سیاست و بازاریابی
نوکیا N-Gage؛ موبایل گیمینگ که در زمان اشتباه معرفی شد
يکشنبه 27 مرداد 1398 - 22:28:40
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی -
نوکیا N-Gage؛ موبایل گیمینگ که در زمان اشتباه معرفی شد 5
٢١
٠


دیجیاتو / گاهی اوقات محصولی درست در زمان اشتباه معرفی می شود. نوکیا ان-گیج (N-Gage) در همین دسته از محصولات جای می گیرد. هرچند امروز گوشی های گیمینگ یکی پس از دیگری از راه می رسند، اما نوکیا در آن زمان کمی جلوتر از زمان خود حرکت می کرد.
نوکیا N-Gage در سال 2003 و به عنوان رقیب کنسول نینتندو گیم بوی ادونس (2001) معرفی شد. این گوشی قابلیت های جالبی داشت، ولی با قیمت بالایی عرضه می شد. ان-گیج 300 دلاری توان رقابت با گیم بوی 100 دلاری را نداشت.
البته نوکیا این گوشی را به عنوان کنسول قابل حمل معرفی نمی کرد. نوکیا ان-گیج در واقع یک گوشی هوشمند کامل با سخت افزاری شبیه نوکیا 3650 بود، با این تفاوت که نوکیا 3650 قیمت 400 دلاری داشت و به دوربین هم مجهز شده بود. با پرداخت 200 دلار بیشتر نسبت به گیم بوی، کاربران می توانستند به یک موبایل کامل با قابلیت پیام رسانی و اپلیکیشن های مختلف دست یابند. هرچند نگه داشتن این گوشی با آن ظاهر عجیب و غریبش برای مکالمه به هیچ عنوان جذابیتی نداشت.
نوکیا ان-گیج پردازشگر سریع تری نسبت به گیم بوی ادونس داشت، اما از نظر ابعاد نمایشگر و رزولوشن در سطح پایین تری قرار می گرفت. همچنین کنترل بازی با کنسول نینتندو ساده تر از گوشی نوکیا بود. با این نوکیا ان-گیج قابلیت های گیمینگ بهتری داشت، به خصوص بازی چند نفره از طریق بلوتوث. کاربران گیم بوی ادونسد برای این کار باید از کابل GameLink یا آداپتور وایرلس استفاده می کردند.
نوکیا ان-گیج همچنین امکان بازی چند نفره آنلاین بر بستر اینترنت را هم فراهم می کرد. در واقع یکی از پرفروش ترین بازی های این پلتفرم یعنی Pocket Kingdom: Own the World که در سال 2004 معرفی شد بازی آنلاین چندنفره بود. در همین سال بازی World of Warcraft هم عرضه شد و توانست رکوردشکنی کند.
بازی های بتل رویال در آن زمان چندان رایج نبودند و World of Warcraft را می توان نسخه قدیمی فورتنایت دانست. بازی Pocket Kingdom پس از عرضه WoW از محبوبیت افتاد و نتوانست فروش نوکیا ان-گیج را تقویت کند. با این حال میلیون ها کاربر به WoW روی آوردند، درست مثل امروز که فورتنایت را همه جا می بینیم. شاید اگر Pocket Kingdom موفقیت بیشتری کسب می کرد، می توانست آینده نوکیا و N-Gage را هم تحت تأثیر قرار دهد و این گوشی را به پرفروش ترین موبایل دنیا بدل کند.
واقعیت اما جور دیگری رقم خورد. نوکیا نتوانست به اندازه کافی بازی بفروشد. بازی Finns طی سه سال فقط 3 میلیون نسخه فروخت، در حالی که سازندگان بازی انتظار فروش 6 میلیونی را داشتند. نوکیا هم در مجموع توانست 3 میلیون دستگاه از گوشی ان-گیج را وارد بازار کند.
گیم بوی ادونسد طی هفته های اول پس از عرضه، 100 برابر بیشتر از نوکیا ان-گیج فروش داشت و در نهایت فروش 27 برابری را نسبت به گوشی نوکیا تجربه کرد. با این حال معرفی N-Gage در آن دوران تصمیم جالبی بود و نشان می داد که نوکیا فکرهای خوبی در سر دارد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/83779/نوکیا-N-Gage؛-موبایل-گیمینگ-که-در-زمان-اشتباه-معرفی-شد
بستن   چاپ