سیاست و بازاریابی
ب‌ام‌و: اگر کراس‌اوور جدید iX را زشت می‌بینید، مشکل از نگاه شماست
شنبه 1 آذر 1399 - 1:22:47 AM
سیاست و بازاریابی - شرکت ب‌ام‌و به واسطه تولید مدل‌های جذاب و راننده‌محور، طرفداران بی‌شماری در نقاط مختلف جهان داشته و یکی از محبوب‌ترین خودروسازان محسوب می‌شود. اما در ماه‌های اخیر زبان طراحی جدید کمپانی انتقادهای فراوانی را به بار آورده و بسیاری از طرفداران باواریایی‌ها را ناامید کرده است.

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


این مساله پس از رونمایی کراس‌اوور iX شدت بیشتری به خود گرفته، چرا که به اعتقاد طیف گسترده‌ای از کارشناسان و علاقه‌مندان، این خودرو نه تنها زیبا نیست، بلکه حتی از بیشتر زوایا زشت و بی‌تناسب دیده می‌شود.

سیاست و بازاریابی


با آنکه ب‌ام‌و پذیرفته محصول جدیدش یک طراحی متفاوت، غیر عادی و جنجالی دارد، ولی تبلیغات و واکنش‌های مربوطه حاوی این نکته است که اگر کسی iX را زشت می‌بیند، مشکل از خودش است! باواریایی‌ها در توجیه این ادعای خود تلویحا می‌گویند کسانی که iX را زشت می‌دانند، به خاطر ذهن بسته نمی‌توانند ورای آن را مشاهده کنند!

سیاست و بازاریابی


با رونمایی از iX، ب‌ام‌و کمپینی با عنوان «دلیل شما برای تغییر نکردن چیست؟» را راه‌اندازی کرده است. این کمپین کسانی که در برابر خودروهای برقی مقاومت می‌کنند را نشانه گرفته؛ در یکی از ویدیوهای تبلیغاتی این کمپین ب‌ام‌و پیش‌دستی نموده و به استقبال انتقادها رفته است. در این ویدیو باواریایی‌ها از اینکه ناشناخته‌ها و چیزهای جدید چگونه انسان را از تشخیص نوآوران واقعی محروم کرده، صحبت می‌کنند!

سیاست و بازاریابی


اما اتفاق جالب‌تر در توئیتر افتاده، جایی که ب‌ام‌و از عبارت OK, boomer در توئیت خود استفاده کرده است. این عبارت برای پایان دادن بحث با فردی بزرگسال که خبری از واقعیت‌های روز و تکنولوژی‌های نوین نداشته و همواره در گذشته بسر می‌برد، کاربرد دارد و عمدتا توسط نوجوانان و جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که آوردن دلایل مختلف برای چنین فردی بیهوده بوده و او به هیچ طریقی قانع می‌شود، با گفتن OK, boomer، طرف مقابل (تقریبا معادل باشه تو راست میگی در فارسی) بحث را خاتمه می‌دهد.

سیاست و بازاریابی


نکته تامل‌برانگیز اینکه شمار زیادی از طرفداران و مشتریان ب‌ام‌و را افراد میان‌سال تشکیل می‌دهند و این دسته از لحاظ وضعیت مالی در شرایط بهتری نسبت به نسل‌های جوان‌تر برخوردار هستند. از این رو احتمالا توئیت ب‌ام‌و چندان به مذاق این دسته خوش نیامده و باعث رویگردانی بعضی از آنها خواهد شد که آن هم ممکن است آمار فروش کمپانی را تحت تاثیر قرار دهد.

سیاست و بازاریابی

پاسخ ب‌ام‌و به یکی از کاربران که iX را زشت توصیف کرده: «گاهی مواقع برای رفتن به مسیرهای جدید، باید چهره‌های جدیدی را امتحان کرد.» باواریایی‌ها سعی می‌کنند سبک طراحی جدید را زیبا و متفاوت جلوه دهند! آنها معتقدند جلوپنجره مدل‌های اخیر کمپانی بزرگ نبوده و دوست‌داشتنی است؛ همچنین خیلی طول کشیده تا آنها به چنین طراحی زیبایی برسند!
ب‌ام‌و می‌گوید زیبایی در چشمان بیننده است و این مساله درباره خودروها هم صدق می‌کند؛ یعنی ممکن است مدلی که برای شخصی کاملا جذاب است، برای شخصی دیگر زشت و بی‌ریخت باشد!

سیاست و بازاریابی


در هر صورت به باور افراد زیادی ب‌ام‌و iX طراحی خوبی نداشته و تناسبات رایج در بدنه آن رعایت نشده است. اما آنچه که اهمیت بالایی دارد، شیوه ب‌ام‌و در برخورد با این موضوع است. مسلما تقابل با طرفداران و نظرات کارشناسان و همچنین قدیمی خطاب کردن تفکرات آنها می‌تواند زمینه‌ساز جدایی شده و مشتریان کمپانی را به سمت رقبا هدایت کند.

سیاست و بازاریابی


وقتی شدت انتقادات تا این حد بالا بوده و تعداد قابل توجهی از طرفداران نسبت به خط مشی موجود ناراضی هستند، احترام به نظرات یا حداقل بی‌تفاوت رد شدن از کنار آنها، راهکار بهتری است تا مقابله به مثل و استفاده از عباراتی که شاید علاقه‌مندان را آزرده‌خاطر سازد. احتمالا راه‌اندازی این کمپین عجیب و غریب و واکنش‌های ب‌ام‌و در قبال انتقادات یکی از غیرهوشمندانه‌ترین تصمیمات کمپانی در سال‌های اخیر لقب بگیرد، زیرا این برند در بازارهایی حضور دارد که رقابت‌ شدیدی در آنها در جریان است و شرایطش مثل برخی خودروسازان انحصارگرا نیست که هر چه تولید کنند، مشتریان با ذوق و شوق در صف بایستند!

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/167018/ب‌ام‌و--اگر-کراس‌اوور-جدید-iX-را-زشت-می‌بینید،-مشکل-از-نگاه-شماست
بستن   چاپ