بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

آیا گیم در ایران صنعت است؟ نکات خواندني

آیا گیم در ایران صنعت است؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی -
آیا گیم در ایران صنعت است؟
٥٠
٠
ایرنا / در میزگرد «آیا گیم در ایران صنعت است»، کارشناسان این عرصه بیشتر اعتقاد دارند که ما هنوز به صنعت بازی سازی دست پیدا نکرده ایم، اما رشد بازی‌های موبایلی در کشور به این دلیل است که دولت به شکل مستقیم به آن ورود نکرده است.
میزگرد «آیا گیم در ایران صنعت است» روز پنج شنبه با حضور امین امیرشریفی مدیر کافه بازار، حسین مزروعی آواگیمز، شهریار ازهاریان فر، امیر حسین ناطقی مدیر اجرایی کوئیز آف کینگز و احسان کمالی کارشناس توسعه ناشرین تپسل به عنوان اولین نشست رویداد موبایل ایران در سالن اصلی کتابخانه ملی برگزار شد.
در ابتدای این میزگرد، حاضران که هر کدام از متخصصان عرصه‌های مختلف گیم هستند، به این سوال که آیا گیم در ایران صنعت است یا نه؟ پاسخ دادند. قریب به اتفاق افراد حاضر در این میزگرد اعلام کردند ایران هنوز در این حوزه به سمت صنعتی شدن نرفته و راهی طولانی در پیش دارد.
شهریار ازهاریان فر، هم بنیانگذار استودیو نردبان اندیشه در توضیح بیشتر این مسئله گفت: در مفهوم کلی و لغوی بازی‌سازی در ایران یک صنعت است، اما جریان صنعتی است که شکل و ساختار صنعت را تشکیل می‌دهد. جریان صنعتی شدن بازی سازی در کشور ما نیز جریان صنعتی است که به درستی پیش نمی‌رود.
وی افزود: با اینکه در تمام دنیا دست‌های نامرئی در اقتصاد خصوصی وجود دارد، اما بارها شاهد بوده‌ایم که صنایع بزرگ دنیا را دولت‌ها به عنوان تسهیلگر نجات داده‌اند. دولت در این موضوعات نقش اساسی دارد اما نقش آن دخالت کردن در امور کسب و کارها نیست و معمولاً در جایگاه مشوق و ناظر ظاهر می‌شوند.
زدن برچسب کپی به بازی‌ها درست نیست
امیرشریفی در ادامه این میزگرد گفت: مردم کشور ما بازی کردن را دوست دارند حاضرند برای آن پول خرج کنند، این نشاندهنده پتانسیلی است که درحوزه گیم وجود دارد. اگر می گویم گیم در ایران صنعت نیست، به این دلیل است که هنوز نتوانسته به آن شکل روند رو به رشد داشته باشد و با سرعت و جدیت پیش برود.
مدیر عامل کافه بازار با اشاره به اینکه پول درآوردن از بازی سازی درکنار علاقمندی بحث مهمی است، درباره مارکت بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: تمام صنعت IT و مدل‌های کسب و کاری آن در کشور ما بیشتر کپی است و از نظر من هیچ ایرادی هم ندارد، این برچسب «کپی» برچسب بدی است که به بازی سازی و کسب و کارها زده می‌شود و مانع رشد آن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: تولید گیم ادامه دار در ایران بیشتر بر روی موبایل انجام می‌شود چرا که زیرساخت مناسب برای این بازار، در موبایل ایجاد شده و به همین واسطه مردم از آن استقبال کرده‌اند.
امیر شریفی در ادامه از سرمایه گذاری 4 میلیاردی روی شرکت بازی‌سازی آواگیمز خبر داد و گفت: کافه بازار سرمایه‌گذاری 4 میلیارد تومانی روی مجموعه آواگیمز انجام داده تا آن‌ها به صورت جدی‌تر به سمت انتشار بازی‌های بیشتر بروند و آن را جدی‌تر دنبال کنند، فکر می‌کنم این سرمایه‌گذاری منجر به بزرگ‌تر شدن آواگیمز خواهد شد.
وی در خصوص انحصار در کافه بازار و بحثی که درباره آن مطرح است گفت: ما معمولاً توافقات دو طرفه با یکسری از بازی‌سازها داریم و توافقات ما دوطرفه است، در برخی موارد حق انتشار در بازار را به ما می‌دهند و ما نیز در مقابل به آنها امکاناتی می‌دهیم، البته بازی سازها نیز مایل هستند بازی‌هایشان در یک مارکت پخش شود و این مدل ایده آل آنها است.
به نظر می‌رسد بازی سازی ما زیرپله ای انجام می‌شد
حسین مزروعی در ادامه این میزگرد گفت: یکی از مشکلاتی که ما در بازی سازی در گذشته بیشتر با آن رو به رو بودیم شکل نگرفتن اقتصاد در این کار بود. هنوز تعداد زیادی از بازی سازهای ما نتوانسته‌اند شرکت خودشان را تأسیس کنند، کارمند استخدام کرده و آن‌ها را بیمه کنند تا به این واسطه رفته رفته تبدیل بازار گیم به صنعتی شدن نزدیک شود.
وی افزود: این طور که به نظر می‌رسد گویا تا الان بازی سازی ما زیر پله‌ای انجام می شده و شکل جدی نداشته است. مدت کوتاهی است که بازی‌سازها از زیر پله بیرون آمده‌اند. عدد و رقم‌هایی که این روزها در بازی سازی رد و بدل می‌شود نشان می‌دهد که می‌توان به اینکه گیم یک روز در ایران به صنعت تبدیل شود امیدوار بود.
مزروعی در ادامه به ورود دولتی‌ها به اکوسیستم بازی سازی اشاره کرد و گفت: حضور دولت در صنعت گیم به شدت پایین است و اگر ما در این زمینه پیشرفت کرده‌ایم دلیلش همین عدم توجه دولت بود. این حوزه از دست دولتی‌ها در رفته است، اگر آن زمان می‌خواستند بازی سازها را ساماندهی کنند، قطعاً الان اصلاً بازی موبایلی وجود نداشت که بخواهیم برای آن رویداد برگزار کنیم.
می‌توان به رشد صنعت گیم در کشور امیدوار بود
امیرحسین ناطقی مدیر اجرایی کوئیز آف کینگز که اعتقاد دارد در ایران می‌توان به رشد صنعت گیم امیدوار بود گفت: بازی‌های خوبی در حوزه گیم سازی ایران ساخته شده که نشان می‌دهد ما می‌توانیم این کار را به سمت صنعتی شدن ببریم البته باید بدانیم تا زمانی که سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود نداشته باشد، بازی سازها نمی‌توانند کارشان را گسترش دهند و موفق شوند.
وی درباره نقش دولت در بازی سازی گفت: حضور دولت در زنجیره بازی سازی ضروری است اما باید در حوزه بهبود زیرساخت‌ها ورود کند، به طور مثال ما هنوز دیتا سنتری نداریم که بتوانیم برای بازی آنلاین روی آن حساب باز کنیم، اگر دولت بتواند این زیرساخت را درست کند قطعاً به صنعتی شدن بازار گیم کمک خواهد کرد. مساله دیگر آموزش نیروی متخصص است، دولت می‌تواند به این موضوع رسیدگی کند چرا که این کار نیاز به هزینه بالایی دارد و شرکت‌های خصوصی از عهده آن برنمی‌آید.
عمر کوتاه بازی‌ها به علت عدم آشنایی با ظرفیت درآمدی آن
احسان کمالی کارشناس توسعه ناشرین محموعه تپسل گفت: در حال حاضر بازی سازی ما به جایی رسیده که تیم‌های موفقی تشکیل شوند و چند نفر بتوانند در قالب یک تیم در کنار یکدیگر کار کنند، اما بعضی از بازی سازهای ما نمی‌دانند چطور باید از ظرفیت درآمدی که از بازی سازی کسب می‌کنند به درستی استفاده کنند همین مسائل منجر به موفقیت‌های تصادفی می‌شود که قابل تکرار نیستند.
به دلیل همین عدم آگاهی بازی‌های زیادی ساخته می‌شوند که عمر حضورشان در مارکت بسیار کوتاه است
وی افزود: یکی از دلایل اینکه وضع بازی سازی در ایران خوب نیست، به مدل کسب و کار بازی سازها برمی گردد. باید به این بعد نیز نگاه ویژه‌ای داشت.
رویداد موبایل ایران، 30 و 31 خردادماه با حضور صاحبنظران حوزه گیم در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، ر این رویداد چند کارگاه آموزشی و پلن برگزار می‌شود که علاقمندان به این حوزه می‌توانند در آن شرکت کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لیست قیمت هدست‌های واقعیت مجازی

مخالفت مدیرعامل وان پلاس با عرضه گوشی تاشو

مشخصات هواوی P Smart 2020 در سایت TENNA فاش شد

باگ سیستم تشخیص چهره گوگل پیکسل 4 دردسرساز شد

گلکسی A90 5G وارد چین شد

لیست قیمت انواع گوشی‌های شیائومی در بازار

سامسونگ به دنبال شیشه‌ای خاص برای نسل جدید گلکسی فولد

رندر وان‌پلاس 8 پرو منتشر شد

بزرگترین مزیت اینتل نسبت به AMD چیست؟

مشخصات سیستم مورد نیاز بازی Need for Speed: Heat اعلام شد

ایرباد بی‌سیم MW07 Go معرفی شد

رندرهای موتو E6 پلی به اینترنت راه پیدا کرد

حقوق سالانه مدیرعامل مایکروسافت چقدر است؟

لیست قیمت انواع ساعت هوشمند در بازار

شناسایی 857 صفحه پرداخت بانکی جعلی

باگ سیستم تشخیص چهره گوگل پیکسل 4

منتظر لپ‌تاپ تاشدنی لنوو باشید

شیائومی از ماوس MIJIA Air رونمایی کرد

نگاهی به قابلیت لرزشگیر اوپو Reno 2 هنگام فیلم‌برداری

موتورولا زمان معرفی گوشی تاشوی خود را اعلام کرد

تعرفه جدید رجیستری گوشی‌های مسافری در سایت گمرک

تبدیل گوشی آیفون X به آیفون 11 پرو فقط با 3 دلار!

سیستم موردنیاز و پیشنهادی بازی The Outer Worlds معرفی شد

تصمیم عجیب دولت لبنان درباره واتس اپ

گوشی 5G ارزان به لطف مدیاتک تا چندماه آتی ارایه خواهد شد

کپکام به دنبال بازسازی و احیای بازی های دیگر است

اولین تریلر نسخه‌ رایانه‌های شخصی بازی Red Dead Redemption 2 منتشر شد

رنگ بندی‌های گلکسی S10 لایت فاش شد

نمایشگر پیکسل 4XL امتیاز عالی دریافت کرد

پشتیبانی پلی‌استیشن 5 از PlayStation Now

حجم حملات سایبری به شرکت هواوی در هر روز باورنکردنی است

کاربران آیفون با احتیاط بیشتری آپدیت iOS 13 را نصب می‌کنند

ارزش برند کدام گوشی کاهش پیدا کرده است؟

تبدیل گوشی آیفون X به آیفون 11 پرو فقط با 3 دلار

تاریخ انتشار آپدیت ماه نوامبر ویندوز 10 افشا شد

نوکیا 8.2 با چیپست اسنپدراگون 735 ارایه خواهد شد؟

افزایش درآمد 66 درصدی مدیرعامل مایکروسافت در سال مالی 2019

سامسونگ ناچ معکوس برای صفحه نمایش گوشی را ثبت اختراع کرد

گوشی جدید سامسونگ با دوربین زیر نمایشگر وارد بازار می شود

اندروید 10 و چگونگی دادن دسترسی به اپلیکیشن‌ها

League Of Legends مهمان دستگاه‌های اندرویدی و IOS خواهد شد

نمایشگر وان پلاس 7 پرو کار با صفحه نمایش دیگر گوشی‌ها را دشوار می‌کند

گزارش مالی هواوی برای سه‌ماهه سوم سال مالی 2019 اعلام شد

گوشی تاشو گلکسی فولد 2 با تغییرات بزرگ معرفی می‌شود

اعضای هیئت‌مدیره جدید لیبرا معرفی شدند

توضیحات سخنگوی طرح رجیستری در مورد ثبت تلفن همراه مسافری

با هر اثر انگشتی قفل گلکسی S10 سامسونگ را باز کنید

فروشگاه نرم افزاری ویندوزفون 25 آذر بسته می شود

واکنش سامسونگ به نقص امنیتی سنسور اثر انگشت پرچمدارانش

مینی سریال فورتنایت در برابر پابجی و Apex - قسمت دوم