بازاریابی سیاسی

آخرين مطالب

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟ اخبار

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های بنزینی، کمتر به تعمیر و نگه‌داری نیاز دارند که آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. بااین‌حال، برخی از سرویس‌های دوره‌ای برای خودرو الکتریکی ضروری است.

ممکن است خودروهای الکتریکی هنوزهم قیمت خریدشان بیشتری از نمونه‌های بنزینی باشد؛ اما با توجه به شارژ خانگی مقرون‌به‌صرفه، به‌طور کلی کم‌خرج‌تر هستند. همچنین، با توجه به هزینه‌های اندک تعمیر و نگه‌داری در درازمدت، خودرو الکتریکی سرمایه‌ی مالک خود را در حد متعارفی حفظ می‌کند. دلیل چنین تفاوتی بین خودرو احتراق‌داخلی با خودرو الکتریکی این است که مدل‌های برقی بیش از 24 قطعه‌ی مکانیکی را حذف می‌کنند که معمولا به سرویس‌های دوره‌ای نیاز دارند. مالک خودرو برقی به پرداخت هزینه برای تعویض روغن، فیلتر هوا، شمع و انواع تسمه‌ها و سرویس سیستم خنک‌کاری و جعبه‌دنده نیازی ندارند. کارشناسان معتقدند مالکان خودروهای الکتریکی تقریبا یک‌سوم هزینه‌ی کمتری در مقایسه با مالکان خودروهای بنزینی برای سرویس‌های دوره‌ای منظم صرف می‌کنند.
با‌این‌حال، نگه‌داری و سرویس خودرو برقی رایگان نیست. تمام خودروسازان اصرار می‌کنند مالکان برای حفظ ضمانت‌نامه‌ی خودرو ، حتما مجموعه‌ای از بازبینی‌ها و سرویس‌ها را به‌صورت دوره‌ای انجام دهند. در‌صورتی‌که مالکان طبق برنامه‌ی زمانی توصیه‌شده اقدام نکنند، وقتی خودرو برقی به تعمیر نیاز داشته باشد، نمایندگی مجاز خودروساز می‌تواند ارائه‌ی خدمات را تقبل نکند. به‌غیر از جابه‌جایی لاستیک‌ها، تعویض فیلتر هوای کابین و تیغه‌های برف‌ پاک‌کن و تنظیم میزان آب شیشه‌شوی، بسیاری از کارهای مربوط به تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی بیشتر در حد بازرسی مکانیکی اجزای مختلف باقی می‌ماند. خودروسازان توصیه می‌کنند صرف‌نظر از کارهای ساده مانند بررسی فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم میزان آب شیشه‌شوی و شاید تعویض تیغه‌های برف‌ پاک‌کن، سرویس‌های دوره‌ای خودرو برقی را باید متخصص باتجربه در نمایندگی‌های مجاز انجام شود.
به‌عنوان مثالی از برخی کارهای موردنیاز، در اینجا نگاهی به برنامه‌ی تعمیر و نگه‌داری خودرو برقی شورولت بولت 2019 می‌اندازیم. بازرسی‌هایی که به‌صورت ماهانه باید انجام شوند
فشار باد لاستیک بررسی و درصورت نیاز تنظیم و میزان ساییدگی بیش‌از‌حد آن بررسی شود. میزان مایع شیشه‌شوی شیشه‌ی جلو بررسی و درصورت لزوم پر شود. بازرسی‌هایی که باید هر 12 هزار کیلومتر یک‌بار انجام شوند
لاستیک‌ها باید جابه‌جا و سیستم خنک‌کننده برای باتری، بخاری کابین و مبدل، برق فرعی و ماژول‌های شارژر بررسی شود؛ نشت سیال از بخش‌های مختلف و ترمزها بازرسی شود و اجزای سیستم فرمان و تعلیق و شاسی برای عیوب احتمالی بررسی شود؛ عیوب احتمالی سیستم فرمان و میل‌پولوس‌ها و شفت‌ها بررسی شود؛ کیسه‌های هوا بررسی شود؛ اجزای بدنه ازجمله قفل‌های درها روغن‌کاری و پدال گاز ازنظر عیوبی مانند شلی یا سفتی بررسی شود و درصورت لزوم باید قطعه را تعویض کرد؛ کمک‌فنرها ازنظر ترک و سایر عیوب بررسی شود؛ در صورت استفاده از درزگیر لاستیک، حتما تاریخ انقضای آن بررسی شود. سرویس‌هایی که در سال دوبار باید انجام شوند
مواد خورنده (به‌عنوان مثال نمک جاده) از زیر خودرو با آب شسته شود. سرویس‌هایی که هر 24 هزار کیلومتر باید انجام شوند
تیغه‌‌های برف پاک‌کن تعویض شود. سرویس‌هایی که هر 60 هزار کیلومتر باید انجام شوند
درصورت لزوم، فیلتر هوای کابین تعویض شود. سرویس‌هایی که هر 120 هزار کیلومتر باید انجام شوند
درصورت نیاز، بست کاپوت و صندوق عقب و سایر بخش‌ها تعویض شود. سرویس‌هایی که هر پنج سال یک‌بار باید انجام شوند
سیستم خنک‌کاری خودرو تخلیه و مجددا پر و روفن ترمز نیز تعویض شود. سرویس‌هایی که هر هفت سال یک‌بار باید انجام شوند
خشک‌کن سیستم تهویه تعویض شود.
شایان ذکر است نیسان دو برنامه‌ی زمانی تعمیر و نگه‌داری جداگانه برای خودرو الکتریکی لیف ارائه می‌دهد. برنامه‌ی زمانی اول برای شرایط فعالیت شدیدتر است که سفرهای مکرر کوتاه کمتر از هشت کیلومتر در دمای طبیعی یا 16 کیلومتر در هوای سرد، توقف و رانندگی در آب‌و‌هوای گرم، رانندگی با سرعت کم برای مسافت‌های طولانی، رانندگی در شرایط گردوغبار یا در جاده‌های ناهموار و گل‌ولای و نمکی یا استفاده از باربند سقفی را شامل می‌شود.
برنامه‌ی زمانی دوم نیاز به تعمیر و نگه‌داری کمتری دارد؛ اما فقط به رانندگی بزرگراه در شرایط معمولی اختصاص می‌یابد. در بدترین حالت، بیشتر مالکان نیسان لیف به استفاده از خدمات برنامه‌ی زمانی اول نیاز دارند. مقاله‌های مرتبط:
10 دلیل برای خرید خودروی الکتریکی آشنایی با فناوری باتری در خودروهای برقی
شبیه موارد یادشده برای شورولت بولت برقی، این برنامه‌ی زمانی را می‌توان با کارهایی مانند جابه‌جایی لاستیک‌ها هر 6 ماه یک‌بار یا 12 هزار کیلومتر و تعویض فیتر هوای کابین هر 12 ماه یک‌بار یا 24 هزار کیلومتر انجام داد. علاوه‌بر‌این، روغن ترمز باید هر 24 ماه یا 50 هزار کیلومتر و مایع خنک‌کننده بعد از 15 سال یا 200 هزار کیلومتر تعویض شود. تعمیر و نگه‌داری کمتر به این معنی نیست که خودرو الکتریکی کاملا آسیب‌ناپذیر باشد. مالکان خودرو برقی درنهایت به تعویض لاستیک‌ها و سرویس ترمزها نیاز دارند و ممکن است لازم باشد برخی اجزای سیستم‌های فرمان و تعلیق، شلنگ‌ها، چراغ جلو، چراغ عقب و... را تعویض کنند. مانند هر نوع وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر، اگر فرمان خودرو هنگام حرکت به یک سمت تمایل داشته باشد یا سایش نامتقارن لاستیک در آن مشاهده شود، تنظیم فرمان ضروری به‌نظر می‌رسد.
باید به بازرسی و نگه‌داری بسته‌ی باتری خودرو الکتریکی توجه کرد که یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود. باتری‌های خودرو الکتریکی در طول زمان توانایی‌های خود را برای حفظ شارژ کامل از دست می‌دهند؛ هرچند این اتفاق به‌تدریج رخ می‌دهد. البته، باید توجه کنید که این مشکل بیشتر در خودروهای برقی قدیمی دیده می‌شود که باتری‌هایی با شعاع حرکتی 130 کیلومتر دارند و در محصولات جدیدتر با ظرفیت پیمایش 320 کیلومتر اختصاص ندارد. تنها تعداد انگشت‌شماری از چنین خودروهای الکتریکی تا‌به‌امروز به جایی رسیده‌اند که به‌دلیل کاهش ظرفیت حفظ شارژ، به تعویض باتری نیاز پیدا کرده‌اند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اطلاعات فنی تراشه اسنپدراگون 865 رسما اعلام شد

برنامه زمانی انتشار آپدیت اندروید 10 برای گوشی‌های نوکیا

کوالکام و مایکروسافت پیش‌گامان تغییر و تحول فضاهای کاری آتی هستند

سناریوهای جدید دولت برای تولید موبایل؛ از افزایش تعرفه تا ممنوعیت واردات!

با قابلیت جدید گوگل مپ روشن‌ترین خیابان‌های شهر را پیدا کنید

منتظر عملکرد خیره کننده باتری گلکسی S11 پلاس باشید

ناتوانی شبکه های اجتماعی در کنترل دستکاری در پلتفرم هایشان

فیس بوک در متمایز کردن محتوای رسانه های دولتی ناکام ماند

توان روترهای بومی نمایش داده خواهد شد

علی ‎بابا در سودای سبقت از آمازون

بازی‌های جدیدی برای Xbox Game Pass معرفی شد

بررسی ردمی 8A‌ شیائومی

منتظر عرضه بازی Avatar باشید

کناره گیری بنیانگذاران گوگل از مدیریت شرکت آلفابت

قیمت انواع هارد دیسک اکسترنال در بازار

تریلر فصل اول بازی Call of Duty: Modern Warfare منتشر شد

پوستر رسمی ردمی K30 نسخه 5G منتشر شد

اتحادیه اروپا در مورد فیس بوک تحقیق می کند

تازه‌ترین گزارش از سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه

وزیر ارتباطات پاسخ پیامک‌های مردمی را داد!

مدیرعامل یوتیوب از عملکرد سایتش دفاع کرد

بررسی گلکسی واچ اکتیو 2 سامسونگ

آخرین قیمت انواع ارزهای دیجیتال در بازار

بهترین موبایل‌هایی که با کم‌تر از 2 میلیون تومان می‌توانید بخرید

برنامه اینتل برای افزایش کارایی پردازنده‌های خود

40 درصد خریدهای بلک فرایدی با گوشی انجام شد

فرصت مجدد مایکروسافت به کاربران ویندوز 7

نسخه اولیه سند راهبری اینترنت اشیا تدوین شد

وزیر ارتباطات: جمع‌بندی خسارات قطع اینترنت در حال انجام است

قیمت انواع فلش مموری و کارت حافظه در بازار

هشدار به استفاده کنندگان از موبایل هنگام رانندگی

سنگاپور خبرهای جعلی فیسبوک را نشانه گذاری می کند

صدرنشینی آمازون در بازار بلندگوهای هوشمند

فروش وسایل الکترونیکی بدون نرم افزار‌های بومی در روسیه ممنوع شد

افت سهم بازار ویندوز 10 و ثبات سهم مرورگرها

AMD روز به روز محبوب‌تر می شود

پاناسونیک در حال کوچک شدن است

قفل هوشمندی که امنیت خانه را تضمین می کند

مایکروسافت: ما در نسل نهم سونی را غافلگیر خواهیم کرد

هوش مصنوعی از پارک ملی استرالیا حفاظت می کند

منتظر آغاز فصل 6 بازی Clash Royale باشید

توطئه خاموش برای قتل مک‌بوک!

تولید رایانه بند انگشتی بدون نیاز به باتری!

حجره‌داران اینستاگرام

اپل ذخیره سازی قطعات آیفون SE2 را شروع کرد

بررسی SSD اینترنال سامسونگ 970 پرو

اینتل شرکت کوالکام را به رفتار ضدرقابتی و انحصارطلبانه متهم کرد

قیمت روز گوشی موبایل در 10 آذر

ایراد بزرگ جغرافیایی نقشه اپل، رفع می‌شود

عرضه‌ی بازی Final Fantasy XIV در هاله‌ای از ابهام