سیاست و بازاریابی
انویدیا و هر آنچه که درباره این شرکت طراحی پردازنده نمی‌دانید
جمعه 22 آذر 1398 - 12:00:45
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی - باشگاه خبرنگاران / قدم بزرگ برای NVIDIA، همکاری با سونی برای تولید پردازنده‌ی گرافیکی پلی استیشن 3 بود.
در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم
شرکت NVIDIA در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی پردازنده‌ گرافیکی در دنیا محسوب می‌شود. NVIDIA یک شرکت فناوری آمریکایی مقیم سانتا کلارا در کالیفرنیا که به طراحی و تولید پردازنده‌های گرافیکی (GPU) می‌پردازد. این پردازنده‌ها برای مصارف گیمینگ، طراحی‌های گرافیکی و معدن‌کاوی ارز‌های رمزنگاری شده استفاده می‌شوند و از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به سیستم روی تراشه (SOC) برای دستگاه‌های همراه و خودرو‌های هوشمند اشاره کرد. خط تولید محصولات اصلی شرکت NVIDIA با نام تجاری جی‌فورس (GeForce) به بازار عرضه می‌شود. این محصولات، رقیب اصلی نام تجاری رادئون، از محصولات شرکت AMD است. البته به لیست رقبای انویدیا، باید اینتل و کوالکام را نیز اضافه کرد.
NVIDIA در سال‌های اخیر حضوری نسبی نیز در بازار‌های دیگر داشته و با معرفی تبلت شیلد و تلویزیون اندروید شیلد، به این بازار‌های مدرن وارد شده است. پس از حضور در بازار‌های جدید، این شرکت تصمیم گرفت زیرمجموعه‌های خود را به چهار دسته تقسیم و روی آن‌ها تمرکز کند.
این دسته‌بندی عبارت است از:
محصولات مخصوص بازی، تصویرسازی حرفه‌ای، پایگاه‌های داده و خودرو. البته به دسته‌های فوق می‌توان هوش مصنوعی را نیز اضافه کرد که در سال‌های اخیر بخشی از توجه این غول آمریکایی را به خود جلب کرده است. در ابتدای دهه‌ی 1990، سه مهندس با مطالعه‌ی بازار آن زمان کامپیوتر به این نتیجه رسیدند که موج بعدی پیشرفت در این بازار، وابسته به پردازنده‌های گرافیکی است.
آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کامپیوتر‌های عمومی توانایی اجرای تمام نیاز‌های کاربران را ندارند. از طرفی بازار بازی‌های کامپیوتری در آن دهه رو به رشد بود رقم 40 هزار دلار برای ظرفیت آن بیان می‌شد؛ اما زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ی هرچه بهتر بازی‌ها فراهم نبود. تمامی موارد گفته‌شده، این سه همکار را بر آن داشتند که شرکت خود را با تمرکز بر تولید سخت‌افزار تأسیس کنند. شرکت آن‌ها ابتدا نام نداشت و از عبارت NV مخفف NeXT Version برای امضای اسناد استفاده می‌شد.
پس از مدتی، مؤسسان برای ثبت قانونی شرکت نیاز به یک نام داشتند. پس از بررسی نام‌های متعدد، آن‌ها به نام «invidia» رسیدند که معادل لاتین کلمه‌ی Envy به معنای حسادت است.
معرفی موسسان شرکت NVIDIA
مؤسسان شرکت انویدیا عبارتند از:
جنسن هوانگ، مهندس کامپیوتری تایوانی آمریکایی و طراح ریزپردازنده در AMD، کریس مالاکوفسکی، مهندس برق شاغل در سان مایکروسیستمز و کرتیس پریم، طراح پردازنده‌ی گرافیکی در سان مایکروسیستمز. آن‌ها در ابتدای تأسیس شرکت موفق شدند سرمایه‌ای 20 میلیون دلاری از سرمایه‌گذارانی همچون Sequoia Capital دریافت کنند.
نخستین محصول شرکت NVIDIA
اولین محصولی که انویدیا به بازار عرضه کرد، ریوا تی‌ان‌تی (RIVA TNT) نام داشت که در سال 1998 به بازار عرضه شد. این پردازنده‌ی گرافیکی، ظرفیت بالای این شرکت نوظهور را برای تولید محصولات باکیفیت تأیید کرد. یک سال بعد، جی‌فورس 256 با کد نام NV10 به بازار عرضه شد. این پردازنده رقیبان خود در آن زمان را با فاصله‌ی زیادی پشت سر گذاشت و شروعی کامل برای حضور جدی انویدیا در بازار هدف شد.
پس از تولید چند محصول موفق، شرکت آمریکایی توانست در رقابت برای قرارداد ساخت پردازنده‌ی گرافیکی کنسول بازی شرکت مایکروسافت پیروز شود. این قرارداد، NVIDIA را با مبلغ 200 میلیون دلار به‌عنوان سازنده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی ایکس‌باکس معرفی کرد. این قرارداد تعدادی از برترین مهندسان انویدیا را از بخش‌های دیگر جذب و به خود مشغول کرد. البته این جابجایی تأثیر کوتاه‌مدت خاصی نداشت و محصول بزرگ بعدی در سال 2000 با نام GeForce2 GTS به بازار عرضه شد.
در دسامبر سال 2000، انویدیا قراردادی برای خرید دارایی‌های معنوی و امتیاز اختراعات شرکت 3dfx امضا کرد. این شرکت زمانی رقیب NVIDIA بود و در میانه‌ی دهه‌ی 1990 تا سال 2000 به‌عنوان یکی از پیشتازان فناوری‌های گرافیک سه‌بعدی شناخته می‌شد. این قرارداد تبادل مالکیت‌های فکری در آوریل سال 2002 نهایی شد. با گسترش فعالیت‌های انویدیا، شرکت‌های متعددی به زیرمجموعه‌ی آن اضافه شدند. شرکت‌های Exluna، MediaQ، iReady، iSCSI از مجموعه خرید‌هایی بودند که از سال 2002 تا 2004 انجام شدند.
قدم بزرگ بعدی برای NVIDIA، همکاری با سونی برای تولید پردازنده‌ی گرافیکی پلی استیشن 3 بود. پس از آن، مایکروسافت اعلام کرد که برای تولید ایکس باکس 360 با ATI همکاری خواهد کرد. شرکت ATI نیز پس از مدتی به مالکیت AMD درآمد. یکی از حرکت‌های جدی انویدیا در رقابت با ATI، خرید تأمین‌کننده‌ی بزرگ سخت‌افزاری این شرکت یعنی ULI Electronics بود. ساکنان سانتا کلارا در دسامبر سال 2005، این شرکت را خریداری کردند. عطش انویدیا برای تصاحب تولیدکنندگان خرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پایان نیافت و آن‌ها در سال 2006، شرکت هیبرید گرافیکس را خریداری کردند.
پیشرفت‌های سریع این شرکت آمریکایی باعث شد که مجله‌ی فوربز لقب شرکت برتر سال سال 2007 را به آن‌ها اهدا کند. خرید‌ها و ادغام‌های NVIDIA در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد و PortalPlayer و Ageia به مجموعه‌ی آن اضافه شدند. شرکت Ageia تولیدکننده‌ی موتور بازی‌سازی PhysX بود. پس از این خریدها، انویدیا اعلام کرد که از این پس از فناوری PhysX در پردازنده‌های گرافیکی خود استفاده خواهد کرد.
NVIDIA در حال حاضر لقب بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی در جهان را یدک می‌کشد. آن‌ها بیش از 10 هزار کارمند دارند و به‌تازگی حضور در بازار پردازنده (CPU) را نیز تجربه کرده‌اند. درآمد انویدیا در سال 2016 حدود 7 میلیارد دلار گزارش شده و سود خالص شرکت نیز در این سال 1.67 میلیارد دلار عنوان شده است. مدیرعامل کنونی انویدیا یکی از مؤسسان آن یعنی جنسن هوانگ است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/99218/انویدیا-و-هر-آنچه-که-درباره-این-شرکت-طراحی-پردازنده-نمی‌دانید
بستن   چاپ