سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

اهمیت فرهنگ سازمانی و ارزش ها مديريت

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مقاله ی زیر را ریموند کلومپسما ، کارآفرین حوزه ی اینترنت از کشور هلند ، برای وبلاگ کارآفرینی گروه ویرجین ( Virgin ) نوشته است.
غیر از ساعاتی که صرف خوابیدن می شوند، انسان ها تقریباً نیمی از باقی مانده ی روز را کار می کنند. بسیاری کار کردن را تنها وسیله ای برای کسب درآمد می دانند،یعنی هشت ساعت کار می کنند تا استفاده ی بیشتری از هشت ساعت باقی مانده از روز ببرند. برخی شرکت ها نیز چنین هدفی دارند، یعنی تنها برای کسب حداکثر سود در حداقل زمان تلاش می کنند. اما آیا این خط مشی همیشه درست است؟ این نوشته نگاهی دارد به اهمیت فرهنگ سازمانی (organizational culture) و ارزش ها (values) در فضای کاری سازمان ها.
سود و دیگر هیچ؟
هر چه بیشتر پول بدست آورید، قدرت خرید بیشتری خواهید داشت و در نتیجه می توانید با سرعت بیشتری رشد کنید. به خصوص به عنوان کارآفرین، طبیعی است که همیشه به فکر پول باشید. در جزوه ی ویژه ی اتحادیه اروپا پیرامون مسؤولیت اجتماعی شرکت ها، سود (profit)، مردم (people) و زمین (planet)، معیارهای موفقیت یک سازمان در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برشمرده می شوند و هر سه از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. از اهداف من نیز ایجاد تغییر مثبت در زندگی انسان هاست و شرکت خودم را وسیله ای برای رسیدن به این هدف می دانم. خوشحال کردن انسان ها بسیار لذت بخش است. انسان های خوشحال (و راضی) بیش از دیگران مراقب و علاقه مند به خانواده، دوستان و دنیای پیرامون خود، یعنی دنیای "ما" هستند. این چیزیست که همه می خواهیم و هر یک می توانیم سهمی در آن داشته باشیم. پس با قدم های کوچک شروع کنید، قدم هایی که در توان شما باشند.
اهمیت کارکنان
اگر می خواهید که کارکنان از کار خود راضی باشند، باید فرهنگی ایجاد کنید که هر کس شخصیت واقعی خود را بروز دهد (اصطلاحاً هر کس خودش باشد)، احساس دلگرمی، امنیت و احترام داشته باشد و در نتیجه، خوشحال و راضی باشد. محیطی را ایجاد کنید که اگر خودتان هم کارمند بودید، دوست داشتید در آن کار کنید. چنین محیطی از دو سو ارزش دارد: کارکنان با روحیه ی بهتری کار می کنند، آماده ی کمک کردن به همدیگر هستند و تجربیان مثبت خود را با دیگران نیز در میان می گذارند. تعریف کردن کارکنان تان از شرکت و رضایتمندی آنها بهترین تبلیغ برای شرکت شماست.
اهمیت اینترنت
به واسطه ی اینترنت، فعالیت های شرکت ها و افراد هر روز شفاف تر می شود. اگر کسی تجربه بدی از یک شرکت داشته باشد، ابزارهای بی شماری برای انتشار آن در اختیار اوست. شبکه های اجتماعی گردش اخبار را بسیار سریع کرده اند. اما اینترنت تنها برای انتقال اخباری منفی نیست. یک خبر خوب، که طبق استدلال بالا یک تبلیغ خوب برای شما محسوب می شود، از طریق اینترنت ظرف چند ساعت به اطلاع هزاران نفر دیگر می رسد که می تواند جایگاه شرکت یا برند را ارتقا بخشد.
با وضع مقررات نیز نمی توانید تمام اخباری را که از شرکت شما خارج و منتشر می شود کنترل کنید. روش کارآمدتر اینست که روی فرهنگ سازمانی خود کار کنید. فرهنگ یکی از اصلی ترین مشخصه های سازمان شماست، نشان می دهد که شما چگونه هستید و چرا مشتریان، شما را انتخاب می کنند. سازمانی بسازید که خودتان دوست دارید با آن همکاری کنید. اگر توانستید چنین سازمانی بسازید، پس حتماً فرهنگ صحیحی در آن پیاده کرده اید.
همه چیز از کارکنان شروع می شود، چرا که فرهنگ سازمانی در رفتار و فعالیت های آنها بروز پیدا می کند. پس افرادی را استخدام کنید که شایسته ی فرهنگ شما باشند. مثلاً مهم نیست که منشی استخدام شده تایپ کردن بلد نباشد. کافی است که او دو روز آموزش ببیند تا مشکل حل شود. مشکل بزرگ تر وقتی پیش می آید که منشی تایپ کردن بلد باشد، اما مناسب فرهنگ کاری شما نبوده و بخواهد تلفن های شرکت را جواب دهد...
اهمیت ارزش ها
زپوز ( Zappo‘s ) یک فروشگاه اینترنتی کفش و لباس است که مدیریت آن می خواهد بهترین خدمات را به مشتریان عرضه کند و بهترین تجربه ی خرید را برای آنها ایجاد کند. در این شرکت به نیروهای استخدام شده، مبلغ دو هزار دلار پیشنهاد می شود تا بعد از اولین هفته ی کاری که عموماً صرف آموزش شده، شرکت را ترک کنند. شرکت می خواهد مطمئن باشد که نیروهایی که در شرکت باقی می مانند، تنها برای فیش حقوقی شان کار نمی کنند. آنها باید علاقه مند و معتقد به اهداف سازمان و فرهنگ آن باشند.
پنج درس مهم
مهمترین بخش کار، به وجود آوردن چارچوب های درست در محیط کار است. فرهنگ سازمانی چیزی نیست که بتوان آن را کپی کرد. هر فرهنگی منحصر به فرد است و در هر سازمانی وجود دارد، حتی اگر مدیران تا به حال به آن نپرداخته باشند. یادتان باشد که یک فرهنگ ساختنی نیست و تنها می توانید چارچوب های درست را ایجاد کنید.
ارزش های خودتان را برای شرکت خود تعریف کنید. مهم اینست که همه به این ارزش ها پایبند باشند، پس این ارزش ها را با همفکری با تیم خود تعیین کنید. به نظرات آنها گوش دهید تا آنها هم ارزش های مورد نظرشان را بیان کنند. یادتان باشد که ارزش ها قوانین نیستند تا از آنها پیروی کنید، بلکه معرف شما هستند.
تعهد ایجاد کنید. بسیاری از شرکت های بزرگ ارزش های خود را دارند، اما تعهد لازم را به آن ندارند. ارزش ها را در گزارش های سالانه و روی دیوارها می نویسند، اما عملاً فایده ای ندارد. بیش از این باید به آن اهمیت دهید و شرکت را به آنها متعهد سازید. باید چنان برای شرکت مهم باشند که کارکنان را بر اساس آنها استخدام یا اخراج کنید.
هدف بالایی را انتخاب کنید. افراد را جزئی از هدفی قرار دهید که بالاتر از خودتان و شرکت تان باشد. شرکت innocent drinks ، تولید کننده ی آبمیوه های خالص و مقوی، صریحاً اهدافی غیر از تجارت را هدف قرار داده و حتی بخشی از سود خود را نیز به عنوان خیریه در روستاهای نیازمند سرمایه گذاری می کند.
نوشتن بیانیه ی مأموریت (mission statement) کاری وقتگیر و هزینه بر است. نتیجه ی آن معمولاً جملات پیچیده ایست که کارکنان نمی توانند آن را به خاطر بسپارند. به جای بیانیه ی مأموریت، یک مانترا (وِرد، دعا) متشکل از چند کلمه ایجاد کنید که همیشه در خاطر کارکنان بماند. مثلاً بیانیه مأموریت شرکت Nike تنها از سه کلمه تشکلیل شده است:
Authentic Athletic Performance
این مطلب توسط آقای احمد میرخانی و با استفاده از منابع زیر تألیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع مورد استفاده در این مطلب:
سایت انگلیسی:
Virgin Entrepreneur

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی