازاریابی - نسخه کراس رنو ساندرو با آن قیمت 250 میلیونی‌اش رقیبان زیادی دارد. ما اینجا پای برلیانس کراس، بایک X 25، دانگ فنگ اچ 30 کراس و ام‌وی‌ام X 22 را وسط کشیده‌ایم تا ببینیم چینی‌ها می‌توانند از پس استپ‌وی بربیایند یا نه.
برترین‌ها: نسخه کراس رنو ساندرو با آن قیمت 250 میلیونی‌اش رقیبان زیادی دارد. ما اینجا پای برلیانس کراس، بایک X25، دانگ فنگ اچ 30 کراس و ام‌وی‌ام X22 را وسط کشیده‌ایم تا ببینیم چینی‌ها می‌توانند از پس استپ‌وی بربیایند یا نه.
خرید هاچ‌بک کراس از علاقمندی‌های تازه مصرف‌کنندگان خودرو در بازار‌های اروپایی است. اتفاقی که روی بازار ایران هم تاثیر گذاشته و طی سالیان اخیر خودرو‌های متنوعی را به این بخش از بازار ایران راهی کرده است. نمونه آخر این سبک خودروسازی همین سایپا کوییک R خودمان است که فعلا با برچسب قیمت هنگفتی که دارد از دسترس بسیاری از خریداران دور شده است. ممکن است تصور کنید این خودرو‌ها کلاس تازه‌ای از محصولات شهری را بنا نهاده‌اند، اما واقعا اینچنین نیست و اساسا فلسفه وجودی تولید هاچ‌بک کراس‌ها، افزایش فروش محصولات هاچ‌بک با کمترین هزینه تغییر است.
اغلب خودرو‌های این رده همان هاچ‌بک‌های شهری متوسط یا کوچک هستند که با داشتن بدنه‌های 4 تا 4.3 متری به بچه گلگیر و رینگ‌های مهیج‌تری در مقایسه با نسخه هاچ بک مجهز شده و سعی دارند خریدران جوان‌تر را که توان خرید کراس اوور ندارند، به سمت خود جذب کنند. در ایران هم فلسفه خرید این محصولات چنین است و اغلب کسانی که هاچ‌بک کراس می‌خرند، افرادی با قدرت خرید پایین‌تر از رده کراس‌اوور‌های شهری هستند.
اینجا ما پنج خودرو مختلف داریم که در همین رده با مشخصاتی مشابه، طی 4 سال اخیر فروش بالایی را تجربه کرده و بالغ بر 150 هزار دستگاه فروش داشته‌اند. خودرو‌های کم‌مصرف و جذابی که بین 175 تا 250 میلیون تومان قیمت داشته و به امکاناتی بهتر از نسخه‌های هاچ‌بک مجهزند. تا از این پنج مدل محصولات چینی مدرنی هستند که انصافا طراحی بهتری نسبت به نسخه اروپایی حاضر در رقابت دارد، اما باز در نهایت آنکه برنده می‌شود رنو است. چرا؟ چون بادوام است، افت قیمت کمتری دارد، راحت به پول نقد تبدیل می‌شود و از همه کم‌مصرف‌تر است. ببینیم جدال لشگر پرشمار چینی‌ها با فرمانده سرزمین گل به کجا ختم می‌شود؟
برلیانس کراس اتومات 1.65
قیمت نسخه صفر کیلومتر: 225 میلیون تومان


`سیاست


قوی‌ترین موتور گروه را با توان 113 اسب بخار دارد. سی 3 کراس اتوماتیک که هم‌اینک بعد از استپ‌وی گران‌ترین خودرو گروه است، لیست امکانات مناسبی شامل سامانه تهویه مطبوع، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت به همراه تنظیم گودی کمر، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم رهیاب GPS، سیستم ورود و استارت بدون کلید وغربیلک فرمان چرمی مجهز به دکمه تنظیم صدا دارد.
وضعیتی که برلیانس را در موقعیت خوبی برای موفقیت در بازار قرار می‌دهد، اما سوال اساسی این است که این خودرو قابلیت کافی برای رسیدن به محبوبیت استپ‌وی را دارد یا نه؟ واقعا نه. خب این خودرو ظاهر بهتر و امکانات بیشتری دارد و ابعادش هم بزرگتر است که هر سه فاکتور مهمی در انتخاب خودرو هستند، ولی خب این خودرو چینی استهلاکش به شدت بالاست، افت قیمتی زیادی دارد و از همه مهمتر قطعاتش در بازار قیمتی بالاتر از میانگین خودرو‌های این رده دارد.
دانگ فنگ اچ 30 کراس
قیمت نسخه صفر کیلومتر: 175 میلیون تومان


