سیاست و بازاریابی
خرید گروهی؛ مدل جدیدی در فضای کسب و کار ایرانی
یکشنبه 22 تیر 1399 - 5:54:47 PM
My Industry
سیاست و بازاریابی - در کتاب « خلق مدل کسب و کار » (Business Model Generation) مدل کسب و کار منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش توصیف شده است. اگر بخواهیم باز هم کمی ساده تر مدل کسب و کار را بیان کنیم، باید بگوییم مدل کسب و کار، روشی است که شرکت و واحد کسب و کار از آن طریق ثروت کسب می کند و شیوه ای است به آن صورت ارزش را به مشتریان انتقال می دهد و ثروت کسب می کند.
عوامل متعدد و فراوانی بر مدلهای کسب و کار تاثیر می گذارند، عواملی مثل، تکنولوژی، فرهنگ و بازار از آن جمله هستند. هر روز تعداد بی شمالی از مدلهای کسب و کار نوآورانه در حال ظهور هستند. صنایع کاملاً جدیدی در حال شکل گیری می باشند و هم زمان صنایع قدیمی در حال فروپاشی هستند. شرکتهای تازه وارد، رقبای پرسابقه را که برای بقا به شدت در حال بازآفرینی خود هستند، به چالش می کشند.
یکی از صدها مدل کسب و کاری که عمری کمتر از یک سال در فضای کسب و کار ایران دارد، سایتهای خرید گروهی هستند. هر چند این مدل کسب و کار در کشورهای توسعه یافته، عمر بیشتری دارد، اما در ایران نوپا است. پیش از آن که در مورد نمونه های ایرانی این مدل کسب و کار صحبت کنیم، باید با این مدل کسب و کار آشنا شویم.
مدل کسب و کار خرید گروهی، بر روی وب معنا پیدا می کند، بنابراین آنها را سایتهای خرید گروهی می نامیم. در این مدل، 3 ضلع وجود دارد :
ضلع اول؛ سایت خرید گروهی ضلع دوم؛ صاحب کسب و کار (ارائه کننده محصول یا خدمت) ضلع سوم؛ مشتریان سایت خرید گروهی و صاحب کسب و کار بر سر میزانی از تخفیف به مشتریان در صورت معرفی تعداد معینی مشتری به توافق می رسند، پس از آن سایت خرید گروهی از طریق وب سایت خود محصول یا خدمت صاحب کسب و کار را با تخفیف به فروش می رساند. البته میزان تخفیفی که به مشتری ارائه می کند کمتر از تخفیفی است که از صاحب کسب و کار گرفته است، و این اختلاف همان سود سایت خرید گروهی است.
مثلاً فرض کنید، یک مجموعه ورزشی که هر سانس استخر را 15000 تومان می فروشد، حاضر می شود در صورتی که سایت خرید گروهی حداقل 10 مشتری را معرفی کند، به هر کدام از آنها 5000 تومان تخفیف دهد.اکنون سایت خرید گروهی به جای آن که یک سانس استخر را 10 هزار تومان بفروشد، آن را 11 هزار تومان می فروشد. یعنی 4 هزار تومان از تخفیف برای مشتری و هزار تومان برای سایت خرید گروهی !
اکنون بیایید با هم مزایای این مدل کسب و کار را برای هر کدام از این 3 طرف بررسی کنیم :
مزیتهای مدل کسب و کار خرید گروهی برای مشتریان
مشتریان خدمات و محصولات مورد نظر خود را با تخفیف و زیر قیمت بازارا دریافت می کنند. با ارائه دهندگان محصولات و خدمات آشنا می شوند. رقابت در فضای کسب و کار افزایش می یاید و از این طریق قیمتها، کیفیتها و ... به نفع مشتری تغییر می کند. مزیتهای مدل کسب و کار خرید گروهی برای صاحبان کسب و کار
مشتریان جدید می یابند. در زمان کوتاهی فروش خود را افزایش می دهند. از طریق یک سایت پربیننده کسب و کارشان معروفتر می شود. مزیتهای مدل کسب و کار خرید گروهی برای وب سایت
از طریق تفاوت بین تخفیفی که از صاحب کسب و کار گرفته و تخفیفی که به مشتری ارائه کرده است، کسب درآمد می کند. طی ماه های گذشته تعداد سایتهای خرید گروهی زیادی در فضای کسب و کار ایران به وجود آمد، و در زمان کوتاهی این سایتها افزایش پیدا کرد و پس از آن تعدادی از آنها شکست خوردند و از فضای بازار حذف شدند. به نظر می رسد ارائه پیشنهادات تخفیف خوب و مناسب یکی از فاکتورهای موفقیت در این مدل کسب و کار باشد. در بررسی اجمالی این سایتها، سایت سی تی دیل نظرم را جلب کرد. هر چند به نظر می رسد سایتهای تخفیفان، نت برگ و آفچی سهم بیشتری از این بازار داشته باشند ولی یک بار دیدن سایت http://www.citydeal.asia را به شما پیشنهاد می کنیم.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
مطالعات بیشتر:
? How Sustainable Is Groupon"s Business Model

سیاست و بازاریابی

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/140799/خرید-گروهی؛-مدل-جدیدی-در-فضای-کسب-و-کار-ایرانی
بستن   چاپ