سیاست و بازاریابی
بیوگرافی جیمز دایسون، از طراحی جاروبرقی تا شرکت میلیارددلاری
دوشنبه 12 خرداد 1399 - 22:06:27
سیاست و بازاریابی - جیمز دایسون یکی از مشهورترین طراحان محصول در دنیای امروز است که با طراحی‌های نوآورانه‌ی خود، ثروتی میلیارد دلاری کسب کرد.

جیمز دایسون (Sir James Dyson)، مخترع و طراح صنعتی و کارآفرین بریتانیایی، بنیان‌گذار شرکت Dyson Ltd است. او در میان طراحان مشهور و معتبر محصول جهان، درکنار بزرگانی همچون جانی آیو قرار می‌گیرد. با وجود شهرت کمتر دایسون از آیو، می‌توان او را ازلحاظ تأثیرگذاری بر صنعت محل فعالیت ( لوازم خانگی و تجهیزات مرتبط) هم‌رده با طراح محصول سابق اپل دانست. دایسون بیش از همه با طراحی نوآورانه‌اش برای جاروبرقی بدون نیاز به پاکت زباله شناخته می‌شود که از مفهوم جداسازی سیکلونی در آن استفاده کرد.
جیمز دایسون در رتبه‌بندی‌های متنوع و معتبر به‌عنوان ثروتمندترین فرد بریتانیا در سال 2020 شناخته می‌شود. او با تکیه بر همان طراحی‌های انقلابی، شرکتی به‌نام خودش راه‌اندازی کرد که درآمد میلیارددلاری به‌همراه داشت. دایسون همچنین به‌عنوان نماینده‌ی کالج سلطنتی هنر در بریتانیا از سال 2011 تا 2017 مشغول به‌کار بود. او دانشگاهی را نیز برای آموزش هنر طراحی محصول در یکی از املاک شخصی خود راه‌اندازی کرده است. جالب‌ترین داستان زندگی دایسون به طراحی اولین جاروبرقی مربوط می‌شود که پیش از رسیدن به محصول نهایی، بیش از پنج‌هزار نمونه‌ی اول طراحی شده بود.

سیاست و بازاریابی

جیمز دایسون در 2 مه 1947 در شهرک کرومرنورفک متولد شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ای به‌نام گرشام در هولت گذراند. پدرش، جیمز الک، آموزگار ادبیات کلاسیک در همان مدرسه بود. الک در سال 1965 براثر سرطان از دنیا رفت. جیمز از کودکی استعداد زیادی در ورزش و خصوصا دوومیدانی داشت که به‌گفته‌ی خودش، در یادگیری عزم راسخ برای انجام کارها تأثیر زیادی داشت. تحصیلات ابتدایی جیمز با دشواری‌هایی همراه بود؛ چون خانواده پس از مرگ پدر در تأمین هزینه‌های تحصیل با مشکلات جدی روبه‌رو شد.

سیاست و بازاریابی

جرمی فرای یکی از استادان دایسون در دانشکد‌‌ه‌ی سلطنتی هنر بود. او که خود سابقه‌ی طولانی در اختراع و نوآوری داشت، مفاهیم نوآوری طراحی را به‌خوبی به جیمز آموزش داده بود. اولین اختراع و طراحی نوآورانه‌ی جیمز در همکاری با همین استاد انجام شد. او لندیگراف (نام صحیح لندینگ‌کرافت یا ناوچه‌ی آبی خاکی) از جنس فایبرگلاس طراحی کرد که بسیار سریع بود. دایسون پس از طراحی ناوچه‌ی مدرن، با فرای برای کار به شهر باث در سامرست و غرب انگلستان رفت. او در شرکت Rotork Contols مشغول به کار شد تا طراحی روی ناوچه را بهینه‌سازی کند. فرای و دایسون در این شرکت محصول تجاری خود را به‌نام Sea Truck به بازار معرفی کردند که ناوچه‌ای دوکاره بود. فرای سالانه حدود 200 فروند از این ناوچه را می‌فروخت. کسب‌وکار مستقل و جاروبرقی انقلابی
روحیه‌ی جیمز کارمندی طولانی‌مدت را برنمی‌تابید. او با وجود موفقیت‌هایش درکنار استاد خود در شرکت روتورک،‌ نمی‌توانست همیشه به‌عنوان کارمند مشغول به کار باشد. به‌هرحال، دایسون ایده‌های نوآورانه‌ی متعددی در ذهن داشت و شرکت برای اجرایی‌کردن همه‌ی آن‌‌ها آماده نبود. او پس از مدتی استعفا داد و در کارگاه خانگی کوچکش تمام وقتش را به تمرکز روی ایده‌های نوآورانه صرف کرد. در آن زمان، همسر دایسون وظیفه‌ی تأمین هزینه‌های زندگی را برعهده داشت و با آموزش دوره‌های هنری، کسب درآمد می‌کرد.

