سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

ایران تا سال 1410 انسان به فضا اعزام می‌کند استارت آپ

ایران تا سال 1410 انسان به فضا اعزام می‌کند
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در مراسم روز جهانی فضا اعلام شد که ایران تا سال 1410 انسان به فضا اعزام خواهد کرد. در این مراسم وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد ایران در چند سال آینده جزو 5 کشور برتر حوزه فضایی جهان قرار می‌گیرد.
برترین‌ها: در مراسم روز جهانی فضا اعلام شد که ایران تا سال 1410 انسان به فضا اعزام خواهد کرد. در این مراسم وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد ایران در چند سال آینده جزو 5 کشور برتر حوزه فضایی جهان قرار می‌گیرد. او همچنین گفت که ماهواره مخابراتی ایران تا 3 سال دیگر در مدار قرار خواهد گرفت. در این مراسم، «مرکز ملی مدیریت داده و خدمات فضایی» نیز افتتاح شد تا کسب‌وکار‌های فضاپایه در کشور رشد کنند.
مراسم روز فناوری فضایی با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فضایی، رئیس پژوهشگاه فضایی و فعالان این حوزه در موزه ارتباطات برگزار شد. «محمد جواد آذری جهرمی» در این مراسم با اعلام این مساله که بار صنعت فضایی کشور بر عهده کسانی است که همیشه پشت پرده هستند اعلام کرد که قرار گرفتن ایران در 5 کشور برتر فضایی دنیا موضوع دور از ذهنی نیست: «به پرتاب‌های ناموفق نگاه نکنید. ما با هر پرتاب ناموفق اشکالات را برطرف می‌کنیم و اگر پرتاب پیش رو موفق باشد، یک رشد نمایی را تجربه خواهیم کرد.»
ایران و اعزام انسان به فضا در سال 1410
در این مراسم رییس پژوهشگاه هوافضا از اعزام انسان به فضا توسط ایران در سال 1410 خبر داد. «فتح الله امی» در این‌باره گفت: «در گذشته شاهد اعزام موجود زنده یعنی میمون به فضا بودیم. طبق سند تدوین شده فضا قرار بود تا سال 1404 اعزام انسان زنده به فضا انجام شود، اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت اعزام انسان به سال 1410 موکول شد.»
در این مراسم مدل مهندسی کپسول زیستی نیز توسط پژوهشگاه هوا و فضا رونمایی شد و بر اساس اعلام فتح‌الله امی، این کپسول برای انجام تست تا 130 کیلومتری زمین آماده است.
این کاوشگر که 500 کیلوگرم وزن و 2 متر طول دارد، 75 درصد کپسول اصلی است که قرار است انسان در آن جای گیرد. رئیس پژوهشگاه هوافضا در این مورد تاکید کرده که «طبق استاندارد‌های جهانی برای اعزام انسان به فضا، باید حداقل 5 پرتاب موفق توسط کاوشگر صورت گیرد که با احتساب پرتاب‌های موفقی که داشته‌ایم، 2 پروژه دیگر برای اعزام فضانورد نیاز داریم.»
همکاری با وزارت دفاع برای پرتاب ماهواره در مدار 36هزار کیلومتری زمین
در این مراسم همچنین جهرمی درباره همکاری با وزارت دفاع برای پیشرفت صنعت فضایی کشور صحبت کرد. به گفته او، ماهواره «طلوع» که توسط وزارت دفاع ساخته شده، آماده پرتاب است و تا قبل پایان سال با ماهواره‌بر سیمرغ در مدار قرار می‌گیرد. او همچنین از دیگر همکاری‌های سازمان فضایی با وزارت دفاع گفت:
«برای قرار دادن ماهواره در مدار 36 هزار کیلومتری زمین یک راه میانبر را با وزارت دفاع طی خواهیم کرد. در این زمینه قراردادی با سازمان فضایی ایران منعقد شده و امیدواریم تا قبل از پایان دولت تست این پروژه که به صورت مقدماتی و تحقیقاتی است انجام شود.»
جهرمی باور دارد که پرتاب ماهواره‌های مخابراتی به مدار بالا در همه کشور‌ها یک مدت زمان 5 ساله نیاز دارد در حالی که عمر دولت‌ها چهار ساله است: «یکی از عللی که ما موفق نبودیم ماهواره مخابراتی در مدار قرار بدهیم، همین مسئله است.»
از آن سو جهرمی اعلام کرد که اپراتور ملی ماهواره موافقت اصولی خود را دریافت کرده و تا سه سال آینده، نخستین ماهواره مخابراتی را در مدار زمین و در موقعیت 43.5 درجه مداری قرار می‌دهد. به گفته وزیر ارتباطات چند کنسرسیوم دیگر نیز درخواست دریافت پروانه اپراتور ماهواره‌ای دارند.
جهرمی گفت امروزه کسب و کار‌های فضاپایه به قدری رشد کرده‌اند که دولت جزو مشتریان آنهاست. برخی از مشتریان دولتی این کسب‌وکار‌ها وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری از سازمان‌های دیگر هستند.
آنطور که جهرمی می‌گوید تا به امروز 100 کسب و کار فضاپایه شکل گرفته‌اند و پارک فناوری مازندران که در واقع پارک داده‌های فضایی است و تا پایان دولت افتتاح می‌شود نیز یکی از مراکز مهم است. قرار است این مرکز با محوریت پایش محصولات کشاورزی به بهره برداری برسد.
بودجه بیش از 1200میلیارد تومان سازمان فضایی در سال آینده
در همین رابطه «مرتضی براری» نیز با تاکید بر اینکه بودجه امسال این سازمان به بیش از 800 میلیارد تومان رسیده و در سال آینده از 1200 میلیارد تومان نیز بیشتر خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که حمایت از کسب‌وکار‌های فضاپایه بیشتر انجام شود و پروژه‌های فضایی با سرعت بیشتری پیش برود:
«ظرفیت کشور به بلوغی رسیده که کار‌های دیگر را به شرکت‌های خصوصی بدهیم. ما در حوزه کسب و کار‌های فضاپایه چند گام برداشتیم. مهمترین آن سیاست گذاری آزادسازی داده‌ها و تغییر مدل پلتفرم فضایی و در راستای تکمیل زنجیره توسعه است. همچنین ایجاد مراکز نوآوری فضایی را در اولویت قرار دادیم. سه مرکز در تهران ایجاد شده در حال حاضر و تا پایان دولت سه مرکز نوآوری دیگر در مازندران و مشهد ایجاد شود. این موارد در گروی سرمایه گذاری بخش خصوصی است.»
به گفته براری هم اکنون در دنیا بیش از 6 درصد کل سرمایه گذاری‌های خطرپذیر به حوزه فضایی اختصاص یافته است و سرمایه گذاری خطرپذیر در این حوزه حدود 15.7 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
برنامه آینده پرتاب ماهواره در کشور
رییس سازمان فضایی کشور گفت ایران در حال حاضر هر روز از 5 ماهواره به صورت لحظه‌ای و از 7 ماهواره با تاخیر چند دقیقه‌ای تصاویر دریافت می‌کند و آرشیو تصاویر خود را همواره آپدیت می‌کند: «دستیابی به سه مدار عملیاتی مدار لئو، مدار خورشید آهنگ و مدار ژئو از جمله زیرساخت‌هایی است که تا پایان دولت دوازدهم به آن دست پیدا خواهیم کرد.»
مطابق با همین اهداف قرار است که سه ماهواره با پرتابگر سیمرغ و دو ماهواره با ماهواره بر ذوالجناح به زودی پرتاب شوند. براری در این مورد بیشتر توضیح داد و گفت:
«مطابق با این اهداف، برنامه ریزی برای پرتاب ماهواره «طلوع»، «پارس یک» و «ظفر 2» با پرتابگر سیمرغ در دست انجام است و در همین حال ماهواره‌های «ناهید یک و دو» با ماهواره بر ذوالجناح در مدار قرار می‌گیرند. برای رسیدن به مدار خورشید آهنگ نیز نمونه دوم ماهواره پارس را با عنوان «پارس پلاس» با پرتابگر ذوالجناج از پایگاه چابهار پرتاب خواهیم کرد.»
براری تاکید داشت که برای تثبیت دستاورد‌های فضایی در مدار لئو باید بیشتر تلاش کنند: «پیش بینی می‌شود که تا پایان دولت، 6 پرتاب مداری (در مدار 500 کیلومتری) و 2 پرتاب زیرمداری را امتحان کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/180872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