سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری هفته بزرگداشت مقام زن:

تصمیمات در حوزه زنان در حد شعار و تشریفات باقی نمانده و به مرحله اجرا رسید معاونت امور زنان و خانواده

تصمیمات در حوزه زنان در حد شعار و تشریفات باقی نمانده و به مرحله اجرا رسید
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ابتکار به تشریح دستاوردهای معاونت متبوع خود در راستای ارتقای کمی و کیفی مقام و منزلت زن و خانواده پرداخت و تصریح کرد: در دولت دوازدهم تصمیمات در حوزه زنان در حد شعار و تشریفات باقی نماند و به مرحله اجرا و عمل رسید.

ابتکار به تشریح دستاوردهای معاونت متبوع خود در راستای ارتقای کمی و کیفی مقام و منزلت زن و خانواده پرداخت و تصریح کرد: در دولت دوازدهم تصمیمات در حوزه زنان در حد شعار و تشریفات باقی نماند و به مرحله اجرا و عمل رسید.
دکتر معصومه ابتکار در نشست خبری به مناسبت هفته مقام زن و روز مادر درباره ضرورت گزارش اقدامات و پاسخگویی، با تبریک روز زن گفت: اصولا ماهیت انقلاب اسلامی یک ماهیت رهایی بخش بود و همین ماهیت و نگاه و توجه ویژه به موضوع زن باعث نامگذاری این روز و هفته به نام مقام زن شد .
وی با ابراز خرسندی از اینکه تصمیمات در حوزه زنان در حد شعار و تشریفات باقی نمانده و به مرحله اجرا و عمل رسیده است، تاکید کرد: معاونت امور زنان و خانواده همواره از نقد و پیشنهادات و نظرات استقبال کرده است و تلاش می کند همگام و همراه با تقاضای زنان گام بردارد .
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه تلاش معاونت در جهت اطلاع رسانی از عملکردها و فعالیت های حوزه زنان بوده است، خاطرنشان کرد: این هفته، آخرین هفته بزرگداشت مقام زن در دولت دوازدهم خواهد بود پس فرصتی است که بخشی از دستاوردهای دولت دوازدهم در موضوع زنان و خانواده را بیان کنیم .
وی در تشریح عملکرد معاونت امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم تصریح کرد: نگاه برنامه ای و برنامه ریزی توام با عدالت جنسیتی در دولت دوازدهم شکل گرفت که در این راستا با همکاری 31 استان اکنون 31 سند ارتقای وضعیت زنان تدوین و ابلاغ شد که با رونمایی از سایت رصد و پایش به ارزیابی این سند در هر استان پرداخته ایم که خوشبختانه تاکنون گزارش ها رضایت بخش است .
دکتر ابتکار با بیان اینکه هر چند هنوز کمبودهایی وجود دارد اما در بهبود شاخص ها اقدامات موثری صورت گرفته، تاکید کرد: همه فعالیت ها برنامه محور است و رصد و پایش این شاخص ها در سامانه الکترونیکی یا داشبوردی که در اختیار داریم در سطح استانی و ستادی در هشت محور صورت خواهد گرفت .
معاون رییس جمهور یادآور شد: با شاخص های عدالت جنسیتی که سال گذشته تصویب و ابلاغ شد به سیاست های خانواده محور دست یافتیم که در جلسه آتی ستاد زن و خانواده تصویب خواهد شد .
دکتر ابتکار با تاکید بر اینکه دولت از جنبه فرهنگی، رفاهی، امنیتی، حقوقی و غیره، دوستدار خانواده است، خاطرنشان کرد: معاونت امور زنان در مجموع موافقتنامه ها و کسب حمایت های مالی و در جهت تحقق عدالت جنسیتی و شاخص های خانواده، همکاری بین بخشی با 25 دستگاه در دولت و 20 دستگاه در سطوح غیردولتی و بانک ها داشته است. این هم افزایی باعث شده تا هم دستگاه های دیگر پای کار بیایند و همه تفاهم‌نامه ها در مرحله اجرایی شدن قرار گیرند .


وی افزود: در بخش غیر دولتی هم همکاری خوبی با سازمان های مردم نهاد داشتیم تا آنجا که این سازمان ها در برنامه ها و سیاست ها نظر می دهند و در رصد و پایش شاخص ها کمک می کنند که بنا داریم این همکاری ها را توسعه دهیم .
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانوادهه در مورد عملکرد متقابل معاون امور زنان با سازمان های مردم نهاد گفت: معاونت هم تلاش کرده با برگزاری دوره آموزشی، 2200 نفر از نمایندگان سازمان های مردم نهاد را آموزش دهد تا برای افزایش بهره وری و نتیجه بخشی فعالیت ها بیشتر کار کنند .
دکتر ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های حقوقی معاونت اشاره کرد و گفت: در عرصه حقوقی هم دوازده لایحه را تنظیم و به دولت تقدیم کردیم مانند لایحه حمایت از اطفال که به قانون تبدیل شد و همچنین لایحه اعطای تابعیت و تامین شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی .در حال حاضر هم مهم‌ترین لایحه که با مجلس پیگیر هستیم لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت است؛ لایحه ای که اجماع بین دو قوه است .
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به موضوع کودک همسری اظهارداشت: بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سن کودکی 18 سال است و بر اساس قوانین دیگر، کودکان زیر 18 سال از بسیاری فرصت ها همانند گواهینامه، حضور در دادگاه و گرفتن مهریه محرومند. طبق قانون فعلی ازدواج زیر 13 سال ممنوع است اما این قانون تبصره‌ای دارد که این معاونت در پی برداشتن این تبصره برای منع ازدواج زیر 13 سال هستیم .
دکتر ابتکارگفت: بخشی از کودک همسری به مباحث فرهنگی بازمی‌گردد. امیدوارم با تصویب قوانین و کارهای فرهنگی دختران را به سمت انتخاب خوب و ازدواج در سن مناسب هدایت کنیم .
وی ادامه داد: ازدواج در جوانی خوب است اما بحث مهم رسیدن دختر به بلوع شخصیتی و مقابله با سوءاستفاده از دختران و کودک همسری است. خوشبختانه تا کنون سازمان بهزیستی و دادستانی به چنین مواردی ورود کرده و آن‌ها را متوقف کرده‌اند. همچنین وجود اورژانس اجتماعی و خط تلفن 123 در راستای مقابله با کودک آزاری و همسر آزری مهم است .
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره افزایش کودک همسری به علت افزایش وام ازدواج، افزود: در این خصوص آمار دقیقی وجود ندارد که عملا وام ازدواج منجر به افزایش کودک همسری شده باشد. بحث وام باید بیشتر بررسی شود چراکه نباید با پیشنهاد این تفاوت سنی در پرداخت وام توسط کمیسیون تلفیق رویکردی را دنبال کنیم که منجر به تبعیض شود. چنین مشوق‌هایی قابل توجیه نیست چراکه تبعیضی را بین زوج‌ها ایجاد می‌کند .
وی افزود: کارشناسان و صاحب نظران به ویژه وزارت بهداشت درباره موضوع کودک همسری اتفاق نظر دارند و 13 سال را کودک می‌دانند چرا که کودکان در این سن به بلوغ کافی نرسیده‌اند و آسیب پذیری جسمی بالایی دارند. باید برای کودکان فرصت کافی برای کودکی کردن را داد تا شخصیت اجتماعی موثر داشته باشند اما کودک همسری این فرصت را از کودکان می‌گیرد. ما به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم؛ سن ازدواج باید متناسب با زمانی باشد که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد، برای مثال ما مخالف ازدواج فردی که به 16 سال و به تشخیص و انتخاب رسیده و آمادگی لازم را برای ازدواج دارد، نیستیم .
دکتر ابتکار خاطرنشان کرد: آگاهی نسبت به کودک همسری رو به افزایش است و این معاونت برای مقابله با آن در جهت مقابله با بازماندگی از تحصیل دختران فعالیت‌هایی را انجام داده است، چراکه هرچه بتوان به طور کامل‌تر تحصیل دختران را گسترش داد تبعا مانع از ازدواج کودکان شده‌ایم .
وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با حذف غربالگری برای مادران باردار موافق نیست، ادامه داد: این موضوع تخصصی وزارت بهداشت است اما به نظر بنده اکنون فناوری‌هایی داریم که در جهت تشخیص اختلالات ژنتیکی به ما کمک می‌کند. این فناوری‌ها برای مادران و جنین خطری ندارد و می‌تواند اطلاعات کافی درباره وضعیت جنین به ویژه در مواردی که خانواده‌ها بیماری ژنتیکی ارثی و اختلالات مشهود دارند در اختیار مادران قرار دهد. از سوی دیگر در چنین خانواده‌هایی که سابقه اختلالات ژنتیکی داشته‌اند و در معرض ریسک هستند این غربالگری باید اجباری باشد .
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهارداشت: اگر آگاهی لازم و اطلاعات کافی به مادر داده شود بحث اجبار در غربالگری ایجاد نمی‌شود، مادر توسط غربالگری فرصتی را برای انتخاب بهتر دارد. به هیچ عنوان موافق حذف غربالگری نیستم چراکه حتما ابزار خوبی برای تشخیص به موقع است .
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت، افزود: در این لایحه ابعاد پیشگیری از جرم در نظر گرفته شده است. بخشی از وظایف مورد اشاره در آن بر عهده دستگاه های مختلف نظیر آموزش و پرورش و دستگاه‌های فرهنگی است، بنابراین وزن اصلی این لایحه در خصوص پیشگیری و تلاش برای اتفاق نیفتادن جرم در جامعه است که این امر به نوعی امر به معروف و نهی از منکر نیز محسوب می‌شود. در این لایحه پیشگیری و فرهنگ اصل قرار گرفته است .
وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت بسیار قوی است، تصریح کرد: در این لایحه تمام جرائم و رویه‌های قضایی دیده شده و از این رو ضمانت اجرایی قوی دارد. همچنین این لایحه مورد توجه خدمات اورژانس اجتماعی نیز هست .
دکتر ابتکار گفت: از دیگر مسائلی که باید به خوبی درباره این لایحه توجه کرد ابعاد فرهنگی لایحه و آموزشهایی که در خلال آن به جامعه ارایه می‌شود است. این آموزش‌ها به تبیین اینکه چه رفتاری خشونت و غیر عادلانه محسوب می‌شود، می‌پردازد .
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: لایحه حفظ کرامت و حمایت زنان اجماع بین قوه قضاییه و دولت است و از جهاتی لایحه قوه قضاییه و از جهاتی لایحه دولت محسوب می‌شود و این امر استحکام کافی لایحه را نشان می‌دهد .
وی در پاسخ به سوالی درباره طرح مجلس مبنی بر حمایت از زنان در برابر خشونت و هم پوشانی آن با لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت، اظهار داشت: آنچه در مجلس است نسخه‌ای دیگر از طرح‌های قبلی است، از سوی دیگر طرح اگر مطرح شود بار مالی ندارد در حالی که لایحه بار مالی دارد و صندوقی در آن پیش بینی شده است، بودجه‌هایی را دستگاه‌های اجرایی داشته‌اند، لایحه جامع است و در قوانین فعلی لایحه بر طرح اولویت دارد. امیدوارم هرچه زودتر مجلس این لایحه را اعلام وصول کند چراکه نسبت به عدم اعلام وصول آن نگرانی داریم .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های معاونت در راستای افتتاح حساب توسط مادران برای کودکان و ارائه دو لایحه در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: افتتاح حساب برای کودکان، مطالبه مادران به ویژه مادرانی که حضانت فرزندان را برعهده دارند و نیز همسران شهدا، بوده است. همه تلاش ما این بود کار به لایحه نرسد و در این راستا چندین نشست فقهی و حقوقی با همکاری نهادهای دیگر برگزار کردیم همچنین با بانک مرکزی و وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت مکاتبه کردیم و در نهایت دو لایحه به دولت در این موضوع ارایه دادیم تا مشکل این بانوان حل شود .


معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص موانع موجود برای حضور مدیران زن، گفت: در این خصوص موانع فرهنگی و ذهنیت‌هایی وجود دارد که عملا زنان برای مدیریت انتخاب نشوند. در حال حاضر 41 درصد از کارکنان دولت زن هستند. سطح تحصیلات این زنان در دولت از مردان کمی بیشتر است و تجربه مشابهی دارند اما چرا تا پیش از این در عرصه مدیریت از زنان کمتر استفاده می‌شد؟ بخشی از آن به مباحث نگرشی مربوط می‌شود که نگاه به زنان در تمام دستگاه ها نگاه مثبتی نبوده است. از این رو دولت دوازدهم هدفگذاری اختصاص 30 درصد برای مدیریت زنان را تعیین کرد که گام مهمی در جهت استفاده از ظرفیت زنان در سیاست گذاری و تصمیم گیری است .
وی افزود: زنان توانمندی و ظرفیت‌هایی دارند که در گذشته عملا دیده نمی‌شد اما اکنون این موانع عمدتا برداشته شده است. هنوز نگاه فرهنگی منفی به حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد .
دکتر ابتکار ادامه داد: 8 هزار زن به عرصه مدیریت وارد شده اند و حضور زنان در مدیران میانی و عالی رشد قابل توجهی داشته است. امیدواریم بتوانیم به هدفگذاری 30 درصد نیز دست یابیم. از جمله دغدغه مخالفان حضور زنان در عرصه مدیریت آسیب رساندن به نقش خانوادگی زنان است درحالی که نسبت مدیران زن به کل جمعیت زنان درصد کمی است و لزوما اینگونه نیست که زنان مدیر خانواده خود را نادیده می‌گیرند .
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین از همکاری این معاونت با بنیاد شهید خبر داد و گفت: از جمله تصمیمات خوب و مشترک با بنیاد شهید و امور ایثارگران، برگزاری کنگره 17 هزار زن شهید و جانباز است. افکار عمومی و جامعه کمتر با زن شهید و زن جانباز آشنا هستند. حدود دو ماه است که برای شناسایی و معرفی زنان شهید هماهنگی انجام می‌دهیم تا بتوانیم اطلاعات لازم را جمع آوری و به عنوان الگویی برای جوانان و دختران ارائه دهیم .
وی افزود: کمیته حقوقی برای رسیدگی به مسائل حقوقی زنان جانباز شکل گرفته است. حتما تلاش خواهیم کرد گام خوبی برای زنان جانباز و رفع مشکلات آنان برداریم چراکه بالغ‌بر 8 هزار زن شهید و بالغ بر 7 هزار زن جانباز داریم و می‌خواهیم آنان را به جامعه معرفی کنیم. اینها مانند شهاب نورانی، آسمان کشور را روشن کرده‌اند وامیدوارم برای زنده کردن یاد آنها موثر باشیم .

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/182823/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران