سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مغز ما چگونه زیبایی را درک می‌کند؟ استارت آپ

مغز ما چگونه زیبایی را درک می‌کند؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - همه ما در زندگی‌مان تحت تاثیر زیبایی هستیم. بیشتر ما به دنبال داشتن خانه‌ای زیبا، لباس‌های زیبا و چهره‌ای زیبا هستیم. هنر به دنبال ستایش زیباییست.
دیجیاتو: همه ما در زندگی‌مان تحت تاثیر زیبایی هستیم. بیشتر ما به دنبال داشتن خانه‌ای زیبا، لباس‌های زیبا و چهره‌ای زیبا هستیم. هنر به دنبال ستایش زیباییست. اما چگونه می‌توان زیبایی را تعریف کرد؟ فیلسوف‌ها قرن‌هاست که به دنبال تعریف مناسبی برای زیبایی هستند؛ اما با پیشرفت علم، بخش قابل توجهی از این جستجو به دانشمندان واگذار شد. در ادامه به آخرین پژوهش انجام شده درباره زیبایی از نگاه علوم شناختی می‌پردازیم.
خوشبختانه ما با کمبود نظریه در حوزه زیبایی‌شناسی مواجه نیستیم. روان‌شناسان سال‌هاست که زیبایی را از منظر تناسب، تقارن، نظم، پیچیدگی، تعادل و... مورد مطالعه قرار داده‌اند.
شاید شروع این نظریات روان‌شناختی را بتوان به سال 1876 نسبت داد؛ زمانی که «گوستاو فِخنِر» در روز‌های آغازین روان‌شناسی تجربی توانست به کشف جالبی دست یابد. او مشاهده کرد که مردم اشکالی را ترجیح می‌دهند که اضلاع آن دارای نسبت خاصی هستند. فخنر این نسبت را «نسبت طلایی» نامید (نسبت طلایی تقریبا برابر 1.61 است). وی در آن زمان غرق در سایکوفیزیک بیرونی یعنی بررسی روابط ریاضی بین محرک و ادراک حاصل از آن بود.
کشمکش‌های بعدی او با سایکوفیزیک درونی (بررسی ارتباط حالت‌های سیستم عصبی و تجربه ذهنی که آن را همراهی می‌کند) منجر به شکل‌گیری این باور در وی شد که جایگاه زیبایی تا حد زیبایی در مغز ناظر است نه در محیط. به قول معروف «زیبایی باید در نگاه تو باشد، نه در آنچه به آن می‌نگری.»
حال به راستی کدام قسمت از مغز ما به زیبایی پاسخ می‌دهد؟ چیزی که پاسخ به این سوال را دشوار می‌کند، این مسئله است که آیا اصلا می‌توان زیبایی را در یک بخش یا دسته گنجاند یا اینکه کاملا در مغز ما پراکنده است؟
در واقع سوال ما این است که آیا می‌توان برای زیبایی مرکزی قائل شد یا خیر؟ پژوهشگرانی که طرفدار ایده مرکز زیبایی هستند، نواحی قشر اوربیتوفرونتال، قسمت شکمی-میانی قشر پیش‌پیشانی یا اینسولای مغز را به زیبایی نسبت می‌دهند.
اگر این نظریه درست باشد، آنگاه قادر خواهیم بود تا زیبایی را در یک ناحیه مشخص و واحد دریابی کنیم. در این صورت، تجربه گوش کردن به یک سمفونی در مقایسه با تماشای یک تابلوی نقاشی یا یک منظره یکسان خواهد بود و تفاوتی بین جنس زیبایی این سه موقعیت وجود نخواهد داشت.
چنانچه ایده مرکز زیبایی تحقق یابد، شاهد پیروزی نظریه‌ای خواهیم بود که سابقه مجادله فراوانی بین صاحب‌نظران دارد: جایابی کارکردی.
یک شرکت بزرگ را تصور کنید که دارای بخش‌های مختلفی است: بخش فروش، بخش امور مالی، بخش خدمات مشتریان، بخش تولید و غیره. تمام این بخش‌ها وظیفه منحصر به فرد خود را دارند و در عین حال، مجموع این بخش‌ها در کنار هم یک شرکت را تشکیل دهند.
حال مغز را همانند این شرکت تصور کنید که دارای بخش‌های مختلف است؛ مانند بخش بینایی، بخش زبان و البته بخش زیبایی. هر کدام از این بخش‌ها وظیفه مخصوص به خود را دارند و همگی در کنار هم مغز را تشکیل می‌دهند. به این تقسیم وظایف و بخش‌بندی در مغز، جایابی کارکردی می‌گوییم.
با اینکه ممکن است نسخه‌هایی از این نظریه درست باشند، اما مطمئنا نمی‌توانیم به حالات ذهنی مختلف یا چیز‌هایی مثل شهود، مکان واضحی در مغز را نسبت دهیم. از طرفی، با اینکه موارد قانع کننده‌ای برای اثبات جایابی کارکردی در مغز مشاهده شده است؛ اما به ازای هر مورد موافق با این نظریه، موارد بسیاری در نسبت دادن وظیفه به ناحیه مشخصی از مغز ناکام بوده‌اند.
با این حساب برای ادامه این مسیر پژوهشی چه می‌توان کرد؟ با توجه به این که ممکن است حجم نمونه (تعداد افرادی که در پژوهش بررسی می‌کنیم) برای این پژوهش کافی نباشد، آیا تنها راه این است که راه بی‌نتیجه پژوهشگران قبلی را ادامه دهیم یا اینکه باید در شیوه پژوهشی خود تجدید نظر کنیم؟
پژوهشگران دانشگاه چینگهوای پکن در راه متفاوتی برای درک زیبایی قدم نهادند. آن‌ها در پژوهش اخیر خود از شیوه فراتحلیل کمک گرفتند. شیوه فراتحلیل به این صورت است که پژوهشگر تمام آثار پژوهشی قبلی در موضوع پژوهش خود را بررسی می‌کند، نقد می‌کند و جمع‌بندی می‌کند.
پژوهشگران دانشگاه چینگهوا در ابتدا تمامی مطالعات تصویربرداری مغز را، که در آن‌ها واکنش‌های عصبی به هنر‌های تجسمی و چهره‌ها ثبت شده بود، جستجو کرده و آن‌ها را با هم ادغام کردند.
به همراه این تصاویر، از هر شرکت‌کننده پرسیده شده بود که آیا به نظرش چیزی که می‌بیند زیباست یا خیر. در تمامی این مطالعات از چهره‌ها و هنر‌های تجسمی متنوعی استفاده شده بود تا این تنوع در زیبایی بتواند پژوهشگران را در آزمودن فرضیه مرکز زیبایی یاری کند. ماحصل این پژوهش‌ها، 49 مطالعه بر روی 982 شرکت‌کننده بود.
تکنیکی که پژوهشگران دانشگاه چینگهوا برای تحلیل داده‌های ادغام شده استفاده کردند، برآورد احتمال فعال‌سازی (ALE) نام دارد.
در پس این تشریفات آماری، یک ایده شهودی وجود دارد: ما به چیز‌هایی که رای بیشتری دارند، بیشتر اعتماد می‌کنیم. از نظر ALE، همه این 49 پژوهش گزارش‌هایی مبهم و مستعد خطا از نواحی خاصی از مغز هستند.
