خاک سیارکی چگونه امکان تکامل عناصر حیات را در فضا اثبات کرد؟ اخبار

خاک سیارکی چگونه امکان تکامل عناصر حیات را در فضا اثبات کرد؟

سیاست و بازاریابی - انسان‌ها مدت‌های طولانی است که به‌دنبال کشف حیات و نشانه‌های زندگی در سیاره‌های دیگر هستند. در سده‌ی اخیر نیز، تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است؛ تحقیقاتی که با کشف گرد شهاب آسمانی، به اثباتی برای قابلیت تکامل عناصر خام زندگی در فضا منجر شد.

همواره در طول تاریخ، مسئله‌ی زیستن در نقطه‌ی دیگری از جهان دغدغه‌ی بسیاری از انسان‌ها و دانشمندان بوده ‌است. تا ‌امروز، موجود زنده‌ی دیگری در باقی سیاره‌ها مشاهده‌ نشده؛ اما پیشرفت علوم طبیعی جدید به‌حدی بوده است تا بتواند آغازگر پژوهش‌های متعددی باشد که دانشمندانی در بسیاری از زمینه‌ها آن‌ها را انجام می‌دهند. از مدت‌ها قبل، دانشمندان دریافتند مواد‌اولیه و عناصر مشخصی از‌جمله آب و مواد اورگانیک شیمیایی اصلی مانند کربن برای زندگی ضروری هستند. همچنین، انسان‌ها مدت‌های مدیدی است که به‌دنبال کشف حیات و نشانه‌های زندگی در سیاره‌های دیگر هستند. در سده‌ی اخیر نیز، تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام گرفته است؛ تحقیقاتی که با کشف گرد شهاب آسمانی به اثباتی برای قابلیت تکامل عناصر خام زندگی در فضا منجر شد. در سال‌های اخیر، آب و مواد اورگانیک شیمیایی مهمی مانند کربن روی شهاب‌های آسمانی عظیم و بدنه‌ی دیگر اجرام آسمانی کشف شده‌اند. بااین‌حال، تاکنون تحقیقی نتوانسته با بررسی نمونه‌های اجرام آسمانی، مدرک و دلیل قاطعی ارائه کند تا نشان دهد این مواد اورگانیک کِی و چگونه روی این سنگ‌های معلق در منظومه‌ی شمسی تشکیل شده‌اند. در‌کنار گروهی از دانشمندان بین‌المللی، گروهی از مدرسان علوم زمین به نام کویینی هوی شان چان نیز در حال تجزیه‌وتحلیل و بررسی بعضی از قطعات ریزی بود که از یکی از همین سنگ‌های آسمانی گرفته شده بود؛ شهابی آسمانی به نام 25143 Itokawa. مطالعات این گروه نشان داد که مواد اورگانیک (مواد پایه برای زندگی) بر‌اثر برخوردهای شهاب‌سنگی و گرد فضایی روی سطح ایتوکاوا (Itokawa) تشکیل شده‌اند. سیارک 25143 ایتوکاوا بیست‌و‌پنج‌هزار و صد‌و‌چهل‌و‌سومین سیارک کشف شده‌ است. این سیارک 26 سپتامبر 1998 کشف شد و به‌افتخار هیدئو ایتوکاوا ، دانشمند موشکی ژاپن، نامیده شده‌ است. سیارک 25143 ایتوکاوا نخستین سیارکی است که کاوشگرهای فضایی آن را از نزدیک نمونه‌برداری و مطالعه کردند. کاوشگر فضایی هایابوسای سازمان فضایی ژاپن 20 و 25 سپتامبر 2005 به سطح این سیارک نزدیک شد و عملیات نمونه‌برداری را انجام داد.

مؤسسه‌ی علوم فضا و فضانوردی ژاپن (ISAS) طرحی برای مطالعه‌ی نزدیک سیارک 25143 تهیه کرد و برای این منظور سفینه‌ای بدون سرنشین طراحی شد که Muses-c نامیده شد. بعدها، این سفینه به هایابوسا تغییر نام داد و قرار بود بعد از رسیدن به سیارک و مطالعه‌ی نزدیکش، بر سطح سیارک فرود بیاید و نمونه‌هایی از سطح بردارد. همچنین، بدین‌دلیل برنامه‌ریزی شده بود که پس از انجام این مأموریت به‌سمت زمین بازگردد و نمونه‌های جمع‌آوری‌شده را در کپسول ویژه‌ای به زمین ارسال کند. طبق برنامه‌ی زمان‌بندی‌شده، این کپسول باید در سال 2007 در صحرای مرکزی استرالیا فرود می‌آمد؛ ولی این کار به‌دلیل اتفاقات ناگوار در طول مأموریت، تا 12 ژوئن 2010 به‌درازا کشید. دلیل انتخاب ایتوکاوا این بود که مدار آن فاصله‌ی کمی با زمین داشت؛ ازاین‌رو، فضاپیمای هایابوسا توانست در سال 2005 آن را به‌دست آورد. با‌توجه‌به آنکه این فضاپیما برای دو سال با شعله‌های خورشیدی و مشکلات فنی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، به‌دست‌آوردن این شهاب‌سنگ شاهکار محسوب می‌شد. مقاله‌های مرتبط:
فضاپیمای ژاپنی هایابوسا 2 نمونه‌های سیارک ریوگو را به زمین رساند فضاپیمای ژاپنی هایابوسا 2 موفق به نمونه‌برداری از سیارک ریوگو شد
بعد از شش هفته مشاهده‌ی از راه دور در فاصله‌ی بیست کیلومتر بالاتر از اوکاتاوا، هایابوسا به‌سمت سطح شهاب آسمانی شیرجه زد و در مانوری با سرعت 25 کیلومتر‌بر‌ثانیه در فضا، توانست آن را به‌دست آورد. شیرجه‌ی این فضاپیما برای به‌دست‌آوردن سنگ آسمانی درست مانند شیرجه‌ی شاهین برای شکار طعمه‌اش روی زمین بود. جالب است که شکار هایابوسا نیز ارزشی کمتر از شکار شاهین نداشت و در این مأموریت گرد ارزشمند شهاب آسمانی را برای آیندگان به‌ارمغان آورد. گرد با گرد
بعد از آنکه هایابوسا در سال 2010 با هزاران قطعه‌ی ارزشمند و بدون ناخالصی از گردهای فضایی به زمین بازگشت، محموله با موفقیت و در کمال امنیت و سلامت ذخیره‌سازی شد. تا سال 2012، این قطعات با ظرافت و دقت فراوانی نگه‌داری و برای گروه‌‌های تحقیقاتی در سرتاسر جهان ارسال می‌شدند. بسیاری از آن‌ها قطری به‌اندازه‌ی 50 میکرومتر داشتند؛ تقریبا به‌اندازه‌ی نصف قطر موی انسان. بررسی و تحقیق این اجزا کاری ظریف و حساس بود. گروه تحقیقاتی تنها می‌توانست با استفاده از نوک سوزن آن‌ها را بلند کند. قطعه‌ی مدنظر، تنها با الکتریسیته‌ی ساکن به نوک سوزن می‌چسبید و کوچک‌ترین عامل بیرونی، حتی یک بازدم ساده، نیز می‌توانست باعث شود تا قطعه برای همیشه گم و محو شود. همچنین، گروه تحقیقاتی باید مطمئن می‌شد عوامل زمینی هیچ‌کدام از اجزا را در طول تحقیقات آلوده و دچار ناخالصی نمی‌کند. تا به این لحظه، تحلیل‌های اورگانیکی روی کمتر از دَه قطعه از ایتوکاوا به‌نتیجه رسیده‌اند. این تحقیقات توانستند آب و مواد اورگانیک را روی این قطعات پیدا کنند؛ اما باز‌هم در تمام این مواقع، محققان مطمئن نبودند منشأ این مواد اورگانیک و آب از کجا آمده است. دلیل این امر آن است که از‌لحاظ فنی، تفاوت بین این اجزا روی سنگ‌های آسمانی با سنگ‌های زمینی تشخیص‌دادنی نیست.

به‌نقل از theconversation ، قطعه‌ای که گروه تحقیقاتی کویینی هوی شان چان بررسی کرد، تفاوت‌هایی داشت. گروه مذکور به این قطعه لقب «آمازون» را دادند؛ چرا‌که شبیه جغرافیای آمریکای‌جنوبی بود. قطعه‌ی آمازون نیز همانند دیگر قطعات مواد اورگانیک در خود داشت؛ اما تفاوتش با دیگر قطعات این بود که نشانه‌های ایزوتوپیک آن بدون شک‌وشبهه‌ای فرازمینی‌بودن این مواد را اثبات می‌کرد. همچنین، گروه تحقیقاتی کویینی هوی شان چان شواهدی یافت که نشان می‌داد مواد اورگانیک آمازون از دو منبع سرچشمه می‌گیرند: 1. درون‌زا: درون محدوده‌ی خود ایتوکاوا تولید شده‌اند؛ 2. برون‌زا: خارج از محدوده‌ی ایتوکاوا تولید شده‌ و سپس به سطح ایتوکاوا رسیده‌اند. دلیل این موضوع آن است که مواد اورگانیک اولیه و گرما‌ندیده‌ای در آمازون پیدا شد و درست در‌کنار آن و فقط در فاصله‌ی دَه‌میکرومتری، مواد اورگانیک شکل‌یافته‌ای دیده شد که تا دمای 600 درجه‌ی سانتی‌گراد حرارت دیده بودند. این مسئله که ایتوکاوا در گذشته چنین دمای زیادی را از سر گذرانده بود، برای این گروه تحقیقاتی کشف بسیار جالبی بود. این کشف بدان‌معنا بود که ایتوکاوا به سنگ بسیار بزرگ‌تری به قطر حداقل چهل کیلومتر متعلق بوده است. سپس، این سنگ بزرگ آسمانی به‌طور مهیبی بر‌اثر حادثه‌ای از هم شکافت و به قطعاتی ریز تقسیم شد. بعضی از این قطعات کوچک به همدیگر پیوستند و ایتوکاوا را شکل دادند. آن قسمت از مواد اورگانیک که حرارت دیده بودند، به‌احتمال قوی به بخش داخلی و بسیار داغ سنگ بزرگ قدیمی متعلق بوده‌اند؛ درحالی‌که قسمت‌های گرماندیده به‌احتمال زیاد با فاصله‌ی زمانی و بعد از خُردشدن سنگ بزرگ و به‌دلیل اثرهای شهاب‌سنگ‌های کربنی یا گرد‌و‌غبار فضایی روی سطح ایتوکاوا شکل گرفتند. درباره‌ی آب موجود روی ایتوکاوا هم اوضاع به‌همین‌ترتیب است: هنگام داغ‌شدن سنگ، آب به‌کلی از بین رفت و سپس، بعد از فروکش‌کردن گرما، آب‌های برون‌زا به ایتوکاوا رسیدند.

یافته‌های ما به‌وضوح نشان می‌دهد ایتوکاوا و به‌احتمال زیاد بسیاری از سنگ‌های آسمانی در منظومه‌ی شمسی ما، آب و مواد اورگانیک را از راه‌های مختلف و در وضعیت‌های مختلف و در طول زمان بسیار طولانی می‌توانند به‌تکامل برسانند. دانستن این موضوع به ما کمک می‌کند تا بتوانیم درباره‌ی تکامل زمین قبل از شکل‌گیری زندگی روی آن حدس‌هایی بزنیم. اگر همان‌طور‌که در ایتوکاوا دیدیم، سنگ‌های آسمانی می‌توانند در طول میلیاردها سال مواد اورگانیک تولید کنند و حتی آن را به‌اشتراک بگذارند، شاید جایگاه خاص و منحصر‌به‌فرد زمین در کهکشان ما (جهت‌دادن به زندگی هوشمند، درحالی‌که دیگر سیاره‌ها از آن عاجز هستند) نتیجه‌ی تعاملات آسمانی مشابهی است که در ایتوکاوا دیدیم.

لینک کوتاه:

اسنوا مرکز فناوری و کارخانه نوآوری جدیدی در دانشگاه اصفهان تاسیس می‌کند

شرکت ژاپنی آی‌اسپیس، ماه‌نورد اماراتی راشد را در سال 2022 به سطح قمری خواهد برد

Air Link اجرای بی‌سیم بازی‌های پی سی روی آکیولس کوئست 2 را ممکن می‌کند

سامسونگ روی توسعه موبایل تاشویی که به دو طرف تا می‌شود کار می‌کند

شیائومی می میکس فولد چگونه گرمای بدنه را کنترل می‌کند؟

حضور هواوی در شبکه 5G رومانی ممنوع شد

درخواست همگانی برای لغو اینستاگرام کودکان

فعالیت شبکه‌های اجتماعی در پاکستان ممنوع شد

رنگ سیاه به رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور اضافه شد

عمر باتری ویوو X60 Pro مشخص شد

هزاران بیت کوین هک‎ شده از صرافی بیتفینکس جابه‌جا شد

مشخصات کامل گوشی Reno 6 Pro را بهتر بشناسید

محبوب ترین مرورگر وب در سال 2021 کدام است؟