سیاست و بازاریابی
آموزش و دارو و درمان؛ دسته‌های با شتاب رشد زیاد کافه بازار در سال 1398
چهارشنبه 7 خرداد 1399 - 19:51:27
سیاست و بازاریابی - گزارش توسعه، دانلود، فروش و به‌روزرسانی برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی در سال 1398 نشان‌دهنده‌ی تغییر درخور‌توجهی در برخی از دسته‌ها است.

کافه‌بازار چندی پیش گزارش سال 1398 خود را منتشر کرد. در این گزارش، علاوه‌بر آمارهای کلی از رشد اکوسیستم و تغییر در تعداد برنامه‌ها و توسعه‌دهنده‌ها، گزارش جزئی از دسته‌های برنامه و بازی هم به‌چشم می‌خورد. کافه‌بازار انواع دسته‌های بازی و برنامه را بررسی کرد تا تغییر در تعداد برنامه‌های منتشرشده، فروش آن‌ها و تغییر در تمایل کاربران برای دانلود یا خرید برنامه را تحلیل کند. بررسی این رفتارها علاوه‌بر نشان‌دادن روند بازار و تمایل توسعه‌دهنده‌ها، تحقیقات بازار خوبی هم برای توسعه‌دهنده‌های جدید محسوب می‌شود تا استراتژی تولید برنامه‌ی خود را متمرکز بر نیاز جامعه و روند موجود تدوین کنند. دسته‌ی آموزش یکی از دسته‌های مهم در میان برنامه‌های موجود در کافه‌بازار است که ازلحاظ اهمیت کاربری و روندشناسی درخورتوجه به‌نظر می‌رسد. در این دسته، شاهد انواع اپلیکیشن‌هایی هستیم که کاربری آموزشی گوشی‌های هوشمند را برای انواع گروه‌های سنی در نظر دارند. در میان برنامه‌های منتشرشده، می‌توان اپلیکیشن‌هایی را با هدف‌گذاری رده‌ی سنی کودکان و نوجوانان پیدا کرد که آموزش زبان و دروس ابتدایی را به‌عنوان ارزش افزوده‌ی خود انتخاب کرده‌اند. آموزش دروس متوسطه و کنکور، اصول راهنمایی و رانندگی، دروس دانشگاهی، آموزش‌های مذهبی، برنامه‌های اطلاع‌رسانی مرجع برای دانشجویان و آموزش برنامه‌نویسی، از دسته‌‌های مهم اپلیکیشن‌های آموزشی در کافه‌بازار هستند. با نگاهی به دسته‌ی آموزشی در کافه‌بازار، متوجه تمرکز بسیار زیاد توسعه‌دهنده‌ها بر اپلیکیشن‌های آموزش زبان می‌شویم. به‌هرحال، این دسته‌ی آموزشی با تمایل مناسب کاربران روبه‌رو می‌شود و دلیل اصلی آن را می‌توان در ضعف آموزش‌های پایه‌ای‌ زبان در مدارس و دانشگاه‌ها دید. از دسته‌های دیگری که به‌لطف فناوری‌های روبه‌رشد در میان اپلیکیشن‌های آموزشی متولد شده‌اند، می‌توان به آموزش به‌کمک واقعیت افزوده اشاره کرد.

سیاست و بازاریابی

آموزش عالی و حرفه‌ای در کشور ما در اغلب مواقع رایگان نیست. توسعه‌دهنده‌های اندرویدی نیز به این موضوع واقف هستند؛ به‌همین‌دلیل، می‌توان تمایل بیشتر آن‌ها به توسعه‌ی برنامه با ساختار فروش یا اشتراک یا پرداخت درون‌برنامه‌ای را درک کرد. البته نکته‌ی نگران‌کننده‌ای هم برای توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن آموزشی وجود دارد و این دسته با کاهش 27 درصدی تراکنش مالی روبه‌رو شده است. مقاله‌ی مرتبط:
گزارش سالانه کافه‌بازار منتشر شد؛ نگاهی بر صنعت برنامه‌های اندرویدی موبایل در سال 1398
دسته‌ی مهم دیگر در میان برنامه‌های کافه‌بازار، دارو و درمان (پزشکی) است. این دسته انواع برنامه‌های کاربردی و اطلاع‌رسانی را شامل می‌شود که هرکدام نیاز بخشی از جامعه را هدف قرار داده‌اند. برنامه‌های نوبت‌دهی آنلاین پزشکان از دسته‌های پرطرفدار زیرمجموعه هستند که رقابت نیز در آن‌ها با شدت جریان دارد. اپلیکیشن‌های این دسته عموما در میان برترین‌های دارو و درمان قرار می‌گیرند. از زیرمجموعه‌های پرطرفدار دیگر در دسته‌ی دارو و درمان می‌توان به مراقبت‌های زمان بارداری اشاره کرد که اطلاعات مفیدی دراختیار والدین قرار می‌دهند. اپلیکیشن‌های اطلاع‌رسانی تخصصی هم در میان برنامه‌های دارو و درمان دیده می‌شوند که علاقه‌مندان و کاربران خاص خود را دارند. همان‌طورکه گفته شد، توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن در دسته‌ی دارو و درمان تمایل زیادی به ارائه‌ی اپلیکیشن رایگان ندارند. بسیاری از برنامه‌های این دسته (حتی انواع اطلاع‌رسانی) با مدل پرداخت درون‌برنامه‌ای عرضه می‌شوند که یکی از پرطرفدارترین مدل‌های درآمدزایی از اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود.

سیاست و بازاریابی


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/129498/آموزش-و-دارو-و-درمان؛-دسته‌های-با-شتاب-رشد-زیاد-کافه-بازار-در-سال-1398
بستن   چاپ