سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آناتومی گجت؛ ماوس و کیبورد اخبار

آناتومی گجت؛ ماوس و کیبورد
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ماوس و کیبورد دارای انواع مختلفی هستند و در این مطلب اجزای داخلی مدل‌های متفاوت آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس مقاله‌ی Tech Spot ، همه‌ی ما از انواع ماوس رایانه در خانه، مدرسه و محل کار استفاده کرده‌ایم که عموما ساده و ارزان‌قیمت هستند؛ اما بعضی اوقات مدل‌های خاصی از آن‌ها تولید می‌شود که دارای گزینه‌های اضافه هستند و می‌توانند کارهای بیشتری انجام بدهند؛ در نتیجه صدها قطعه ریز در خود جای داده‌اند. به‌طور معمول ماوس‌ها مانند پردازنده‌ مرکزی یا کارت گرافیک مورد توجه قرار نمی‌گیرند و اخبار مختلفی از آن‌ها منتشر نمی‌شود؛ اما باید این حقیقت را پذیرفت که چیزی بدتر از صفحه‌کلید یا ماوس با طراحی بد وجود ندارد. بررسی قطعات داخلی ماوس‌های ارزان و گران‌قیمت
اکثر ماوس‌های ارزان‌قیمت و ابتدایی مانند Compoint CP-390 هستند که در تصویر زیر نشان داده شده است. این گجت دارای دو دکمه (کلیک راست و چپ) و یک چرخ است که می‌توان به ‌وسیله آن کلیک کرد. مدل‌های پیشرفته‌تر دارای دکمه‌های بیشتری هستند که هر کدام از آن‌ها یک قابلیت خاص ارائه می‌دهد؛ اما همه آن‌ها عملکرد اساسی مشابه همین ماوس دارند.

سیاست و بازاریابی

اکثر بخش داخلی این گجت را فضای خالی تشکیل می‌دهد. مدلی که ما انتخاب کرده‌ایم دارای یک صفحه تک‌مدار دارای هفت قطعه است: سه میکروسوئیچ یک پتانسیومتر چرخشی یک LED قرمز یک خازن یک تراشه حسگر و کنترل‌کننده یکپارچه به نظر نمی‌رسد این قطعات زیاد باشند؛ اما این‌ها تنها مواردی هستند که یک ماوس معمولی برای کار کردن نیاز دارد. در داخل میکروسوئیچ‌ها، یک تکه فلز نازک به صورتی شکل گرفته است که پس از فشرده شدن، دوباره به ‌جای خود بازمی‌گردد. فعال کردن این سوئیچ باعث می‌شود که فلز به سمت پایین حرکت و به قسمتی از مدار برخورد کند. این عملیات موجب بسته شدن مدار و ایجاد سیگنال «روشن» می‌شود.

سیاست و بازاریابی

بزرگ‌ترین مسئله سوئیچ‌ها تولید انبوه آن‌ها است و هرچه این قطعه ارزان‌تر باشد، احتمال شکستن آن بیشتر می‌شود. وقتی این قطعه خراب می‌شود اکثر کاربران ماوس را با یک مدل دیگر جایگزین می‌کنند؛ اما اگر توانایی کار با لحیم دارید و نسبتا با مدار آشنا هستید، می‌توانید به‌راحتی این فلز را تعویض و ماوس خود را زنده کنید. دکمه‌های ماوس فقط یک کار را انجام می‌دهند؛ اما چرخ باید بتواند امکان اسکرول کردن به‌صورت بی‌نهایت را به کاربر ارائه بدهد؛ در نتیجه طراحی آن متفاوت است.

سیاست و بازاریابی

اکنون به قسمت مهم این گجت رسیدیم؛ تراشه‌ی یکپارچه‌ای که پیش از ارسال نتایج ازطریق اتصال USB، سیگنال‌های دکمه و چرخ را کنترل و حرکت ماوس را حس می‌کند. این اجزا کاملا برای استفاده در ماوس ساخته شده‌اند و کار دیگری نمی‌کنند؛ به همین دلیل می‌توانند بسیاری از کارها را به‌صورت هم‌زمان انجام بدهند. در ماوس انتخابی ما، یک LED قرمز، سطحی که دستگاه روی آن قرار می‌گیرد روشن می‌کند و از میان یک حفره پلاستیکی نور به بیرون هدایت می‌شود. یک حسگر نوری به‌طور منظم تصاویر را از سطح می‌گیرد و سپس پردازنده سیگنال تراشه، تصاویر پی‌درپی را با هم مقایسه می‌کند. برای تعیین جهت و سرعت حرکت ماوس، براساس تفاوت در تصویر، از یک الگوریتم استفاده می‌شود. در این گجت از یک LED قرمز استفاده می‌شود؛ زیرا ارزان‌ است و بیشتر حسگرهای نوری به این رنگ پاسخ می‌دهند.

سیاست و بازاریابی

اما آیا کیفیت این تراشه‌ها تفاوت‌ میان یک ماوس 5 دلاری با مدلی که 20 برابر گران‌تر است ایجاد می‌کنند؟ در ادامه Logitech MX Master را باز می‌کنیم تا با مقایسه آن با یک نسخه‌ی ارزان‌قیمت، دلیل این مسئله را متوجه شویم. MX Master دارای دو چرخ و شش دکمه است؛ در ضمن این گجت بی‌سیم است و از اتصال بلوتوث و باتری لیتیوم یون استفاده می‌کند. ویژگی‌های بیشتری برای این مدل تعبیه شده است که از آن‌ جمله می‌توان به کار کردن ماوس با سه رایانه مختلف، حساسیت حرکت قابل تنظیم و چرخیدن چرخ به‌صورت آزاد یا بریده‌بریده اشاره کرد. اما تنها پس از باز کردن این گجت می‌توان دلیل گران‌تر بودن آن از مدل‌های دیگر را متوجه شد.

سیاست و بازاریابی

تراشه مهم دیگر حسگر نوری است. لاجیتک از اصطلاح بازاریابی لیزر DARKFIELD برای توصیف آن استفاده می‌کند؛ اما این واژه واقعاً به چه معنا است؟ در این دستگاه به‌ جای استفاده از LED-های قرمز استاندارد، از دو LED مختلف لیزر رنگی استفاده می‌شود. نور لیزر منسجم است و پرتوهای نوری آن با یکدیگر همگام هستند؛ همین تکنیک منجر به تصاویر منعکس‌شده با جزئیات بیشتر و کنتراست بهتر می‌شود.

سیاست و بازاریابی

در چرخ‌های دوگانه MX Master از مکانیزم پیچیده‌تری استفاده شده است. یک طرف از القای الکترومغناطیسی برای تولید سیگنال چرخش استفاده می‌کند. آهنربا جریان کمی در قطعه‌های فلزی یا سیم‌پیچ ایجاد می‌کند که مربوط به ولتاژ ایجاد شده است. چرخ بالایی دارای پره‌های پلاستیکی است و هنگام چرخش با استفاده از چراغ LED چشمک می‌زند. یک حسگر مخصوص برای بررسی این چشمک‌ها طراحی شده است و میکروکنترلر، جهت و سرعت حرکت چرخ را با کمک الگوهای نور تعیین می‌کند. برای رسیدن به حالت حرکت آزاد چرخ ماوس لاجیتک از یک سیم‌پیچ استوانه‌ای (سولنوئید) استفاده شده است. پس از فعال‌سازی آن، یک پیستون از بدنه قطعه خارج می‌شود (سمت چپ چرخ در تصویر بالا) که اهرمی را به یک طرف فشار می‌دهد. عملکرد این بخش تقریبا شبیه به استفاده از ترمز دستی خودرو است. مقاله‌های مرتبط:
آناتومی گجت: مادربرد؛ مملو از فناوری‌های هیجان انگیز! آناتومی گجت: پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر
ممکن است از نظر کاربران این گجت تنها یک ماوس باشد؛ اما زمان صرف‌شده برای فکر کردن، طراحی و اجرای این موارد خاص، می‌تواند به‌خوبی دلیل گران‌تر بودن آن را نشان بدهد. در طراحی قطعات رایانه پیشرفت بسیاری صورت گرفته است و اکنون به نمونه‌های فوق‌العاده‌ای دسترسی داریم. در حال‌ حاضر می‌توانید از ماوس‌هایی استفاده کنید که امکان کنترل آسان و روان سیستمتان را می‌دهند. بررسی قطعات داخلی کیبوردهای ارزان و گران‌قیمت
دستگاه‌هایی ورودی مانند کیبورد نقش اساسی در مواردی مانند تجربه‌ی گیمینگ دارند بنابراین نگاه کردن به قطعات داخلی آن‌ها بسیار جذاب به نظر می‌رسد. مانند ماوس، قیمت کیبورد هم افزایش پیدا کرده است و می‌توان انواع مختلف آن‌ها را در دو دسته‌ی گسترده کیبوردهای غشایی (Membrane) و مکانیکی (Mechanical) تقسیم کرد؛ این اصطلاحات به سیستمی اشاره دارد که برای تعیین فشار کلیدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابتدا به بررسی قطعات داخلی دسته‌ی اول می‌پردازیم. تصویر زیر مربوط به یک صفحه‌کلید ارزان‌قیمت است؛ شبیه تعداد بی‌شماری که هر روز در مدارس، ادارات و خانه‌ها استفاده می‌شود. طرح تقریبا کپی مستقیم مدل IBM کلاسیک M 102 است؛ اما این مورد در اکثر صفحه کلیدهای امروزی وجود دارد. بدنه و کلیدها از جنس ABS و با تزریق تولید شده‌اند؛ زیرا این یک فرایند ساخت ارزان است و مواد آن سختی کافی را دارند.

سیاست و بازاریابی

هر کلید توسط یک قسمت برجسته از لایه سیلیکون پشتیبانی می‌شود که به نوبه خود، مقاومت لازم دربرابر حرکت کلید را ایجاد می‌کند؛ بدین ترتیب کاربر هنگام تایپ کردن نوعی بازخورد از سوی کلید‌های کیبورد حس می‌کند. یک بالشتک نیز زیر دکمه تعبیه شده است که احساس نرمی بیشتری هنگام تایپ به افراد منتقل می‌کند. نکته منفی در مدل مذکور این است که تا زمانی ‌که به صفحه مانیتور نگاه نکنید نمی‌توانید متوجه شوید که آیا دکمه‌ای که فشار داده‌اید کار کرده است یا نه. برای بعضی از کاربران سخت‌گیر، کسل‌کننده بودن بازخورد دکمه‌ها هنگام تایپ کردن، دلیل خوبی است که سراغ کیبوردهای غشایی نروند.

سیاست و بازاریابی

اگر طرح‌های دنباله‌دار موجود در غشا را تا صفحه مدار کوچک دنبال کنیم،‌ می‌توانیم در مجموع 26 مورد از آن‌ها را پیدا کنیم. آن‌ها به گونه‌ای مرتب شده‌اند که چندین نقطه در امتداد یک ردیف قرار بگیرند. این شیوه طراحی بیش از حد پیچیده به نظر می‌رسد؛ اما در واقع ساده‌تر از داشتن ردیاب‌های اختصاصی و تکی برای هر کلید است. در این مدل، اتصالات به‌طور دائمی به صفحه مدار متصل نیستند و این امر به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین باید قطعات کاملا محکم در جای خود قرار بگیرند تا از اتصال مناسب اطمینان حاصل شود. بورد این کیبورد دارای چند LED برای نشان دادن روشن یا خاموش بودن ویژگی‌هایی مانند Caps ،Num و Scroll است.

سیاست و بازاریابی

این نوع کیبورد می‌تواند سال‌ها بدون اینکه دچار مشکل خاصی شود مورد استفاده بگیرد و اگر مشکلی برای آن پیش بیاید، اغلب به نقاط اتصال مربوط می‌شود؛ در واقع فشار و آزاد شدن مداوم آن‌ها را فرسوده می‌کند تا اینکه در نهایت تماس مناسب برقرار نکنند. هنگامی که کیبورد غشایی خراب شد، دو راه پیش ‌روی شما قرار دارد؛ می‌توانید غشای آن را تعویض و آن‌ها را احیا کنید یا یک کیبورد جدید بخرید. در هر صورت قرار نیست هزینه زیادی پرداخت کنید. در مقابل کیبوردهای مکانیکی دسته دیگری هستند که در انتهای طیف قیمت قرار دارند و دلیل خوبی برای این امر وجود دارد.

سیاست و بازاریابی

به‌طور طبیعی، این شیوه‌ی ساخت به هزینه آن می‌افزاید؛ اما از سوی بسیاری از کاربران، اضافه کردن سیستم‌های مکانیکی برای بهبود احساس و بازخورد در صفحه‌کلید لپ‌تاپ مورد استقبال قرار گرفته است. در این مقاله سراغ کیبوردهای ارگونومیک نمی‌رویم؛ زیرا قطعات داخلی آن‌ها مانند دو موردی است که پیش‌تر گفته شد و چیز جدیدی ندارند. آن‌ها می‌توانند صرفاً براساس چیدمان متفاوت کلیدها در سرتاسر صفحه، کاری کنند که فشار در مچ و بازوها در دوره‌های طولانی استفاده کاهش یابد. تغییرات اعمال‌شده در کیبوردهای ارگونومیک بیشتر خارجی هستند و ما می‌توانیم سریع‌تر متوجه تفاوت‌ آن‌ها شویم. مسئله‌ای که باعث می‌شود کاربران از یک مدل بیشتر از گزینه‌ی دیگر استقبال کنند، حسی است که هنگام استفاده از آن دارند. این احساس علاوه بر المان‌های خارجی، به فاکتورهای داخلی نیز مربوط می‌شود. ماوس و کیبورد تنها دستگاه‌های ورودی برای رایانه نیستند؛ در حال‌ حاضر مواردی مانند دسته‌ بازی، جوی‌استیک، فرمان، صفحه لمسی، قلم نوری و گزینه‌های دیگری وجود دارند که هر فرد بنا به نیاز خود انتخاب می‌کند. برای مثال یک طراح گرافیک می‌تواند کارهای خود را با استفاده از قلم نوری با سرعت و دقت بیشتری انجام بدهد و ممکن است ماوس به‌تنهایی نتواند جوابگوی نیازهای او باشد. اما در نهایت همه‌ی سیستم‌ها به دو دستگاه ورودی اصلی نیاز دارند که کیبورد و ماوس هستند. نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی بررسی آناتومی این دو دستگاه چیست؟ از کدام‌ مدل‌های ماوس و کیبورد استفاده می‌کنید؟

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/185577/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند