سیاست و بازاریابی
سرگذشت جالب شرکت Razer؛ تولیدکننده‌ تجهیزات گیمینگ
يکشنبه 10 شهريور 1398 - 09:27:05
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی -
سرگذشت جالب شرکت Razer؛ تولیدکننده‌ تجهیزات گیمینگ 5
١٦
٠


باشگاه خبرنگاران / شرکت ریزر به عنوان یکی از برترین برندهای گیمینگ در جهان، با عرضه‌ی محصولات باکیفیت توانسته هرساله جایزه‌های متعددی را از نمایشگاه های معتبر کسب کند.
شرکت ریزر (با نشان تجاری RΛZΞR) تولیدکننده‌ی تجهیزات گیمینگ است که در سال 2005 توسط مین لیانگ تان و رابرت کراکف به‌صورت رسمی تاسیس شد. در ابتدای تاسیس شرکت ریزر مراکز مدیریتی آن در سن‌دیگو و سنگاپور بودند که پس از مدتی، دفتر سن‌دیگو به سان‌فرانسیسکو منتقل شد. شرکت ریزر یکی از برند‌های لوکس و باکیفیت تجهیزات گیمینگ است که به عنوان پیشگام مسابقات بازی‌های ویدئویی و یکی از بزرگترین برند‌های آن نیز شناخته می‌شود. برند ریزر همواره یکی از برندگان جوایز نمایشگاه CES بوده است. این شرکت با عرضه‌ی محصولات باکیفیت که از طراحی ویژه‌ای برخوردار هستند، توانسته هرساله جایزه‌های متعددی را از نمایشگاه های معتبر کسب و توجه مخاطبان را بیش از پیش به خود جلب کند. برخی از گزارش‌های آماری، سهم ریزر را از تجهیزات جانبی گیمینگ حدود 30 درصد در بازار جهانی عنوان می‌کنند.
در حال حاضر این شرکت ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارد و شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، به عنوان خریداران احتمالی آن مطرح شده‌اند. علاوه بر آن، ریزر در لیست استارتاپ‌های یونیکورن فورچون نیز قرار دارد.
اولین همکاری‌های تیم موسس ریزر به سال 1998 باز می‌گردد. در این سال، شرکت Karna حق امتیاز یک فناوری ردیابی مکانیکی پرسرعت را خریداری کرد تا روی پتانسیل‌های آن در بازار‌های مختلف تحقیق کند. هدف نهایی آن‌ها کشف قابلیت‌های بالقو‌ه‌ی این سیستم برای استفاده در صنایعی همچون خودروسازی و پزشکی بود. رابرت کراکف که به عنوان یکی از مدیران این شرکت فعالیت می‌کرد، در دیداری با مین-لینگ تان نظرات او را در ارتباط با استفاده از این تکنولوژی در صنعت گیمینگ دریافت کرد. تان در آن زمان یک بازیکن حرفه‌ای بازی‌های ویدئویی بود و عقیده داشت می‌توان از فناوری جدید در ساخت لوازم جانبی گیمینگ استفاده کرد. در ابتدای کار، شرکت کارنا مسئولیت انطباق این فناوری با دنیای گیمینگ را بر عهده گرفت و تان نیز وظیفه‌ی طراحی خاص محصولات نهایی را عهده‌دار شد. یک سال بعد، شرکت کارنا اولین ماوس مخصوص گیمینگ جهان را معرفی کرد. این محصول که Razer Boomslang نام داشت، انقلابی در صنعت گیمینگ کامپیوتری ایجاد کرد و استاندارد‌های جدید را به آن معرفی کرد.
در سال 2000، مسابقات بازی‌های ویدئویی که امروزه با نام esports شناخته می‌شوند، به طور جدی برگزار شدند. کارنا به عنوان اسپانسر مسابقه‌ای که تحت برند ریزر و با نام Razer Cyber Athlete برگزار می‌شد، اعتبار زیادی کسب کرد. جایزه‌ی 100 هزار دلاری این دوره از مسابقات در نوع خود بی‌سابقه بود و نفش مهمی در شهرت برند کارنا و ریزر داشت. در نهایت، بحران‌های مالی و ترکیدن حباب دات‌کام در سال 2000 باعث شد تا شرکت کارنا تمامی نیرو‌های خود را اخراج کند و به نوعی ورشکست شود.
