سیاست و
بازاریابی - در آلمان گروه فولکس واگن بهطورجدی مشغول فعالیت درزمینهی بزرگراههایی است که میتوانند در حین حرکت، خودروهای برقی را شارژ کنند.
حتما بسیاری از شما قطارها و اتوبوسهای برقی را دیدهاید که ازطریق بازوی مخصوص روی سقف برق را از سیمهای بالای دکلها دریافت میکنند. این روشی ساده و مؤثر در حملونقل برقی است و بهنظر میرسد برای خودروهای برقی نیز میتواند بهطورمؤثری استفاده شود. در آلمان اولین جادهای افتتاح شده که به روش سیمهای بالای سر برق را به خودروهای برقی میرساند. در این جاده که eHighway نام دارد، کامیونهای برقی و هیبریدی میتوانند در حین حرکت برق را از سیمهای بالای مسیر دریافت کنند و بدینترتیب حملونقلی با آلایندگی صفر حاصل میشود. این بزرگراه چند روز پیش در ایالت هِس آلمان افتتاح شد و در نوع خود در جهان، اولین محسوب میشود. فعلا این جاده در مراحل اولیه قرار دارد و فقط مسیر 10 کیلومتری در نزدیکی فرانکفورت را پوشش میدهد. از این جاده بهطورآزمایشی تا سال 2022، کامیونهای برقی استفاده خواهند کرد و پسازآن و با بررسی نتایج، دولت آلمان تصمیم خواهد گرفت آیا این روش کارامدی است یا اینکه پروژه را تعطیل کنند.
عملکرد جادهی eHighway درست مثل همان چیزی است که در حملونقل ریلی برقی میبینیم. کامیونها مجهز به باتری هستند و برقی که از سیمهای بالای سر دریافت میشود، هم برای حرکت خودرو و هم برای شارژ باتریها استفاده میشود. با شارژشدن باتریها، کامیون میتواند درصورت تمامشدن مسیر eHighway نیز همچنان بهصورت برقی به حرکت ادامه دهد. هنگام جداشدن کامیون از مسیر کابلها، عملکرد خودرو از حالت تمامبرقی به هیبریدی تغییر پیدا میکند. یکی از محدودیتهای eHighway این است که سرعت حرکت کامیون نباید از 90 کیلومتربرساعت بیشتر شود. همچنین، فعلا همهی کامیونهای موجود در بازار قابلیت استفاده از کابلهای برق بالای سر را ندارند و فعلا تنها گروه فولکس واگن کشندهی اسکانیا R450 هیبریدی را با این قابلیت تولید کرده است.
مقالههای مرتبط:
عملکرد ضعیف خودروی خودران زیمنس موستانگ در فستیوال گودوود اولین بزرگراه الکتریکی آمریکا به بهرهبرداری رسید
پشتیبان و مسئول اصلی این بزرگراه، شرکت زیمنس است. زیمنس قرار است سیستمی طراحی کند تا با نصب آن روی کامیونهای مختلف، بتوان از کابلهای بالای سر استفاده کرد. بهگفتهی زیمنس، اگر تنها 30 درصد از کامیونها و کشندههایی که در جادههای آلمان تردد میکنند، بتوانند از نیروی برق برای حرکت استفاده کنند، سالانه از انتشار 6 میلیون تن کربندیاکسید جلوگیری خواهد شد. همچنین، این شرکت عنوان کرده هر کامیون 40 تنی برقی درصورتیکه 100 هزار کیلومتر را در یک سال در eHighway طی کند، در پایان سال، 22 هزار دلار در هزینهی سوخت صرفهجویی خواهد کرد. شرکت زیمنس از سال 2012 مشغول کار روی پروژهی eHighway است و اولینبار این ایده را در لسآنجلس معرفی کرده بود. در سال 2016، سوئد اولین جادهی eHighway را در مسیری دوکیلومتری افتتاح کرد و پسازآن، زیمنس جادهای مشابه را در کالیفرنیا در مسیر بین لسآنجلس تا لانگبیچ احداث کرد. باتوجهبه ارتفاع کابلهای برقی، این ایده درحالحاضر تنها برای کامیونها کاربرد دارد و خودروهای سواری برقی نمیتوانند از آن بهره ببرند.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/69840/بزرگراه-برقی-eHighway-زیمنس-در-آلمان-افتتاح-شد