نفوذ کربن رادیواکتیو حاصل از آزمایش بمب هسته‌ای در اعماق اقیانوس‌ها اخبار

نفوذ کربن رادیواکتیو حاصل از آزمایش بمب هسته‌ای در اعماق اقیانوس‌ها

سیاست و بازاریابی - پژوهشگران در بافت‌های بدن سخت‌پوستانی که در عمیق‌ترین قسمت‌های اقیانوس به سر می‌برند، تجمعی از کربن رادیواکتیو پیدا کردند.

نتایج پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که کربن رادیواکتیو آزادشده در اتمسفر درنتیجه‌ی آزمایش بمب‌های هسته‌ای قرن بیستم به عمیق‌ترین قسمت‌های اقیانوس‌ها نفوذ کرده است. مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی Geophysical Research Letters منتشر شده، نخستین شاهد وجود کربن رادیواکتیو حاصل از آزمایش بمب‌های هسته‌ای در بافت‌های ماهیچه‌ای سخت‌پوستانی است که در گودال‌های عمیق کف اقیانوس‌ها مانند گودال ماریانا زندگی می‌کنند. این کربن از اواخر دهه‌ی 1950، به‌تدریج وارد مولکول‌های تشکیل‌دهنده‌ی بدن موجودات زنده‌ای شد که در سطح دریا به سر می‌بردند. پژوهش جدید نشان می‌دهد وقتی بقایای این موجودات به کف اقیانوس می‌رسد، سخت‌پوستان ساکن در اعماق اقیانوس از آن‌ها تغذیه می‌کنند. به‌گفته‌ی پژوهشگران، آلودگی‌های انسانی می‌تواند سریعا وارد زنجیره‌ی غذایی شوند و راه خود را به اعماق اقیانوس‌ها باز کنند. نینگ وانگ، نویسنده‌ی مقاله می‌گوید: اگرچه صدها سال طول می‌کشد تا جریان‌های اقیانوسی، آب حاوی کربن رادیواکتیو را به گودال‌های موجود در عمق اقیانوس‌ها برسانند، زنجیره‌ی غذایی این کار را بسیار سریع‌تر انجام می‌دهد.
ویدونگ سان، نویسنده‌ی همکار مقاله می‌گوید: ازلحاظ سیستم‌های بیولوژیکی، تعامل بسیار قدرتمندی بین سطح و عمق وجود دارد. فعالیت‌های انسانی می‌تواند حتی روی سیستم‌های زیستی که در عمق 11هزار متری آب قرار دارند، تاثیر بگذارد؛ بنابراین ما باید مراقب رفتارهای آینده‌ی خود باشیم. این مسئله، مورد انتظار نبود ولی قابل درک است؛ زیرا به‌وسیله‌ی زنجیره‌ی غذایی کنترل می‌شود. به‌گفته‌ی نویسندگان، این نتایج به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری درزمینه‌ی نحوه‌ی سازگاری موجودات زنده به زندگی در محیط‌های دشوار به‌دست آورند. سخت‌پوستانی که آن‌ها مورد مطالعه قرار دادند، به‌مدت طولانی و دور از انتظاری با داشتن متابولیسم بی‌نهایت کندی زندگی می‌کنند. نویسندگان گمان می‌کنند این وضعیت، نوعی سازگاری به زندگی در این محیط دشوار و فقیر است.
انفجار هسته‌ای در اقیانوس کربن 14، یک کربن رادیواکتیو است که به‌صورت طبیعی هنگام برخورد اشعه‌های کیهانی با نیتروژن موجود در اتسمفر تولید می‌شود. کربن 14، نسبت‌به کربن غیر رادیواکتیو، فراوانی بسیار کمتری دارد؛ ولی دانشمندان می‌توانند آن را تقریبا در تمام موجودات زنده شناسایی کرده و برای تعیین قدمت نمونه‌های باستان‌شناسی و زمین‌شناسی استفاده کنند. آزمایش‌های سلاح‌های گرما هسته‌ای که درطول دهه‌های 1950 و 1960 انجام می‌شد، موجب افزایش دوبرابری کربن 14 در اتمسفر شد. وقتی نوترون‌های آزادشده از بمب‌ها با نیتروژن موجود در اتمسفر برخورد می‌کند، کربن رادیواکتیو تولید می‌شود. سطوح این کربن در اواسط دهه‌ی 1960 به اوج خود رسید و سپس با توقف آزمایش بمب‌های هسته‌ای کاهش پیدا کرد. در دهه‌ی 1990، سطح کربن 14 موجود در اتمسفر به حدود 20 درصد بالاتر از سطح پیش از آزمایش‌ها کاهش پیدا کرد. این کربن بمب به‌سرعت از جو خارج شده و با آب سطح اقیانوس مخلوط شد. موجودات دریایی که در این زمان‌ در سطح آب زندگی می‌کردند، از این کربن برای ساخت مولکول‌های موجود در سلول‌های خود استفاده کردند و مدت کوتاهی پس از آغاز آزمایش این بمب‌ها، افزایش سطح کربن 14 در بدن موجودات دریایی قابل تشخیص بود.
عمیق‌ترین قسمت‌ اقیانوس‌ها، گودال‌های فراژرف هستند؛ مناطقی که در آن‌ها کف اقیانوس بیش از 6 کیلومتر با سطح فاصله دارد. این مناطق در اثر فرورانش صفحات تکتونیکی ایجاد می‌شود. موجوداتی که در این گودال‌ها زندگی می‌کنند، مجبورند با فشار شدید، سرمای زیاد و فقدان نور و مواد غذایی سازش پیدا کنند. پژوهشگران قصد داشتند از کربن بمب به‌عنوان یک ردیاب برای مواد آلی موجود در گودال‌های فراژرف استفاده کنند تا موجوداتی را که در آنجا زندگی می‌کنند، بهتر درک کنند. آن‌ها آمفی‌پودهایی (دوجورپایان) را که در سال 2017 از گودال‌های ماریانا، موسائو و بریتانیای نو در مناطق گرمسیری غرب اقیانوس آرام تا عمق 11 کیلومتری زیر سطح، جمع‌آوری شده بود، تجزیه‌و‌تحلیل کردند. آمفی‌پودها نوعی از سخت‌پوستان کوچک هستند که در اقیانوس‌ها به سر می‌برند و از بقایای موجودات مرده‌ی دریایی تغذیه می‌کنند. به‌طور شگفت‌انگیزی، سطح کربن 14 در بافت‌های ماهیچه‌ای آمفی‌پودها بسیار بیشتر از سطوح کربن 14 موجود در ماده‌ی آلی یافت‌شده در آب‌های عمق اقیانوس بود. پژوهشگران محتویات روده‌ی آمفی‌پودها را بررسی کردند و دریافتند که این سطوح با سطوح کربن 14 موجود در مواد آلی سطح اقیانوس آرام مطابقت دارد. این موضوع نشان می‌دهد که آمفی‌پودها به‌صورت انتخابی از بقایایی که از سطح اقیانوس به اعماق می‌ریزد، تغذیه می‌کنند.
با استفاده از یافته‌های جدید، پژوهشگران بهتر می‌توانند ماندگاری موجوداتی را که در گودال‌های فراژرف اقیانوس به سر می‌برند، درک کنند و از چگونگی انطباق آن‌ها با این محیط منحصر‌به‌فرد آگاه شوند. آمفی‌پودهایی که در این گودال‌ها زندگی می‌کنند، بیشتر رشد می‌کنند و نسبت‌به همتایانشان در آب‌های کم‌عمق، طول عمر بیشتری دارند. آمفی‌پودهایی که در آب‌های کم عمق زندگی می‌کنند، به‌طور معمول کمتر از سه سال زندگی کرده و طولشان به حدود 20 میلی‌متر می‌رسد اما آمفی‌پودهای ساکن در گودال‌های عمیق، بیش از 10 سال عمر کرده و طولشان به 91 میلی‌متر هم می‌رسد. پژوهشگران گمان می‌کنند اندازه‌ی‌ بزرگ و طول عمر بیشتر این آمفی‌پودها، محصول فرعی تکامل درجهت زندگی در محیط دارای دمای کم، فشار بالا و محدودیت منابع غذایی باشد. مقاله‌های مرتبط:
صدای انفجار یک بمب هسته‌ای چگونه است؟ آزمایش بمب هسته‌ای کره شمالی باعث جابه‌جایی یک کوه شده است انرژی بحث برانگیز هسته‌ای چیست و چگونه کار می‌کند؟
بنابر حدس آن‌ها، این حیوانات دارای متابولیسم کند و سوخت‌وساز سلولی پایینی هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند انرژی را برای مدت زمان طولانی ذخیره کنند. طول عمر بیشتر، همچنین نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که آلاینده‌ها می‌توانند در بدن این موجودات غیرعادی تجمع یابند. وانگ گفت: علاوه‌بر این واقعیت که این مواد عمدتا از سطح می‌آیند، تجمع زیستی مرتبط‌با سن نیز موجب افزایش غلظت این آلاینده‌ها می‌شود و تهدید بیشتری برای این اکوسیتسم‌های دورافتاده ایجاد می‌کند. رُز کوری، استاد دانشگاه میشیگان که در این پژوهش مشارکتی نداشته است، می‌گوید: پژوهش جدید نشان می‌دهد که گودال‌های عمیق اقیانوس‌ها از فعالیت‌های انسانی جدا نیستند. به‌وسیله‌ی کربن بمب می‌توان ردپای فعالیت‌های انسانی را در دورترین و عمیق‌ترین مناطق اقیانوس پیدا کرد. این پژوهشگران با استفاده از کربن بمب نشان دادند منبع اصلی غذای این ارگانیسم‌ها، کربن تولیدشده در سطح اقیانوس و نه صرفا منابع کربن محلی حاصل از رسوبات کف اقیانوس است. این مطالعه‌ نشان می‌دهد که آمفی‌پودها در گودال‌های عمیق با شرایط سخت محیط اطرف سازگار شده‌اند. موضوع جدید فقط این نیست که کربن موجود در سطح اقیانوس می‌تواند طی دوره‌ی زمانی نسبتا کوتاهی به عمق اقیانوس برسد، بلکه این است که کربن جوان تولیدشده در سطح اقیانوس، حیات موجود در عمیق‌ترین مناطق اقیانوس را تغذیه و حمایت می‌کند.

5G چه برتری‌هایی نسبت به 4G خواهد داشت؟

گوگل، دو ویژگی جدید اپلیکیشن Messages را آزمایش می‌کند

پنج سؤال اخلاقی درباره نحوه استفاده از ماه

قیمت بهترین خودروهای لوکس دست دوم در بازار جهانی

تعداد مشترکین اینترنت 5G در کره جنوبی به یک میلیون نفر رسید

نگاه نزدیک ویدئویی به گوشی موبایل بلو مدل R2 و مدل Advance L4

بیوگرافی ویلیام تامسون مشهور به لرد کلوین، دانشمند بزرگ الکتریسیته و ترمودینامیک

اعلام شکست گوگل در پروژه تحقیقاتی همجوشی سرد

سفارش آنلاین از سوپرمارکت ها با اسنپ فود

شیائومی عرضه نسخه بتای رابط کاربری MIUI را متوقف می‌کند

مایکروسافت امکان برنامه‌نویسی به‌زبان جاوا را در VS Code فراهم کرد

افسانه‌های استراتژی؛ شماره 9: استراتژی باید خارج از سازمان تنظیم شود

آفت اکوسیستم استارتاپی؛ از منتورنماها تا دنیای خوش آب‌ و‌ رنگ استارتاپی

تلاش چندین‌ ماهه گروهی از هکرها برای نفوذ به نیروگاه‌‌های برق آمریکا

هوش مصنوعی ادوبی تصاویر جعلی و دست‌کاری‌شده را شناسایی می‌کند

شرکت ایزی؛ نماینده برتر دی لینک در خاورمیانه و شمال آفریقا

هرآنچه باید درباره شارژ بی‌ سیم بدانید (قسمت اول)

پوکو لانچر 2 با طراحی پیشرفته و قابلیت‌های جدید منتشر شد

مرکز تحقیقات سرن نرم‌افزارهای مایکروسافت را به مقصد نرم‌افزارهای متن باز ترک می‌کند

چرا هواپیما هنگام فرود دچار ضربه می‌شود؟

فضای اختصاصی برای فرود خودرو پرنده در میامی ساخته می‌شود

لمان 2019 با قهرمانی تویوتا و آلونسو به پایان رسید

مصاحبه با اندی فنگ، بنیان‌گذار استارتاپ دوردش

مرورگر اج مایکروسافت احتمالا برای لینوکس هم عرضه می‌شود

نگاهی به 18 سال خاطره‌سازی آیتونز؛ کهنه‌سربازی که بازنشسته شد

تاثیر زندگی مدرن بر استخوان‌های انسان

AMD پردازنده‌ تردریپر 64 هسته‌ای تا پایان امسال عرضه می‌کند

طراحی سایت دود، روش متفاوتی از تبلیغات اینترنتی

نتیجه نظرسنجی: کاربران زومیت iPad OS و Mac Pro را جذاب‌ترین‌های WWDC امسال می‌دانند

گزینه‌های زیاد در هنگام انتخاب به مشکل تبدیل می‌شوند

نگاهی به پهپاد تحویل کالای جدید آمازون

آموزش انتقال لایسنس ویندوز 10 به کامپیوتر جدید

سری جدید نمایشگرهای هوشمند پورتال فیسبوک پاییز امسال عرضه می‌شود

دور نیمه‌نهایی مسابقات جام رمضان بازی زولا برگزار شد

خرید آنلاین بلیط چگونه سفر را برای ما به‌صرفه‌تر می‌کند؟

رندرهای جدید هواوی میت 30 پرو و احتمال استفاده از نمایشگر 90 هرتزی

تلاش سیگما برای احیای لنزهای APS-C

بهترین بازی‌های بتل رویال شبیه PUBG که باید تجربه کنید

نمایشگر وان پلاس 7 پرو در برخی کاربردها از 90 هرتز به 60 هرتز سوئیچ می‌کند

اپل احتمالا امسال هفت مک بوک جدید معرفی خواهد کرد

احتمال بازتولید رنو تندر 90 با قطعات ایرانی

پنج دلیل برای اینکه سرور دل را از زیگورات بخریم

جزئیات طرح جایگزین زوج یا فرد اعلام شد

نسخه بتا اندروید Q در دسترس 11 گوشی هوشمند شیائومی قرار می‌گیرد

چرا بازاریابی محصول از خود محصول مهم‌تر است؟

علت کج بودن برج پیزا چیست؟

همه‌چیز درباره برنامه‌نویس‌شدن: ماجراجویی در دنیای کدها