بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

گوگل پلاس رسما به‌تاریخ پیوست؛ بررسی دلایل شکست پروژه‌ای بزرگ اخبار

گوگل پلاس رسما به‌تاریخ پیوست؛ بررسی دلایل شکست پروژه‌ای بزرگ
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - گوگل همان‌طورکه از مدت‌ها پیش وعده داده بود، نهایتا شبکه‌ی اجتماعی گوگل‌پلاس را به آخر خط رساند. گوگل‌پلاس شبکه‌ای بود که با وعده‌های هیجان‌انگیز معرفی شد؛ اما سرانجام رسما به‌تاریخ پیوست.

گوگل‌پلاس (+Google) به‌عنوان سرویسی نوآور در سال 2011 با وعده‌هایی هیجان‌انگیز برای رقابت با غول‌هایی نظیر فیسبوک و توییتر معرفی شد. درواقع، این سرویس چهارمین تلاش گوگل برای موفقیت در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی بود. با وجود همه‌ی وعده‌های گوگل ، سرویس گوگل‌پلاس نتوانست توجه شمار زیادی از مردم، به‌ویژه کاربران توییتر و فیسبوک را به‌خود جلب کند؛ حتی اقدامات بعدی گوگل، مانند تلاش برای محبوبیت این سرویس ازطریق یوتیوب ، نیز نتوانستند به‌ بقای آن کمک کنند. تا پایان سال 2011، تحلیلگران متعددی معتقدند بودند گوگل‌پلاس آینده‌ی درخشانی در پیش ندارد. بااین‌حال، گوگل همچنان به این سرویس متعهد ماند تا اینکه نهایتا در سال 2018 و در پی فاش‌شدن اطلاعات کاربران، تصمیم گرفت به‌زندگی گوگل‌پلاس برای همیشه پایان دهد.
گوگل‌پلاس چه‌ سرویسی بود؟
گوگل‌پلاس در ژوئن2011 معرفی شد و آغاز‌به‌کار کرد. در ابتدا، عضوشدن در این سرویس فقط ازطریق دعوت‌نامه امکان‌پذیر بود تا اینکه نهایتا در اواخر 2011، به‌صورت عمومی برای همه دردسترس قرار گرفت. گوگل‌پلاس اکثر ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی معمولی را داشت و به‌ کاربرانش امکان می‌داد به‌سادگی تصاویرشان را در قالب پست منتشر کنند و کارهای مختلفی انجام دهند. با همه‌ی این‌ها، گوگل معتقد بود سرویس پلاس چیزی فراتر از شبکه‌ی اجتماعی ساده است. این شرکت سرویس مذکور را به‌عنوان «قشر اجتماعی» معرفی می‌کرد؛ سرویسی که طراحی شده بود تا با تمامی سرویس‌های دیگر گوگل سازگار باشد و با آن‌ها کار کند. گوگل‌پلاس از همان ابتدا برای شکست‌خوردن ساخته‌ شده بود
ویژگی‌های مهم گوگل‌پلاس امکان دسته‌بندی دوستان در فهرست‌هایی با‌ نام Circle و نیز امکان برقراری تماس‌های ویدئویی گروهی ازطریق Hangouts را شامل می‌شد. تنها چند هفته پس از آغاز‌به‌کار رسمی این سرویس، گوگل اعلام کرد میلیون‌ها نفر در آن عضو شده‌اند؛ اما بعدها مشخص شد این آمار حقیقت ندارد و عده‌ی به‌نسبت کمی از مردم درحال‌استفاده از گوگل‌پلاس بودند. پاول تَسی، نویسنده‌ی فوربز، در هفته‌های ابتدایی تولد گوگل‌پلاس، مقاله‌ی مفصلی درباره‌ی آن نوشت. او در بخشی از مقاله‌اش به اتفاق عجیبی اشاره می‌کند: امروز فید خبری گوگل‌پلاس را بازکردم و با اتفاق عجیبی روبه‌رو شدم: هیچ‌چیزی آنجا نبود، صفحه‌ی سفید خالی. از دیدگاه من، گوگل‌پلاس سرویسی بزرگ، اما توخالی است. گوگل‌پلاس مملو از آدم‌هایی است که در آن ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما هرگز به‌خود زحمت نداده‌اند بخش‌های مختلف را بررسی کنند تا ببیند این سرویس چگونه کار می‌کند.
مشکل از کجا شروع شد؟
مت ناوارا، مشاور فعال در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی، حرف‌های جالبی درباره‌ی سرویس گوگل می‌زند: گوگل‌پلاس از همان‌ روز اول برای شکست‌خوردن متولد شده بود. از مشکلات مربوط‌به رابط کاربری گرفته تا دیر واردشدن به حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی در‌مقایسه‌با رقبایی نظیر فیسبوک، از تجربه‌ی کاربری شلخته گرفته تا انتشار شایعاتی درباره‌ی بُروز اختلاف در تیم مدیریت گوگل درزمینه‌ی این سرویس، همه‌و‌همه اتفاقات ناگواری بودند که آن را به‌ نابودی کشاندند. گوگل‌پلاس در ابتدا، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای اسم کاربرانش داشت و کاربران حتما باید از اسم واقعی استفاده می‌کردند؛ درغیر‌این‌صورت، حساب کاربری آن‌ها مسدود می‌شد. گوگل حتی گاهی اوقات استفاده از برخی سرویس‌هایش نظیر جیمیل را نیز برای این کاربران ناممکن می‌کرد. نکته‌ی عجیب این بود که گوگل سراغ حساب‌های منتسب به کسب‌و‌کار‌ها و برندها می‌رفت و آن‌ها را حذف می‌کرد. گوگل‌پلاس در ابتدا سیاست سخت‌گیرانه‌ای برای نام کاربرانش داشت
البته، این شرکت بعدها اعتراف کرد این کار اشتباه بوده و کسب‌و‌کارها نیز می‌توانند در گوگل‌پلاس پروفایل بسازند. بااین‌حال، کسانی که صرفا ثبت‌نام کرده بودند تا با سرویس کار کنند و برای ماندن یا نماندن در آن تصمیم بگیرند، اغلب از چیزهایی که می‌دیدند، شدیدا متعجب می‌شدند. درواقع، برخی ویژگی‌های گوگل‌پلاس کاربران را سردرگم می‌کرد. درحالی‌که مردم قبلا در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک با مفهومی همچون «لایک» و در توییتر با مفهوم «توییت‌های محبوب» مواجه شده بودند، در گوگل‌پلاس به گزینه‌ای به‌نام «پلاس وان» (Plus One) برمی‌خوردند. درواقع، داستان از این قرار بود که «اگر از پستی خوشتان می‌آمد، باید آن را پلاس وان می‌کردید».
تدابیر گوگل چه بود؟
گوگل پس از اینکه فهمید استقبال از گوگل‌پلاس آن‌طور که بایدوشاید زیاد نیست، در اقدامی تأمل‌برانگیز و مهم، تصمیم گرفت این سرویس را با سرویس‌هایی نظیر جیمیل «ادغام» یا شاید بهتر باشد بگوییم «یکپارچه» کند. بعدها در سال 2013، اتفاق مشابهی برای یوتیوب رخ داد و گوگل برای محبوبیت گوگل‌پلاس دست‌به‌دامان سرویس اشتراک ویدئو محبوبش شد. به‌دنبال این اتفاق، هر کاربری که می‌خواست در زیر ویدئوهای یوتیوب نظر بگذارد؛ مجبور بود الزاما از حساب کاربری گوگل‌پلاس استفاده کند. این، یعنی عملا کاربران به ساخت حساب گوگل‌پلاس مجبور می‌شدند. این اقدام گوگل با واکنش منفی تولیدکنندگان محتوای ویدئویی مواجه شد؛ چراکه آنان متوجه شدند تعداد دیدگاه‌های پای ویدئوهایشان به‌طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. آنان مدعی بودند گوگل از موفقیت آن‌ها برای محبوب‌ترکردن گوگل‌پلاس سوء‌استفاده می‌کند. اِما بلکری یوتیوبری بود که آهنگ جالبی در‌این‌زمینه نوشت که ویدئو مربوط‌به آن شدیدا فراگیر شد. گوگل برای محبوب‌ترکردن گوگل‌پلاس، دست‌به‌دامان یوتیوب و پلی‌استور شد
البته، ماجرا به‌همین‌جا خلاصه نمی‌شد. کسانی که می‌خواستند در گوگل پلی‌استور برای اپلیکیشن‌ها بررسی بنویسند، به استفاده از حساب کاربری گوگل‌پلاس ملزم بودند. تمامی این اقدامات دست‌به‌دست هم داد و باعث شد جامعه‌ی گوگل‌پلاس پرشمار و فعال شود. یکی از دلایل مهم‌ فعال‌شدن جامعه‌ی کاربری این بود که دیدگاه‌های پای ویدئوهای یوتیوب و ویدئوهای پسندیده‌شده و نیز بررسی‌های نوشته‌شده در پلی‌استور، به‌طور خودکار در گوگل‌پلاس هم منتشر می‌شدند. گوگل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شمار کاربران این سرویس مرز 500 میلیون نفر را رد کرده است؛ اما سؤالی که خیلی‌ها از خود پرسیدند، این بود: «از این تعداد چند نفر واقعا در این سرویس به‌طور منظم فعال هستند و با آن تعامل می‌کنند؟» روری سلان‌جونز، خبرنگار بی‌بی‌سی، در سال 2011 درباره‌ی گوگل‌پلاس نوشته است: به پروفایل افرادی سر زدم که برای عضویت در گوگل‌پلاس دعوتشان کرده بودم و متوجه اتفاق جالبی شدم. میزان حضور آن‌ها در دنیای درخشان جدید گوگل خیلی کم بود؛ تاحدی‌که بعضی از آن‌ها اصلا در این سرویس حضور نداشتند. سؤال مهم اینجا است: 750 میلیون نفری که در فیسبوک ثبت‌نام کرده‌اند یا 100 میلیون نفری که به‌گفته‌ی توییتر در این سرویس حضور دارند، به استفاده از سرویس دیگری نیاز پیدا می‌کنند؟
دلیل تعطیلی گوگل‌پلاس چه بود؟
در آوریل‌2014 و به‌دنبال جدایی مؤسس گوگل‌پلاس از گوگل، بُروز تغییراتی جدی در این سرویس را شاهد بودیم؛ تغییراتی که با سرعت سریعی رخ دادند. برای مثال، ویژگی‌های موفقی همچون Hangouts و Photos به‌صورت رسمی از گوگل‌پلاس جدا شدند و به‌عنوان سرویس‌هایی مستقل شروع‌به‌کار کردند. گوگل کم‌کم از اقدامات پیشین خود برای افزایش محبوبیت گوگل‌پلاس ازطریق یوتیوب و گوگل‌پلی دست کشید و تصمیم گرفت این سرویس‌ها را به‌مرور زمان ازهم جدا کند. در سال 2015، طراحی گوگل‌پلاس دستخوش تغییر شد تا این‌بار بیشتر روی جامعه‌ی کاربران متمرکز باشد؛ اما حتی این کار هم باعث نشد سیل مردم به‌سمت این سرویس سرازیر شود. درنهایت، رسوایی بزرگ درزمینه‌ی فاش‌شدن اطلاعات کاربران بود که گوگل‌پلاس را به‌تعطیلی کشاند. در سال 2018، گوگل اعتراف کرد باگ‌های موجود در گوگل‌پلاس باعث شده‌اند اطلاعات شخصی حداکثر 52 میلیون نفر برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث دردسترس باشد. دقیقا همین‌جا بود که گوگل «با خوشحالی» از حقایق اصلی درباره‌ی تعداد کاربران پرده برداشت. در اطلاعیه‌ی گوگل آمده است: هم‌اکنون کاربران کمی از گوگل‌پلاس استفاده می‌کنند و با آن تعامل دارند؛ 90 درصد از دوره‌های زمانی صرف‌شده‌ی کاربران در گوگل‌پلاس، به کمتر 5 ثانیه می‌رسد. جالب است بدانید گوگل دو وب‌سایت با نام‌های Google Graveyard و Google Cemetery دارد که در آن‌ها، توضیحاتی درباره‌ی سرویس‌های شکست‌خورده‌اش می‌دهد. نام گوگل‌پلاس اکنون در این وب‌سایت‌ها به‌‌عنوان پروژه‌ای شکست‌خورده به‌چشم می‌‌خورد. دیدگاه شما کاربران زومیت دراین‌زمینه چیست؟ تجربه‌ی کار با گوگل‌پلاس را دارید؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تهدید اعضای انجمن لیبرا توسط سناتورهای آمریکایی: فیسبوک را رها کنید

انگلیسی ها هم ربات ماه نورد می سازند

کاهش قیمت موبایل در آینده نزدیک؟

سامانه‌ مانیتورینگ سیار در مسیر حرکت زائران اربعین راه اندازی شد

شبکه 6G نسبت به شبکه 5G ایمن تر خواهد بود

بازگشت 33 میلیارد پول خدمات ارزش افزوده به مردم

آغاز به کار سرویس‌ جدید گوشی گلکسی فولد در آمریکا

قیمت آیفون SE 2 چقدر خواهد بود؟

گوگل پلی فیلتر می‌شود؟

مکان استقرار تیم‌های پشتیبانی اپراتورهای ایرانی در عراق اعلام شد

توصیه به خریداران موبایل؛ بیمه نمی‌تواند جای خالی گارانتی را پر کند

اپل اطلاعات کاربران را به یک شرکت چینی می فرستد

سیاه‌چاله فورتنایت؛ خداحافظی در اوج یا بزرگترین سورپرایز؟

گوگل پلی برای ایرانی‌ها مسدود می‌شود؟

مظنه انواع تبلت‌های سامسونگ در بازار

رصد اطلاعات موبایل آمریکایی ها شدت می گیرد

اینتل اخبار جدید در مورد کارت‌های گرافیک مجتمع خود را تکذیب کرد

حذف برنامه های فریبکار دریافت وام از گوگل پلی

همه آنچه که از پیکسل 4 های گوگل پیش از رونمایی رسمی می‌دانیم

اپل اوج گرفت؛ فروش گوشی ریزش کرد

راه‌اندازی افزونه‌ای برای مقابله با فیشینگ‌های بانکی

برای اولین بار پس از 10 سال، AMD رکورد خود در بازار پردازنده‌ها را شکست

قیمت انواع تبلت‌ با قابلیت مکالمه در بازار

رکورد شکنی اپل در بازار بورس

گوشی های وان پلاس به روزرسانی شدند

افزایش فروش کامپیوتر و لپ‌تاپ در بازار جهانی

آمازون مجبور به قطع همکاری با پیمانکاران قاتل شد

نرخ انواع ماوس مایکروسافت در بازار

منتظر کاهش قیمت فلش مموری و هارد اکسترنال باشید

نگاهی به آخرین قیمت گوشی‌های هوشمند در بازار

کاهش 300 درصدی رومینگ اینترنت برای زائران اربعین

ترامپ به زودی مجوز فروش کالا به هواوی را صادر می کند

قابلیت جدید اینستاگرام برای مقابله با حملات فیشینگ

سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیم‌کارت

3 محقق برای توسعه باتری‌های لیتیوم یونی برنده نوبل شیمی شدند

بازی Call of Duty: Mobile بیش از 100 میلیون بار دانلود شده است

فضای فرکانسی در اختیار صدا وسیما باید برای 5G آزاد شود

قیمت انواع تبلت‌های 4G موجود در بازار

قیمت پرفروش‌ترین پاوربانک‌ها در بازار

عرضه اپلیکیشن مایکروسافت آفیس یکپارچه برای دستگاه‌های IOS

گام اول شفاف سازی خدمات ارزش افزوده برداشته شد

400 میلیون تومان بدهید؛ تیک آبی اینستاگرام بگیرید

ثبت 2000 گوشی قاچاق با سواستفاده از اطلاعات مسافران

فرصت‌های همکاری با ارمنستان در بخش فناوری اطلاعات تشریح شد

درآمد 1300 میلیارد تومانی دولت با اجرای رجیستری

انتشار جزئیات جدید از بازی Star Wars Jedi: Fallen Order

خبر خوب برای کاربران گوشی‌های هواوی

رندر مطبوعاتی وان پلاس 7T پرو فاش شد

اینستاگرام یکی از جنجالی‌ترین قابلیت‌های خود را حذف خواهد کرد

برگزاری اولین کنسرت هوش مصنوعی دنیا در ارمنستان