سیاست و بازاریابی - فرایند تولید بوئینگ 737 مکس باوجود ممنوعیت این پرندهی خبرساز، هنوز ادامه دارد و شرکت آمریکایی به آیندهی محصول خود امیدوار است.
بوئینگ چند روز پیش فرایند تولید هواپیمای خبرساز و چالشی خود، 737 مکس را مجددا شروع کرد. سازمان هوایی فدرال آمریکا، از مدتی پیش پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرده است و هنوز خبری از اهدای مجوز مجدد نیست. ازطرفی در دوران بحرانی کنونی، علاوه بر مشکل ممنوعیت پرواز 737 مکس، شاهد کاهش قابلتوجه تقاضای خطوط هوایی هستیم. منع مسافرتهای بینالمللی و بحرانهای اقتصادی شرکتهای هوایی باعث شد تا آنها فعلا برنامهای برای سفارش هواپیماهای جدید نداشته باشند. خبر ادامهی تولید هواپیمای بوئنیگ 737 مکس در شرایطی منتشر شد که بوئینگ ازلحاظ مدیریت هزینهها خصوصا در بخش نیروی انسانی چالشهای زیادی دارد. آنها چندی پیش از تعدیل 6،770 نیروی کار خبر دارند. بهعلاوه، 5،520 نیروی دیگر نیز بهصورت داوطلبانه کار خود را ترک کردند. بوئینگ برای حفظ ارتباط با تأمینکنندههای قطعات، باید تولید هواپیما را ادامه دهد
همانطور که گفته شد، خطوط هوایی متعددی در سرتاسر جهان، خرید هواپیماهای جدید را به تأخیر انداخته یا بهصورت کامل لغو کردهاند. صنعت حملونقل در دوران بحران ویروس کرونا شرایط نگرانکنندهای را سپری میکند که چنین بازخوردی ازسوی فعالان آن، دور از انتظار نیست. بههرحال تصمیم و رویکرد مشتریان باعث شد تا بوئینگ نیز برنامهی تولید خود را برای چند سال آینده، کاهش دهد. باوجود برنامههای کاهش تولید که در بوئینگ اجرا میشود، آنها تولید مجدد هواپیمای 737Max را شروع کردهاند. هواپیمایی که در مارس 2019 پس از دو سقوط مرگبار و کشته شدن 346 مسافر و خدمه، از پرواز منع شد. شرکت آمریکایی پس از توقف پرواز، فرایند تولید را ادامه داد و درنهایت 400 هواپیمای 737 مکس در انبارها داشت که نمیتوانست آنها را به مشتریان تحویل دهد. در ماه ژانویهی سال جاری، با ادامه پیدا کردن تأخیر و لغو درخواستها، تولید هواپیما نیز متوقف شد. دلیل دیگر توقف، تأخیری بود که در اهدای مجدد مجوز پرواز ازسوی مقامهای فدرال ایجاد میشود. بوئینگ اکنون پیشبینی میکند که تأییدیهی پرواز تا میانهی سال جاری اهدا خواهد شد.
مقالههای مرتبط:
بوئینگ کاهش یا توقف تولید هواپیمای 737 Max را بررسی میکند بوئینگ نقص نرمافزاری جدیدی در هواپیمای 737 مکس کشف کرد
بوئینگ هنوز 3،800 سفارش برای هواپیمای 737 مکس دارد. از میان خطوط هوایی مشتری بوئینگ، بسیاری از آنها که بهخاطر مشکل نگهداری از هواپیماها، سفارش را به تأخیر انداختهاند، امیدوار به تحویل سریعتر هواپیماها هستند. گری کلی، مدیرعامل شرکت هوایی Southwest در ابتدای ماه جاری در جلسه با سهامداران پیرامون برنامههای خرید 737 مکس گفت: «ما هنوز تمایل داریم تا 737 مکس را به مجموعهی پروازی خود اضافه کنیم. هواپیمای مکس، مزیتهای زیادی نسبت به نسل قبلی 737 دارد که اکنون در خطوط هوایی ما استفاده میشود. این هواپیمای مصرف سوخت پایینتری دارد و یک هواپیمای عالی به شمار میرود. ما در شرایط کنونی تمایل زیادی داریم تا تعدادی از هواپیماهای قدیمی خود را بازنشسته کنیم. با این کار، هزینههای بالای تعمیر و نگهداری آنها را کاهش میدهیم و مدلهای قدیمی را با نمونههای جدید، جایگزین میکنیم». شرکت Southwest، مالک 34 فروند 737 مکس است که فعلا اجازهی پرواز ندارند و از این لحاظ، رکورددار محسوب میشود. بوئینگ 25 سفارش دیگر نیز برای این شرکت آماده خواهد کرد. البته Southwest قبلا با بوئینگ به توافق رسیده بود که تعداد سفارشهای خود را برای سال جاری و آینده کاهش دهد و تعداد 25 سفارش، پس از کاهش آماده شد. آنها ابتدا تصمیم داشتند تا از سال 2019 تا 2021، 107 فروند هواپیمای 737 مکس خریداری کرده و 19 فروند دیگر را هم بهکمک شرکتهای لیزینگ هواپیمایی به خطوط خود اضافه کنند. از زمان تصمیمگیری آنها تاکنون تنها سه فروند هواپیما تحویل داده شده است که دلیل اصلی آن نیز ممنوعیت پرواز بود. توافق جدید آنها، شامل دریافت 48 فروند هواپیما تا پایان سال 2021 میشود و 59 سفارش، لغو خواهد شد. کلی در جلسه با سهامداران و پس از اعلام اولین فصل ضرردهی پس از 11 سال، به آنها گفت که قطعا شرکتش اکنون به هواپیماهای 737 مکس احتیاجی ندارد. درواقع آنها اکنون به هیچیک از هواپیماهای خود نیاز ندارند. پیشبینیهای کلی و شرکتش نشان میدهد که آنها تا ماه نوامبر، برنامهای برای پرواز با هواپیماهای ممنوع شده ندارند. درواقع شرکت تلاش میکند تا با نشان دادن زنده بودن سفارشها، خود را برای دوران بازگشت 737 مکس به آسمان، آماده کند.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/132324/بوئینگ-باوجود-ممنوعیت-پرواز،-تولید-هواپیمای-737-مکس-را-ادامه-میدهد