هنگامی که هر آزمایش انجام می‌شود، مشاهده می‌کنیم که نقطه خاصی از مغز روشن می‌شود که با ابری از عدم قطعیت احاطه شده است. قاعدتا هرچه تعداد شرکت‌کنندگان در این آزمایش بیشتر باشد، ابر عدم قطعیت کوچکتر می‌شود.
پس با توجه به اینکه با 49 پژوهش سروکار داریم، باید 49 نقطه به همراه ابر‌های عدم قطعیت هر نقطه داشته باشیم. ALE با ادغام این 49 نقطه و ابر‌های آن‌ها توانست با به دست آوردن یک نقشه آماری ترکیبی، تصویری یکپارچه از نواحی فعال‌شده مغز در این آزمایش‌ها فراهم کند که می‌توان گفت این تصویر به دست آمده همان چیزیست که تمامی این مطالعات بر سر آن اتفاق نظر دارند.
اگر نقطه روشنی پس از ادغام داده‌های پژوهش‌های قبلی در تصویر باقی مانده باشد (ابر‌ها همگی کوچک و به هم نزدیکند)، می‌توان ادعا کرد که این نقطه فعال در تمامی این آزمایش‌ها مشترک است.
پژوهشگران دانشگاه چینگهوا با اجرای تحلیل ALE به نتایج جالبی دست یافتند: آن‌ها توانستند نواحی فعال‌شده کاملا مشخصی را برای چهره‌های زیبا و هنر‌های تجسمی استنباط کنند؛ اما مسئله اینجاست که این نواحی، همانطور که در شکل زیر ملاحظه می‌کنید، تقریبا با هم هم‌پوشانی نداشتند.
این نتیجه، ایده در نظر گرفتن یک مرکز واحد برای زیبایی را به چالش می‌کشد و به این معناست که از نظر مغز ما، زیبایی چهره با زیبایی یک تابلوی نقاشی متفاوت است. بنابراین، به جای داشتن یک زیبایی واحد، باید آن را مفهومی چندگانه و متنوع در نظر بگیریم که در نواحی مختلفی از مغز جای دارد.
البته همچنان این احتمال وجود دارد که فرضیه مرکز زیبایی درست باشد و تنها به دلایل مختلف روش‌شناختی در این پژوهش ناکام بوده باشد. چرا که این تحلیل به تنهایی قادر به حل پرسش عمیق ما نیست.
علم فعلا نمی‌تواند به ما بگوید که زیبایی چیست؟ شاید بتواند به ما بگوید که زیبایی کجا هست یا کجا نیست؟ با این حال، پژوهش اخیر ما را با سوالات متعددی تنها می‌گذارد: چه اتفاقی می‌افتد اگر واقعا بفهمیم که زیبایی به جای یک مفهوم واحد، یک ماهیت چندگانه است؟ آیا دانستن این موضوع، زیبایی را ده برابر شگفت‌انگیزتر می‌کند؟ اصلا چگونه با دانستن جای زیبایی می‌توانیم درک متفاوتی از آن داشته باشیم؟ شاید پاسخ دادن به این سوالات، دستاوردی برای نسل‌های آینده باشد، اما امروز، زیبایی همان جادوییست که همچنان شوق ما را به زندگی حفظ می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.politicalmarketing.ir/Fa/News/184691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دولت و اپراتورها حق گران کردن اینترنت را ندارند

اپل عینک واقعیت افزوده و هدست واقعیت مجازی می‌سازد

واتس‌اپ می‌خواهد با قابلیت رمزنگاری، امنیت بکاپ‌ها را افزایش دهد

هواوی گوشی‌های سری P50 را با سیستم عامل هارمونی وارد بازار می‌کند

آیا هواوی برای جدایی کامل از گوگل و آمریکا آماده می‌شود؟

کتاب «سفر به سرزمین نفت» منتشر شد

فضای سبز شرکت نفت مناطق مرکزی توسعه یافت

دولت وفاق ملی لیبی به دنبال احیای وزارت نفت و گاز

تشکیل کمیته تخصصی برای استقبال از بهار

پروانه ساخت تجاری براساس طرح تفصیلی

آرامکو قیمت رسمی نفت برای مشتریان آسیایی را افزایش داد

توتال: قیمت مناسب نفت 50 تا 60 دلار است

انجام بیشترین تعداد «هات‌تپ» ایران در سال 99

رنگ آمیزی تخم مرغ های عیدانه توسط هنرمندان منطقه 4 تهران

تولید بیش از 13 میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی

تعمیرات اضطراری واحد NF3 پتروشیمی بندرامام با موفقیت انجام شد

ارائه اینترنت 5G خانگی از مبین ‌نت آغاز شد

مشخصات مدل لپ تاپ پردازنده‌های نسل دوازدهمی Intel Alder Lake فاش شد

سیگیت تا سال 2030 هارد درایو 100 ترابایتی عرضه خواهد کرد

ابتکار: لایحه حضانت فرزندان توسط مادر در کمیسیون لوایح دولت

برخورد لازم در سطح بین الملل با عوامل مقصر در قاچاق زنان نمی شود/ ضرورت اطلاع رسانی در مورد فضای مجازی

ماینرها مهمان ناخوانده خانه‌ها

گوگل کارمندان شاکی را به مرخصی سلامت روانی می فرستد

سریع‌ترین مولد اعداد تصادفی دنیا با توان 250 ترابیت بر ثانیه ساخته شد

هواوی همراه با گوشی‌های سری P50، از یک تبلت پرچمدار رونمایی می‌کند

مبین‌نت از شبکه 5G خود رونمایی کرد؛ احتمال عرضه عمومی در خرداد ماه

پژوهشگران از تاثیر مثبت داروی «متفورمین» در کاهش روند پیری خبر می‌دهند

شهرداری رسانه‌ها و شهروندانی مطالبه‌گر می‌خواهد

رنگ و بوی بهار در محلات

تصویب بیش از 1000  مصوبه در شوراهای سلامت

تلاش مجتمع گاز پارس جنوبی برای احیای جنگل‌های حرا

طرح‌ها و پیشنهادهای صنعت نفت در نشست شورای اقتصاد تصویب شد

بزرگراه های منطقه به فرش های گل مزین شدند

افزودن گاز مایع به سبد سوخت خودروها هیچ مزیتی ندارد

واقعیت‌های ترسناک زمین؛ 16 مکانی که بهتر است از دیدن آن‌ها پرهیز کنید

یوآیدی؛ کاندیدای دومین جشنواره نهال فین تک

شاکرمی در بازدید از مجتمع ذوب آهن اصفهان: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به خوبی در حال اجراست

شریعتمداری: با افتتاح 2400 مرکز مثبت زندگی در کشور، سازمان بهزیستی را به محلات برده ایم

پنجمین همایش ملی فرهنگ کار برگزار می شود

شریعتمداری: با مراکز مثبت زندگی، خدمات بهزیستی به دل شهرها و روستا ها می‌رود

رئیس سازمان بهزیستی کشور: مراکز خدمات مثبت زندگی؛ نیازمندیابی فعال برای جامعه هدف در محلات

معامله‌ مایکروسافت و بتسدا یک قدم نزدیک تر به نهایی شدن

شیائومی Mi 10S با سه ویژگی هیجان انگیز در راه است

طراحی رنگ جدید برای کنترلر ایکس‌باکس توسط یکی از طرفداران این کنسول

فضای مورد نیاز برای Resident Evil 8 مناسب به نظر می ‌رسد

برندگان رقابت عکاسی سیاه و سفید مینیمال مشخص شدند

تاریخ معرفی گوشی‌های گلکسی A52 و A72 سامسونگ لو رفت

مشخصات پردازنده‌های Tiger Lake-H اینتل با 6 و 8 هسته پردازشی افشا شد

کمپانی هنسی مکلارن 765LT را به یک سوپر اتومبیل 1000 اسب بخاری تبدیل کرد

اولین مانور امداد هوایی شهر تهران در زمان بحران برگزار می شود

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی