سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

در مراسم امضای تفاهمنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد:

تلاش برای غنی‌سازی اوقات فراغت نیمی از جمعیت کشور با محوریت کتاب وزارت رفاه

تلاش برای غنی‌سازی اوقات فراغت نیمی از جمعیت کشور با محوریت کتاب
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ظرفیت‌های دو دستگاه، بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی به منظور غنی سازی اوقات فراغت بخش گسترده‌ای از جمعیت کشور با محوریت کتاب تأکید کردند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آیین امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با حضور ابراهیم صادقی‌فر معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهریار احمد بیگی، مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت تعاون و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد، هوتن والی نژاد، معاون اداری و مالی نهاد، هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.
تلاش برای احیای نیاز به غذای روح در میان مردم
ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروزه در تلاطم روزگار علاقه به کتاب و کتابخوانی به عنوان غذای روح پایین آمده و آمارهای ارائه شده نیز از پایین بودن سرانه کتابخوانی در کشور نسبت به وضعیت مطلوب حکایت دارد.
وی افزود: تلاش برای اینکه کتاب دوباره به غذای روح مردم ما تبدیل شود یک همدلی و همراهی را می‌طلبد. متاسفانه بودجه فرهنگی کشور بسیار اندک و چیزی حدود نیم درصد است که گاه این مقدار هم اختصاص پیدا نمی‌کند. این اتفاق تلخی است که در سال‌های گذشته گریبانگیر فرهنگ کشور بوده است. اما در این میان همکاری و هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند به پیشبرد اهداف فرهنگی کشور کمک کند.
صادقی‌فر ضمن ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهمنامه همکاری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طیف وسیعی از مخاطبان را دارد که تمام این طیف‌ها می‌توانند به عنوان مخاطبان و گروه‌های هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز درنظر گرفته شوند و ما آمادگی این را داریم تا به همراهی هم یک برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به اهداف مشترک را انجام دهیم.
گامی موثر برای غنی‌سازی اوقات فراغت با محوریت کتاب
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های این وزارتخانه گفت: حدود 14 میلیون نیروی کار در حوزه کارگری ذیل این وزارتخانه هستند که با درنظر گرفتن خانواده‌های آنان جمعیت کثیری را تشکیل می‌دهند. همچنین ما چیزی قریب به 3 هزار خانه بهداشت در کشور داریم که با تجهیز منابع فرهنگی در حال توانمندسازی آنها در حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم. از سوی دیگر ما طیف وسیعی از بازنشستگان را داریم که می‌توانند به عنوان یکی از گروه‌های فعال مراجعه کننده به کتابخانه‌ها باشند.
وی انعقاد این تفاهمنامه را گامی موثر برای غنی سازی اوقات فراغت طیف گسترده‌ای از مردم عنوان کرد گفت: امروز فضای مطالعه و کتاب دیگر مانند گذشته صرفا کاغذی نیست و ما می‌توانیم از فضای جدید ایجاد شده استفاده شایسته‌ای داشته باشیم تا با پلتفرم‌هایی که در اختیار داریم کتاب‌های الکترونیکی و گویا را مورد بهره‌برداری قرار دهیم. حتی اگر نیاز به تولید محصولی در این زمینه باشد نیز ما آمادگی کامل برای همکاری مشترک داریم.
صادقی‌فر ادامه داد: ما حاضریم برای کارگران و فرزندان کارگران برنامه‌های مشترکی در قالب مسابقات کتابخوانی یا سایر برنامه‌هایی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال اجرا است برگزار کنیم تا بر غنای فرهنگی کار خودمان بیفزاییم و هدایتگری اشتیاق این عزیزان در مسیر مطالعه باشیم.
شهریار احمد بیگی، مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت تعاون نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: ما نزدیک به 350 خانه فرهنگ در دل کارخانه‌ها داریم و یکی از اقداماتی که امید داریم ذیل این تفاهمنامه صورت بگیرد، کمک به تجهیز کتابخانه‌های این خانه‌های فرهنگ در یک بازه زمانی کوتاه است. چراکه کارگران این کارخانه‌ها بسیار مشتاق مطالعه هستند و اگر بستر مناسب را در این فضا برای مطالعه این عزیزان ایجاد کنیم، به هدایت و تشویق این روحیه و غنی‌تر کردن اوقات این عزیزان کمک خواهیم کرد. هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های فرهنگی ضامن موفقیت فعالیت‌های فرهنگی
