بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

آیا گوگل به‌سمت سقوط می‌رود؟ اخبار

آیا گوگل به‌سمت سقوط می‌رود؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - گوگل، امپراطوری خود را روی پایه‌های تبلیغات استوار کرده است و شاید با ازبین‌رفتن صنعت تبلیغات دیجیتال شاهد سقوط آن باشیم.

گوگل از زمان تأسیس در سال 1998، یکی از نیروهای محرکه‌ی مهم در دنیای فناوری بوده است. غول موتور جست‌و‌جو، سهم اصلی درآمد خود را در وضعیتی از تبلیغات به‌دست آورد که مصرف‌کننده‌ها از تبلیغات متنفر هستند. این مدل درآمدی یعنی گوگل در مسیری به سمت نوآوری قرار نداشته و شاید فرصت‌های زیاده هم از دست داده است. البته آن‌ها تا زمان مشخصی، یک کسب‌وکار پر از نوآوری محسوب می‌شدند؛ اما از جایی، ادامه‌ی مسیر متوقف شد. مقاله‌های مرتبط:
گوگل و مسیری که به سمت سقوط می‌رود گوگل و حاکمیت مطلق بر دنیای فناوری؛ بخش اول: تبلیغات
نوآوری، فرایند ارزانی در کسب‌وکارها نیست و شاید گوگل ادامه‌دادن در همین مسیر را بپسندند. البته اگر روزی همین منبع درآمد اصلی یعنی تبلیغات از بین برود، شاید با سقوطی شدید روبه‌رو باشیم. به‌هرحال، پیش از آنکه به روند سقوط احتمالی غول موتور جست‌وجو بپردازیم، باید نحوه‌ی کسب درآمد و رسیدن به وضعیت کنونی آن‌ها را بررسی کنیم. جست‌وجو: برگ برنده‌ی گوگل
گوگل به‌عنوان موتور جست‌وجو، همیشه برترین گزینه بود و درآمد اصلی آن‌ها نیز از همین ابزار به‌دست آمد. مشکل اصلی زمانی ظهور کرد که در سال 2010، تبلیغات آنلاین چهره‌ای جدید به خود گرفتند. جست‌وجو تا آن زمان هم محبوب بود، اما مفهومی به‌عنوان کشف خود را بیشتر نشان داد. آمازون به منبعی برای جست‌وجوی محصولات تبدیل شد و گوگل به‌آهستگی روند سقوط را حس کرد. پس از سلطه‌ی عجیب آمازون بر بازار جست‌وجوی محصولات، گوگل همه‌ی تلاش خود را به‌کار گرفت تا بازار جست‌وجو را برای خود حفظ کند؛ بازاری که مرگ تدریجی را تجربه می‌کرد و از طرفی فیسبوک نیز در صنعت تبلیغات آنلاین تبدیل به فرمانروایی جدید شده بود. فیسبوک همیشه در تبلیغات آنلاین رقیب گوگل بود و با ارائه‌ی ابزارهای جدید همچون نمایش تبلیغات در وسط فید کاربران، نیرویی قوی‌تر از موتور جست‌وجوی محبوب در بازار تبلیغات شد.
ظهور مسدودکننده‌های تبلیغات
اپل در گذشته‌ای نزدیک، قابلیت مسدودسازی تبلیغات را در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به کاربران عرضه کرده بود. هدف آن‌ها، جذب هرچه بیشتر نظر کاربران به پلتفرم اختصاصی خود بود. کاربران که از تبلیغات پاپ‌آپ در مرور وب‌سایت‌ها و موتورهای جست‌وجو خسته شده بودند، به محصولات اپل روی آوردند. این مسیر باعث شد تا آینده‌ی درآمدی گوگل دچار خطر شود. آینده‌ای که اهالی گوگل برای موفقیت روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودند. اپل با مسدودکردن تبلیغات، زنگ خطر را برای گوگل به صدا درآورد
شایان ذکر است دستگاه‌های مجهزبه iOS ، سه‌چهارم درآمد سالیانه‌ی گوگل از تبلیغات موبایلی را تأمین می‌کنند. به‌هرحال اپل با تغییر سیاست‌های نمایش تبلیغات خود، قدم محکمی درمقابل گوگل برداشت. زمان‌بندی تغییر حرکت اپل هم حساس بود؛ چراکه در اوج تغییر مسیر کاربران اینترنت به‌سمت موبایل انجام شد. اهمیت نسل هزاره
نسل هزاره یا Millenials، افرادی هستند که در دهه‌های منتهی به سال 2000 متولد شدند و به‌نوعی انقلاب‌های متعدد فناوری و خصوصا اینترنت را درطول زندگی خود تجربه کردند. آن‌ها اهمیت زیادی برای کسب‌وکارهای دیجیتال امروزی دارند و اکثرا به‌عنوان مهم‌ترین دسته‌بندی سنی برای درآمدزایی شرکت‌ها شناخته می‌شوند. تا پایان سال 2016، تعداد افرادی که تبلیغات آنلاین را مسدود می‌کردند، تنها در آمریکا رشدی بیش از 100 درصد داشت. 47 درصد از درآمد گوگل به‌همین افراد وابسته بود. طبق آمار، 25 درصد از افراد اکنون در زمان مرور وب، تبلیغات را مسدود می‌کنند. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا نسل هزاره به‌عنوان مقصران اصلی کاهش درآمد گوگل شناخته می‌شوند؟
نسل هزاره به‌مرور درحال تبدیل‌شدن به گروه پردرآمد جوامع هستند. به‌‌همین دلیل، آن‌ها برای نشان دادن تبلیغات آنلاین بهترین دسته‌بندی سنی محسوب می‌شوند. نسل هزاره از تبلیغات نفرت دارند و بزرگ‌ترین گروهی هستند که آن‌ها را مسدود می‌کنند. نسل جوان، آینده‌ی دنیای فناوری هستند و تغییر مسیر آن‌ها، عواقب بدی برای گوگل به‌همراه خواهد داشت. تغییر مسیر مهم
کاربران در سال‌های اخیر تغییرات متعددی در رفتارهای آنلاین خود داشته‌اند. نفرت از تبلیغات و تمایل برای مسدودسازی آن‌ها نیز یکی از تغییرات مهم محسوب می‌شود. به‌هرحال، تحقیقات درباره‌ی افرادی که تبلیغات را مسدود می‌کنند و آن‌هایی که تبلیغات را مشاهده می‌کنند، نتایج نگران‌کننده‌ای برای گوگل به‌همراه داشت. در بخشی از تحقیقات مشخص شد کاربران نه‌تنها از تبلیغات پاپ‌آپ، بلکه از همه‌ی انواع تبلیغات نفرت دارند. نسل جدید هیچ تمایلی به مشاهده‌ی تبلیغات در وب ندارد
غول موتور جست‌وجو تصمیم گرفت برای دورنماندن از روند جاری در دنیای فناوری، تغییراتی در سیاست‌های خود اعمال کند. آن‌ها از سال 2017، یک مسدودکننده‌ی پیش‌فرض تبلیغات در مرورگر کروم خود اضافه کردند؛ البته تنها تبلیغات مخالف با سیاست‌های خودشان مسدود می‌شود که روندی سؤال‌برانگیز است. به‌هرحال، غول موتور جست‌وجو هنوز می‌تواند تبلیغات موردنظر خود را نمایش دهد. ترکیب نامناسب گوگل و یوتیوب
گوگل در سال 2006، سرویس ویدئویی یوتیوب را خریداری کرد. از آن زمان، پلتفرم ویدئویی به بهترین محل برای گوگل تبدیل شد تا تبلیغات را با روش‌هایی همچون ویدئو و تیزر در میان ویدئوهای اصلی نمایش دهد. یوتیوب، سرویس ثبت‌نامی هم برای کاربران ایجاد کرد تا با عضویت در آن، دیگر تبلیغات مشاهده نکنند؛ اما کاربران تمایل زیادی به بخش ثبت‌نامی جدید نشان ندادند.
به‌هرحال، تبلیغات یوتیوب در ابتدا موفقیت آن‌چنانی به‌همراه نداشت. مردم به تبلیغات موجود اعتماد نداشتند. ازطرفی، مکان نمایش تبلیغات نیز موردپسند کسب‌وکارها نبود و آن‌ها را از پلتفرم طرد می‌کرد. به‌علاوه، سهم زیادی از کاربران، تبلیغات را عاملی مزاحمی می‌دانستند و از پلتفرم خارج شدند. فرصت ازدست‌رفته
ماجراهای پیش‌آمده برای گوگل و صنعت تبلیغات به‌مرور بدتر می‌شدند و خطرات، بیش‌ازپیش جدی بودند. دراین‌میان، فرصتی برای جبران گذشته‌ها و رسیدن به روند جاری در جامعه به‌وجود آمد که گوگل آن را از دست داد. در سال 2016، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل ادعا کرد که ایده‌ی دستگاه‌ها به‌مرور از بین خواهد رفت و به‌زودی دستیارهای دیجیتال، همه‌ی کارها را برای ما انجام می‌دهند. طبق نظر او، زمان کلیک‌کردن روی نوارهای جست‌وجو و گشتن به‌دنبال نیازها به‌صورت دستی پایان یافته بود و فناوری کارها را برای ما انجام خواهد داد. دستیارهای صوتی می‌توانند قاتلان درآمد گوگل از تبلیغات باشند
آمازون در سال 2014 با معرفی اکو، دستیارهای صوتی را با حالتی جذاب به کاربران ارائه کرد که بدون نیاز به هیچ‌گونه لمس، جست‌وجو و پاسخ به سؤال‌های کاربران را به‌خوبی انجام می‌دادند. اکو، به آمازون، یعنی رقیب مهم گوگل متصل می‌شود و درنتیجه هر خرید مستقیم کالا نیز ازطریق همان رقیب انجام خواهد شد. گوگل در سال 2016 دستگاهی تقریبا کپی‌شده از محصول آمازون به‌نام گوگل هوم به بازار معرفی کرد. البته دیگر زمان برای رقابت با اکو ازدست رفته بود و الکسای آمازون به‌عنوان دستیار هوشمند محبوب شناخته می‌شد. غول موتور جست‌وجو تلاش کرد در اندروید و سیستم‌هی عامل دیگر هم با ارائه‌ی گوگل اسیستنت فاصله‌ی خود را با رقبا کاهش دهد که باز هم به موفقیت آن‌چنانی دست پیدا نکرد.
تبلیغات آنلاین همیشه تلاش می‌کنند تا کاربر را از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر هدایت کنند. با ظهور دستیارهای دیجیتال، دیگر چنین مفهومی بی‌معنی خواهد بود. ازطرفی، کاربران تمایل زیادی به تبلیغات صوتی نشان نمی‌دهند. در چنین وضعیتی آمازون می‌تواند با الکسا و اکو، گوگل را در زمین بازی دیگرش، یعنی خرده‌فروشی آنلاین شکست دهد. گوگل در زمان اوج خود با کاربران وفادار و حجم بالایی از درآمد روبه‌رو بود. پس از مدتی، رقبا به‌مرور وارد بازار تبلیغات شدند و خطرات متعددی را برای منبع درآمد اصلی غول موتور جست‌وجو ایجاد کردند. به‌هرحال، روند کنونی شاید گوگل را در مسیر تسلیم و شکست نشان دهد. درنهایت، نمی‌توان نتیجه‌گیری محکمی از آینده‌ی گوگل داشت. همه‌ی احتمال‌ها، به تصمیم‌گیری‌های آتی مدیران شرکت و تلاش یا تلاش‌نکردن آن‌ها برای هماهنگی با نوآوری‌های کنونی جهان بستگی دارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

با ویژگی منحصر به فرد اکسپریا 1 مارک 2 آشنا شوید

پروژه ساخت گوشی انعطاف پذیر نوکیا هنوز ادامه دارد

باتری گوشی پایین‌رده سامسونگ منفجر شد!

به‌روزرسانی ناخواسته وان‌ پلاس خراب‌کاری کرد

قیمت انواع پاوربانک‌ در بازار

بنچمارک پردازنده‌های 10 نانومتری Elkhart Lake اینتل مشخص شد

زمان عرضه بازی Summer in Mara مشخص شد

تاریخ انتشار بسته‌ الحاقی بازی Minecraft Dungeons مشخص شد

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چه روزی است؟

اشتراک لینکدین پریمیوم چیست و چه مزایایی دارد؟

احتمال ابتلا به ویروس کرونا ازطریق سطوح چقدر است؟

محدودیت ذخیره 10 هزار موسیقی از اسپاتیفای برداشته شد

آدیداس و آل بردز کفش‌های دوستدار محیط زیست می‌سازند

اطلاعات تازه‌ای از گوشی پرچمدار ویوو ایکس 50 پرو پلاس فاش شد

بازی Call of Duty: WWII در دسترس کاربران PS Plus قرار گرفت

آپدیت اندروید 10 هواوی Mate 10 Pro در ایران رسما ارایه شد

اپل فروش آیفون XR ریفربیشد را آغاز کرد

مقایسه سامسونگ گلکسی A30s با شیائومی Redmi Note 8 و هواوی Y9s

اوبر قابلیت Hourly را معرفی کرد

تلفن ثابت ابری نکسفون چگونه به رشد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک سرعت می‌بخشد؟

نوکیا سه گوشی اقتصادی جدید معرفی کرد

به‌روزرسانی ناخواسته وان‌پلاس فیلتر مادون قرمز گوشی‌های این شرکت را غیرفعال کرد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خبر داد: ارائه تسهیلات به روستاییان و عشایر آسیب دیده از کرونا

بازی Metro Redux برای گوگل استیدیا عرضه خواهد شد

تاریخ عرضه‌ بازی Outbuddies DX مشخص شد

ایرفون Powerbeats Pro اپل در 4 رنگ جدید معرفی شد

وسترن دیجیتال به دادگاه احضار شد

هزینه 100 هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات

تاخیر در عرضه نسخه بتا اندروید 11

سگا در رویداد دیجیتالی Guerrilla Collective شرکت می‌کند

ال‌جی دیسپلی به تولید پنل های LCD آیپد شتاب می‌بخشد

مدیرعامل اسلک می‌گوید مایکروسافت بیش از حد روی شکست دادن آن‌ها متمرکز شده است

وزیر ارتباطات: اقتصاد دیجیتال در ایران جایگزین اقتصاد نفتی می‌شود

ردمی شیائومی از اولین نمایشگر خود برای رایانه‌های شخصی رونمایی کرد

پیش‌بینی کاهش فروش 14 درصدی کامپیوتر شخصی، گوشی هوشمند و تبلت در سال 2020

تلویزیون 48 اینچی ال‌ جی با رزولوشن 4K از ماه آینده راهی بازار می‌شود

مدیرعامل وان‌پلاس: هنوز تقاضا برای گوشی‌های ارزان قیمت وجود دارد

پخش زنده پرتاب فضانوردان با موشک اسپیس ایکس به پربیننده‌ترین ویدیو ناسا در یوتیوب تبدیل شد

هزینه‌های کولر آبی و گازی خودتان را با آچارباز اقتصادی کنید

پتنت جدید اپل برای iPad Magic Keyboard محل نگهداری قلم هوشمند را نشان می‌دهد

آموزش مقدماتی زبان برنامه نویسی پایتون

شیائومی فعالیت خود را روی 5G متمرکز می‌کند؛ نگاه به آینده با سرمایه‌گذاری در 6G

گزارش‌های جدید حاکی از رونمایی سری آیفون 12 در ماه نوامبر هستند

هواوی در بازار تبلت چین از اپل پیشی گرفت

گزارش مالی HP نشان از افزایش درآمد و ارزش سهام بیش از پیش‌بینی‌ها دارد

فروش استخر بادی و استخر پیش ساخته اینتکس

تولید بی ام و X2 پلاگین هیبرید 2021 آغاز شد

امکان برقراری تماس بدون‌ نیاز به شماره‌تلفن در گوگل دوئو فراهم شد

مشخصات گلکسی M01 سامسونگ فاش شد

بوئینگ باوجود ممنوعیت پرواز، تولید هواپیمای 737 مکس را ادامه می‌دهد