سیاست و بازاریابی

طرح اولیه‌ی جاروبرقی دایسون جاروبرقی بدون کیسه دایسون حاصل پنج سال تحقیق و ساخت بیش از پنج‌هزار نمونه‌ی اولیه بود
دایسون براساس ایده‌ی اولیه‌ی جاروبرقی بدون کیسه، شروع به طراحی نمونه‌های اولیه کرد. منابع تاریخی می‌گویند او 5،127 نمونه‌ی اولیه از دستگاه مدنظر خود ساخت تا به ایده‌ی نهایی و بهینه برسد. فرایند طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه پنج سال به‌طول انجامید. اولین طراحی‌های تجاری دایسون با موفقیت تجاری چندانی همراه نبود. کارفرمای سابق او، روتورک ، محصولی به‌نام Rotork Cyclon 1000A براساس طراحی دایسون تولید کرد. او همچنین طرح خود را به شرکت آمریکایی تولیدکننده‌ی لوازم خانگی فروخت؛ اما هزینه‌ی هنگفت تولید و قیمت نهایی 1،300 دلاری برای یک جاروبرقی، مانع از موفقیت آن در بازار شد. به‌هرحال، تنها موفقیت‌های محدود جاروبرقی اولیه‌ی دایسون در ژاپن رقم خورد. همکاری با شرکت‌های تولیدکننده‌ی دیگر برای تجاری‌سازی ایده‌ی جاروبرقی بدون کیسه، برای دایسون موفقیت‌آمیز نبود. او پس از مدتی تصمیم گرفت خودش وارد فرایند ساخت و تولید شود. فروش اولیه‌ی محصول در ژاپن درآمد مناسبی برای دایسون به‌همراه داشت. او همچنین با وثیقه‌کردن خانه‌ی شخصی، وام 800 هزار دلاری دریافت کرد و درنهایت، ریسک بزرگی برای تولید تجاری ایده‌اش متقبل شد.

سیاست و بازاریابی

دایسون برای تولید جاروبرقی خود شرکت مستقلی راه‌اندازی کرده بود که با سرعت زیادی به موفقیت و مراحل مقیاس‌دهی رسید. رشد شرکت باعث شده بود زمان زیادی به مدیریت کارهای روزمره اختصاص دهد. جیمز دایسون ذاتا مهندس طراح بود و نمی‌توانست زمان زیادی به کارهای مدیریتی اختصاص دهد و همیشه ذهنش درگیر طراحی محصول می‌شد. درنهایت در سال 2001، مارتین مک‌کورت را به‌عنوان مدیرعامل شرکت دایسون استخدام کرد. مک‌کورت وظیفه‌ی گسترش حوزه‌ی فعالیت شرکت دایسون را به‌خوبی انجام داد. او جاروبرقی نوآورانه را در بازار ایالات متحده عرضه کرد و اولین قدم‌ها را برای جهانی‌سازی برند دایسون برداشت. دراین‌میان، جیمز زمان بیشتری برای طراحی پیدا کرده بود و کوشید طرح جاروبرقی را بهینه‌سازی کند. او اکثر زمان خود را با تیم طراحی شرکت سپری می‌کرد و در مسیر بهینه‌سازی جاروبرقی، به‌مرور ایده‌های بیشتری شکل داد.

سیاست و بازاریابی

سیستم تهویه‌ی هوا بدون پره دایسون دایسون با بهره‌برداری از ایده‌ی خنک‌کننده‌های بدون پره، سعی کرد در حوزه‌های دیگر لوازم خانگی هم نوآوری کند. دستگاه‌های خشک‌کن دست هدف بعدی طراحی دایسون بودند. او با پیاده‌سازی سیستم مدرن در این دستگاه‌ها، زمان خشک‌کردن دست را به کمتر از 10 ثانیه رساند که با موفقیت تجاری درخورملاحظه‌ای هم در بازار همراه بود. این دستگاه‌ها به‌نوعی حکم تبدیل‌شدن شرکت دایسون به یکی از برندهای مشهور لوازم خانگی در بریتانیا و جهان را امضا کردند. جیمز دایسون بعدا با تکیه بر همین فناوری، در سال 2016 سشوار خاصی طراحی کرد که با وجود هزینه‌ی 65 میلیون دلاری طراحی، با موفقیت چشمگیری همراه شد. سشوار Dyson Supersonic با وجود قیمت نسبتا گران حدودا 400 دلاری، به پرفروش‌ترین محصول بریتانیا در سال 2017 تبدیل شد. یکی از نوآوری‌های مهم دایسون و شرکتش در دهه‌ی 2000، طراحی جاروبرقی‌های بی‌سیم بود. اولین جاروبرقی بی‌سیم شرکت در سال 2006 به بازار عرضه شد. امروزه، تعداد زیادی جاروبرقی و دیگر لوازم بی‌سیم در خانواده‌ی محصولات دایسون دیده می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ربات تمیزکننده‌ی سطوح اشاره کرد. در سال 2018، دایسون اعلام کرد شاید تولید تجهیزات تمیزکننده‌ی سیمی را متوقف کند تا تمرکز شرکت روی لوازم بی‌سیم معطوف شود.

