سیاست و بازاریابی
تولیدات تازه خودروسازان وطنی؛ سرحال یا بی‌رمق؟
يکشنبه 23 شهريور 1399 - 13:20:18
سیاست و بازاریابی - خودروسازان وعده تولید خودرو‌های متنوعی می‌دهند. آن‌ها مدعی شده‌اند که در سال جهش تولید قرار است محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند تا از وخامت حال بازار خودرو کم کنند.
برترین‌ها: خودروسازان وعده تولید خودرو‌های متنوعی می‌دهند. آن‌ها مدعی شده‌اند که در سال جهش تولید قرار است محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند تا از وخامت حال بازار خودرو کم کنند. براساس اظهارات سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت تولید یک‌میلیون‌و200هزار دستگاه خودرو در سال99 از سوی سیاستگذار خودرو هدف‌گذاری شده است. به‌نظر می‌رسد بخشی از این عدد قرار است به دوش محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا باشد. شاهین، راناپلاس، k132 و... خودرو‌هایی هستند که نام آن‌ها این روز‌ها با برچسب تولیدات داخلی سال 99، رسانه‌ای شده‌اند و به‌نظر می‌رسد کمکی به کنترل بازار خودرو نخواهند کرد.
خودروی بی‌نام
محصول تولیدی جدید k132، خودرویی سدان در کلاس ابعادی C است که هنوز مسئولان نامی برایش پیدا نکرده‌اند. تولیدی ایران‌خودرو، در ٢مدل با گیربکس دستی و اتوماتیک، دارای استاندارد آلایندگی یورو5 است. فرمان برقی، صندوق عقب جادار، صندلی‌های جلو برقی، دوربین دید عقب، آینه‌های برقی تاشونده راهنمادار، سیستم هشدار‌دهنده مالتی پلکس، کروز کنترل، سان روف، چراغ روشن‌کننده فضای پایین داخل کابین (Foot lamp)، سیستم تهویه هوای اتوماتیک از دیگر مزایای این خودرو سدان جدید است. علاوه بر این دارا بودن چراغ‌های جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز (Day Light)، گرافیک جدید چراغ‌های عقب از دیگر ویژگی‌های این خودرو به‌شمار می‌رود.
راناپلاس چه امکانات جدیدی دارد؟
رانا پلاس دیگر خودرو تولیدی جدید در بازار است؛ رانا پلاس یکی از خودرو‌های جدیدی است که قرار است تا پاییز امسال وارد بازار شود و به نوعی دومین برند ملی شناخته می‌شود. این خودرو تجهیزات ارتقا یافته چندانی ندارد. استاندارد یورو5 یکی از تغییرات جدی این خودرو است. علاوه بر این حجم موتور در این خودرو 1.6، حداکثر قدرت موتور 105 (5800دور در دقیقه)، حداکثر گشتاور موتور 142 (4000دور در دقیقه)، تعداد سوپاپ 16، استاندارد حد آلایندگی یورو5، حداکثر سرعت190، میانگین مصرف سوخت در خارج از شهر 5.5، میانگین مصرف ترکیبی 6.9، ترمز‌های جلو دیسکی خشک‌شونده و ترمز‌های عقب کاسه‌ای است.
سایر تجهیزات این خودرو شامل سیستم ضد‌سرقت و سیستم هشدار‌دهنده مرکزی ورودی غیرمجاز، سیستم عیب‌یابی هوشمند، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربند‌های ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع است. ایران خودرو برای راناپلاس از همان موتور TU5 سابقش استفاده کرده فقط با این تفاوت که این موتور در رانا LX و EL از نوع یورو4 بود، ولی در رانا پلاس از نوع یورو5 است.
سورن پلاس در راه است
سورن‌پلاس مجهز به موتور EF7 با حجم 1.7لیتر و حداکثر قدرت115 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 160نیوتن متر بوده و می‌تواند استاندارد‌های آلایندگی یورو5 را پاس کند. نکته حائز اهمیت درخصوص سورن‌پلاس مطابقت این خودرو با استاندارد یورو5 است. مثل بقیه خودرو‌های در راه! یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز نیروی تولید موتور این خودرو را به چرخ‌های جلو آن منتقل می‌کند. قوای محرکه و جعبه دنده سورن پلاس در بسیاری از محصولات دیگر ایران‌خودرو نیز مشاهده می‌شود و همین موضوع می‌تواند به خریداران اطمینان دهند که خودرو مذکور در این دو بخش مشکلی درخصوص قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد داشت.

سیاست و بازاریابی


شاهین پرسروصدا
شاهین پرسروصداترین خودروی تولیدی سال‌جاری است که حتی پیش‌فروش هم شده است! شاهین سدان ملی جدید سایپاست که بر مبنای پلتفرم SP100 توسعه پیدا کرده است. 
سایپا شاهین (سایپا رهام) قرار بود تا پیش از آغاز تحریم‌ها در مشارکت با کمپانی برلیانس چین، با پیشرانه 1٫65 لیتری 16سوپاپ تنفس طبیعی به بازار بیاید. این پیشرانه قدرت 113 اسب‌بخار را با گشتاور 154نیوتن متر برای شاهین فراهم می‌کرد. همچنین جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک (HPT) وظیفه انتقال قدرت را در نسخه فول آپشن این سدان سایپا، به چرخ‌های جلو داشت. از سویی قرار بود تا نمونه کراس اوور (هاچ بک کراس) پلتفرم SP100 با پیشرانه 1٫5 لیتری توربو گروه برلیانس به بازار بیاید که قدرتی نزدیک به 150 اسب‌بخار را داشت.
اما آغاز تحریم‌ها باعث شد تا تامین قوای فنی شاهین از سایت‌های تولیدی خارجی امکان پذیر نباشد؛ لذا در این مدت، سایپا و «مگاموتور» سعی داشتند تا با داشته‌های فنی خود و ساخت پیشرانه‌های جدید، مشکل تولید شاهین را حل کنند. بدنه این خودرو تویوتا یاریس و موتور داخلی آن به عقیده کارشناسان مشابه پراید است؛ 4سیلندر و 8 سوپاپ.
این خودرو هم از استاندارد آلایندگی یورو5 برخوردار است و سامانه هشدار‌دهنده تعویض دنده GSI دارد و مجهز به هشدار بستن کمربند ایمنی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های تاشوی برقی، تهویه اتوماتیک دیجیتال، نمایشگر لمسی، سان‌روف، بلوتوث است. هنوز به‌صورت رسمی قیمتی برای این نسخه سایپا شاهین اعلام نشده است. اما با توجه به برخی اطلاعات، احتمال آن زیاد است که در تابستان 1399 این سدان جدید با قیمتی فراتر از 150 میلیون تومان به‌دست مشتریان برسد.
پراید‌های توسعه یافته در سال 99
پلتفرم X200 در محصولاتی، چون کوئیک، ساینا و تیبا استفاده می‌شود. در سال98 شرکت سایپا کوئیک آر را در این سبد محصول معرفی کرد و از سویی پیش فروش نمونه‌های آپشنال خانواده تیبا و ساینا را آغاز کرد.
«کوئیک99» نخستین عضو این خانواده است و سپس «ساینا99» به بازار معرفی می‌شود. با توجه به حذف کامل خانواده پراید در بخش خودرو‌های سواری گروه سایپا از خرداد سال‌جاری، این شرکت برنامه دارد که تیپ‌ها و نسخه‌های خانواده X200 را ارتقا دهد. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که سری99 محصولات X200، در بحث طراحی با فیس لیفت همراه شده‌اند و از سوی تریم داخلی متفاوتی نسبت به سایر نمونه‌ها دارند.
منبع: گزارش روزنامه همشهری

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/152209/تولیدات-تازه-خودروسازان-وطنی؛-سرحال-یا-بی‌رمق؟
بستن   چاپ