`سیاست


بزرگترین خودرو این کلاس دانگ‌فنگ H30 کراس محصول شرکت ایران خودرو است که با داشتن ژن‌های پژو 306 و 206 موفق شده نظر بسیاری از خریداران را به سمت خود جلب کند. این اتومبیل چینی با طولی معادل 4.35 حدود 33 سانتی‌متر از ساندرو استپ‌وی و چیزی بیش از 15 سانتی‌متر از دومین خودرو جادار این کلاس بزرگتر بوده و به نوعی حاکم بلامعارض این بخش به حساب می‌آید.
دانگ فنگ H30 کراس با داشتن فاصله بین دو محور بین 3 تا 8 سانتی‌متر هم فاصله محوری بیشتری نسبت به رقبا داشته تا در مجموع گنجایش اتاقش برتر از رقبا باشد. البته گنجایش صندوق بار H30 کراس از یکی از خودرو‌های قدیمی‌تر این کلاس یعنی لیفان X50 کمتر است و با برلیانس سی 3 کراس حدودا یکسان بوده، ولی با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها همچنان بهترین وضعیت ممکن را در این کلاس به خود اختصاص داد و نسبت به باقی رفقای گروه در وضعیت به مراتب بهتری قرار دارد. این خودرو یکی از کامل‌ترین لیست‌های تجهیزاتی را برای خریداران با کمترین سطح پرداخت به ارمغان می‌آورد.
ام‌وی‌ام X22 اتومات EX
قیمت نسخه صفر کیلومتر: 240 میلیون تومان


`سیاست


همان چری 315 فالوین است که بازطراحی شده و امکانات بیشتری دریافت کرده است. البته جدا از فرم کلی بدنه، فضای اتاق در مقایسه با رقبای هم رده در وضعیت بهتری قرار داشته و تجهیزات و مواد به کار رفته در این مدل چری بهتر از همیشه هستند گرچه همچنان استفاده فراوان از پلاستیک خشک و مونتاژ متوسط قطعات کابین باعث شده ایکس 22 تا رسیدن به حد ایده‌آل فاصله زیادی داشته باشد. ایکس 22 که اغواگرانه در تلاش است خود را بزرگتر از واقعیتش نشان دهد، خودرویی است کوچک و کاربردی که با فضای صندوق 420 لیتری، گنجایش 5 سرنشین بزرگسال را دارد گرچه فضای پای سرنشینان عقب کم است و در مسافرت‌های طولانی به طور کامل راحتی سرنشینان را تامین نمی‌کند.
این خودرو در حالت اقتصادی مصرفی کمتر از 6 لیتر دارد تا با کمک باک 50 لیتری خود بتواند تا حدود 800 کیلومتر مسافت را بدون مراجعه به پمپ بنزین طی کند. این خودرو در ظاهر به لطف استفاده از بچه گلگیر‌های مشکی و پلاستیک، باربند‌های سقف و رینگ‌های اسپورت ظاهری خشن دارد، اما توان چندانی برای عبور از مناطق بیابانی و خارج از جاده نداشته و به دلیل ارتفاع پایین توصیه می‌شود وارد مسیر‌های پر دست‌انداز نشود. این خودرو در نسخه فول بهایی نزدیک به استپ‌وی دارد، ولی با توجه به افت قیمت شدید خریدش ریسک بالایی دارد.
بایک X25 اتومات
قیمت نسخه صفر کیلومتر: 190 میلیون تومان


`سیاست


بایک X25 مدل تغییرشکل یافته هاچ‌بک سابرینا است. خودرویی کوچک که با کمک مرسدس بنز ساخته شده و به دلیل تلفیق مدیریت چینی و آلمانی در یک پروژه، محصول مدرن و محافظه‌کاری از آب درآمده است. طراحی داخلی بدنه با اندکی تغییر یادآور نسل قبل هاچ‌بک مرسدس A کلاس است که 5 سال از عمرش می‌گذرد. در بدنه، اما با تغییر الگوی قدیمی، سعی شده فرمی خشن و اسپرت برای بایک X25 ایجاد شود که قابل قبول، اما ناامید کننده است. بایک X25 مثل رقبایش در این گزارش به پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است، ولی با حجم کمتر در حد 1499‌سی‌سی قادر است 113 اسب‌بخار تحویل راننده دهد.
یک جعبه دنده چهار سرعته خودکار هم این نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت سابرینا بهتر از پژو، اما در پس ساندرو قرار دارد و خب سطح امکاناتش بین دو خودرو به چند آپشن ساده محدود می‌شود. کلید‌های کنترلی روی فرمان، رهیاب، سنسور باران، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، سانروف برقی برخی از مهمترین امکانات این خودرو چینی هستند. این خودرو ناشناس‌ترین عضو گروه است که احتمالا بعد از خرید دردسر‌های نگهداری و تعمیرش زیاد خواهد بود ازینرو به رغم ویژگی‌های خوب، ما توصیه نمی‌کنیم سمت بایک X25 بروید.
رنو ساندرو استپ‌وی اتومات
قیمت نسخه صفر کیلومتر: 250 میلیون تومان


