سیاست و بازاریابی - تسلا و ایلان ماسک با رویکرد نوآوریمحور و رادیکال خود، دورهی جدیدی برای صنعت جهانی خودروسازی تعریف کردند که توانسته است از شرکتهای بزرگ مانند تویوتا و دایملر پیشی بگیرد.
پیشرفت سریع تسلا برای تبدیل به ارزشمندترین خودروساز جهان میتواند شروع دورهی جدیدی برای صنعت خودروسازی جهانی باشد که با رویکرد سیلیکونولی به نرمافزاری تعریف میشود که در حال سبقتگرفتن از دانش قدیمی تولید است. پیشرفت تسلا با کمال تعجب بسیاری از سرمایهگذاران را بهخود جلب کرد؛ اما مدیران شرکت دایملر AG، شرکت مادر مرسدس بنز ، از سال 2009 چگونگی اتخاذ رویکرد جدید تسلا و ایلان ماسک را زیرنظر داشتند؛ رویکرد جدیدی که تسلا برای ساختن خودرو الکتریکی ایجاد کرده بود و سیستم تولید کنونی را نقد میکرد. مسئولان دایملر تقریبا 10 درصد سهام تسلا را در مه 2009 در معاملهای خریدند که 50 میلیون دلار برای توسعه و رشد این خودروساز تازهکار فراهم آورد. این سرمایهگذاری به مهندسان مرسدس کمک میکرد تا بفهمند چگونه ایلان ماسک قصد دارد فناوری ناقصی عرضه کند و سپس بارهاوبارها آن را با استفاده از بهروزرسانیهای بیسیم شبیه به گوشیهای هوشمند ارتقا دهد و توجه چندانی به سودآوری اولیه نمیکند. مهندسان مرسدس بنز در ازای دسترسی به بستههای باتری مونتاژشدهی تسلا، به خودروساز برقی آمریکایی در ساخت سدان لوکس تسلا مدل S کمک کردند؛ اما در سال 2014 دایملر تصمیم گرفت سهام خود را بهدلیل تردیدهای زیاد درزمینهی رویکرد تسلا به تولید در مقیاس صنعتی بفروشد. تسلا به پیشگامی درزمینهی ارائهی رویکردهای جدید در تولید و طراحی نرمافزاری و معماری الکترونیکی ادامه داد تا بتواند نوآوریها را سریعتر از رقبایش معرفی کند و تحلیلگران ترجیح میدهند این شرکت را با اپل مقایسه کنند.
هماکنون ارزش تسلا بیش از 6 برابر سرمایههای دایملر است
مرسدس بنز بهتنهایی در نیمهی اول سال 2020 توانست 935،089 دستگاه خودرو بفروشد که آمار تحویل 179،050 دستگاه تسلا در مدت مشابه درمقابل آن بسیار کم بهنظر میرسد؛ بااینحال سرمایهگذاران بهراحتی روی ایدههای ایلان ماسک و رویکرد تولید تسلا سرمایهگذاری میکنند. امروزه، تسلا درحدود 304/6 میلیارد دلار ارزش دارد که بیش از 6 برابر سرمایههای دایملر با 47/7 میلیارد دلار است. تقابل دو فرهنگ
دایملر و تسلا پس از آنکه مهندسان مرسدس در حال تولید نسل دوم خودرو برقی اسمارت بودند، همکاری خود را آغاز کردند و این همکاری با خرید یک دستگاه تسلا رودستر شروع شد. آنها تحتتأثیر نحوهی بستهبندی باتریهای تسلا قرار گرفتند؛ بنابراین، بازدید از درهی سیلیکون را برای ملاقات با ایلان ماسک در ژانویهی 2009 ترتیب و 1،000 بسته باتری خودرو الکتریکی سفارش دادند. پسازآن، همکاری دو شرکت گسترش یافت. در مه 2009 و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در موزهی مرسدس بنز در اشتوتگارت، تسلا گفت: «این همکاری تولید تسلا مدل اس را تسریع میکند و اطمینان میدهد خودرویی فوقالعاده است.» مرسدس بنز نیز بهنوبهی خود میخواست از باتریهای تسلا استفاده کند تا نسخهی الکتریکی مرسدس بنز کلاس B را تولید کند. تسلا مدل اس در سال 2012 عرضه شد؛ درحالیکه نسخهی الکتریکی مرسدس بنز کلاس B دو سال بعد به نمایشگاهها رسید.
