سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چرا گونه‌های جدید ویروس کرونا در حال انتشار در سراسر جهان هستند؟ اخبار

چرا گونه‌های جدید ویروس کرونا در حال انتشار در سراسر جهان هستند؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - وقوع جهش‌های خاص در ویروس کرونای عامل کووید 19 موجب ایجاد گونه‌هایی شده است که ویژگی‌های آن‌ها به انتقال گسترده‌تر ویروس کمک می‌کند.

گونه‌ی جدیدی از ویروس کرونا سراسر بریتانیا را فرا گرفته و در آمریکا، کانادا و مناطق دیگر نیز شناسایی شده است. دانشمندان نگران این موضوع هستند که ممکن است سرعت انتشار سویه‌های جدید بیشتر باشد. پیش‌ از ‌این، هرگز تا این حد اطلاعات به‌روز در مورد تکامل نداشتیم. اما در مورد SARS-CoV-2، سال گذشته بیش از 380 هزار ژنوم تعیین توالی شد. ویروس SARS-CoV-2 همگام با انتشار در حال جهش پیدا کردن بوده و در طول زمان تفاوت‌های جزئی در ژنوم ویروس ایجاد شده است. این جهش‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا ردیابی کنند که در درخت خانوادگی ویروس، کدام عضو با دیگری ارتباط دارد. متخصصان زیست‌شناسی تکاملی از جمله سارا اوتو که مطلب منتشرشده در وب‌سایت The Conversation را تهیه کرده است، در مورد تفسیر افراطی تهدید ناشی از جهش‌ها هشدار داده‌اند. بیشتر جهش‌ها برای ویروس سودی ندارد؛ اما گاهی اوقات جهش یا مجموعه‌ای از جهش‌ها برای ویروس مزیتی فراهم می‌کند. داده‌های موجود در این زمینه متقاعدکننده است که جهش‌های گونه‌ای از ویروس کرونا که برای اولین ‌بار در بریتانیا شناسایی شد و B.1.1.7 نام گرفته است، موجب سازگاری بیشتر ویروس می‌شود. شایستگی یا شانس؟
وقتی گونه‌ی جدیدی فراوان می‌شود، دانشمندان دلیل گسترش آن را تعیین می‌کنند. فراوانی ویروسی که حامل جهش خاصی است، می‌تواند به‌طور تصادفی زیاد شود اگر: یک ابرگسترنده (ابرناقل) حامل آن باشد. به محل جدیدی وارد شود که قبلا آلوده نبوده است. به بخش جدیدی از جمعیت وارد شود. دو مثال اخیر «رویدادهای بنیان‌گذار» نامیده می‌شوند: اگر گونه‌ی خاصی از ویروس وارد گروه جدیدی از مردم شود و اپیدمی محلی را شروع کند، فراوانی آن می‌تواند به‌سرعت افزایش پیدا کند. رویدادهای شانسی ممکن است افزایش فراوانی چند گونه از SARS-CoV-2 را توضیح بدهد. اما B.1.1.7 استثنا است؛ این گونه، سیگنال بسیار قدرتمندی از انتخاب را نشان می‌دهد. طی دو ماه گذشته، سرعت افزایش فراوانی B.1.1.7 در تمام هفته‌ها و تمام مناطق انگلیس از گونه‌های دیگر بیشتر بوده است. این داده‌ها که در 21 دسامبر 2020 گزارش شد، بوریس جانسون ، نخست‌وزیر بریتانیا را متقاعد کرد محدودیت‌های بیشتر و ممنوعیت سفر از بریتانیا را اعلام کند. مقاله‌های مرتبط:
واریانت جدید ویروس کرونا؛ پروتئین اسپایک و اهمیت جهش‌های آن واریانت بریتانیایی کووید ممکن است 30 درصد کشنده‌تر باشد براساس پژوهش های اخیر، گونه جدید ویروس کرونا واقعا واگیردارتر است
افزایش فراوانی B.1.1.7 نمی‌تواند ناشی از رویداد بنیان‌گذار در منطقه‌ای جدید باشد؛ زیرا کووید 19 از قبل در سراسر بریتانیا در گردش بود. رویدادهای بنیان‌گذار در بخش جدیدی از جمعیت (مثلا به ‌دنبال یک کنفرانس) با توجه به محدودیت‌های گسترده در آن زمان برای اجتماعات بزرگ، قابل قبول نیست. توانایی ما برای ردیابی تکامل SARS-CoV-2 به دلیل تلاش گسترده دانشمندان برای به‌اشتراک‌گذاری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها در زمان واقعی است. اما دانش مفصلی که درمورد B.1.1.7 داریم، به خاطر شانس نیز بوده است. یکی از جهش‌های این گونه، بخشی از ژنوم را تغییر داد که در بریتانیا برای آزمایش کووید 19 استفاده می‌شود و اجازه داد گسترش تکاملی بیش از 275 هزار مورد به تصویر کشیده شود. تکامل در عمل
همه‌گیرشناسان نتیجه گرفته‌اند که قابلیت انتقال B.1.1.7 بیشتر است؛ اما نشانه‌هایی درمورد مرگ‌بارتر بودن آن وجود ندارد. برخی از پژوهشگران تخمین می‌زنند که B.1.1.7 تعداد موارد جدید ناشی از یک فرد آلوده (عدد سرایت) را بین 40 تا 80 درصد افزایش می‌دهد. مطالعه‌ی مقدماتی دیگری نشان داد عدد سرایت حدود 50 تا 74 درصد افزایش پیدا کرده است. مزیت 40 تا 80 درصدی به این معنا نیست که سازگاری B.1.1.7 کمی بیشتر است، بلکه حاکی ‌از این است که این گونه سازگاری بسیار بیشتری دارد. اما حتی وقتی انتخاب قوی باشد، تکامل آنی نیست. مدل‌سازی ریاضی پژوهشگران مختلف نشان می‌دهد برای اینکه B.1.1.7 به این افزایش چشمگیر برسد، به چندین ماه زمان نیاز است؛ زیرا فقط بخش کوچکی از موارد در ابتدا گونه‌ی جدید را حمل می‌کنند. برای بسیاری از کشورها مانند آمریکا و کانادا که در آن تعداد موارد کووید 19 به طرز ناپایداری در حال افزایش است، گونه‌ای که نرخ انتقال را 40 تا 80 درصد افزایش بدهد، می‌تواند منجر به رشد تصاعدی در موارد شود و مراقبت‌های بهداشتی درمانده را بیش از این تحت فشار قرار بدهد. گونه‌های بیشتر
یکی از عواملی که موجب تعجب دانشمندان شد، این بود که B.1.1.7 دارای تعداد قابل ‌توجهی جهش جدید است. طی سال گذشته در گونه B.1.1.7 حدود 30 تا 35 جهش تجمع پیدا کرده است. نرخ جهش B.1.1.7 بالاتر نیست؛ اما به‌ نظر می‌رسد اخیرا دوره‌ی تغییر سریع را گذرانده است.

