سیاست و بازاریابی
سوبارو خودروساز با سابقه ی ژاپنی
يکشنبه 15 تير 1399 - 12:27:24
My Industry
سیاست و بازاریابی - سوبارو یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور ژاپن و زیرمجموعه شرکت FHI است. سوبارو در زبان ژاپنی به معنی یکی کردن و گردآوردن دور هم است. نشان ‌این خودروساز، اشاره به گروه شش تایی ستارگان خوشه پروین در صور فلکی دارد که در زبان ژاپنی به نام موتسورا بوش خوانده می‌شود. لوگوی شرکت مجموعه‌ای از شش ستاره است که بزرگ‌ترین آن FHI و پنج ستاره دیگر نماد شرکت‌های تابعه آن هستند.
عمده شهرت سوبارو به خاطر موتور باکسر (Boxer Engine) آن است که در اکثر خودروهای خود از جمله خودروهای دو دیفرانسیل از آن استفاده می‌کند. سوبارو همچنین در مدل‌های سفارشی خود نظیر «ایمپرزا» (Impreza) از موتور توربو شارژ بهره می‌برد. ‌این مدل بیشتر در مسابقات اتومبیلرانی و خصوصا رالی به کار گرفته می‌شود.
سوبارو اولین کارخانه ژاپنی تولید کننده خودرو است. فعالیت‌های‌ این شرکت در سال 1917 آغاز شد. در آن زمان «چیکوهی ناکاجیما» یک آزمایشگاه تحقیقات هواپیمایی تاسیس کرد که بعد‌ها در سال 1932 ‌به نام شرکت هواپیمایی ناکاجیما و به عنوان اولین شرکت ساخت هواپیما در ژاپن شناخته شد. ‌این کارخانه در طول جنگ جهانی دوم انواع هواپیماهای جنگی را تولید کرد.
در سال 1946 و همزمان با پایان جنگ جهانی دوم شرکت هوایی ناکاجیما مجددا تغییر ساختار داد و به «شرکت موتور فوجی» تبدیل شد، سپس در سال 1950‌ این شرکت به 12 شرکت کوچک تقسیم گردید و بعد از چند سال، با ادغام دوباره چهار شرکت بزرگ‌ این مجموعه، صنایع سنگین فوجی شکل گرفت.
پس از ‌این ادغام، «کنجی کیتا» مدیر اجرایی مجموعه در آن زمان، تصمیم گرفت که با احیای کارخانه ناکاجیما مجددا به صنعت خودروسازی وارد شود. نام‌های متعددی برای ‌این کارخانه پیشنهاد شد، ولی او نام‌ این کارخانه را سوبارو نهاد که در اصل «سومارو» تلفظ می‌شد و به معنای با هم بودن یا پیوند بود و بدین ترتیب شرکت خودروسازی سوبارو به وجود آمد.
اولین خودروی سوبارو به نام «سوبارو 1500» در سال 1955 تولید شد. در سال 1968 شرکت نیسان 20 درصد از سهام شرکت سوبارو را خریداری کرد و از سهامداران عمده شرکت شد. شرکت سوبارو خودروهای معروف و زیادی را تولید و عرضه کرد که اغلب‌این خودروهای لوکس به آمریکا صادر و با استقبال خوبی هم مواجه شد.
در دهه 1970 این کمپانی تصمیم گرفت خط تولید خود را گسترش داده و علاوه بر خودروهای کوچک مانند «کی» و «سامبار»، اتومبیل‌های بزرگتری از جمله «لئون» تولید کند. در سال 1989 با معرفی خودرو «لگاسی» موفقیت بزرگی در فروش‌این شرکت حاصل گردید که مسیر شرکت را تغییر داد.
موتورهای باکسر سوبارو در سال 1972 معرفی شد و تا سال 1996 در اکثر بازارهای اتومبیل به عنوان موتور استاندارد خودروهای سبک و متوسط مورد استفاده قرار گرفت.
شرکت سوبارو همچنین دارای تیم‌های ورزشی متعددی در مسابقات رالی بود و خودروهای زیادی را نیز به‌این مسابقات روانه کرد. خودروهایی مثل RXTURBO، RX-SRX و SEDAN DL که در سال‌های 1980 تا 1989 مقام‌های متعددی را در مسابقات رالی جهانی از آن خود کردند.
خودروهای ورزشی سوبارو تا آنجا شهرت یافتند که تیم رالی انگلیس با خودروهای سوبارو توانست به موفقیت زیادی برسد. پس از آن تیم‌های رالی‌ایتالیا و آمریکا نیز از خودروهای سریع سوبارو بهره گرفته و توانستند با آن‌ها به موفقیت برسند.
شرکت سوبارو در ارائه خودروهای پیشرفته و تکنولوژی‌های مدرن مثل اتوبوس‌هایی با شبکه کنترل یکپارچه و پیشرفته (CAN) در بازارهای آمریکا و کانادا شهرت داشت. ‌ این شرکت با استفاده از آلومینیوم در موتور و دیگر قسمت‌های خودروهای تولیدی خود و رعایت تمام استانداردهای زیست محیطی و چرخه بازیافت در تولید خودرو، توانست در سال 2006 جایزه زیست محیطی آمریکا را دریافت کند.
در آن سال سوبارو یک سری خودروهای برقی و الکتریکی نیز به بازار عرضه کرد. همچنین محصولات مشترکی با شرکت‌های معروف مانند تویوتا نیز عرضه کرد که شامل «کوپه دو در» ‌ و FT-85 بود. در حال حاضر نیز شرکت سوبارو از خودروسازان موفق در ژاپن و دنیا محسوب می‌شود و اتومبیل‌های معروف و باکیفیتی را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند.
FHI که سازنده خودروی سوبارو است با داشتن بیش از 15 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال 2010 درآمدی بالغ بر 1428 میلیارد ین داشته است. ‌این کمپانی هم‌اکنون شریک تجاری شرکت تویوتا است و تویوتا 5/16 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

سیاست و بازاریابی

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 12 بهمن 1389 ترجمه کوشان غلامی

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/138703/سوبارو-خودروساز-با-سابقه-ی-ژاپنی
بستن   چاپ