علیرضا مختارپور در این مراسم با اشاره به حضور فعال و موثر ابراهیم صادقی‌فر در جلسات شورای فرهنگی عمومی و دغدغه‌مندی وی در این حوزه گفت: نهادهای فرهنگی خصوصا نهادهایی که با فرهنگ عمومی سر و کار دارند، در صورتی می‌توانند موفق باشند که یک پیوند وثیق و عمیق با همه نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و حتی دستگاه‌های خصوصی فعال در این حوزه داشته باشند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخاطبانی کثیر با ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و هرچه بتوانیم کمک کنیم تا ظرفیت‌های این دو نهاد را به هم متصل کنیم، نتیجه آن کمک به ارتقاء سطح فرهنگی مخاطبان ما خواهد بود.
وی با ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهمنامه افزود: اگر جامعه ما و طیف گسترده‌ای که ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرند، هر کدامشان در یک ماه حتی چند صفحه بیشتر کتاب بخوانند، یک رشد تصاعدی هم از نظر سرانه مطالعه و هم از نظر ارتقاء سطح فرهنگی جامعه ایجاد خواهند کرد. امیدوار هستیم این تفاهمنامه نیز مانند سایر تفاهمنامه‌هایی که بر اجرای آن بسیار تأکید داریم، بتواند در یک بازه زمانی 4 یا 6 ماهه گام‌های موثری را طی کند و در جلسه‌ای دیگر میزان پیشرفت، موفقیت‌ها و نقاط ضعف احتمالی را ارزیابی کنیم.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به استقبال گسترده عمومی مردم از جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: این جشنواره آمار بسیار ارزشمندی مبنی بر مشارکت بیش از یک میلیون و نیم را به دست آورد و یک زیرساخت برای برگزاری این مسابقه به صورت الکترونیک فراهم کرد که اگر قصد داشته باشیم مسابقات کتابخوانی را در میان اقشار مختلف و طیف‌های ذیل این وزارتخانه برگزار کنیم، می‌توانیم از این زیرساخت ایجاد شده بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.
مختارپور با تأکید بر گستره جامعه تحت پوشش این وزارتخانه گفت: بر اساس آماری که ارائه کردید جامعه ذیل این وزارتخانه تقریبا بیش از نیمی از جمعیت کل کشور را دربرمی‌گیرد که این تعداد جمعیت کمی نیست؛ خوشبختانه زیرساخت‌های الکترونیکی نهاد کاملا به روز است و افراد می‌توانند وارد پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد شوند و کتابخانه های نزدیک خود را شناسایی کنند و کتاب‌هایی که در آن کتابخانه وجود دارد را ببینند و سفارش دهند و کتابخانه آن کتاب‌ها را به دست آنها می‌رساند.
وی افزود: در حوزه نابینایان نیز بیش از یک سال و نیم است که با توجه به محدودیت و توقف فعالیت دستگاه‌های مربوط به این حوزه، نهاد برای تأمین و تولید منابع مورد نیاز نابینایان پیشگام شده است. همچنین اخیرا دوستان ما در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی به تدریج در تمامی استان‌ها در حال راه اندازی طرح «پیک کتاب» هستند که اغلب مخاطبان آن را بازنشستگانی تشکیل می‌دهند که امکان مراجعه به کتابخانه را ندارند.
وی با اشاره به سابقه حضور فعال بازنشستگان در محافل ادبی کتابخانه‌ها گفت: امروز هم بیش از یکسال است که ما محافل ادبی نهاد را راه اندازی کردیم که از زمان شیوع کرونا به صورت مجازی ادامه پیدا کرده است؛ بر این اساس می‌توان محافل ادبی مختص اقشار و جامعه ذیل این وزارتخانه را تشکیل داد. همچنین زمینه های متعدد دیگری برای همکاری وجود دارد و کار نکرده نیز بسیار است. از سوی دیگر همه این کارها نیز مبتنی بر بودجه نیست و از همین زیرساخت های موجود می‌توان بهره برد.
اتصال ظرفیت‌های دو دستگاه به نفع حوزه فرهنگ
مهدی رمضانی در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های عظیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همکاری‌های مشترک با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: امیدواریم برکات انعقاد این تفاهمنامه برای طرفین موضوع و در نهایت تقویت حوزه فرهنگی و اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی مفید و موثر باشد. چراکه اتصال این وزارتخانه با نهاد کتابخانه های عمومی کشور، قطعا برکات بسیاری را درپی خواهد داشت.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: در دوره جدید مدیریت نهاد، تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از اولویت‌های مهم بوده که با همت جمعی در نهاد و با مدیریت دبیرکل محترم، این فضا چه در فیزیک و ساختار و چه در نرم افزار و اجرا شکل گرفته و در حال پیشرفت است و این دیدگاه ضرورت همکاری این دو دستگاه در این حوزه را بیش از پیش ضرورت می‌بخشد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/183738/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی