سیاست و بازاریابی
چرا بازی Fortnite بر روی گوگل استدیا عرضه نمی‌شود؟
پنجشنبه 9 مرداد 1399 - 19:23:05
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی - گیم فا / با اینکه طبق اخبار منتشر شده در گذشته، کاربران سرویس گوگل استدیا بسیار امیدوار به تجربه‌ی بازی بتل‌رویال Fortnite برروی کنسول خود بودند اما ظاهرا شرکت اپیک گیمز (Epic Games) دلایل خاص خود را برای عدم عرضه‌ی آن برروی این سرویس دارد. در واقع شرکت اپیک گیمز به تازگی در یک مصاحبه‌ی رسمی به توجیه این اقدام پرداخت که کمی بی‌رحمانه به نظر می‌رسد اما غیرمنطقی نیست. 
پلتفرم سرویس‌محور شرکت گوگل در ابتدای راه خود مسیر دشواری برای فروش و جذب مخاطب داشت و با وجود دسترسی به بازی‌های بزرگی به مانند Red Dead Redemption 2 و Doom Eternal، بازی‌بازان همچنان میل و رغبت اندکی به خرید این سرویس نشان دادند. البته هنوز شرکت گوگل تسلیم نشده و معتقد است که راه زیادی برای جا افتادن و استقبال از سرویس استدیا وجود دارد و به همین علت نیز قصد دارد در آینده در کنار بازی‌های معمولی که برای این سرویس تدارک دیده، نام‌های بزرگی به مانند Sekiro: Shadows Die Twice را هم برروی این پلتفرم عرضه کند و بازی‌بازان قدیمی را نگه داشته و بازی‌بازان جدید بیشتری را جذب نماید.
با وجود تلاش‌های شرکت گوگل برای ارتقای کیفیت عنلوین سرویس استدیا، شکی وجود ندارد که عرضه‌ی بازی بزرگ و فوق‌العاده محبوب Fortnite برروی این پلتفرم می‌تواند به مانند یک پیروزی بزرگ و نکته‌ی درخشان به شمار آید. عنوان Fortnite شرکت اپیک گیمز ماهانه به صورت میانگین بیش از 80 میلیون بازی‌باز را میزبانی می‌کند و دارای بینندگان عظیم در سرویس‌های استریم مختلف است و همچنان یکی از پدیده‌های جذاب صنعت بازی‌های ویدئویی سال 2020 به شمار می‌آید. با توجه به محبوبیت و پتانسیل بالای استریم این بازی، اهمیت آن برای پلتفرم گوگل استدیا چندین برابر خواهد بود و از ارزشی مضاعف برای این پلتفرم برخوردار است.
حال به تازگی آقای تیم سوئینی (Tim Sweeney) مدیرعامل شرکت اپیک گیمز، در حساب کاربری رسمی خود در توییتر اظهار داشت که با اینکه دلیل منطقی و عمیقی برای عدم پورت بازی Fortnite برروی سرویس گوگل استدیا وجود ندارد اما باید توجه داشت که این پلتفرم تعداد مخاطب زیادی نداشته و این اقدام برای ما چندان سودآور نخواهد بود. از طرفی قابلیت کراس‌پلی که یکی از اهداف بزرگ عنوان Fortnite و شرکت به حساب می‌آید، پیاده‌سازی موفق آن برروی سرویس گوگل استدیا کاری به مراتب دشوارتر از سایر پلتفرم‌ها خواهد بود. حفظ کیفیت بالای قابلیت کراس‌پلی بازی Fortnite نیاز به تعامل‌ها و به‌روزرسانی‌های مداوم و هفتگی دارد و اضافه شدن یک پلتفرم جدید با جامعه‌ی مخاطبین کم به چرخه سیستم‌های پشتیبانی کار دشواری به نظر می‌رسد. از طرفی با این کار ما بیش از 7 پلتفرم خواهیم داشت که باید به صورت مرتب به‌روزرسانی‌های رویداد‌ها و محتویات بازی Fortnite را دریافت نمایند که این امر با توجه به پایگاه مخاطب کم سرویس گوگل استدیا معقول به نظر نمی‌رسد.
در ماه گذشته بود که شرکت اپیک گیمز قابلیت کراس‌پلی برای کنسول نینتندو سوییچ را قطع و تنها با کاربران پلتفرم گوشی هوشمند برقرار نمود تا کاربران این پلتفرم‌ها شاهد رقابت‌های منصفانه‌تر باشند و ائتلاف بازی‌بازان دارای عمق و هیجان بیشتری شود. با این حال افزودن سرویس گوگل استدیا به این چرخه هزینه و زمان زیادی را می‌طلبد و این اقدامات با توجه به سود بالقوه‌ای که برای شرکت اپیک گیمز دارد به صرفه نخواهند بود.
باید در نظر گرفت که احتمالا توضیحات آقای تیم سوئینی تا حدودی قانع‌کننده به نظر می‌رسد اما نمی‌تواند تنها دلیل آن باشد. با توجه به اینکه 40 درصد از سهام شرکت اپیک گیمز در اختیار کمپانی Tencent Holdings LTD قرار دارد و این شرکت رقابت مستقیم و زیادی با شرکت گوگل در زمینه‌ی خدمات مبتنی بر اینترنت و سرگرمی‌های تعاملی دارد، یکی دیگر از دلایل عدم عرضه‌ی بازی Fortnite برروی سرویس گوگل استدیا را می‌توان همین مورد دانست.
حتی اگر پورت بازی Fortnite برای پلتفرم استدیا از سود خوبی برخوردار باشد، این اقدام به خودی خود یک کمک بزرگ برای ترقی و پیشرفت رقیب کمپانی Tencent Holdings LTD به شمار می‌آید و بعید است به نتیجه برسد. البته از ظاهر امر پیداست که آقای سویینی تمایلی به بیان این مطلب نداشته باشد؛ چرا که اخیرا شرکت اپیک گیمز سعی داشته است تا خود را کمی از شرکت تنسنت (Tencent) جدا کند و یا حداقل تعاملات دوطرفه را تا حد ممکن کاهش دهد. علت این اتفاق اتهاماتی بود که به شرکت اپیک گیمز مبنی بر جاسوسی از کاربران چینی با استفاده از پایگاه‌های ذخیره‌ی داده وارد شد و به رابطه‌ی این شرکت و تنسنت ضربات زیادی را وارد نمود.
با این حال حتی اگر کاربران سرویس گوگل استدیا به اوج خود برسد، باز هم شرکت اپیک گیمز نیازی به عرضه‌ی بازی Fortnite برروی این پلتفرم نخواهد داشت؛ چرا که این عنوان از محبوبیت و جامعه‌ی کاربران بالایی برخوردار است و با همین روال خود تا چند سال دیگر با موفقیت می‌تواند به کار ادامه دهد. در حال حاضر بازی‌بازان سرویس گوگل استدیا منتظر عرضه‌ی بازی بتل‌رویال PlayerUnknown’s Battle Grounds هستند که از قابلیت کراس‌پلی نیز بهره‌مند خواهد بود و می‌تواند به بهترین شکل ممکن به این کاربران خدمات‌رسانی نماید.
لازم به ذکر است که بازی محبوب Fortnite هم اکنون برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی و کنسول‌های اکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و نینتندو سوییچ در دسترس قرار دارد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/143793/چرا-بازی-Fortnite-بر-روی-گوگل-استدیا-عرضه-نمی‌شود؟
بستن   چاپ