`سیاست


ساندرو استپ‌وی اتومبیلی کاملا اقتصادی بدون هرگونه آرایش و زرق و برق متداول در محصولات چینی است که اعتبار برند و کارایی بالایش موجب شده تا خریداران به سمت انتخاب آن‌ها رفته و برای خریدشان ترغیب شود. این گزاره البته پس از استفاده بیشتر از خودرو تغییر کرده و مصرف‌کنندگان علیرغم نارضایتی از کیفیت ظاهری رنو، شیفته سادگی و دقت مناسب طراحی این دو خودرو شده و ابدا هنگام سواری با ساندرو یا استپ‌وی حتی پس از چند سال خسته نمی‌شوند.
این خودرو از بدو ورود به بازار علیرغم قیمت بسیار پایین نسبت به مزدا 3، سوزوکی ویتارا و دیگر اتومبیل‌های 4 ستاره، همواره بالاترین سطوح کیفی را با خود داشت و ارزان‌ترین هاچ‌بک 4 ستاره کشور بود. موتور K4M رنو که روی این خودرو نصب شده به دلیل دقت بالای مونتاژ از چنان کیفیتی برخوردار بود که به اذعان مقامات رنو حتی سطح کیفی بالاتری نسبت به نسخه‌های مونتاژ اسپانیا داشت. موتور 105 اسبی این خودرو واقعا عملکرد درخشانی در مقایسه با وضعیت رقبا دارد.
ساندرو همچون سایر محصولات ارزان قیمت رنو در ایران، به دلیل عدم برخورداری از آپشن‌هایی، چون سانروف، نمایشگر لمسی و تهویه اتوماتیک در پس برلیانس و دیگر چینی‌های این رقابت قرار می‌گیرد. بااین‌حال همچون دو خودروی دیگر این رقابت از تجهیزاتی مثل پنجره‌های برقی، دو ایربگ، ترمز‌ای بی اس و‌ای بی دی، رینگ‌های آلیاژی اسپرت، سیستم صوتی با چهار بلندگو و آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن سود می‌برد.
نتیجه نهایی
شاید بتوان پاشنه آشیل ساندرو استپ‌وی را در رقبای چینی، طراحی داخلی قدیمی و کسل‌کننده بدنه و داشبورد آن دانست که تفاوت چندانی با طراحی داخلی ال 90 ندارد. این در حالی است 4 رقیب چینی در طراحی داخلی کاملاً به‌روزتر از ساندرو هستند، نکته‌ای که در مورد برلیانس سی 3 کراس هم صدق می‌کند و تنها برگ برنده این خودرو در مقابل استپ‌وی است. البته این خودرو با طراحی داخلی نسبتاً زیبا و مدرنی که دارد، احتمالا افراد سخت‌گیری که چیزی بالاتر از داشبورد پلاستیکی ساندرو را دیده‌اند، راضی کرده و به لطف ترکیب بهتر رنگ و مواد و تجهیزات، بهتر از استپ‌وی به نظر می‌رسد.
بایم کلا خودرو خنثی و سردرگمی است و ضعیف‌ترین انتخاب ممکن است. در عین حال مطمئناً در بحث کیفیت ساندرو استپ‌وی گزینه برتری خواهد بود و با اینکه زیبایی داخلی هم می‌تواند نقشی کلیدی در جذب خریدار ایرانی خودرو داشته باشد، اما موتور قوی، مصرف پایین و سواری نرم رنو ساندرو باعث می‌شود تا برلیانس، ام‌وی‌ام، بایک و دانگ‌فنگ پشت سر استپ‌وی حرکت کنند. البته دانگ فنگ هم محسنات بسیاری دارد و ارزش خرید بالایی دارد. X22 خودرو خوبی است که مشخصاتی معمولی و آپشن و ظاهری به روز دارد، ولی قیمتش واقعا گزاف است و استهلاک و افت قیمتش هم بالا؛ بنابراین کماکان و تا اطلاع ثانوی پیروز بزرگ این رده استپ‌وی است. البته فعلا!
محمدحسین شاوردی


`سیاست


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/110560/همه‌ی-رقیب‌های-چینی-ساندرو-استپ‌وی
بستن   چاپ