سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چرا بسته‌های شبانه اپراتورها حذف شد؟ نکات خواندني

چرا بسته‌های شبانه اپراتورها حذف شد؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا / به گفته وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات به دلیل اعتراضاتی که از سوی مراجع فرهنگی کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد، اپراتورها این بسته‌ها را حذف کردند، اما اکنون به اپراتورها توصیه شده بسته‌های شبانه را ارائه کنند تا بخشی از بار ترافیکی شبکه را به ساعت‌های کم‌باری انتقال دهند. 
محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود به سوالات کاربران پاسخ داد. وی درباره ساختار قیمت‌گذاری اینترنت توضیح داد: سه اپراتور تلفن همراه و بیش از 20 اپراتور که خدمات اینترنت خانگی ارائه می‌دهند، در کشور وجود دارد. به لحاظ کلی ساختار شرکت‌های ارتباطی ایران در ارائه خدمات در بازار رقابتی است. معمولا در بازارهایی که به صورت رقابتی فعالیت می‌کنند و فضای انحصاری ندارند، تعرفه‌گذاری بر اساس آزاد و رقابتی است و فضای رقابت است که قیمت بازار را تعیین می‌کند.
وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات با بیان اینکه دولت تعرفه‌گذار بسته‌های اینترنتی نیست، افزود: اپراتورها در رقابت‌ها با یکدیگر قیمت بسته‌ها را تعیین و ارائه می‌کنند. آن چیزی که دولت مشخص می‌کند، سقف قیمت است. در حال حاضر قیمت هر کیلوبایت اینترنت از سوی کمیسیون تنظیم مقررات که نهاد تصمیم‌گیر برای تعرفه‌گذاری است، 0.4ریال تعیین شده، یعنی سقف قیمت برای هر گیگ اینترنت می‌تواند 40 هزار تومان باشد. اپراتورها می‌توانند در رقابت با یکدیگر، بسته‌های متنوعی ارائه دهند که شرایط بازار و فضای رقابتی که بین آن‌ها وجود دارد این قیمت را مشخص می‌کند. البته این قیمت‌ها برای تلفن همراه است و شرایط تلفن خانگی کمی متفاوت است.
حذف بسته‌های شبانه و نامحدود اپراتورها به شرایط رقابتی آنها برمی‌گردد
آذری جهرمی درباره حذف بسته‌های شبانه و نامحدود اپراتورها توضیح داد: این مسئله بیشتر به شرایط رقابتی بین اپراتورها برمی‌گردد. آن‌ها بسته‌های متناسب با ساعت‌ها و گروه‌های مختلف در جذب مشتریان ارائه می‌کنند. حذف بسته‌ها از سوی یک اپراتور باعث می‌شود کاربران به سمت اپراتور دیگری که این بسته‌ها را دارد، بروند. ما به عنوان تنظیم‌گر بازار باید مراقب باشیم اپراتورها با یکدیگر تبانی نکنند زیرا این کار به ضرر مشتریان می‌انجامد. مانند اتفاقی که دو ماه پیش رخ داد و دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در یک هماهنگی با یکدیگر قیمت‌ بسته‌ها را بالا بردند و بسته‌های پرطرفدار را حذف کردند. این مصداق تبانی است که ما به آن ورود کردیم، تذکر دادیم و به جریمه تهدیدشان کردیم تا بسته‌ها را به حالت قبل برگرداندند.
وی ادامه داد: ما برای کنترل بازار برای اپراتور غالب مقرراتی را فرض می‌کنیم، ‌از جمله این که اپراتورهای غالب برای تغییر قیمت و حذف بسته‌های خود باید از سازمان تنظیم مقررات اجازه بگیرند. این فرآیند، نظارتی است که ما بر آن‌ها داریم و در شرایط عادی در تعیین قیمت بسته‌ها دخالتی نمی‌کنیم و اپراتورها با هم رقابت می‌کنند، مگر اینکه بخواهند تبانی کنند یا قیمت بسته‌ها را بالاتر از سقف ارائه دهند.
وزیر ارتباطات با اشاره به منطق ارائه بسته‌های شبانه اپراتورها بیان کرد: منطق حکم می‌کند شبکه‌های ارتباطی نیز مانند شبکه‌های برق که ساعت اوج مصرف و کم‌مصرفی دارند، در ساعات کم‌مصرفی بسته‌هایی با قیمت کمتر ارائه بدهند تا به این واسطه مشتریان را به سمت ساعات کم‌مصرف هدایت کنند. زیرا در صورت مصرف کاربران در اوج مصرف، اپراتور باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه ظرفیت شبکه انجام دهد و پس از توسعه شبکه، صرفا در ساعت محدودی می‌تواند از ظرفیت بالای توسعه داده‌شده کسب درآمد کند. بنابراین منطقی است اپراتورها به لحاظ قیمتی، در ساعت کم‌باری بسته‌هایی با قیمت کمتر ارائه دهند.
اعتراضات مراجع فرهنگی در رابطه با بسته‌های شبانه
آذری جهرمی درباره این که چرا بسته‌های شبانه و نامحدود از سوی اپراتورها حذف شدند، گفت: در بسیاری کشورهای دنیا این بسته‌ها ارائه می‌شود. اما واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند، زیرا تاثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت که شب بیدار می‌ماندند و صبح نمی‌توانستند از کلاس‌هایشان استفاده کنند. ، به همین دلیل توصیه کرده بودند که این بسته‌ها حذف شود.
وی ارائه بسته‌های شبانه اینترنت از سوی اپراتورها را یک درخواست منطقی دانست و بیان کرد: با توجه به نامه‌هایی که شاید به خود اپراتورها هم ارسال شده بود، آنها هم بر این اساس منطق را زیر پا گذاشتند؛ منطق ایجاب می‌کند در ساعت پیک شبانه، بسته‌های ارزان‌قیمت ارائه شود. این موضوع باعث شد ما دو ماه پیش دوباره اپراتورها را فرا بخوانیم و به آن‌ها توصیه کردیم بسته‌های شبانه را ارائه کنند تا بخشی از بار ترافیکی شبکه را به ساعت‌های کم‌باری انتقال دهند.
وزیر ارتباطات خطرنشان کرد: البته ما دخالتی در این موضوع نداریم و شرایط رقابتی اپراتورهاست. به نظر می‌رسد اگر یک اپراتور بسته شبانه ارائه کند، بقیه اپراتورها هم در فضای رقابتی چاره‌ای ندارند جز این که به آن سمت بروند. الان توصیه رسمی ما به اپراتورها این است و به آنها اعلام کردیم و سازمان تنظیم مقررات پیگیر است که بسته‌های شبانه را به سبد ارائه خود برگردانند. البته الان هم بسته‌های شبانه ارائه می‌شود اما می‌توانند به این سمت هدایت شوند که بسته‌های ارزان قیمت و رایگان بدهند.
اینترنت به‌صورت انحصاری در اختیار شرکت زیرساخت است
آذری جهرمی درباره انحصار شرکت زیرساخت گفت: این شرکت بعد از خصوصی‌سازی به عنوان بخش دولتی مخابرات فعالیت خود را آغاز کرد. با قانونی که در اجرای سیاست‌های کل اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی مخابرات مطرح و توسط مجلس تصویب شد اکنون اینترنت در ایران به‌صورت انحصاری در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفته است. ما در تلاش هستیم با تفسیرهایی که از این قانون وجود دارد و اختیاراتی که دولت دارد، تا قبل از اتمام دولت دوازدهم، شرایطی را فراهم کنیم که واردات پهنای باند از طریق شرکت‌های مختلف میسر و انحصار شرکت زیرساخت شکسته شود.
وی ادامه داد: بر این اساس ما اولین مرکز داده بین‌الملل (ixp) را با نام منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجموعه فرودگاه پیام دایر کردیم. این مرکز یکی از اجزای شبکه ملی اطلاعات است که در سند مصوب آمده است. زیرساخت این شبکه فراهم است و کارهای فنی نیز انجام شده تا ما را به سمتی ببرد که تا مرداد 1400 انحصار را از شرکت زیرساخت برداریم. هر چند کار دشواری است اما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.
ادامه دارد

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/186435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید