بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

واقعیت مجازی؛ تحول بزرگ بعدی در حوزه سلامت روان استارت آپ

واقعیت مجازی؛ تحول بزرگ بعدی در حوزه سلامت روان
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - به‌عقیده‌ی پژوهشگران، به‌زودی درمان‌های مبتنی‌بر واقعیت مجازی جایگزین روش‌های سنّتی درمان برخی از اختلالات روانی خواهد شد.

فناوری ظرفیت عظیمی برای کسب بینش درزمینه‌ی عملکرد مغز انسان دارد. دیرزمانی بود که متخصصان نگران این موضوع بودند که واقعیت مجازی به مغز ما آسیب بزند؛ اما این روزها به‌نظر می‌رسد واقعیت مجازی بتواند حتی به ماده‌ی خاکستری ما کمک کند. موج جدیدی از پژوهش‌های پیش‌گام روان‌شناسی در‌حال‌مطالعه‌ی استفاده از واقعیت مجازی برای تشخیص و درمان مشکلات پزشکی مختلف از اضطراب اجتماعی گرفته تا درد مزمن و بیماری آلزایمر هستند. بسیاری از این راه‌حل‌ها هنوز در مرحله‌ی آزمایش‌های آزمایشگاهی هستند؛ اما برخی از آن‌ها نیز راه خود را به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی بازکرده‌اند. استفاده از واقعیت مجازی برای آزمایش و تنظیم مغز هنوز در اول راه خود قرار دارد و باتوجه‌به کم‌رنگ‌شدن هیجان‌ها درباره‌ی سرگرمی‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی، منطقی است که از خود بپرسیم آیا درمان مبتنی‌بر واقعیت مجازی رویکردی واقعی است یا فقط حبابی دیگر. تاکنون، شواهد به‌نفع آن بوده و پژوهش اخیر نشان می‌دهد در آینده، واقعیت مجازی متمرکز بر روان بسیار معمول خواهد شد. در میان این هیاهو، شرکت‌های تولیدکننده‌ی محتوای واقعیت مجازی برای اهداف درمانی به‌شدت مدنظر قرار گرفته و تأمین سرمایه شده‌اند. اگرچه واقعیت مجازی از دهه‌ی 1990 به‌طورموفقیت‌آمیزی برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده شده، برنامه‌های جدید طیف وسیع‌تری از مشکلات را در نظر می‌گیرند. به‌عنوان مثال، استارتاپ لیمبیکس (Limbix) در پالو آلتوی کالیفرنیا شامل محتوای واقعیت مجازی طراحی‌شده برای درمان مشکلاتی نظیر اعتیاد به الکل و تنگناهراسی (ترس از مکان‌های بسته) و افسردگی در نوجوانان است. شرکت اسپانیایی Psious نیز درمان‌هایی برای اختلال‌های خوردن ارائه می‌کند.
محتویات کنونی واقعیت مجازی عمدتا به‌منظور استفاده به‌عنوان «درمان مواجه» یا «مواجه‌درمانی» طراحی شده‌اند. در این روش درمانی که نوعی درمان برای اختلالات اضطرابی به‌شمار می‌رود، بیماران در محیطی امن و کنترل‌شده درمعرض عامل القاکننده‌ی اضطراب قرار می‌گیرند و می‌آموزند تهدیدهایی که از آن می‌ترسند، درواقع آن‌قدر که فکر می‌کنند، خطرناک نیستند. به‌عنوان مثال، در این روش درمانی کسی که ترس از ارتفاع دارد، به‌تدریج با ساختمان‌های بلندتر رو‌به‌رو می‌شود (مواجه زنده)؛ درحالی‌که کسی که دچار اختلال استرس پس از سانحه شده، در جلسات درمانی خود خاطره‌ی دلهره‌آور مربوط را بازبینی می‌کند (مواجه خیالی). عمدتا این نوع مواجه‌ها در سناریوهای به‌دقت کنترل‌شده در جهان حقیقی رخ می‌دهد. بااین‌حال، واقعیت مجازی به پزشکان این امکان را می‌دهد که این محیط ایمن و کنترل‌شده را درون هدست واقعیت مجازی ایجاد کنند که گزینه‌ای بسیار بی‌خطرتر و سریع‌تر و ارزان‌تر است. استفان بوچارد ، از دانشگاه کبک در کانادا می‌گوید: استفاده از رویکرد واقعیت مجازی به درمانگر این امکان را می‌دهد که بتواند شدت تجارب بیمار را کنترل کند. بیماران مشارکت‌کننده در این روش درمانی نیز می‌توانند کارهایی انجام دهند که در جهان واقعی نمی‌توانند. در یکی از مطالعات خود، ما از بیماران دچار ترس از ارتفاع خواستیم واقعا از روی صخره بپرند. بااین‌حال، تمام محتواهای واقعیت مجازی درمانی به‌طوریکسانی ایجاد نمی‌شود. بوچارد می‌گوید: حداقل دوسه بار در سال در کنفرانس‌هایی شرکت می‌کنم که می‌بینم در آن شرکت‌های استارتاپی ویدئوهایی از محیط‌های واقعیت مجازی ارائه می‌دهند که ناقص است و روان‌شناسان آن‌ها را آزمایش نکرده‌اند. وضع قوانین و استانداردهای شفاف به بیماران و پزشکان این امکان را خواهد داد که محصولات اثربخش را شناسایی کنند. ایجاد چنین قوانینی نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتر درزمینه‌ی علت اثربخشی درمان‌های مبتنی‌بر واقعیت مجازی است. آلبرت ریزو، مدیر واقعیت مجازی پزشکی در مؤسسه‌ی فناوری‌های خلاقانه دانشگاه کالیفرنیای‌جنوبی می‌گوید: یکی از حوزه‌های مهم تمرکز باید پیش‌بینی این موضوع باشد که کدام افراد درمقایسه‌با دیگر روش‌های درمانی، دربرابر این روش پاسخ بهتری خواهد داشت. به‌عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهند پاسخ بیماران دچار اختلال استرس پس از سانحه که به افسردگی نیز مبتلا هستند، به این روش بهتر از دیگر روش‌های درمانی است.
مواجه‌ی واقعیت مجازی که در آن میدان جنگ یا دیگر رویدادهای تروماتیک شبیه‌سازی می‌شود، می‌تواند این رویداد را به زندگی فرد افسرده بیاورد و در آن، او بتواند پاسخ اضطرابی خود را از فراموش کند. بهینه‌سازی محتوای واقعیت مجازی می‌تواند به‌مفهوم آزمایش با دیگر محرک‌های حسی به‌غیراز محرک‌های بصری نیز باشد. ریزو می‌گوید: سؤال مهم این است که در کدام نوع از مداخلات، بیشترین تفاوت ازنظر نتایج درمانی مشاهده می‌شود. آیا بازخورد لمسی چیزی اضافه می‌کند یا اینکه افزودن بوهای مجازی به جلسات کمک‌کننده است؟ (اگر از این موضوع متعجب شدید، باید بدانید استارتاپی وجود دارد که روی بوهای مجازی کار می‌کند). علاوه‌بر نقش بالقوه مفید واقعیت مجازی درزمینه‌ی درمان، این روش ممکن است بتواند به تشخیص بیماری نیز کمک کند. به‌عنوان مثال، ازآنجاکه فناوری می‌تواند تمام افراد را در فضای یکسانی قرار دهد، برخی از پژوهشگران بر این باورند که آزمایش‌های تشخیصی مبتنی‌بر واقعیت مجازی برای بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی و ADHD و اوتیسم درمقایسه‌با روش‌های مبتنی‌بر مصاحبه، می‌تواند نتایج عینی‌تری فراهم کند. علاوه‌براین، ازآنجاکه واقعیت مجازی، محیط روزمره‌ی بیمار را شبیه‌سازی می‌کند، پزشک می‌تواند علائمی را بررسی کند که معمولا خارج از دسترس هستند. مقاله‌های مرتبط:
هفت کاربرد واقعیت مجازی که کمتر شناخته شده‌اند استارتاپ‌هایی که ازطریق هوش مصنوعی با بیماری روانی مبارزه می‌کنند
در مطالعه‌ای در سال 2016، پژوهشگرانی از دانشگاه‌های کمبریج و کالج لندن اثبات مفهوم خود را درزمینه‌ی توسعه‌ی برنامه‌ی واقعیت مجازی برای تشخیص بیماری آلزایمر شرح دادند. پژوهشگران گفتند آزمون واقعیت مجازی آن‌ها را قادر ساخت درمقایسه‌با استاندارد طلایی آزمون‌های شناختی قلم‌ و‌ کاغذ، با دقت بیشتری بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند. آلزایمر توانایی موقعیت‌یابی و نیز حافظه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ اما تا زمانی‌که هدست‌های واقعیت مجازی قابل‌حمل و مقرون‌به‌صرفه نشوند، پزشکان نمی‌توانند این نوع مشکلات را ارزیابی کنند. دنیس چان ، از دانشگاه کمبریج می‌گوید: نمی‌توانیم موقعیت‌یابی بیمار را با بردن او به کمبریج و خواستن از او برای بازگشت به کلینیک آزمایش کنیم. درمقابل، پژوهشگران در آزمون واقعیت مجازی از شرکت‌کنندگان خواستند در فضایی سه‌بعدی حرکت کنند که راهنماهای مختلفی داشت. هر راهنما وقتی فرد به آن می‌رسید، ناپدید می‌شد. درپایان آزمون، از این افراد خواسته شد به محل اولیه‌ی خود بازگردند. توانایی بیمار برای بازگشت به نقطه‌ی اولیه، با دقت 93 درصد ابتلای او به بیماری آلزایمر را پیش‌بینی می‌کرد. میزان این دقت در آزمون‌های قلم‌ و‌ کاغذ 64 و 79 درصد بود.
به‌عقیده‌ی چان، مهم‌ترین کاربرد آزمون واقعیت مجازی در آزمایش‌های بالینی داروهای جدید آلزایمر خواهد بود. در‌حال‌حاضر، پژوهشگران معمولا میزان اثریخشی هر دارو را در نمونه‌های انسانی با استفاده از آزمون‌های حافظه‌ی مبتنی بر قلم و کاغذ انجام می‌دهند و آزمون‌های حیوانی با استفاده از مارپیچ‌های آبی انجام می‌شود. بااین‌حال، استفاده از آزمون‌های متفاوت قابلیت مقایسه‌ی نتایج آزمایش‌ها در گونه‌های مختلف را محدود می‌کند. اگر بتوان موقعیت‌یابی‌های آزمایش‌شده در آزمایش‌های دارویی را به‌طورمشابهی با استفاده از آزمون واقعیت مجازی روی انسان‌ها آزمود، شاید بتوان بر این مشکل غلبه و نتایج حاصل از آزمایش‌های مختلف را مقایسه‌پذیر کرد. چان می‌گوید: شاید داروهایی که قبلا توسعه پیدا کرده بودند، مفید بوده باشند؛ اما روش سنجش نتایج آزمایش‌های دارویی خوب نبوده و در نتایج منفی آزمون‌ها نقش داشته باشد. حتی ممکن است واقعیت مجازی بتواند جایگزین روش‌های سنّتی روان‌درمانی برای برخی از بیماران یا به روش‌های درمانی آن‌ها افزوده شود. اپلیکیشن‌هایی مانند Joyable کاربر را وارد فعالیت‌های پنج‌دقیقه‌ای مبتنی‌بر اصول رفتار درمانی شناختی (CBT) می‌کند. در مطالعه‌ای در سال 2018، اثرهای بالینی مثبتی از سناریو درمانی واقعیت مجازی برای درمان ترس از ارتفاع نشان داده شد که شامل درمانگر مجازی در محیط واقعیت مجازی بود. ترکیب درمانگرهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی و واقعیت مجازی می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد. برای مثال، کسانی که وقت یا هزینه‌ی ملاقات شخصی با پزشک را ندارند، می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند. بوچارد می‌گوید درمان‌های واقعیت مجازی خودهدایت‌شونده می‌توانند همچون کتاب‌های خودیاری عمل کنند و همه‌جا دردسترس باشند. این مزیت مناسبی برای بیمارانی است که به درمان دسترسی نداشته یا به درمان اختصاصی نیاز ندارند؛ هرچند ریزو هشدار می‌دهد درمان‌های خودهدایت‌شونده‌ی مبتنی‌بر واقعیت مجازی خطرهایی نیز به‌همراه دارند. برای مثال، در جلسه‌ی درمانی واقعیت مجازی، درمانگر ضربان قلب و نرخ تنفس و دیگر علائم حیاتی بیمار را کنترل می‌کند و درصورتی‌که بیمار بیش‌ازحد مضطرب شود، او می‌تواند صحنه‌ها را تغییر دهد یا جلسات را کوتاه کند. این در حالی است که درمانگر مجازی ممکن است نتواند در چنین موقعیت‌هایی به‌خوبی واکنش نشان دهد. ریزو می‌گوید: وقتی افراد شروع به خودتشخیص‌دهی و خوددرمانی می‌کنند، راه رو به سراشیبی لغزان بدرفتاری بازمی‌شود. بزرگ‌ترین جدال آینده‌ی در علم روان‌شناسی این خواهد بود که با هوش مصنوعی و درمانگران مجازی تا کجا می‌توانیم پیش برویم؟ ممکن است مدتی طول بکشد تا اینکه واقعیت مجازی جایگزین تکنیک‌های تشخیصی سنّتی شود؛ اما این روش در آینده به‌طورقطع نقش مهمی در درمان و تشخیص اختلالات روانی و مغزی ایفا خواهد کرد. همچون هر فناوری نوظهور دیگری، برخی افراد این روش را می‌ستایند و برخی از آن بدگویی می‌کنند؛ اما فقط زمان می‌تواند نتیجه‌ی واقعی را به ما نشان دهد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مایکروسافت ویندوزفون استور را غیرفعال می‌کند

موتو G8 پلاس موتورولا با دوربین سه‌گانه رویت شد

Cyberpunk 2077 با قابلیتی به نام “سیستم صحنه” وارد عرصه خواهد شد

پیکسل 4XL در برابر وان پلاس 7T پرو، آیفون 11 پرو و سایر رقبا

چرا وان پلاس 7T پرو نسخه 5G ندارد؟

سرمایه‌گذاری 150 میلیون دلاری گوگل در انرژی‌های تجدیدپذیر

پیکسل 4XL از راه نرسیده بالاترین امتیاز ممکن را کسب کرد

اطلاعاتی جدید از گوشی Moto G8 پلاس منتشر شد

قابلیت عکاسی نجومی پیکسل 4 گوگل به پیکسل 3 می‌آید

هدفون بیتس سولو پرو با قابلیت حذف نویز فعال معرفی شد

گوگل اسیستنت شارژ گوشی شما را می‌خورد

اپل iOS 13.1.3 را منتشر کرد

قابلیت اجرای تمام بازی‌های پلی‌ استیش 4 در کنسول پلی‌ استیشن 5

CORSAIR سه مدل جدید از کامپیوترهای گیمینگ خود را معرفی کرد

عرضه نسل دوم آیفون SE در ابتدای سال 2020

سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری سامسونگ روی فناوری نسل آینده نمایشگرها

کشف آسیب‌پذیری در گوشی‌های جدید اندروید

توضیحات توسعه‌دهنده‌ Cyberpunk 2077 در رابطه با تاریخ انتشار این عنوان

مقایسه پیکسل 4 گوگل با نسل قبل و پرچمداران رقیب

با محبوب‌ترین کوپه‌های تاریخ آشنا شوید

ویژگی پیکسل 4 که در همه کشورها کار نمی کند

با 6 ویژگی جالب دوربین پیکسل 4 آشنا شوید

10 گوشی برتر و پرفروش سال 2019

گوشی هوشمند جدید آنر بزودی معرفی می شود

آخرین آپدیت واتس‌اپ ویژگی‌های جدیدی برای کاربران آیفون دارد

شیائومی هم به سمت AMD متمایل شد

ریلمی X2 پرو معرفی شد

شوک بزرگ به منتظران پردازنده‌های 10 نانومتری Ice Lake

حجم بازی Death Stranding لو رفت!

ردمی 8 شیائومی معرفی شد

افزایش کیفیت شبکه اپراتورها با نظارت عمومی

عرضه گوشی هوشمندی که حواس‌تان را پرت نمی‌کند

تلویزیون های هوشمند اطلاعات کاربران را رصد می کنند

کانن به‌زودی از حالت تصویربرداری 24 فریم‌برثانیه پشتیبانی خواهد کرد

Call of Duty: Modern Warfare شامل هیچ لوت باکسی نمی‌شود

اپل احتمالا روی اپلیکیشن Sleep برای پایش خواب در اپل واچ کار می‌کند

کیس Dune Pro PC با طراحی مشابه مک پرو جدید اپل به بازار عرضه می‌شود

گوشی ویوو IQOO نئو 2 در سایت گیک‌بنچ رویت شد

بررسی قابلیت‌های گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

سرویس محبوب گیمرها به گوشی‌های اندرویدی رسید

بنچمارک گیکبنچ اسنپدراگون 865 را ببینید

ZTE Blade 20 با باتری غول پیکر در سایت تنا دیده شد

منتظر ساخت نسخه‌های بیشتری از بازی محبوب Witcher باشید

پر طرفدار‌ترین بازی موبایلی نینتندو معرفی شد

نسخه جدید توییتر برای مک OS کاتالینا منتشر شد

هماهنگی کامل اولین خودروی تمام الکتریکی ولوو با سیستم عامل اندروید

بررسی تفاوت‌ تلویزیون‌های LED، OLED و QLED؛ کدام فناوری کیفیت بهتری دارد؟

راهکار شیائومی برای دوربین سلفی دوگانه در اسمارت‌فون‌ها!

تعبیه تراشه جاسوسی در محصولات الکترونیکی به سرمایه کمی نیاز دارد

به‌روزرسانی بایوس مادربردهای X299 پشتیبانی از Kaby Lake X را متوقف می‌کند