سیاست و بازاریابی
برندسازی - قسمت بیستم
فواید داشتن برند و برند سازی در تجارت امروزی
چهارشنبه 27 دي 1396 - 4:26:04 AM
کسب و کار
بازاریابی سیاسی - توسعه صنایع دستی در کشورها، علاوه بر رفع مشکلات بیکاری جوامع به سرمایه کمی نیاز دارد و می توان با ابزارهایی ساده، این صنایع را گسترش داد و اشتغال در کشور را افزایش داد.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از زنجان اول، حجم تجارت جهانی صنایع دستی، 14 تا 14.5 میلیارد دلار در سال است که از این میزان، چهار تا 4.5 میلیارد دلار به فرش و بقیه به دیگر اقلام صنایع دستی اختصاص دارد.
کشور چین با پنج میلیارد دلار صادرات سالانه در ردیف نخست کشورهای صادر کننده صنایع دستی قرار دارد و صادرات صنایع دستی کشور در سال های گذشته نشان می دهد سهم صادرات صنایع دستی، حدود سه درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
از سال 1964 نیز شورای جهانی صنایع دستی وابسته به سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد( یونسکو) در ژنو تاسیس شد که هدف اساسی آن کمک به بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی صنعتگران در سراسر جهان و ایجاد هماهنگی لازم در سیاست توسعه صنایع دستی کشور های عضو از طریق تهیه و انتشار نشریات علمی و آموزشی، تشکیل کنفرانس ها وسمینارهای مختلف جهت بحث و تبادل نظر در زمینه ها ی اقتصادی، فنی و فرهنگی، صنایع دستی می باشد.
از نگاه تسلط اقتصادی، صنایع دستی در ایرن و بسیاری از کشورهای تولید کننده به دلیل اینکه تمامی عوامل تولید نظیر سرمایه، نیروی انسانی و مواد اولیه از منابع داخلی تامین می شوند، نیاز زیادی به وابستگکی به خارج از کشور وجود ندارد و تولید فرآورده های دستی، قسمتی از تولیــد ملی را تشکیل می دهد و افزایش تولیـــد صنایع دستی در بهبود وضع طبقات کم درآمد کشور موثر است
صنایع دستی دارای تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی است و صادرات کالای فرهنگی و توسعه فرهنگی کشورها ایفا می کند و با نقش موثری که در افزایش اشتغال دارد، می توان در افزایش درآمد سرانه مردم به ویژه روستاییان و کاهش مهاجرت آنان از روستا به شهر ایفا کرد.
صنایع دستی همچنین در افزایش درآمد سرانه و تولید ملی نقش موثری ایفا می کند و هر عاملی به افزایش درآمد سرانه کشورهای در حال توسعه کمک کند، درخور اهمیت است و صنایع دستی به علت داشتن مزایایی نظیر سادگی تکنیک و احتیاج نداشتن به آموزش فنی وسیع و تاثیر فوق العاده در افزایش اشتغال ایفا می کند.
از دیگر خصوصیت های صنایع دستی می توان به نقش آن در توسعه صادرات غیرنفتی، جنبه رقابتی نداشتن فرآورده های دست ساز با تولیدات صنعتی کشورهای پیشرفته، ارزانی نسبی صنایع دستی به سبب پایین بودن سطح دستمزد در کشورها، بالا بودن قدرت خرید مردم و تمایل نهایی به مصرف در کشورهای پیشرفته و علاقه آنان به خرید و استفاده از اشیای هنری و نقش صنایع دستی در توسعه صنعت گردشگری و مبادلات فرهنگی اشاره کرد.
دکتر ˈعلی اصغر رضوانی استاد دانشگاه با تشریح نقش رونق صنایع دستی در توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی کشورها، گفت:صنایع دستی از مظاهر فرهنگی و هنری کشورها محسوب می شود و با توجه به اینکه هر فرآورده دستی، بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی کشور محل تولید آن است، این مهم عاملی برای جلب و جذب گردشگر و شناساندن فرهنگ و تمدن ایران به شمار می رود.
دکتر ˈعلی اصغر رضوانیˈ ادامه داد:در برخی کشورهای دنیا که مهد صنایع دستی هستند، در کنار مراکز عمده تولید محصولات صنایع دستی، امکانات گردشگری فراهم شده است تا جهانگردان با اقامت در این مراکز، از نزدیک با مراحل تولید صنایع دستی آشنا شوند.
وی اضافه کرد:صنایع دستی و صنعت گردشگری بر یکدیگر اثر متقابل دارند و می توانند موجب رشد و توسعه یکدیگر را فراهم کنند.
یک پژوهشگر صنایع دستی نیز با تاکید بر لزوم توجه به برند سازی در صنایع دستی کشور، گفت: در نظر گرفتن ویژگی های زیبایی شناسی، رعایت مسائل زیست محیطی، توجه به نحوه چاپ،تبلیغات و بازرایابی و نیاز مشتریان از عوامل مهم فروش محصول در دنیای رقابتی است.
ˈسیدرضا غضنفریˈ اضافه کرد:تولیدات صنایع دستی کشور به دلیل نبود فرهنگ سازی مناسب و قیمت بالای بعضی از آنها به سبد خرید خانوار ایرانی راه نیافته و با همه تلاش صورت گرفته، در این عرصه کم کاری شده است.
غضنفری، نبود همخوانی در محصولات تولیدی، ضعف در تبلیغات و بازاریابی، نبود طرح مشخص برای ارتقاء سطح کیفی و کمی صنایع دستی، استفاده نکردن از دانش و فناوری در تجارت صنایع دستی و نبود طرح جامع مدیریت صنایع دستی را از مشکلات فروش تولیدات صنایع دستی عنوان کرد.
یک تولید کننده صنایع دستی نیز کیفیت مناسب، طرح، مشخصات و نام تجاری و قیمت مناسب محصول را از عومل موثر در بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی برشمرد.
ˈمحمدرضا بهزادیˈ اضافه کرد:بارکد دار کردن و شناسنامه دار شدن تولیدات، ورود تولیدات به شبکه اینترنتی و تجارت الکترونیک، شناسایی بازارهای جدید برای افزایش تقاضا، ایجاد بازارچه های دائمی فروش و استفاده از فناوری نوین در تولیدات صنایع دستی از راهکارهای بهبود تولید و فروش صنایع دستی کشور است.
وی گفت:حمایت از تشکل های غیردولتی در راه اندازی شرکت های بسته بندی و فروش صنایع دستی، سیاستگذاری کلان برای فروش و صدور تولیدات، شرکت در نمایشگاه ها برای آشنایی با فرهنگ مصرف کننده و حمایت از تبلیغات توسط بخش خصوصی با رویکرد برند سازی، از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای بهبود تولید و فروش صنایع دستی است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/17477/فواید-داشتن-برند-و-برند-سازی-در-تجارت-امروزی
بستن   چاپ