سیاست و بازاریابی

نوآوری‌های دایسون در طراحی محصول و نقش مهمی که در ساختار کسب‌وکار و اقتصاد بریتانیا بازی کرد، در سال 2006 لقب «شوالیه» را برای او به‌همراه داشت و از آن زمان به‌نام سر جیمز دایسون شناخته می‌شود. در زمان دریافت افتخار سلطنتی، دایسون از 1،500 کارمند و کارگر شرکتش تشکر کرد که در تبدیل شرکت تولیدکننده‌ی جاروبرقی به کسب‌وکاری بین‌المللی نقش ایفا کردند. او ابراز امیدواری کرد این موفقیت‌ها دیگر طراحان محصول و مهندسان را نیز به نوآوری ادامه‌دار و تلاش برای تجاری‌کردن ایده‌ها تشویق کند. دایسون تصمیم گرفت طراحی محصول را آکادمیک و کاملا علمی توسعه دهد
دایسون در مسیر حمایت‌هایش از نوآوری و خلاقیت، در ابتدای قرن بیست‌ویکم تصمیم گرفت بنیادی خیریه راه‌اندازی کند. بنیاد جیمز دایسون در سال 2002 فعالیتش را شروع کرد. از اهداف مهم این بنیاد می‌توان به تشویق نیروهای جوان به تفکر خلاقانه اشاره کرد. بنیاد دایسون با پرداخت کمک‌های مالی به دانشجویان و استادان از سطح مدرسه تا دانشگاه، ایده‌پردازی و توسعه‌ی ایده تا تجاری‌شدن را در میان آن‌ها تشویق می‌کند. این بنیاد همچنین جایزه‌ای به‌نام جیمز دایسون دارد که به طراحان نوآور با محصولات موفق ازلحاظ تجاری اهدا می‌شود. بنیاد دایسون در سال 2015 کمک‌هزینه‌ای به مبلغ 15/7 میلیون دلار به کالج سلطنتی لندن اهدا کرد تا دانشکده‌ی مهندسی طراحی دایسون (Dyson Schoolf od Design Engineering) را راه‌اندازی کند. دانشکده‌ی مذکور اکنون دوره‌ی حرفه‌ای چهارساله برگزار می‌کند که فرایندهای طراحی نوآورانه را در تمامی سطوح و رشته‌ها پوشش می‌دهد. هدف از آموزش مهندسان در این دوره‌ها، پرورش ایده‌های ساختارشکن برای محصول‌ها، سرویس‌ها، تجربه‌ها و سیستم‌های حرفه‌ای است.

سیاست و بازاریابی

جاروبرقی رباتیک دایسون از فعالیت‌های اخیر جیمز دایسون در حوزه‌ی طراحی می‌توان به خودروهای برقی اشاره کرد. او ابتدا تصمیم گرفته بود خودرو برقی پاک و حرفه‌ای خود را در سال 2020 به بازار عرضه کند. اگرچه هنوز از محصول مدنظر جیمز در بازار خبری نیست، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازهم با طراحی خارق‌العاده و انقلابی روبه‌رو خواهیم بود. دایسون برای طراحی خودرو برقی خود، 2/61 میلیارد دلار از سرمایه‌ی شخصی را اختصاص داد و سعی می‌کند محصولی کاملا متفاوت به بازار عرضه کند. البته برخی اخبار ادعا می‌کنند ظاهرا پروژه‌‌ی خودرو برقی دایسون متوقف خواهد شد. جیمز دایسون در سال 2020 و جریان بحرانی ویروس کرونا، نقش اجتماعی شرکتش را به‌خوبی مدیریت کرد. مشکلات متعددی که به سیستم درمانی بریتانیا وارد شد و کمبود تجهیزات را در سطوح گوناگون به‌همراه داشت، شرکت دایسون را نیز وارد عمل کرد. جیمز دایسون تمامی نیروهای طراح خود را در پروژه‌ای اورژانسی بسیج کرد که در 10 روز، موفق شدند ونتیلاتور حرفه‌ای بسازند. این دستگاه که به‌نام CoVent معرفی شد، به‌سرعت سفارشی 10 هزار دستگاهی از سازمان NHS بریتانیا دریافت کرد. البته فرایندهای تأیید و تنظیمگری دستگاه به‌وسیله‌ی سازمان‌های دولتی زمان زیادی به‌طول انجامید. در آوریل، NHS سفارش خود را پس گرفت و شرکت دایسون که 20 میلیون پوند در توسعه‌‌ی ونتیلاتور سرمایه‌گذاری کرده بود، خسارت مالی فراوانی متحمل شد. البته دایسون هیچ تلاش برای تأمین خسارت از سازمان‌های عمومی نکرد. زندگی شخصی و افتخارها
جیمز دایسون در سال 1968 با دیدری هاینمایش ازدواج کرد. در آن زمان، دایسون هنوز مشغول تحصیل در کالج سلطنتی بود و دیدری در دانشکده‌ی هنر ویمبلدون در رشته‌ی گرافیک تحصیل می‌کرد. سال‌های ابتدای زندگی آن دو با صرفه‌جویی شدید در هزینه‌ها همراه بود و همان‌طورکه گفته شد، دیدری در دوره‌ای تأمین هزینه‌ها را برعهده داشت. آن‌ها زندگی خود را در فولهام و وضعیتی شروع کردند که جیمز برای تأمین هزینه‌ها، به‌صورت پاره‌وقت در ایستگاه محلی سوخت کار می‌کرد.

سیاست و بازاریابی

کارآفرین بریتانیایی مانند بسیاری از ثروتمندان جهان ثروت خود را برای خرید املاک و مستغلات هزینه می‌کند و املاک او اکنون از ملکه‌ی بریتانیا هم بیشتر هستند. او در سال 2020 با ثروتی حدود 16/2 میلیارد پوند، ثروتمندترین فرد بریتانیا محسوب می‌شود. شرکت او با مجهزبودن به 58 خط‌تولید اختصاصی، در سال 2018 درآمد 4/4 میلیارد پوندی ثبت کرد. درحال‌حاضر، حدود 3،500 نفر در سرتاسر جهان برای شرکت دایسون کار می‌کنند. جیمز دایسون ادعا می‌کند هر هفته، 10 میلیون دلار در تحقیق‌و‌توسعه برای طراحی محصولات جدید هزینه می‌کند. جیمز دایسون در سال 2020 و در 73 سالگی، هیچ نشانه‌ای از خستگی از طراحی در خود نمی‌بیند و هنوزهم به فکر طراحی محصولات جدیدی و تغییر کاربری تجهیزات روزمره‌ی مردم است. جیمز در مصاحبه‌ای گفته بود محصولات خاص و پرطرفدار مانند گوشی‌ هوشمند جایی در تفکر طراحی او ندارند. درواقع، دایسون تلاش می‌کند محصولاتی که حتی مردم از آن‌ها متنفر هستند، با تغییر کاربری و طراحی، به کارایی خارق‌العاده برساند.

سیاست و بازاریابی

آشنایی با محمد حسین امینی یکتا، طراح جوان مرسدس بنز بیوگرافی گوستاو ایفل، طراح سازه‌های ماندگار قرن نوزده بیوگرافی جانی آیو، مدیر طراحی محصولات اپل بیوگرافی جورجتو جوجارو، اسطوره طراحی خودرو
جوایز و افتخارها
جیمز دایسون به‌خاطر نوآوری‌ها و تأثیراتش بر اقتصاد و فضای کسب‌وکار بریتانیا، افتخارهای متعددی درکنار نشان سلطنتی شوالیه دریافت کرد که درادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: جایزه‌ی طراحی پرنس فیلیپ در سال 1997 نشان امپراتوری بریتانیا در سال 1998 جایزه‌ی بنیاد علوم و فناوری بریتانیا در سال 2000 دکتری افتخاری از دانشگاه باث در سال 2000 عضویت در انجمن سلطنتی مهندسان در سال 2005 نشان شوالیه در سال 2007 عضویت در انجمن سلطنتی علوم در سال 2015 انتخاب شرکت دایسون به‌عنوان معتبرترین شرکت بریتانیایی در سال 2017 نمایندگی دانشکده‌ی سلطنتی هنر از سال 2011 تا 2017 عضویت در هیئت معتمدان موزه‌ی طراحی بریتانیا عضویت در آکادمی ملی مهندسی ایالات متحده در سال 2019

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/133383/بیوگرافی-جیمز-دایسون،-از-طراحی-جاروبرقی-تا-شرکت-میلیارددلاری
بستن   چاپ