سیاست و بازاریابی

در تکامل این گونه‌ها، انتخاب دو نقش ایفا می‌کند. ابتدا به نقش آن در افرادی توجه کنید که در آن‌ها تعداد زیادی جهش ظاهر شده است. 23 جهش B.1.1.7 و 21 جهش P1 به‌طور تصادفی در سراسر ژنوم پخش نشده‌اند؛ بلکه در ژن کدکننده‌ی پروتئین اسپایک تجمع پیدا کرده‌اند. تغییری در اسپایک که N501Y نامیده می‌شود، به‌طور مستقل در هر سه گونه و در بیماران دارای نقص ایمنی مورد مطالعه در آمریکا و بریتانیا ظاهر شده است. تغییرات دیگر در اسپایک (مثلا E484K و del69-70) در دو مورد از این سه گونه مشاهده شده است. به‌جز اسپایک، گونه‌های مورد نظر دارای جهش مشترک دیگری هستند که بخش کوچکی از پروتئینی به نام پروتئین غیر ساختاری 6 (NSP6) را حذف می‌کند. هنوز نمی‌دانیم نتیجه‌ی این حذف چیست؛ اما پروتئین مذکور در یکی از ویروس‌های کرونای نزدیک، یکی از سیستم‌های دفاعی سلول را فریب می‌دهد و ممکن است موجب افزایش عفونت ویروس کرونا شود. پروتئین NSP6 همچنین با ربودن سیستم مذکور، به تکثیر ژنوم ویروسی کمک کند. در هر دو حالت، حذف ممکن است توانایی غلبه ویروس بر سلول و تکثیر درون آن را تغییر دهد. انتقال آسان‌تر
تکامل موازی جهش‌های یکسان در کشورهای مختلف و در بیماران مبتلا به نقص ایمنی مختلف، نشان می‌دهد که آن‌ها برای ویروس مزیت انتخابی فراهم می‌کنند تا بتواند از سیستم ایمنی افرادی که جهش‌ها در آن‌ها رخ داده است، فرار کند. برای N501Y، آزمایش‌های انجام‌شده در موش این موضوع را نشان داده است. اما چه عاملی نرخ انتقال بالاتر از فردی به فرد دیگر را توضیح می‌دهد؟ پاسخ به این سؤال چالش‌برانگیز است، زیرا جهش‌های زیادی که به یک‌باره به وجود آمده‌اند، اکنون در این گونه‌ها همراه هم وجود دارند و ممکن است هر یک یا ترکیبی از آن‌ها باشد که منجر به مزیت انتقال شود. علاوه‌براین، چند مورد از این گونه‌ها قبلا به‌تنهایی به وجود آمده‌اند و منجر به انتشار سریع نشد‌ه‌اند. مطالعه‌ای نشان داد که N501Y به‌تنهایی مزیت انتقال ناچیزی دارد و فقط در صورتی که با مجموعه جهش‌های مشاهده‌شده در B.1.1.7 همراه شود، فراوانی آن سریع افزایش می‌یابد. داستان تکامل کووید هنوز کامل نشده است؛ اما پیام مهمی دارد. مزیت انتقال 40 تا 80 درصد گونه‌ی B.1.1.7 و به‌طور بالقوه گونه‌های B.1.351 و P1، طی چند ماه آینده بسیاری از کشورها را تحت ‌فشار قرار خواهد داد. ما در رقابتی علیه تکامل ویروسی هستیم و باید با بیشترین سرعت ممکن واکسیناسیون را اجرا و جریان گونه‌ها را با محدود کردن تعاملات و مسافرت مهار کنیم و با افزایش نظارت و ردیابی تماس، جلوی انتشار ویروس را بگیریم.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/179366/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

عینک هوشمند جنجالی متا با ویژگی‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

بازی/ Big Rig Racing؛ به میدان نبرد کامیون‌ها خوش آمدید

اپل پردازنده هوش مصنوعی می‌سازد؟

حالت گرافیکی عجیبی به بازی Avatar: Frontiers of Pandora اضافه شد

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها