سیاست و بازاریابی
پلتفرم گیمینگ گوگل استادیا از تراشه گرافیکی Vega شرکت AMD استفاده می‌کند
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - 15:47:27
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی -
پلتفرم گیمینگ گوگل استادیا از تراشه گرافیکی Vega شرکت AMD استفاده می‌کند
٦٦
٠
شهر سخت افزار / کمپانی بزرگ گوگل در زمان معرفی سرویس گیمینگ ابری استادیا در ماه مارس، اعلام کرد که این پلتفرم گیمینگ به لطف استفاده از پردازنده و تراشه گرافیکی AMD می‌تواند بازی ها را با رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. تا به امروز تحلیلگران گمان می‌کردند که استادیا از تراشه گرافیکی سری Navi استفاده می‌کند، اما به تازگی مشخص شده است که این پلتفرم گیمینگ از تراشه گرافیکی Vega استفاده خواهد کرد.
گوگل در مراسم رونمایی از سرویس استریم بازی Stadia اعلام کرده بود که این پلتفرم گیمینگ از پردازنده AMD با فرکانس پایه 2.7 گیگاهرتز استفاده می‌کند. متاسفانه این میزان از فرکانس پردازنده برای بازی‌هایی با رزولوشن 4K چندان کافی به نظر نمی‌رسد و انتظار می‌رفت که استفاده از تراشه گرافیکی قدرتمند AMD بر پایه معماری 7 نانومتری Navi، این ضعف را تا حد زیادی برطرف کند؛ اما به تازگی مشخص شده است که گوگل قصد دارد تا از تراشه گرافیکی سری Vega شرکت AMD برای پلتفرم گیمینگ خود استفاده کند.
اخیراً تیم خرونوس که وظیفه توسعه رابط برنامه نویسی ولکان را به عهده دارد، سرویس استریم بازی Stadia گوگل را در لیست محصولات سازگار خود قرار داده است. در بخش توضیحات این لیست اشاره شده است که نسل اول پلتفرم استریم بازی‌ گوگل بر پایه‌ی AMD GCN 1.5 بوده و گوگل از نسخه‌ی 1.5 معماری گرافیکی GCN شرکت AMD استفاده می‌کند. شرکت AMD معماری تراشه‌های گرافیکی خود را با نام GCN یا همان Graphics Core Next شماره گذاری می‌کند؛ در حال حاضر جدیدترین نسخه این معماری GCN 1.5.1 نام دارد که از فناوری 7 نانومتری Vega بهره می‌برد و همه گمان می‌کردند که گوگل قصد دارد تا از این معماری استفاده کند، اما بر اساس لیست منتشر شده توسط تیم خرونوس مشخص شده است که گوگل برای استادیا از GCN 1.5 یا همان معماری سری Vega استفاده کرده است.
پیش از این اطلاعات چندانی در خصوص نوع تراشه گرافیکی استفاده شده در پلتفرم استریم بازی گوگل منتشر نشده بود و گوگل در مراسم خود فقط به استفاده از تراشه گرافیکی ساخت AMD که به 56 واحد محاسباتی و حافظه‌ی HBM2 با قدرت 10.7 ترافلاپس اشاره کرده بود. با توجه به اطلاعات منتشر شده انتظار می‌رود که گوگل برای پردازش گرافیکی پلتفرم گیمینگ خود از کارت گرافیک‌های سری Vega 56 به همراه 8 گیگابایت حافظه رم HBM2 استفاده کند. در حال حاضر نسخه فعلی کارت گرافیک‌های سری Vega 56 از پهنای باند 410 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که شرکت AMD سرعت کلاک حافظه را در تراشه‌های مخصوص پلتفرم گیمینگ گوگل به 484 گیگابایت بر ثانیه افزایش داده است.
گوگل در مشخصات اعلام‌شده برای پلتفرم گیمینگ استادیا به استفاده از تراشه گرافیکی با حافظه‌ی رم 16 گیگابایتی اشاره کرده بود. به احتمال بسیار زیاد منظور گوگل استفاده از 8 گیگابایت حافظه VRAM از نوع HBM2 و 8 گیگابایت حافظه رم استاندارد DRAM بوده است؛ در غیر این صورت اگر گوگل از 16 گیگابایت حافظه‌ی HBM2 برای تراشه گرافیکی استادیا استفاده کرده باشد، پهنای باند این تراشه گرافیکی نزدیک به یک ترابایت بر ثانیه خواهد بود.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/70492/پلتفرم-گیمینگ-گوگل-استادیا-از-تراشه-گرافیکی-Vega-شرکت-AMD-استفاده-می‌کند
بستن   چاپ