اولین مهندس دایملر نیز گفت: مهندسان دایملر اظهار کردند بخش زیرین تسلا مدل S برای جلوگیری از واردشدن صدمه به باتری در جاده به تقویت نیاز دارد. در سال 2017، تحویل تسلا مدل اس به مشتریان در سراسر جهان از مرسدس بنز کلاس S پیشی گرفت
تسلا برای ازبینبردن تردیدها دربارهی ایمنی و امنیت خودروهای برقی و بهدنبال مجموعهای از آتشسوزیهای باتری، ارتفاع سواری خودروهایش را با استفاده از بهروزرسانی بیسیم افزایش داد. چند ماه بعد و در مارس 2014، این شرکت اعلام کرد حفاظی سهلایه برای بخش زیرین تسلا مدل اس جدید ارائه میدهد و این حفاظ را برای خودروهای موجود نیز پیشنهاد میکند. بهدلیل توانایی تسلا برای خرجکردن پول بیشتر در حین فرایند توسعه، ایلان ماسک توانست به سرعت این روند را تعدیل کند. مهندس دایملر گفت: در شرکت مرسدس بنز، در بهترین حالت میتوان هر سه سال یکبار چنین اصلاحاتی را انجام داد. تسلا مدل S در مه 2013 فروش بیشتری در ایالات متحده درمقایسهبا پرچمدار مرسدس بنز کلاس S تجربه کرد و تحویل این خودرو در سال 2017 در سراسر جهان از کلاس S پیشی گرفت. ایلان ماسک: نوآوری کن یا برو
تمرکز بیامان ایلان ماسک روی نوآوری تا حدودی توضیح میدهد چرا او دنیای سنتی خودرو را بههمریخته است. در مصاحبهای در سمپوزیوم جنگافزارهای هوایی 2020 که در یوتیوب منتشر شده است، از ماسک دربارهی اهمیت نوآوری در بین کارمندان سؤال پریده شد. ایلان ماسک در جواب به این سؤال گفت: مطمئنا به افرادی نیاز داریم که برای نوآوری مهندسی پیشرفته انجام میدهند. ساختار تشویق و پاداش تنظیم شده است و به چنین نوآوریهایی پاداش تعلق میگیرد. اشتباه در این راه با جریمهی بزرگی همراه نمیشود؛ اما تلاشنکردن برای نوآوری بههیچوجه پذیرفتنی نیست و با مجازات بزرگی همراه خواهد شد.
سرمایهگذاران به توانایی تسلا در افزایش تولید اعتقاد دارند و از آن حمایت میکنند؛ دقیقا همانطورکه زمانی از تویوتا موتور حمایت میکردند. تویوتا آخرین دورهی صنعت خودروسازی را با تسلط خود در تولید اندک، ولی بسیار کارآمد و باکیفیت تعریف کرد. تویوتا در سال 1996 در میزان سرمایهی بازار از جنرال موتورز، غول صنعت خودروسازی آمریکا، پیشی گرفت و تا سال 2008 بیشتر از رقبای دیترویت خود توانست خودرو بفروشد. غول ژاپنی روابط خود را با تسلا نیز برقرار کرد و استارتاپ آمریکایی نیز در توافقی در سال 2010 در طراحی نسخهی برقی تویوتا RAV4 به کمک تویوتا آمد.
هزینههای تسلا مدل S با کارکرد 724 هزار کیلومتر تسلا از باتری با طول عمر 1/6 میلیون کیلومتر رونمایی خواهد کرد
تویوتا گفت این پروژهی مشترک شامل همکاری درزمینهی تولید خودروهای الکتریکی و قطعات و سیستمهای تولید است. سخنگوی تویوتا در این زمینه گفت: تویوتا آنچه در پروژه پیشبینی شده بود، بهدست آورد و پروژه در اکتبر 2014 و پس از آن بهپایان رسید که تسلا تقریبا 2500 سیستم محرکهی برقی برای خودرو الکتریکی RAV4 در سه سال تحویل داد. همکاری هر دو شرکت تویوتا و دایملر قبل از رسوایی دیزلگیت و تقلب در تولید محصولات دیزلی فولکسواگن در سال 2015 اتفاق افتاد؛ اما در سال 2015 انتشار خبر رسوایی دیزلگیت باعث شد واکنش جهانی برای نظارت بر کار خودروسازان بهوجود بیاید و خودروسازان را به افزایش سرمایهگذاری روی خودروهای برقی مجبور کند. یکی از مدیران ارشد دایملر گفت: تمام این توافق قبل از رسوایی دیزلگیت بود که وضعیت خودروهای برقی و مدلهای مجهز به پیشرانههای احتراق داخلی را تغییر داد. تسلا درمقایسهبا بقیه تقدم دارد. بیایید ببینیم آیا آنها میتوانند میزان تولید خود را افزایش دهند؟
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/144116/چگونه-تسلا-دوره-جدیدی-در-صنعت-خودروسازی-جهانی-ایجاد-کرد؟