سیاست و بازاریابی
بازارگردی: هیس ! تک تک ها فروش نمی روند
چهارشنبه 18 تیر 1399 - 12:29:32 AM
My Industry
سیاست و بازاریابی - ویفرهای شکلاتی، یکی از انواع شکلات بیسکویتهای محبوب در دنیا هستند که می توانیم کیت کت نستله را معروفترین برند در این گروه از شکلاتها بدانیم. اگر بخواهیم در میان برندهای ایرانی ویفر شکلاتی دو برند اصلی را نام ببریم باید از تک تک محصول شرکت پارس مینو و هیس محصول شرکت شیرین عسل یاد کنیم. در این یادداشت از پایگاه اطلاع رسانی صنعت؛ به بررسی این دو برند پرداختیم و یک بررسی بسیار اجمالی پیرامون این محصول در بازار صورت داده ایم.
شرکت پارس مینو : شرکت مینو در سال 1338 تاسیس شده است و از همان سال تولید محصولات غذایی را در کنار برخی گروه های محصولی دیگر آغاز نمود.
تک تک محصولی شکلاتی است که هر قسمت آن از قطعاتی شامل سه لایه نان, دو لایه کرم تشکیل شده و با شکلات پوشش داده شده است. درصد شکلات در این محصول بالغ بر 65% می باشد و در سال 1343 بصورت تک تک 2 و 4 انگشتی توسط شرکت پارس مینو تولید و به بازار ایران عرضه گردیده است.
شرکت شیرین عسل : شیرین عسل سالها پس از مینو آغاز به فعالیت کرد و تقریباً دو دهه از فعالیتش می گذرد. اما توانسته با تنوع محصول و کیفیت و ابتکارهایی که دارد، موفقیت چشمگیری را در بازار داشته باشد.
هیس محصولی ویفری شکلاتی است که در طعمهای مختلفی عرضه می شود و شکلات شیری آن بیش از باقی طعمها فروش دارد. برخلاف تک تک که تنها یک طعمش در بازار یافت می شود، هیس در طعمهای مختلف در بازار موجود است.

سیاست و بازاریابی


ویفر شکلاتی تک تک
ویفر شکلاتی تک تک در دو سایز 2 انگشتی و 4 انگشتی در بازار موجود است و در برخی از برهه ها، 3 انگشتی آن نیز به بازار عرضه شده است. هم اکنون و در زمان تنظیم این مطلب، ویفر 2 انگشتی تک تک با وزن 18 گرم به قیمت 400 تومان عرضه می شود و ویفر شکلاتی 4 انگشتی تک تک با وزن 38 گرم و به قیمت 700 تومان به دست مصرف کننده می رسد. مدت زمان ماندگاری این محصول 1 سال است .
نام تک تک شباهت غیرقابل انکاری با کیت کت دارد و از این بابت باید بگوییم که نامگذاری مینو برای این محصول تقلیدی از رقیب خارجی اش کیت کت KitKat می باشد. اما به لحاظ طراحی بسته بندی، کمتر تقلیدی از کیت کت در محصول مینو دیده می شود. (پیشنهاد می کنم مطلب مینو و شکلات تقلیدی رتیا را نیز بخوانید) این تفاوت در بسته بندی هم در رنگ قرمز کمرنگتر مینو نسبت به کیت کت قابل درک است و هم در نوع بسته بندی، که از یک کاغذ نازک و یک لایه آلومینیومی بسیار نازک تشکیل شده است. احتمالاً با این شکل بسته بندی مینو تلاش نموده است، هزینۀ بسته بندی را کاهش داده و از این منظر خود را برای مصرف کننده ایرانی و جامعه هدف خود که به لحاظ درآمدی از اقشار متوسط هستند، مناسب سازد. که

سیاست و بازاریابی

اتفاقاً در این زمینه موفق هم بوده است و تک تک به لحاظ قیمتی از رقبای خود شرایط بهتری دارد.
ویفر شکلاتی هیس Hiss
ویفر شکلاتی هیس در سایز 4 انگشتی عموماً در بازار دیده شد و در طعمهای مختلفی قابل خرید بود. هم اکنون و در زمان تنظیم این مطلب، ویفر شکلاتی 4 انگشتی هیس با وزن 42 گرم به قیمت 1000 تومان به دست مصرف کننده می رسد. که نسبت به 4 انگشتی تک تک 300 تومان گرانتر است. اگر بخواهیم قیمت هر گرم از تک تک و مینو را با هم مقایسه کنیم، هر گرم تک تک 184 ریال و هر گرم هیس 238 ریال است ! پس قیمت هیس به طور محسوسی گرانتر از نک تک است.
هر چند نام هیس، شباهتی با برند خارجی اش، کیت کت ندارد اما در ظاهر و نوع بسته بندی تقلید شیرین عسل از نستله غیرقابل انکار است. هیس توانسته است با ارائه بسته بندی به مراتب بهتر از تک تک و ضخامت بیشتر شکلات و استفاده از شکلاتی با کیفیتی بالاتر از تک تک در میان مصرف کنندگان به عنوان محصولی با کیفیت تر شناخته شود.

سیاست و بازاریابی


تک تکهیس
بسته بندی ضعیفتری دارد بسته بندی بهتری دارد
قیمت پایین تری دارد قیمت بالاتری دارد
قدیمی تر و باسابقه تر جدیدتر و کم سابقه تر است
در طعم ضعیف تر است برتری در طعم دارد
نظر مصرف کنندگان و فروشندگان تک تک و هیس
واحد بازار پایگاه اطلاع رسانی صنعت به منظور بررسی جایگاه این محصولات در بازار، یک نگاه بسیار اجمالی به وضعیت آنها داشت که نتایج آن در ادامه آمده است.
با مراجعه به 11 نقطه فروش در شهر تهران از 81 مصرف کننده و 10 فروشنده در مورد این دو محصول سوالاتی پرسیده شد،(مصاحبه شفاهی) که نتایج آن نشان می دهد، مصرف کنندگان هیس را محصولی با کیفیت تر می دانند ولی از تک تک نیز ناراضی نیستند.

سیاست و بازاریابی


مصرف کنندگان
شما کدام یک از ویفر شکلاتی های تک تک و هیس را ترجیح می دهید؟
49 نفر هیس | 21 نفر تک تک | 11 نفر تفاوتی ندارد
از آنهایی که هیس را ترجیح می دادند؛ پرسیده شد که آیا در صورت دسترس نبودن هیس، تک تک را تهیه می کنید؟
38 نفر بله | 11 نفر خیر
از آنهایی که تک تک را ترجیح می دادند؛ پرسیده شد که آیا در صورت دسترس نبودن تک تک، هیس را تهیه می کنند؟
10 نفر بله | 11 نفر خیر
از آنهایی که تک تک را در شرایط عدم دسترس هیس خرید نمی کردند، علت را پرسیدیم :
اکثریت طعم را علت دانستند
از آنهایی که هیس را در شرایط عدم دسترس تک تک خرید نمی کردند، علت را پرسیدیم :
اکثریت قیمت را علت دانستند
فروشندگان
در بررسی 11 نقطه خرید، در تمام آنها هر دو برند هیس و تک تک در فروشگاه موجود بود.
در بررسی 11 نقطه خرید، در 6 مورد هیس در محل بهتر و در دید بهتری برای مشتری قرار گرفته بود و در 3 مورد مشابه یکدیگر بودند و در 2 مورد تک تک محل بهتری داشت.
از فروشندگان، در مورد تمایلشان به فروش هیس یا تک تک پرسیدیم :
3 فروشنده هیس | 2 فروشنده تک تک | 6 فروشنده تفاوتی ندارد
از فروشندگانی که هیس را تمایل به فروش داشتند، علت را پرسیدیم:
اکثریت سود بیشتر را نام بردند
از فروشندگانی که تک تک را تمایل به فروش داشتند، علت را پرسیدیم :
اکثریت قدمت برند را علت دانستند
نظر شما در مورد هیس و تک تک چیست؟
پی نوشت: بر اساس این گزارش از شرکت صنعتی پارس مینو، که به واسطه حضور در بورس اوراق بهادار منتشر شده است، این شرکت 22 درصد از بازار شکلات و 32 درصد از بازار ویفر را در اختیار دارد، که البته نمی دانیم تک تک در کدام گروه محصول قرار گرفته است. همچنین بر اساس همین گزارش گروه بیسکویت و چوب شور، بیشترین میزان استفاده از شرفیت تولیدی در دسترس را در میان محصولات شرکت پارس مینو داشته است.

سیاست و بازاریابی


این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی گردآوری شده است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/140186/بازارگردی--هیس-!-تک-تک-ها-فروش-نمی-روند
بستن   چاپ