سیاست و بازاریابی
دلیل برتری تسلا در بازار خودروهای الکتریکی چیست؟
سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 20:37:12
سیاست و بازاریابی - مزیت‌های رقابتی شرکت تسلا درمقایسه‌با سایر خودروسازان الکتریکی بسیار است. در این مطلب، تعدادی از این مزیت‌ها را بررسی می‌کنیم.

تسلا شرکتی است که شاید برخی از آن متنفر باشند و برخی دیگر آن‌ را بپرستند. با وجود تمام فرازونشیب‌های خودروهای الکتریکی در بازار، شکی نیست تسلا یکی از خودروسازان الکتریکی پیشرو در جهان است. این شرکت را می‌توان به‌عنوان یکی از معدود خودروسازان الکتریکی موفق و نوآور نامید که از شبکه‌ی شارژ مخصوص‌ به‌خود بهره می‌برد. خودروسازان دیگر تاکنون برد مسافتی بیشتری از خودروهای تسلا را وعده داده بودند؛ اما تاکنون هیچ‌یک از‌ آن‌ها نتوانسته‌اند در بحث برد مسافت، به‌ محدوده‌ی رقابت با تسلا نزدیک شود.
علاوه‌براین، میزان فروش خودروهای تسلا در آمریکا و اخیرا در اروپا به‌طور چشمگیری در‌حال‌افزایش است. شان میشل، یکی از محققان خودروهای الکتریکی که بیش از 10 سال در‌این‌زمینه تحقیق کرده، اخیرا ویدئویی منتشر و دلایل شکست‌ناپذیری تسلا را بررسی کرده است. در ادامه‌ی این مطلب، به توضیحات میشل اشاره می‌کنیم.
هرچه بازار خودروهای الکتریکی گسترده‌تر و خودروسازان بیشتری برای رقابت با تسلا وارد بازار می‌شوند، این حقیقت بیشتر به‌چشم می‌آید که رقابت با تسلا کار آسانی نیست. به‌طور مثال، شرکت آئودی نمونه‌ی E-Tron را به‌عنوان اولین خودرو الکتریکی خود معرفی کرد که برپایه‌ی ساختار اصلی سایر خودروهای این شرکت ساخته شده است. بسته‌ی باتری‌های 95 کیلووات‌ساعتی قرارگرفته در این خودرو، 326 کیلومتر مسافت را می‌تواند بپیماید. این درحالی است که I-Pace، آخرین مبارز الکتریکی جگوار، از بسته‌ی باتری‌های 90 کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد که با هربار شارژ کامل، 374 کیلومتر را می‌تواند طی کند.
همچنین، پورشه تایکان که در سال 2020 معرفی می‌شود، در استاندارد NEDC توانایی دارد 497 کیلومتر را بپیماید که با درنظرگرفتن معیار رایج EPA، این میزان به 384 تا 400 کیلومتر می‌رسد. تمام این توضیحات را بیان کردیم تا بگوییم تسلا در‌مقایسه‌با سال 2012 و معرفی بسته‌ی باتری‌های 85 کیلووات‌‌ساعتی، برد مسافتی 424 کیلومتر را ارائه داد. بعد از گذشت 5 سال از آن زمان، شورولت با معرفی مدل بولت، به‌ اولین خودروسازی تبدیل شد که پس از تسلا به‌ رکورد برد مسافتی بیش از 320 کیلومتر دست می‌یابد.
شورولت ولت با هربار شارژ می‌تواند 380 کیلومتر را بپیماید. از سال 2017 تاکنون، خودروسازان زیادی موفق شدند به این مهم دست یابند؛ اما تاکنون هیچ‌یک از خودروسازان به فناوری منحصر‌به‌فرد باتری‌های تسلا دست نیافته‌اند. در سال 2016، تسلا مدل S P100D را با برد مسافتی 504 کیلومتر معرفی کرد. پس‌از‌آن در سال 2017، تسلا مدل S 100D را با شعاع مسافتی 536 کیلومتر معرفی کرد. اولین شاسی‌بلند تسلا با نام مدل X هم پس از مدل S با برد مسافتی بین 462 تا 472 کیلومتر معرفی شد؛ اما روند رو‌به‌رشد تسلا به اینجا ختم نشد.
سپس، نوبت به نمونه‌ی مقرون‌به‌صرفه تسلای مدل 3 رسیده بود تا با بسته‌ی باتری‌های 75 کیلووات‌ساعتی و برد مسافتی 520 کیلومتری معرفی شود. با درنظرگرفتن خودرو جدید تسلا با نام مدل Y، اکنون 10 نمونه از 12 خودرو موجود در سبد محصولات تسلا، با برد مسافتی بیش از 480 کیلومتر عرضه می‌شوند.
در اینجا، این سؤال مطرح می‌شود: اگر خودروهای تسلا درمقایسه‌با سایر نمونه‌های موجود در بازار مزیت رقابتی ندارند؛ چرا چنین فاصله‌ی بزرگی بین مشخصات فنی خودروهای تسلا و سایرین وجود دارد؟ جواب این سؤال در گرو دو عامل بزرگ است: 1. برد مسافتی خودروها که نمایانگر توان پیمایش مسافت در هربار شارژ است؛ 2. زمان لازم برای شارژ خودرو است. اخیرا در فهرست منتشرشده از خودروهای الکتریکی با بیشترین توان مسافتی، 4 نمونه از خودروهای تسلا در فهرست 5 خودرو برتر قرار گرفتند. در رتبه‌ی پنجم، هیوندای کُنا موفق شد نسخه‌ی پایه‌‌‌ی تسلای مدل 3 را شکست دهد.
اگر نگاهی به فهرست 10 خودرو برتر بیندازیم، 50 درصد خودروهای موجود در فهرست متعلق به‌ شرکت تسلا هستند. وقتی خودروهای مورد‌انتظار برای معرفی در سال جاری و سال آینده‌ی میلادی را بررسی می‌کنیم، تنها نام یک خودرو سؤالات زیادی را به‌وجود می‌آورد: ریوین (Rivian). شرکت ریوین در اواخر سال 2018، با معرفی یک وانت و شاسی‌بلند الکتریکی با برد مسافتی بیش از 640 کیلومتر، دنیای خودروهای الکتریکی را تکان داد. مهندسان این شرکت با اتصال دو لایه‌ی باتری به‌ یکدیگر موفق شده‌اند به این مهم دست یابند و با استفاده از چیلر بین آن‌ها، بسته‌ی باتری‌ّها را خنک نگه دارند.
خودروهای ریوین در سال‌های 2020 و 2021 به‌ بازار عرضه می‌شوند. با نگاهی به فهرست 10 خودرو مورد‌انتظار برای معرفی در چند‌ ماه آینده، تنها نام شرکت‌های ریوین و تسلا را مشاهده می‌کنیم. اگر بخواهیم نام دیگر خودروسازان را ببینیم، به‌سراغ فهرست 20 خودرو موردانتظار باید برویم. نام برخی خودروسازان مشهور هم‌چون مرسدس بنز و آئودی حتی در فهرست 20 خودرو مورد‌انتظار هم دیده نمی‌شود.
در هر زمینه‌ای که بخواهیم بررسی کنیم، تسلا رهبر خودروهای الکتریکی در بحث کارایی محسوب می‌شود. علاوه‌براین، تسلا در سال‌های اخیر موفق شده خودروهای ایرودینامیک جذابی بسازد. یکی از عوامل مهم‌ دنیای خودروهای الکتریکی، مدت زمان لازم برای شارژ باتری‌ها است. ازآنجاکه 90 تا 95 درصد فرایند شارژ خودروهای الکتریکی در پارکینگ‌های شخصی انجام می‌شود، شبکه و سرعت دردسترس برای شارژر‌ها یکی از نکات مهم برای خریداران است.
مقاله‌های مرتبط:
نسخه جدید اتوپایلوت تسلا توانایی تعویض لاین دارد فروش تسلا مدل 3 در اروپا از مرسدس بنز و بی‌ ام‌ و پیشی گرفت
اگر خریداری قصد داشته باشد با خودرو الکتریکی مسافت‌های طولانی را طی کند، درآن‌صورت، سرعت شارژ و ایستگاه‌های شارژ دردسترس به‌ مهم‌ترین عامل تبدیل می‌شود. تمامی خودروهای الکتریکی موجود در بازار توانایی شارژ پرسرعت را ندارند؛ اما اخیرا خودروسازانی همچون پورشه، مرسدس بنز، آئودی، ریوین و پل‌استار شارژر‌هایی قدرتمند معرفی کرده‌اند. به‌طور مثال، پورشه در مدل تایکان از شارژ‌رهایی 350 کیلووات‌ساعت و ریوین 160 کیلووات‌ساعتی و تمامی نمونه‌های آئودی و مرسدس بنز و پل‌استار 150‌ کیلووات‌ساعتی بهره خواهند برد. شارژ‌رهای تمامی خودروهایی که به‌ آن‌ها اشاره کردیم، از شارژر‌های 120 کیلووات‌ساعتی فعلی تسلا برای مدل S و مدل X، قوی‌تر خواهند بود. اگر تسلا نرخ شارژ نمونه‌های مدل S و مدل X را مانند مدل 3 به‌روز‌رسانی کند، به‌ شارژ 250 کیلووات‌ساعتی دست خواهد یافت.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/69113/دلیل-برتری-تسلا-در-بازار-خودروهای-الکتریکی-چیست؟
بستن   چاپ