سیاست و بازاریابی - شهر سخت افزار / یوتیوب پادشاه بلامنازع ویدئوهای آنلاین است اما هنگامی که به ویدئوهای کوتاه و سرگرم کننده میرسیم، این TikTok و بعدتر هم اینستاگرام هستند که حرف اول را میزنند. حالا یوتیوب به دنبال ارائه قابلیت مشابه TikTok به کاربران خود است.
آنطور که پیداست، یوتیوب میخواهد با بهره گیری از پایگاه بزرگ کاربران خود و زیرساختهای وسیعی که در اختیار دارد، بخشی از بازار ویدئوهای کوتاه را به دست بیاورد. در حقیقت یوتیوب میخواهد با TikTok وارد رقابت شود.
این زیرمجموعه گوگل این هفته خبر از یک قابلیت جدید داد که به طور محدود در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار میگیرد. با این قابلیت جدید میتوان یک ویدئو کوتاه با طول حداکثر 15 ثانیه از طریق اپلیکیشن موبایل یوتیوب ضبط و آپلود کرد. این ویدئو درست همانند تیک تاک میتواند از چندین قسمت کوتاه تشکیل شود.
YouTube میگوید این قابلیت جدید را در اختیار شمار محدودی از کاربران اندروید و iOS اپلیکیشن موبایل خود قرار داده است و از بازخورد دریافتی از آنها استفاده خواهد کرد. در صورتی که همه چیز خوب پیش برود و بازخورد کاربران مثبت باشد، ممکن است این قابلیت در اختیار کاربران بیشتری قرار بگیرد. با این حال هم اکنون صرفاً یک طرح پایلوت است و حتی میتواند کنار گذاشته شود.
هنگامی که فیسبوک در سال 2016 میلادی سرویس ویدئو کوتاه Vine را تعطیل کرد، بسیاری تصور میکردند چنین سرویسهایی آیندهای ندارند. اما خیلی زود رقبایی چون اینستاگرام، تیک تاک و اسنپ چت چنین سرویسی ارائه کردند که بسیار هم در کار خود موفق بودند. حالا یوتیوب هم به دنبال کسب سهمی از این بازار بزرگ است.