سیاست و بازاریابی
5 خودروی ناکام بزرگ بازار ایران در سال 98
پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 14:09:41
سیاست و بازاریابی - با وجود کاهش فروش خودرو در کشور، امسال محصولات تازه‌ای داشتیم که بدجور در بازار زمینگیر شدند؛ خودرو‌هایی که ابداً انتظار نمی‌رفت اینگونه شکست بخورند. اینجا ضمن معرفی آنها، سراغ دلایل شکست‌شان رفته‌ایم.
روزنامه هفت صبح: سالی که گذشت پر بود از چهره‌های مغموم. غم‌زده‌هایی که برنامه فروش بزرگ‌شان به هم خورده بود. البته چنان که پیش از این نوشته‌ایم، سال 98 برای برخی محصولات سالی خوشایند و امیدوارکننده بود، اما برای برند‌ها و محصولات هم سال تلخی بود. اینجا پنج خودرو مونتاژی یا وارداتی داریم که خود شکستند. محصولاتی که تصور می‌شد اگر وارد بازار شوند با استقبال گسترده خریداران روبه‌رو می‌شوند، اما همه چیز دست به دست هم داد تا شرایط بدی برای‌شان رقم بخورد.
جک J4
برخلاف S3 کراس‌اوور کوچک جک، این یکی ابداً انتظارات را برآورده نکرد و در حاشیه بازار ماند. به رغم خروج طیف وسیعی از رقبا از زوتی Z300 سایپا و برلیانس‌های پارس خودرو، جی 4 سدان نتوانست توجه خریداران ایرانی را به خود جلب کند که بخش عمده این اتفاق ناشی از کمبود امکانات و قیمت بسیار گزاف خودرو در بازار بود تا جایی که بدون مانیتور لمسی و آپشن‌های روز بهایی 180 میلیونی داشت که خریدش را بی‌دلیل می‌کرد. جالب اینکه جک حتی از رقیب دیرینش جیلی هم درس فروش را نیاموخت و بر قیمت بالای خود اصرار ورزید و همین عامل هم موجب شد تا تنها نظاره‌گر فروش بالاتر جیلی GC6 اکسلنت باشد.
چری آریزو 6

سیاست و بازاریابی


مشخص نیست چقدر تیراژ داشته، اما شنیده‌ها حاکی از عرضه 500 تا 750 دستگاه از این خودرو به بازار است. چیزی که ابداً برای چری خوشایند نبوده و انتظارات اولیه سازنده چینی را برآورده نمی‌کند. البته خب مثل مورد هایما اس 5، شکست چری آریزو 6 هم طبیعی است. عبور قیمت آریزو 6 از رقم 400 میلیون موجب شده تا کسی تمایلی به انتخاب این خودرو در رده‌ای که مملو از رقبای نو و کارکرده است، نباشد. از کیا سراتو آپشنال مونتاژی تا لنسر 2017 فول اتومات و از نسخه‌های 2017 و کارکرده کیا سراتو تا مزدا 3 نیوفیس کم کارکرد همه از قاتلان آریزو 6 هستند؛ خودرویی که اگر قیمت منصفانه‌ای داشت احتمالاً فروش خوبی را در کشور تجربه می‌کرد.
هایما S5

سیاست و بازاریابی


زشت بودن همیشه بهترین دستمایه برای شکست در بازار خودرو بوده و این یک قاعده ثابت شده در تاریخ است. هایما S5 هم به عنوان سمبل زشت صنعت خودرو چین توانست در سالی که گذشت وضعیت بد خود را ادامه داده و به رغم برتری‌های فنی و رفاهی، قافیه را به رقبا ببازد. این خودرو که امسال بهای آن در بازار خودرو تا 330 و حتی 340 میلیون تومان هم بالا رفته، رقیب مستقیم جک اس 3 و ام‌وی‌ام X33S بوده که البته هم‌اینک در بازار شانسی مقابل آن‌ها ندارد.
طبیعی است، با آن چراغ‌های مهیب، دهان گشاد، نمای کناری کهنه و فرم دمُده عقب معلوم است که به چنین سرنوشتی دچار می‌شود. هم‌اینک تیراژ ماهانه این خودرو به کمترین سطح خود در ایران‌خودرو رسیده است. مرور آمار‌های پنج سال اخیر نشان می‌دهد از مجموع 37 هزار دستگاه هایما که در کشور مونتاژ شده، تنها حدود پنج هزار دستگاه به مدل اس 5 تعلق داشته و مابقی به لطف استقبال از سری بزرگ‌تر S7 حاصل شده است. این یعنی اس 5 در طی این سال‌ها یک فاجعه تمام‌عیار را رقم زده است.
سانگ یانگ کوراندو

سیاست و بازاریابی


شاید اگر کسی سا ل 96 می‌گفت بهای یک سانگ یانگ بالاتر از یک میلیارد تومان است، سوژه خنده رفقا می‌شد، اما حالا کار به جایی رسیده که بهای نسخه صفر کیلومتر اس‌یووی آفرودر رکستون G4 به بالای 1.2 میلیارد تومان رسیده است که ابداً رقم منصفانه‌ای برای یک خودرو اقتصادی کره‌ای نیست. همین عامل باعث شده تا صفحات فروشگاه‌های آنلاین نقل و انتقال خودرو پر شود از آگهی‌های رکستون G4 که همگی صفر کیلومتر بوده و از گمرک ترخیص شده‌اند. این خودرو که در بهترین حالت باید قیمتی همپای یک میتسوبیشی اوتلندر تیپ 4 صفر داشته باشد، هم‌اینک از نسخه 2018 کیاسورنتو GT لاین گران‌تر است. چیزی که هیچ‌رقمه برای خریداران ایرانی قابل هضم نیست.
مینی کانتری‌من

سیاست و بازاریابی


باخت بدی بود. مینی در حالی بعد از چهار دهه وارد بازار ایران شد که تصور می‌کرد همچون مالک متمولش ب. ام. و، وارد بازار پررونقی شود، اما استقبال خریدار ایرانی از مینی به سردی قله دماوند بود. کانتری‌من شاید البته اندکی اوضاعش به نسبت مینی کوپر و کلاب‌من بهتر بوده، اما با توجه به اعتباری که از شاسی‌بلند بودنش می‌گرفت، انتظار فروش بالایی را در بین کارشناسان ایجاد کرده بود. قیمت گزاف 1.7 میلیاردی، اما چنان ضربه‌ای به این خودرو کوچک و نیمه‌لوکس زد که قطعاً به این زودی‌ها آن را فراموش نخواهد کرد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/115542/5-خودروی-ناکام-بزرگ-بازار-ایران-در-سال-98
بستن   چاپ