سیاست و بازاریابی
نسخه کراس‌اوور سایپا شاهین معرفی شد
شنبه 18 مرداد 1399 - 1:03:21 PM
سیاست و بازاریابی - شرکت سایپا مدل جدیدی از خودروی شاهین سایپا را که روی پلتفرم این خودرو و به صورت نیم شاسی (کراس اوور) طراحی شده است، رونمایی کرد.
برترین‌ها: شرکت سایپا مدل جدیدی از خودروی شاهین سایپا را که روی پلتفرم این خودرو و به صورت نیم شاسی (کراس اوور) طراحی شده است، رونمایی کرد.
سایپا در این مراسم از کراس اوور خانواده SP100 یا همان شاهین کراس کانتری رسما پرده برداری کرد. لازم به ذکر است که سایپا در این لحظه نام قطعی این خودرو را اعلام نکرده و طی ماه‌های آینده نام قطعی آن مشخص خواهد شد.
جواد سلیمانی مدیر عامل سایپا اظهار کرده که طراحی این خودرو تماما در داخل کشور انجام شده و جزو مدرن‌ترین خودرو‌های تولیدی ایران قلمداد می‌شود. مدیرعامل سایپا ابراز امیدواری کرد که سایپا قصد دارد تولید انبوه شاهین کراس اوور را در همین دولت به انجام برساند. شاهین کراس اوور هم مانند نسخه سدان خود روی مگاپلتفرم سایپا توسعه یافته که قرار است به زودی شاهد طراحی محصولات جدیدی روی این پلتفرم باشیم.
مدیرعامل سایپا بیان کرد که تا این لحظه سه دستگاه از شاهین کراس اوور نمونه سازی شده و قرار است تا مهر ماه 25 دستگاه دیگر نیز از این خودرو نمونه سازی شود. همچنین سایپا بنا دارد که تولید انبوه شاهین کراس اوور را تا پایان سال آغاز کند و از سال 1400 این خودرو را به بازار کشور عرضه کند.
مدیرعامل سایپا اظهار کرد که این شرکت برای نسخه سدان و کراس اوور شاهین روی هم رفته ظرفیت تولید سالانه 200 هزار دستگاه را در نظر گرفته که بسته به نیاز بازار این ظرفیت بین این دو خودرو تقسیم می‌شود.
استقبال عجیب و غریب مشتریان در سراسر جهان از خودرو‌های کراس اوور باعث شده تا تقریبا تمامی خودروسازان چهارگوشه عالم، چنین محصولاتی را در سبد تولیدات خود بگنجانند، ظاهرا سرانجام خودروسازان ایرانی نیز تصمیم گرفته اند تا با تبعیت از همین الگو، خودرو‌های کراس اوور اصطلاحا ملی را عرضه کنند و در این میان، اولین نسخه چیزی نیست جز مدل کراس اوور شاهین که فعلا با نام شاهین کراس شناخته می‌شود و محصولی برپایه پلت فرم SP100 سایپاست.
شاهین یا همان رهام، درواقع یک محصول باز طراحی شده براساس پلت فرم یکی از مدل‌های قدیمی تویوتا یاریس است که براساس دانش تئوری مهندسان سایپا منطبق بر استاندارد‌های جدید یورو ان کپ، به روز رسانی شده است، اما تولید نسخه هاچ بک ارتفاع خورده یا همان کراس اوور از این خودرو که روز گذشته معرفی شد، اتفاق جالبی است که می‌توان آن را شایسته تشویق دانست.
مشخصات فنی شاهین کراس
آنطور که از اطلاعات اولیه بر می‌آید، شاهین کراس در عمل هیچ تفاوت فنی محسوسی با شاهین عادی ندارد و یک کراس اوور تک دیفرانسیل محسوب می‌شود که درست مانند شاهین سدان، نیروی خود را از موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ توربو به قدرت 108 اسب بخار می‌گیرد و 165 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه دنده دستی یا اتوماتیک به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد.

