سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

در وزارت ارتباطات بررسی شد؛ پروژه دولت الکترونیکی تا امروز به کجا رسیده است؟ نکات خواندني

در وزارت ارتباطات بررسی شد؛ پروژه دولت الکترونیکی تا امروز به کجا رسیده است؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - وزارت ارتباطات در نشست خبری ارزیابی دولت الکترونیکی کشور اعلام کرد که در سال گذشته به طور میانگین هر روز یک خدمت دولتی تبدیل به یک خدمت الکترونیکی شده است و حالا دولت در آستانه ارائه 1000 خدمت الکترونیکی به شهروندان قرار دارد.

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی


«امیر ناظمی» در نشست خبری ارزیابی دولت الکترونیکی با ذکر این نکته که ارزیابی دور هفتم تفاوت‌های عمده‌ای با دوره‌های گذشته داشته تاکید کرد که آنها در این دوره از منظر جدیدی به توسعه دولت الکترونیک در کشور نگاه داشتند: «در دوره‌های قبل موضوعی که اهمیت داشت این بود که خدمات به صورت الکترونیکی در بیایند و هرچه بیشتر این اتفاق بیفتد بهتر است. همچنین می‌خواستیم تعامل بین خود دستگاه‌های دولتی بیشتر شود و ارتباطی دوسویه شکل بگیرد ولی نهایت این طرح اینست که دستگاه‌های دولتی به یک فرایند مشترک برسند. در واقع می‌خواهیم خود شهروند هم جزوی از ارائه خدمات باشد و در آن نقش ایفا کند.»

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی

سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها مهمترین سازمانی است که هنوز در زمینه دولت الکترونیکی شدن کار چندان قوی انجام نداده است. بسیاری از اقدامات سازمان غذا و دارو نیز در اولویت‌هایی قرار دارند که باید به صورت الکترونیکی در بیایند. به گفته ناظمی در این دوره 4 معیار در نظر گرفته شده که به ترتیب «کاربر محور بودن»، «شفاف بودن»، «دولت یکپارچه» و «دولت مشترک» نام دارند و هر یک زیرشاخه‌هایی برایشان تعریف شده تا خدمات دستگاه‌های دولتی در زمینه دولت الکترونیکی ارزیابی شوند. او درباره ضرورت کاربر محور بودن خدمات گفت:
«خدماتی که ارائه می‌دهیم قرار نیست فقط یک رابطه بین دو سازمان باشد بلکه این تنها یک نقطه شروع است. خدمات باید از G2G به G2C‌در بیایند و کاربر و شهروند به سازمان‌ها وصل شوند. با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه و وجود بیش از 80 میلیون ابزار مجهز به این فناوری‌ها، می‌خواهیم که این خدمات در واقع موبایل محور هم باشند تا شهروندان راحت‌تر از آن بهره‌مند شوند.»

سیاست و بازاریابی

شرکت‌هایی که در ارزیابی همکاری نکردند یا در جلسات آنلاین شرکت نکردند. ناظمی می‌گوید متاسفانه از نزدیک به 1000 خدمتی که امروزه تبدیل به خدمت دولت الکترونیکی شده، تنها بخش کوچکی از آن برای شهروندان در دسترس است و بیشتر این موارد به تعاملات بین دستگاه‌های اجرایی برمی‌گردد: «باید بتوانیم شهروندان را به خدمات دولت الکترونیکی وصل کنیم.»

سیاست و بازاریابی

وزارت کار بیشترین رشد در ارزیابی نوبت جدید نسبت به گذشته داشته است. پس از آن دو سازمان تامین اجتماعی و سازمان فناوری اطلاعات رشد داشته اند. رییس سازمان فناوری اطلاعات با ذکر این نکته که «شفافیت» یک ساختار حکمرانی در دنیای امروزه به شمار می‌رود و نقطه شروع مشارکت شهروندان از آن آغاز می‌شود اعلام کرد که دولت سعی کرده در این زمینه اقدامات گوناگونی انجام دهد و خودش را در یک ساختمان شیشه‌ای بگذارد:
«برایمان میزان شفافیتی که دستگاه‌ها به صورت داوطلبانه و پیشدستانه از خود برای جا گذاشتند مهم بود. امروزه بسیاری از سازمان‌های دولتی و حاکمیتی زیردامنه‌ای با پیشوند Shafaf. از خود دارند که به ارائه آمارهای شفاف به شهروندان می‌پردازد.»

سیاست و بازاریابی


او تاکید دارد که معیار دولت یکپارچه نیز بدین معناست که باید دستگاه‌ها بنسجد که کدام خدمت خود را الکترونیکی بسازند و آیا شهروند می‌تواند تمامی خدمات آنها را به صورت یکپارچه دریافت کند یا خیر. او در نهایت به موضوع «دولت مشارکت» اشاره می‌کند و درباره آن می‌گوید: «ما ممکن است یک ابزار دولت الکترونیکی داشته باشیم ولی باید بدانیم که شهروندان چقدر امکان مشارکت در نظام حکمرانی را دارند، این مشارکت از حضور در شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌شود و تا به رای گذاشتن تصمیم‌گیری‌های مهم و مشارکت در آنها نیز پیش می‌رود.»
ناظمی بار دیگر تاکید می‌کند که هدف اصلی دولت در فاز جدید ارزیابی‌های دولت الکترونیکی اینست که خدمات الکترونیکی را به دست کاربران نهایی یعنی شهروندان برساند و آن را از لایه خدمات بین دستگاه‌ها خارج کند.

سیاست و بازاریابی

وزارت کار در این دوره بهترین ارزیابی را داشته و پس از آن وزارت ورزش و وزارت ارتباطات قرار دارند. کمترین مشارکت را نیز بانک مرکزی و وزارت دادگستری و البته وزارت کشور داشته‌اند. «رضا باقری اصل» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در حال حاضر ریاست جمهوری نیز به شدت پیگیر تحقق و پیشرفت پروژه دولت الکترونیکی است؛ می‌گوید: «هفته‌ای نیست که نامه‌ای از سمت ریاست جمهوری برای پیگیری‌های پروژه‌های دولت الکترونیکی ارسال نشود.»
او معتقد است که امروزه بهانه‌های شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی برای عدم مشارکت در توسعه دولت الکترونیکی بی‌معنی است. باقری اصل با اشاره به اتفاق‌های خوبی که در زمینه احراز هویت آنلاین در کشور افتاده می‌گوید که حتی قوانین کلان کشوری به سمت خدمت رسانی بهتر خدمات دولت الکترونیکی پیش می‌روند.

سیاست و بازاریابی

در حال حاضر وزارت کار 27 درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کند و پس از آن وزارت فرهنگ با 42 درصد و وزارت راه و شهرسازی با 35 درصد بیشترین خدمات الکترونیکی را به مردم ارائه می‌کنند. وزارت امور خارجه کمترین خدمات را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌کند. باقری اصل در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا شرکت‌های خصوصی و کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند نقشی در الکترونیکی شدن خدمات دولتی داشته باشند می‌گوید که این نقش هم‌اکنون هم توسط چند بازیگر ایفا می‌شود و بدون شک حضور بازیگران خصوصی در این وادی تاثیرگذار است: «در حال حاضر موضوع احراز هویت آنلاین که بدان اشاره کردم تماما توسط بخش خصوصی پیاده سازی و انجام شده است.»
باقری اصل خبر می‌دهد که آنها قصد دارند بحث اپراتورهای هوشمند دولت الکترونیکی را پیش بگیرند: «می‌خواهیم اپراتورهای دولت هوشمند را به رسمیت بشناسیم و در این حالت تیم‌های خصوصی کوچک و بزرگ می‌توانند به عنوان یاری گران دولت الکترونیک نقش‌های مهمی ایفا کنند.»

سیاست و بازاریابی

سازمان بیمه مرکزی و سازمان نقشه برداری و سازمان فناوری اطلاعات ایران ده دستگاه برتر در زمینه توسعه و رشد دولت الکترونیک بوده‌اند. باقری اصل در پاسخ به پرسش دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا قانون در کنار شهروندان قرار گرفته و اگر بخش‌هایی از بدنه دولتی از ارائه خدمات دولت الکترونیکی که در دسترس دارد سرباز بزند راهی برای پیگیری وجود دارد یا خیر به دیجیاتو می‌گوید که دولت در اینباره عزم خود را جزم کرده است:
«هم دیوان عدالت اداری و هم ما در این موارد سفت و سخت ایستاده‌ایم. به جز مواردی خاص دیگر نیازی به پیشخوان‌ها و بسیاری از شعبات سازمان‌های دولتی نیست و باید خدمات به صورت الکترونیکی در بیایند. اگر شعبه‌ای از مراکز دولتی بخواهد از ارائه خدمات سرباز بزند، قانون در کنار شهروندان است. ضمن اینکه امیدواریم با ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهیم، این اتفاقات کمتر و کمتر رخ بدهد.»

سیاست و بازاریابی

بیمه مرکزی در هر چهار لایه کاربرمحور بودن، شفاف بودن، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی رتبه اول را در اختیار دارد. او به دیجیاتو می‌گوید که این دوره از ارزیابی‌ها آخرین دوره ارزیابی دولت در زمینه خدمات دولت الکترونیکی نخواهد بود و آنها تلاش می‌کنند که هفتمین ارزیابی خود را در پایان اردیبهشت ماه و روزهای پایانی دولت انجام دهند: «می‌خواهیم یک دور دیگر هم ارزیابی داشته باشیم تا بتوانیم به رشد و توسعه دولت الکترونیکی در این دولت کمک بیشتری کرده باشیم.»

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/185819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!