بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي مقالات بازاريابي

نقش گسترده فرهنگ در بازاريابي
  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - بررسی نقش گسترده فرهنگ در بازاریابی
بازاریابی فرهنگی موضوع ساده‌ای نیست و اهمیت آن بیشتر از چیزی است که این روزها مرسوم و متداول شده است. در واقع فرهنگ چیزی است که بازاریابان را قادر می‌سازد تا ارتباط و تعامل بیشتری را با مخاطبان خود برقرار کرده و اینگونه باعث افزایش رشد کسب‌وکار خود شود. عدم پذیرش اهمیت فرهنگ در برندسازی و ایجاد کسب‌وکار همان چیزی است که شما را در معرض ضعف رقابتی قرار می‌دهد. ” آقای Rob Fields از فعالان حوزه‌ی بازاریابی و کسب‌وکار معتقد است که برندها هرگز به طور مستقیم با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار نمی‌کنند بلکه این ارتباط همیشه از طریق فرهنگ صورت می‌گیرد و به همین علت نباید به هنگام توسعه استراتژی‌های بازاریابی نادیده گرفته شود. در واقع فرهنگ جایی است که شما زمینه و فرصت تعامل و رشد کسب‌وکار خود را در آن پیدا می‌کنید.
فرهنگ چیست؟
پاسخ به این سوال فلسفی کمی سخت است. با افزایش ارتباطات که بیشتر از طریق استفاده از تکنولوژی، مهاجرت جهانی، ازدواج با افرادی از فرهنگ‌های دیگر صورت گرفته است، برخی معتقدند که معنای فرهنگ به سرعت در حال تغییر است یا اصلا چیزی به نام فرهنگ وجود ندارد. فرهنگ اصطلاح پیچیده‌ای است اما می‌توان تعریف عامه‌ی آن مجموعه‌ی دانش‌ها، باورها، هنر، اخلاق، آداب‌ و رسوم، قابلیت‌ها و عادت‌های افراد یک جامعه دانست.
بازاریابی فرهنگیبازاریابی فرهنگی
چگونه فرهنگ با استراتژی بازاریابی مرتبط می‌شود؟
بعضی از بازاریابان در مورد بازاریابی چندفرهنگی یا بین‌فرهنگی معتقدند که اصلا نیازی به سرمایه‌گذاری در تبلیغات چندفرهنگی و یا هدف قرار دادن یک گروه خاص نیست. همینطور از نظر آنان در عرض چند سال آینده، هریک از مصرف‌کنندگان به “جریان اصلی” تبدیل خواهند شد و از هدف قومی خود دور خواهند شد. برای همین باید به مجموع مشتریان، فارغ از فرهنگ و قومیت آن‌ها نگاه کنیم.
این در حالی است که گروهی دیگر کاملا مقابل این باور قرار دارند. آنان معتقدند که در جوامع چندوجهی همیشه صدای تمایز فرهنگی به گوش می‌رسد و کسب‌وکارها نباید آن‌ها را نادیده بگیرند. برای مثال اگر شما کشور کانادا را در نظر بگیرید، کل هزینه‌های مصرف‌کنندگان در کانادا در پنج سال گذشته 21درصد افزایش یافته است. در این میان سهم کانادایی‌های آسیای جنوبی 76درصد و سهم کانادایی‌های چینی 40 درصد بوده است. این نشان می‌دهد که آنان بازارهای مهمی برای کسب‌وکارهای کانادایی هستند و بازاریابان باید چگونگی دسترسی به آن‌ها را پیدا کنند و این تنها در سایه‌ی بازاریابی فرهنگی محقق می‌شود.
بازاریابی فرهنگیبازاریابی فرهنگی
خانم Vanessa Vachet در مقاله خود در مورد اهمیت بازاریابی فرهنگی مثال جالبی را آورده‌ است: پدر من در اصل فرانسوی هستند ولی الان به مدت 40 سال است که بیشترین زمانش را در سرزمین مادریش، کانادا سپری می‌کند. با این حال هنوز هم هر روز صبح، اخبار فرانسوی گوش می‌دهد، به زبان محلی صحبت می‌کند، غذاهای فرانسوی می‌خورد، موسیقی فرانسوی گوش می‌دهد و مطابق سنت‌های فرانسوی عمل می‌کند. او ممکن است که در کاغذ به عنوان “جریان اصلی” در نظر گرفته شود ولی او هنوز فرهنگ فرانسوی خود را دارد. می‌توان گفت تقریبا نیم قرن زندگی در کانادا اعتقادات فرهنگی او را از بین نبرده است و احتمالا هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.
سلیقه و ترجیحات ما به واسطه زبان، فرهنگ، مذهب، ارزش‌ها و عادت‌های کشور مادری‌مان شکل می‌گیرد. بگذارید یک مثال ساده بزنیم. نوشیدن آب پرتقال به هنگام صبح یک جریان اصلی در تمام کشورها به شمار می‌آید. چینی‌ها به رغم اینکه آب پرتقال دوست دارند اما تمایل ندارند که به هنگام صبح آن را بنوشند زیرا معتقدند که خیلی سرد و اسیدی است و برای صبحانه ترجیح می‌دهند که نوشیدنی‌های گرم مصرف کنند. شاید همین نمونه‌ی ساده بتواند اهمیت بازاریابی فرهنگی را برای شما روشن کند.
علاوه بر این بازاریابان باید خلاقیت خود را برای جذب مخاطبان متنوع بکار بگیرند. شاید در گذشته ترجمه بروشور یا براکت‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارها به زبان‌های دیگر کافی بود اما امروزه بازاریابان باید پیشرفت کنند. برای مثال استفاده از تصاویر مرتبط با فرهنگ هر یک از مخاطبان برای برندها، شیوه‌ی خلاقانه‌ای است که نشان می‌دهد شما درک بالایی در مورد جوامع آن‌ها دارید.
نتیجه‌گیری بازاریابی فرهنگی
بازاریابی موثر در هر کمپین شامل مواردی همچون زبان‌ها و ارزش‌های آن فرهنگ خواهد بود. هر بخش رویکرد متفاوتی دارد و مصرف‌کنندگان باید ارتباط شخصی را با پیام‌های تبلیغاتی برقرار کنند تا به آن اهمیت دهند. به یاد داشته باشید که تصمیمات مصرف‌کنندگان تا حدودی زیادی از قلب آن‌ها نشآت می‌گیرد و قلب جایی است که فرهنگ در آن زندگی می‌کند، نفس می‌کشد و رشد می‌کند. پس چگونه می‌توانید از فرهنگ چشم‌پوشی کنید؟
برای همین شرکت‌ها و سازمان‌ها قبل از شروع استراتژی و هدف‌گذاری روی مخاطبان خاص باید درک کاملی از فرهنگ‌ها و چالش‌های مشتریان خود داشته باشند. سپس آن‌ها باید مطمئن شوند که پیام‌های بازاریابی آن‌ها کاملا معتبر هستند و دقیقا انعکاسی از سنت‌ها و هنجارهای فرهنگی آن‌ها می‌باشد. همینطور بازاریابان باید دائما بازار هدفشان را که همیشه در حال تغییر است، ارزیابی کنند. شرکت‌ها باید همیشه از خود بپرسند که آیا کسب‌وکار آن‌ها شبیه جوامع و مشتریان‌شان است یا نه؟
منبع: quoteendquote
برچسب ها: اهمیت بازاریابی فرهنگی, بازاریابی فرهنگی چیست, بازاریابی فروش, بازاریابی و تبلیغات, بازاریابی و فرهنگ, تاثیر بازاریابی فرهنگی, تاثیر فرهنگ بر بازاریابی, فرهنگ بازاریابی در ایران, فرهنگ و بازاریابی, نقش فرهنگ در بازاریابی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

همه چیز درباره هلن کلر

پوشش زنده ویدیویی زومیت از پرتاب تاریخی کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس [شروع شد]

بررسی ویدیویی ردمی نوت 8 شیائومی

تلویزیون محبوب گیمرها وارد بازار شد

قیمت گلکسی M01 حدودا 118 دلار خواهد بود

هندی‌ها با پرتاب ده‌ها ماهواره، شبکه ‌5G را در این کشور برقرار می‌کنند

بازی Far Cry 5 را به صورت رایگان تجربه کنید

برادر ثروتمندترین جنایتکار تاریخ از اپل شکایت کرد

بررسی ریزر بلید استلث 2019

شیائومی Redmi 9 گواهی تأییدیه بلوتوث دریافت کرد

با این روش ساده، کارکرد ماسک‌های بهداشتی را برای محافظت دربرابر کرونا بهبود دهید

در گوگل اسیستنت امکان خرید ازطریق صدا فراهم می‌شود

توییتر را با کارمند ایرانی مایکروسافت بیشتر بشناسید

حمایت صندوق بین‌المللی پول از ارزهای دیجیتالی

هدفون کاملا بی سیم وان پلاس با طراحی شبیه ایرپادز اپل فاش شد

پتنت جدید ثبت‌شده سامسونگ برای گوشی تاشو

مقیاس‌دهی و افزایش رزولوشن ویدئو‌ها چگونه انجام می‌شود؟

HTC تابستان امسال با پرچمداری 5G به بازار پرچم‌داران باز‌می‌گردد؟

گوشی اوپو رینو 4 به زودی از راه می‌رسد

ربات کافه چی که فاصله گذاری اجتماعی را ترویج می‌کند

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

مرسدس بنز روی تولید باتری خودرو الکتریکی تمرکز می‌کند

6 کار خطرناک که هر روز با گوشی موبایل‌ انجام می‌دهید!

نسخه جدید macOS به داد باتری‌ لپ‌تاپ‌ها می‌رسد

آمازون در صدر ارزشمندترین خرده فروشان دنیا

تمام بازی‌های نسل هشتم قابل پورت شدن روی نینتندو سوییچ هستند

آموزش و دارو و درمان؛ دسته‌های با شتاب رشد زیاد کافه بازار در سال 1398

بی ام و سری 6 گرن توریسمو 2021 معرفی شد

آیفون 11 اپل؛ محبوب‌ترین گوشی فصل اول 2020 از نگاه مؤسسه Omdia

با خانواده آرم Cortex-X آشنا شوید؛ طراحی اختصاصی با هدف‌گیری بازار شرکا

سامسونگ 80 درصد از سفارشات OLED را برای آیفون‌های 2020 تضمین می‌کند

بازی ماجراجویی و پلتفرمر Hoa معرفی شد

شناسایی گونه ای کمیاب از ژله ماهی دکمه آبی برای نخستین بار در شمال غربی جزیره کیش

فراخوان طرح پژوهشی تنظیم سند ارتقای وضعیت زنان منطقه آزاد کیش

الزام رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراکز ورزشی کیش

macOS 10.15.5 با قابلیتی ویژه برای بهبود عمر باتری منتشر شد

موبایل‌ساز‌ها چگونه سر شما را کلاه می‌گذارند؟

43 کارفرمای متخلف استان سمنان به دستگاه قضا معرفی شدند

دعوت زاگرس جنوبی از مناقصه‌گران برای ثبت‌نام در سامانه ستاد

عرضه نفت خام ونزوئلا کاهش یافت

صرفه‌جویی 960 میلیون دلاری سالانه سوخت ارمغان نوسازی ناوگان جاده‌ای

سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی جهان 20 درصد کاهش می‌یابد

اسپاتیفای یک محدودیت را حذف کرد

رویداد Blizzcon 2020 رسما لغو شد

غول چینی 70 میلیارد دلار را صرف فناوری‌های جدید می‌کند

تعطیل شدن خط تولید نوکیا در هند به دلیل کرونا

بی ام و سری 5 سدان و تورینگ مدل 2021 معرفی شد

اجرای فورتنایت 90 فریم‌برثانیه‌ای برای اولین‌بار روی وان پلاس 8

اولین مانیتور ردمی رونمایی شد

چطور در بازی Pes 2020 قیچی برگردان بزنیم؟