پس از تعطیلی شرکت کارنا، مین-لیانگ که حاضر نبود از رویای طراحی محصولات برای گیمر‌ها دست بکشد، بار دیگر سراغ رابرت رفت تا این بار برند را تحت عنوان شرکتی انحصاری ثبت کند. آن‌ها امتیاز برند ریزر را در اختیار داشتند و در سال 2005 شرکت خود را به‌صورت رسمی ثبت کردند. مین وظیفه‌ی مدیریت اجرایی، مدیریت خلاقیت و طراحی محصولات را بر عهده داشت و رابرت به عنوان مدیر اصلی شرکت مشغول به کار شد. این دو نفر از همان ابتدا هدف خود را روی ایجاد انقلابی در دنیای گیمینگ متمرکز کردند. مین از همان ابتدا بر این باور بود که یک شرکت تولید تجهیزات بازی ویدئویی باید حتما کارمندان گیمر داشته باشد.
شعار اصلی شرکت ریزر
مین شعار «For Gamers, By Gamers» را برای شرکت انتخاب کرد که تا به امروز هم به عنوان شعار اصلی ریزر شناخته می‌شود. اولین همکاری این استارتاپ تازه تاسیس با یک شرکت بزرگ به همان سال 2006 باز می‌گردد. زمانی که تیم تحقیق و توسعه‌ی ریزر به کمک مایکروسافت رفتند، تا اولین سخت‌افزار گیمینگ را برای این غول دنیای فناوری طراحی کنند. Microsoft Habu به عنوان نتیجه‌ی این همکاری ساخته شد و به عنوان اولین ماوس گیمینگ مایکروسافت به بازار عرضه شد. فناوری‌های استفاده شده در ساخت این محصول، همگی در آزمایشگاه‌های حرفه‌ای ریزر و با دقت محصولات اصلی این شرکت به کار گرفته شدند. محصول دیگری که ریزر با همکاری مایکروسافت تولید کرد، کیبورد گیمینگ Reclusa بود که با حضور در نمایشگاه CES سال 2007، به عنوان یکی از بهترین محصولات انتخاب شد.
پس از موفقیت‌های پی در پی در سال‌های اولیه، مدیران تصمیم گرفتند تا بازار رو به رشد اروپا را هدف قرار دهند. آن‌ها در سال 2008، پس از این که بسیاری از گیمر‌های قاره‌ی سبز خواستار حضور جدی‌تر این برند در بازار شدند، دفتر خود را در هامبورگ آلمان تاسیس کردند.
تجهیزات صدای گیمینگ ریزر
تجهیزات صوتی گیمینگ، یکی از حوزه‌های مورد علاقه‌ی همیشگی ریزر بوده است. ریزر برای تولید محصولات حرفه‌ای‌تر در این بخش، با شرکت بزرگ THX وارد همکاری شد. محصول این همکاری، اسپیکر Mako 2.1 بود که برای اولین بار فناوری‌های سیستم‌های صوتی حرفه‌ای با قیمت چندین میلیون دلار را به اسپیکر‌های گیمینگ آورده بود. در آن سال‌ها، ریزر به اسپانسرینگ مسابقات بازی‌های ویدئویی نیز ادامه می‌داد و به نامی آشنا برای تمامی بازیکنان حرفه‌ای این مسابقات تبدیل شده بود. یکی از نتایج مهم شرکت در این مسابقات، حمل مشعل المپیک 2008 پکن توسط دو نفر از بازیکنان تیم ریزر بود که شهرت این برند را در جهان بیشتر از گذشته کرد.
ریزر در حال حاضر در 9 کشور جهان دفتر مدیریتی دارد و در کشور‌های آمریکا و چین به عنوان برترین برند تجهیزات گیمینگ شناخته می‌شود. لوگوی این شرکت که به شکل سه سر مار است، یکی از مشهورترین لوگو‌ها در دنیای بازی محسوب می‌شود. این شرکت توانسته با حضور قدرتمند در میان گیمرها، شبکه‌ای بزرگ از طرفداران را برای خود دست و پا کند که علاوه بر محصولات، بسیاری از محصولات تبلیغاتی این شرکت را نیز خریداری می‌کنند. ریزر با درک روحیه‌ی گیمر‌ها و ساختار تیم‌محور آن‌ها، توانسته روز به روز بر تعداد طرفداران خود اضافه کند.
این شبکه به قدری بزرگ شده که تعداد کاربران سرویس‌های نرم‌افزاری این شرکت به بیش از 35 میلیون نفر رسیده است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/86104/سرگذشت-جالب-شرکت-Razer؛-تولیدکننده‌-تجهیزات-گیمینگ
بستن   چاپ