سیاست و بازاریابی


این درحالیست که براساس اطلاعات اولیه قرار بود نسخه اصلی شاهین در ابتدا به موتور 1.65 لیتری برلیانس با قدرت 114 اسب بخار مجهز شود، اما در پی بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی و عدم مشارکت برلیانس با سایپا، این موتور در نهایت جای خود را به پیشرانه توربو 1.5 لیتری تیبا داد که اخیرا توسط گروه مگا موتور توسعه یافته است.

سیاست و بازاریابی


از آنجا که این موتور و این پلت فرم به کلی در ایران جدید هستند، طبیعتا هنوز هیچ تجربه رانندگی با این خودرو وجود ندارد، اما بر روی کاغذ می‌توان گفت که با توجه به طراحی ظاهری نسبتا متناسب و جذاب، در صورت قیمت گذاری رقابتی برای شاهین کراس، استقبال چشمگیر از این خودرو به هیچ عنوان دور از انتظار نخواهد بود.
امکانات و آپشن‌های شاهین کراس
مطابق با اطلاعات اولیه، SP100 یا شاهین کراس به امکاناتی از قبیل فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، استارت دکمه ای، سانروف، دی‌لایت، سیستم تهویه الکتریکی، روف‌رک، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ آلومینیومی، سنسور و دوربین عقب و تریم داخلی چرمی مجهز است.

سیاست و بازاریابی


قیمت احتمالی شاهین کراس
براساس اخباری که چندی قبل منتشر شد، قیمت اولیه در نظر گرفته شده برای شاهین سدان در حدود 160 میلیون تومان خواهد بود، این در حالیست که براساس سنتی نانوشته، خودرو‌های هاچ بک و کراس در گروه سایپا، با قیمت‌هایی بالاتر نسبت به نسخه سدان عرضه می‌شوند و با توجه به تورم عمومی کشور، تعیین قیمت‌های فراتر از 200 میلیون تومان برای شاهین کراس به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

سیاست و بازاریابی


تفاوت‌های شاهین کراس با نسخه عادی
امکانات استاندارد SP100 کراس نیز در رده خودش قابل قبول هستند، هرچند باید منتظر اعلام کاتالوگ رسمی از سوی سایپا برای این خودرو باشیم. SP100 کراس به امکانات زیر مجهز است:
1- فرمان کمکی برقی
2- نمایشگر لمسی
3- استارت دکمه‌ای
4- سانروف
5- دی‌لایت
6- سیستم تهویه الکتریکی
7- روف‌رک
8- کنترل حرکت در سراشیبی
9- کنترل شروع حرکت در سربالایی
10- رینگ آلومینیومی
11- سنسور و دوربین عقب
12- تریم داخلی چرمی
مهم‌ترین تفاوت خودرو‌های شاسی بلند و کراس اوور
شاید بتوان گفت مهم‌ترین تفاوت خودرو شاسی بلند و خودرو‌های کراس اوور در کلاس پلتفرم‌های مورد استفاده در تولید آن‌ها است. به بیان دقیق تر، در تولید خودرو‌های شاسی‌بلند از شاسی‌های تقویت شده همچون شاسی‌های وانت‌پیکاپ‌ها و یا کامیونت‌ها استفاده می‌شود چراکه در شاسی‌بلند‌ها هدف، دستیابی به قدرت بالا، فضای زیاد و رانندگی‌های آفرود است.

سیاست و بازاریابی


این در حالیست که در خودرو‌های کراس‌اوور که آن‌ها را نیم شاسی یا شاسی بلند خیابانی هم می‌گونید شاسی، عمدتا مبتنی بر شاسی خودرو‌های سدان بوده و این امر نیز به دلیل فراهم آوردن سواری راحت و رانندگی نرم در این خودرو‌ها است.


سیاست و بازاریابی


منبع: دیجیاتو، خودرونویس و اسب بخار 

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/145276/نسخه-کراس‌اوور-سایپا-شاهین-معرفی-شد
بستن   چاپ