سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

«ذره‌بین»؛ جستجوگر ایرانیِ جایگزین گوگل؟ استارت آپ

«ذره‌بین»؛ جستجوگر ایرانیِ جایگزین گوگل؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - رئیس مرکز ملی فضای مجازی در مراسمی که برای افتتاح مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال برگزار شد، از آغاز به کار مرورگر ذره‌بین خبر داد و گفت که این موتور جستجوی بومی از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار بوده و امیدوارست که بخش بزرگی از نیازهای مردم را به مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تأمین کند.
برترین‌ها: رئیس مرکز ملی فضای مجازی در مراسمی که برای افتتاح مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال برگزار شد، از آغاز به کار مرورگر ذره‌بین خبر داد و گفت که این موتور جستجوی بومی از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار بوده و امیدوارست که بخش بزرگی از نیازهای مردم را به مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تأمین کند. در مطلب زیر کمی ریزتر در خصوص ذره‌بین توضیحاتی ارائه کردیم و بخش‌هایی از مطلب از مجله سخت‌افزار و دیجیاتو برداشته شده، با ما همراه باشید.
سیدابوالحسن فیروزآبادی در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال ، با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح یک مرکز مدرن در حوزه مانیتورینگ شبکه بودیم، گفت: دراین مرکز تمهیداتی دیده شده که وضعیت به‌کارگیری سکوها، برنامک‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی رصد شود. در این مرکز VOD ها، سکوی آموزشی شاد، پیام‌رسان‌ها که حداقل شامل چهار پیام‌رسان با تاثیر وسیع ملی هستند، برای استفاده مردم مانیتور می‌شود.
او ادامه داد: پروژه‌ای که از چند ماه پیش آغاز کرده بودیم، امروز مراحل نهایی را برای اعلام عمومی طی کرد که آن آماده‌سازی یک اپلیکیشن مرورگر و موتور جست‌جو است که از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار است و امیدواریم بخش بزرگی از نیاز‌های مردم را به مراتب از مرورگر‌های خارجی بهتر تامین کند.
وی ادامه داد: به دنبال این هستم که اپلیکیشن‌های ایرانی، در حوزه پیام‌رسان‌ها، vod ها، مرورگرها، موتور‌های جست‌وجو از مزیت‌های سرزمینی استفاده کنند و سرویس بهتری از مشابه خارجی به شهروندان ارائه دهیم. از مواردی که کاربرانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و کسب‌کار دیجیتال راه انداخته‌اند را دچار اذیت می‌کند، این است که در طول روز برای ورود به اپلیکیشن‌های مختلف و محیط‌های مختلف کاری وارد می‌شوند و برای این کار از نام‌های کاربری و رمز عبورشان استفاده می‌کنند، اصطلاحی به نام single sign on وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد و وارد فضای مجازی شد و امضای آن معتبر است و می‌توانید با مراجعه به بانک و پست و کار‌های اداری که یک شهروند در طول روز در حوزه‌های مختلف دارد، با همان امضای اولیه انجام شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرده که اگر استفاده از موتور جستجوی بومی ذره بین در بین کاربران زیاد شود، هماهنگی لازم بین دستگاهی برای اجرای Single Sign On وجود دارد: «در این راستا وعده دادیم که اگر بتوانیم اپلیکیشن مرورگری را ارائه دهیم که تعداد زیادی از مردم ایران استفاده کنند، ما هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی را فراهم می‌کنیم که کاربر وقتی وارد محیط می‌شود، برای یک بار وارد شود و در طول روز در اپلیکیشن‌های مختلف بتواند با همان یک بار ورود کارش را انجام دهد. این کار در ادامه نظام هویت معتبر است و ما به دنبال تسهیل کاربر و تسهیل تبادلات بین‌دستگاهی هستیم.»
آنطور که از صحبت‌های فیروزآبادی برمی‌آید، با جستجوی بیشتر می‌توان دید که اپلیکیشن این موتور جستجو در مارکت‌های اندرویدی ایرانی نیز حاضر است البته با تعداد نصب بسیار کم. برای مثال توضیحاتی درباره ذره بین در مایکت داده شده است: «‏‏ذره بین یک سوپروب‌گرد رایگان فارسی است که جستجو و گشت‌وگذار در دنیای بی‌انتهای اینترنت را آسان می‌کند.»
همچنین در بخش ویژگی‌های ذره‌بین می‌توان این موارد را مشاهده کرد:
‏زبان ذره بین فارسی است. هزینه اینترنت مصرفی استفاده از ذره بین، برای وب‌سایت‌های ایرانی نیم‌بها و برای وب‌سایت‌های بین‌المللی، تمام‌بها است. این هزینه با فعال‌سازی بسته‌های هدیه ذره بین، رایگان است. تماشای ویدئو‌های دل‌خواه شبکه‏‌های اجتماعی و وب‌سایت‌‏های دیگر، در تب ویدئوی ذره بین، همیشه با ترافیک نیم‌بها محاسبه می‏‌شود. ذره بین امکان جستجو و دسترسی طبقه‌بندی شده به متن، تصویر، ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال) و موسیقی را فراهم می‌کند. جستجو در ذره بین، ساده ا‌ست و نیاز به هیچ تخصصی ندارد. سرعت جستجو و رسیدن به نتیجه دل‌خواه در ذره بین بالا است؛ تنها با یک کلیک! ‏
همچنین گفته شده که در بستر ذره بین می‌توان به این موارد دسترسی داشت:
دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات روزانه آگاهی از نرخ طلا، ارز، سکه و بورس دسترسی لحظه‌‏ای به وضعیت آب‌وهوا پیگیری اخبار ورزشی و نتایج زنده فوتبال امکان مقایسه و خرید اینترنتی دسترسی آسان و به صرفه به پربیننده‌ترین و به‌روزترین محتوا‌های شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های ایرانی
تماشا و دانلود انواع ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال)
گفتنیست پروژه موتور جستجوی بومی با سایت‌هایی، چون یوز و صرف هزینه‌های میلیاردی آغاز شد، ولی تا به امروز این موتور‌های جستجوی بومی نتوانستند در بین کاربران جا باز کنند. برخی کارشناسان بر این باور هستند که برای پا گرفتن یک موتور جستجوی بومی حداقل به 400 میلیون کاربر هم‌زبان نیاز است تا آن موتور جستجوی بومی در بین آن قشر کارایی داشته باشد و راه‌اندازی آن صرفه اقتصادی داشته باشد.
وزیر ارتباطات پس از قطع اینترنت در سال 98 درباره وضعیت موتور جستجوی بومی گفته بود که ایران در این موضوع ضعف دارد: «ما در موتور جست‌وجو ضعف داریم و سال 98 پس از قطعی اینترنت مشخص شد توان اداره کردن نیاز‌های مردم از طریق پیام‌رسان بومی وجود ندارد و در این حوزه مردود شدیم.»
حال باید دید سرنوشت موتور جستجوی بومی ذره بین چه خواهد بود. هرچند کارکرد اولیه‌ی آن نشان می‌دهد که می‌تواند برتری‌هایی نسبت به نمونه‌های بومی دیگر داشته باشد. اما اینکه چقدر می‌تواند به نمونه‌های بین‌المللی نزدیک شده و اساسا چه ارزش افزوده‌ای برای کاربران ایجاد می‌کند، سوالات مهمی هستند که زمان پاسخ آن‌ها را مشخص می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/187747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