سیاست و بازاریابی
صادرات پراید به اسپانیا حقیقت داشت؟
سه شنبه 4 آذر 1399 - 21:47:21
سیاست و بازاریابی - اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که ایران در سال گذشته بیش از 5.7میلیون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانیا از جمله مقصد‌های این صادرات بوده که بیشترین تنوع خودرویی به آن صادر شده است.
برترین‌ها: اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که ایران در سال گذشته بیش از 5.7میلیون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانیا از جمله مقصد‌های این صادرات بوده که بیشترین تنوع خودرویی به آن صادر شده است.
گرچه واردات خودرو حدود سه سالی است که ممنوع شده و امکان ورود آن به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد، ولی صادرات خودرو از ایران صورت می‌گیرد.
صنعت خودروسازی ایران طی سال‌های اخیر روز‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. روز‌هایی که خاطرات خوش و ماندگار کمی ندارد؛ بدین گونه که در اولین سال‌های تولید خودرو در ایران پای بسیاری از خودروسازان خارجی را به ایران باز شد. سال‌هایی که خودروسازی ایران بسیار درخشان بود و حالا مرور آن مانند ریختن آب سردی بر پیکر نیمه جان صنعت خودروسازی است.
آخرین وضعیت خودروسازان داخلی
انگار مشکلات دست به دست هم داده‌اند و یک زنجیر شده‌اند تا مانع از چرخش چرخ صنعت خودروسازی شوند؛ طوری که تحریم‌ها طی یک دهه اخیر شوک بزرگی به صنعت خودروسازی وارد کرد.
با جدی‌تر شدن تحریم‌های ایران، شرکای خارجی خودروسازی داخلی به مرور از کشور خارج شدند و تنها چند کارخانه خودروسازی با دنیایی مشکل و البته حواشی ادامه فعالیت برای ایران باقی ماند. پس از آن خروج آمریکا از برجام کار را بدتر کرد و صنعت خودروسازی را که تازه جان گرفته بود از پا درآورد. حالا صنعت خودروسازی داخلی تنها است و باید دنبال راه چاره باشد. بسیاری از خودرو‌های ناقص کف کارخانه خوابیده‌اند و به دلیل کمبود قطعات خاک می‌خورند. مشتریان داخلی خودرو‌های ایرانی نیز انتظار می‌کشند تا خودرو‌ها کامل شوند و به دست آن‌ها برسد. قطعه سازان نیز وضعیت خوبی در این روز‌ها ندارند. قطعاتی که باید برای ساختنش هزینه گزافی را بپردازند و بدهی‌هایی که از سوی خودروسازان پرداخت نمی‌شود.
نوسانات نرخ ارز و تاثیرش بر بازار خودرو از یک سو، ممنوعیت واردات خودرو از سویی دیگر و از نیمه‌های 98 ورود و شیوع ویروس کرونا نیز نمکی دیگر بر زخم خودروسازان داخلی بود تا صنعت خودروسازی را تا مدتی دچار کندی کند.
حالا به نظر می‌رسد شیوع کرونا صنعت خودروسازی را به صورت جدی تحت تاثیر قرار داده است و نه تنها قیمت تمام شده خودرو‌ها را با افزایش چندبرابری همراه کرده، بلکه بازار خودرو‌های کارکرده را هم با اختلاف قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه کرده است.
اکنون مشکلات تولید خودرو و واردات قطعات شیوع ویروس کرونا تشدید شده است و به نوعی تهدیدی برای تولید کنندگان داخلی و خواب صنعت خودروسازی محسوب می‌شود؛ با این حال، اما خودروسازان لنگ لنگان به مسیر ادامه می‌دهند. طی آمار اعلام شده در تابستان 99، اما خودروسازان توانسته‌اند از حدود 43 هزار دستگاه از 93 هزار دستگاه خودرو ناقص را تکمیل کردند و به بازار عرضه کنند.
در این میان برخی مشکلات نسبت به برخی دیگر در تامین قطعات ارجح هستند تا جایی که برخی مسئولان شرکت‌های خودروسازی بیشترین مشکل را در تهیه قطعه کاتالیست عنوان کرده‌اند، قطعه‌ای که برای سلامت محیط زیست حیاتی است و نبودن آن استاندارد‌های 85 گانه را پاس نمی‌کند
ایران به چه کشور‌هایی خودرو صادر می‌کند؟
تازه‌ترین اعلام مسئولان گمرک ایران از وضعیت صادرات خودرو از این حکایت دارد که در سال گذشته حدود 1300 دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و 722 هزار و هفت دلار به 9 کشور صادر شده است.

سیاست و بازاریابی


طبق اعلام سید روح اله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - وزن خودرو‌های صادراتی حدود 1573تن به کشور‌های هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه بوده است.
عراق با سه میلیون و 122هزار و 900 دلار، آذربایجان با یک میلیون و 159هزار و 400 دلار، سوریه با 981هزار و 825 دلار سه مقصد اول خودرو‌های ایرانی بودند، همچنین هنگ کنگ با 116هزار و 862 دلار، اسپانیا با 96هزار و 362دلار، تایوان با 79هزار و 521دلار، چین با 36هزار و 600 دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و 662دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند.
خودروی ساینا بیش از 90 درصد سبد صادرات خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس،207، هایما، دنا و ... مابقی سهمی کمتر از10درصد را در بر می‌گیرند.
این در حالی است که بیشترین تنوع صادرات خودرویی با خودروهای تیبا، ساینا، کوئیک، وانت‌آریسان، پژو پارس، پراید131و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.
خودرو‌های ایرانی چه مزیتی دارند؟
یکی از مهمترین مزیت خودرو‌های ایرانی قیمت پایین آن نسبت به سایر خودرو‌ها بوده و خودرو‌سازان می‌توانند خودرو‌های ایرانی را به کشور‌های دیگر صادر کنند و با توجه به قیمت اندک بازار بزرگی را در خارج از کشور داشته باشند و بتوانند خودرو‌های داخلی را صادر کنند.
سرنوشت واردات و صادرات ایران در حالت تعلیق
گرچه ایران همواره موافق صادرات خودرو به کشور‌های مذکور است، اما به نر می‌رسد طی دو سال اخیر در صادرات خودرو چندان موفق عمل نکرده و یا اگر هم اقدامی دراین زمینه انجام داده، آمار قابل توجهی ارائه نشده است؛ این درحالی است که واردات خودرو نیز از تیر ماه 97 تاکنون ممنوع شده است و گویی صادرات و واردات خودرو در کشور فعلا در حالت تعلیق به سر می‌برد.

سیاست و بازاریابی


از دیگر مسائل حول سختگیری واردات خودرو می‌توان ببه معافیت مالیاتی خودروسازان داخلی در اسقاط خودرو اشاره کرد که با فرض رفع ممنوعیت واردات خودرو، همین امر کار وادرات خودرو را برای متولیان این امر سخت‎‌تر از قبل کند.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/167523/صادرات-پراید-به-اسپانیا-حقیقت-داشت؟
بستن   چاپ