سیاست و بازاریابی
آیا واقعا می‌توان از طریق پادکست درآمدزایی کرد؟
يکشنبه 14 مهر 1398 - 21:58:27
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی - آیا واقعا می‌توان از طریق پادکست درآمدزایی کرد؟
٣٥
٠


دیجیاتو / اگر قصد دارید تا با دوستان خود یک پادکست را شروع کنید، احتمالا کسب درآمد از این طریق نیز از ذهنتان گذشته است. همچنین حتما می‌دانید که 750 هزار نفر دیگر با دوستانشان نیز به همین نتیجه رسیده‌اند و شما به عبارتی 750001 امین نفری هستید که به فکر پول درآوردن از این پلتفرم افتاده‌اید. با ما همراه باشید تا ببینیم آیا می‌شود از این راه به درآمد رسید یا خیر.
اولین نکته‌ای که پس از شکل‌گیری ایده شروع پادکست به آن برخورده‌اید، تولید محتوای جذاب به صورت مداوم است. برای مثال فرض کنید که محوریت موضوعات شما «کاربردهای کفگیر در آشپزخانه» است. در نتیجه باید سعی کنید که هر هفته کاربردی جذاب و جدید برای این ابزار پیدا کنید. پس از این که به صورت مستمر در طول یک سال این کار را انجام دادید و مخاطبین زیادی جذب پادکست شما شدند، وقتش می‌رسد که از این طریق درآمدزایی کنید.
در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم
برای این منظور احتمالا به فکر استعفا دادن از شغلتان هم می‌افتید تا با جدیت و تمرکز بیشتر پیگیر کاربردهای کفگیر باشید. اما پیشنهاد ما به شما این است که مرتکب این اشتباه بزرگ و گاها جبران ناپذیر نشوید (شاید کارفرمای قبلی شما آنقدر دوستتان داشت که شغل شما را پس بدهد). چرا این پیشنهاد را به شما کردیم؟ چون احتمال درآمدزایی از این پلتفرم چیزی نزدیک به صفر است. اما اول اجازه بدهید نتیجه شروع یک پادکست را بررسی کنیم.
سرنوشت پادکست‌ها چه می‌شود؟
جک ریزایدر (Jack Rhysider) یکی از ستون نویسان مطرح حوزه پادکست است. او می‌گوید تقریبا 99 درصد افرادی که پادکست دارند، ماهیانه 0 (صفر) دلار درآمد کسب می‌کنند. او همچنین در رابطه با تولید پادکست نیز نظرات جالبی دارد و می‌گوید:
اگر با هدف کسب درآمد از پادکست به این حرفه وارد شوید، احتمال این که اپیزود هفتم شما رنگ آفتاب را ببیند نیز بسیار کم است. این کار آنقدر سخت و طاقت فرساست که احتمال کسب درآمد از این طریق چیزی نزدیک به صفر و در بهترین حالت بسیار کم‌ است.
اگر صحبت‌های جک را ملاک قرار دهیم، سرنوشت 2-3 هزار پادکستی که هر ماه منتشر می‌شوند و پس از چند هفته در سکوت خبری به حیاتشان پایان می‌دهند نیز به خوبی روشن می‌شود؛ سطل آشغال کامپیوتر‌ها و صد البته حافظه مخاطبین. این اتفاق معمولا پیش از این که پادکست بتواند اسپانسری برای خود دست و پا کند اتفاق می‌افتد.
نحوه درآمدزایی پادکست‌ها چگونه است؟
با تمام نکات منفی گفته شده، کورسوی امیدی برای تولید‌کنندگان پادکست نیز وجود دارد. بسیاری از اسپانسرها هستند که علاقه زیاد به سرمایه‌گذاری در پادکست‌های مستقل دارند. به گفته جک، قانونی در این زمینه وجود دارد که به ازای هر هزار بار پخش شدن یکی از اپیزود‌ها، اسپانسر‌ها چیزی بین 15 تا 30 دلار به تولید‌کنندگان پرداخت می‌کند. این قانون با نام CPM یا هزینه به ازای هر هزار تاثیرگذاری شناخته می‌شود.
با این حال تنها 7.1 درصد از پادکست‌ها به آمار پنج هزار بازدید به ازای هر اپیزود می‌رسند. بدین ترتیب اگر پادکست شما پنج هزار بازدید داشته باشد و نرخ شما نیز 20 CPM باشد، شما به ازای تبلیغی که برای اسپانسر خود انجام می‌دهید، 100 دلار گیرتان می‌آید. این رقم تنها کفاف هزینه‌های تولید هر اپیزود را می‌دهد و سودی برای شما باقی نمی‌گذارد.
بر اساس تحقیقاتی که جک روی موفق‌ترین پادکست‌ها (1 درصد کل پادکست‌ها) انجام داده، به این نتیجه رسیده است که محبوب‌ترین برنامه‌ها حدود 35 هزار بازدید خواهند داشت که اگر نرخ CPM آن‌ها را 25 الی 50 دلار در نظر بگیریم، هر اپیزود 4000 دلار بیشتر درآمدزایی نمی‌کند. اگر این تولید‌کننده 52 اپیزود در هر سال تولید کند، در نهایت 200 هزار دلار سالیانه درآمد خواهد داشت که این رقم تنها برای زندگی 2 نفر کافیست.
در ادامه تحقیقاتی که جک به عمل آورد، در‌ آمریکا به ازای هر ساعت گوش دادن به پادکست، تنها 1 سنت درآمدزایی می‌شود که این رقم نسبت به نزدیک‌ترین تعقیب کننده‌اش یعنی رادیو، 10 سنت کم‌تر است.
پادکست را به دید پلتفرم درآمدزایی شروع نکنید
اگر مطالب بالا را مطالعه کردید و همچنان به دنبال درآمدزایی از این طریق هستید، چاره‌ای ندارید جز این که خودتان شخصا پیگیر اسپانسر برای پادکست دوست داشتنی‌تان باشید. مگر این که مخاطبین زیادی داشته باشید که مصرانه پیگیر محتوای پادکست شما (کاربرد‌های کفگیر در آشپزخانه) باشند که بتوانید از سیستم CPM پول دربیاورید.
شاید راه‌های دیگری نیز برای درآمدزایی وجود داشته باشد که علاقه‌مند به امتحان کردن آن‌ها نیز باشید. یکی از این راه‌ها، پلتفرم پتریان (Patreon) است که می‌توانید اسپانسرهای مردمی (از دل مخاطبینتان) پیدا کنید. جک در این رابطه نیز می‌گوید که از 9700 تولید کننده محتوا که در زمینه پادکست فعالیت می‌کنند، تنها 30 دلار از طریق پلتفرم پتریان درآمد کسب می کنند.
شاید باید کمی عمیق‌تر به دنبال دلیل اصلی خود برای شروع پادکست بگردید، آن وقت متوجه می‌شوید که اگر پادکست را به دید یک سرگرمی ببینید و به دید سرگرمی به دنبال تولید محتوای جدید برای آن باشید، تمام سختی‌های آن را نیز به جان می‌خرید.
اما به جای کسب درآمد از پلتفرمی که هیچ آینده‌ای در این زمینه ندارد، سعی داشته باشید که دیگران را آموزش دهید، آن‌ها را بخندانید یا این که خودتان بخندید. چون تا شما خوشحال نباشید، نمی‌توانید شخص دیگری را خوشحال کنید. در آخر فراموش نکنید که اگر به دنبال پول هستید، جای دیگری برای پیدا کردن آن تلاش به خرج دهید.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/92462/آیا-واقعا-می‌توان-از-طریق-پادکست-درآمدزایی-کرد؟
بستن   چاپ