اولین گونه از انسان با مغزی ابتدایی آفریقا را ترک کرد اخبار

اولین گونه از انسان با مغزی ابتدایی آفریقا را ترک کرد

سیاست و بازاریابی - پژوهشی جدید با بررسی آثار حاصل از مغز روی دیوارهای درونی جمجمه‌های فسیل‌شده نشان داد، انسان‌های اولیه در اوراسیا مغزهای ابتدایی داشتند.

براساس مطالعه‌ی جدیدی که نشان داد انسان‌های مدرن نسبتا اخیرا یعنی بین 1/7 میلیون تا 1/5 میلیون سال پیش تکامل پیدا کرده‌اند تا به ارگان پیشرفته تفکر ما دست پیدا کنند، مغز انسان‌های اولیه شبیه مغز کپی‌های بزرگ بود. براساس این مطالعه که در مجله‌ی Science منتشر شد، مغز منحصر‌به‌فرد انسان‌ها بیش از یک میلیون سال پس از پیدایش جنس هومو (انسان) و پس از اینکه اولین انسان‌های راست‌قامت به خارج از آفریقا مهاجرت کردند، توسعه پیدا کرد. این یافته برخلاف دیدگاه قبلی است که می‌گوید لوب پیشانی انسان‌ها (بخشی از مغز که وظایف شناختی پیچیده ازجمله تفکر اجتماعی، استفاده از ابزار و زبان را پردازش می‌کند) در زمان دگرگونی از جنوبی‌کپی به انسان که تقریبا 2/8 میلیون تا 2/5 میلیون سال پیش رخ داد، توسعه پیدا کرد.

جمجمه‌ی انسان اولیه از دمانیسی گرجستان (چپ) در کنار جمجمه‌ی انسان جدیدتر سانگیران اندونزی (راست). بازسازی مجازی مغز آن‌ها نشان می‌دهد افراد دمانیسی دارای مغزی شبیه مغز کپی‌های بزرگ بودند درحالی‌که مغز افراد سانگیران شبیه مغز انسان مدرن بود. مارسیا پونس دلئون ، متخصص دیرین‌انسان‌شناسی دانشگاه زوریخ و یکی از پژوهشگران مطالعه گفت وقتی پژوهشگران این پروژه‌ را در سال 1990 تجسم کردند، غیر قابل انجام به‌نظر می‌رسید، زیرا روشی عینی برای تفسیر ساختار مغز از روی اندوکاست‌ وجود نداشت. اما پس‌از‌آن، پیشرفت در توموگرافی رایانه‌ای (CT) و فناوری‌های تصویرسازی دیگر، به پژوهشگران اجازه داد تا ارتباط بین مغز و اندوکاست را در گونه‌های زنده را تعیین کنند. او فکر کرد که اگر تعیین ساختارهای مغز از روی اندوکاست گونه‌های زنده امکان‌پذیر است، حتما می‌توانند براساس اسکن‌ جمجمه‌های فسیل‌شده درباره‌ی ساختار مغز نتیجه‌گیری کنند. پژوهشگران دریافتند که اندوکاست‌ها آثار چین و شکنج‌ها و نیز ساختارهای عروقی اطراف مغز را نشان می‌دهد. تجزیه‌و‌تحلیل این آثار کار پرزحمتی بود. درحالی‌که پژوهشگران اندوکاست‌های فسیل‌ها را در طول زمان بررسی می‌کردند، شاهد تغییرات تکاملی بودند و چنین به‌نظر می‌رسید که منطقه‌ای از مغز با گذشت زمان به‌تدریج به‌سمت پشت مغز می‌رود. کریستوف زولیکوفر ، متخصص دیرین‌انسان‌شناسی دانشگاه زوریخ و یکی دیگر از پژوهشگران مطالعه گفت: تغییر مکان رو‌به‌عقب شیار پیش‌مرکزی در طول زمان به‌طور قابل اطمینان نشان می‌دهد که ناحیه‌ی بروکا در جلوی آن در جریان تکامل انسان گسترش یافته است. این ناحیه و اطراف آن خصوصا جالب‌توجه است زیرا در انسان‌های مدرن در تولید گفتار و دیگر قابلیت‌های شناختی بالاتر نقش دارند. پس از مقایسه‌ی اندوکاست‌های فسیل با اندوکاست‌های کپی‌های بزرگ و انسان‌های مدرن، تجزیه‌و‌تحلیل پژوهشگران نشان داد که اولین اعضای انسان دارای مغزی بوده‌اند که لوب پیشانی آن مانند کپی‌های بزرگ بوده است. دلئون گفت: «اولین جمعیت‌های جنس انسان مانند اجداد خود یعنی جنوبی‌کپی‌آسا مغزهای کاملا بدوی کپی‌مانندی داشتند». به‌گفته‌ی پژوهشگران، این موارد شامل فسیل‌های مرتبط با انسان ماهر و انسان راست‌قامت اولیه می‌شود. چه زمانی مغز انسان مدرن شد؟
مقاله‌های مرتبط:
علت بزرگ شدن مغز انسان‌ها در طول تکامل چه بود؟ چند گونه انسان اولیه روی زمین وجود داشته است؟ تفاوت بین مغز انسان‌های نئاندرتال و انسان‌های امروزی در مدل آزمایشگاهی
فسیل اولین انسان‌هایی که تاکنون شناسایی شده‌اند، در لدی جرارو در اتیوپی کشف شده‌اند و مربوط به 2/8 میلیون سال پیش می‌شود اما جمجمه آن‌ها حفظ نشده است. به گفته‌ی املی بودت ، متخصص دیرین انسان‌شناسی در دانشگاه کمبریج بریتانیا که در این مطالعه مشارکتی نداشت، اما درمورد آن نظری در مجله‌ی ساینس نوشت، برای یک میلیون سال پس‌از‌آن، هیچ اندوکاست حفظ‌شده‌ی انسانی وجود ندارد. این شکاف یک میلیون ساله این معما را که چه زمانی مغز پیشرفته در انسان توسعه پیدا کرده است، پررنگ‌تر می‌کند. اما تجزیه‌و‌تحلیل جمجمه‌های انسان راست‌قامت به آشکار کردن این موضوع کمک کند. به‌طور‌خاص، مجموعه‌ای متشکل از پنج جمجمه‌ی انسان راست‌قامت که به‌عنوان افراد دمانیسی شناخته می‌شوند و نام آن‌ها برگرفته از محوطه‌ی باستان‌شناسی دمانیسی در گرجستان است، مهم بود. این جمجمه‌های تقریبا 1/8 میلیون ساله به‌خوبی حفظ شده بودند و به افرادی تعلق داشتند که در فاصله‌ی نوجوانی تا پیری مرده بودند. زولیکوفر گفت: «فسیل‌های دمانیسی اهمیت زیادی دارند، زیرا نشان می‌دهند که حدود 1/8 میلیون سال پیش، انسان اولیه مغز ابتدایی شبیه مغز جنوبی‌کپی و کپی‌های بزرگ داشته است». اما داشتن لوب پیشانی کپی‌مانند مانع از وجود خارق‌العاده‌ی انسان راست‌قامت نشد. به گفته‌ی زولیکوفر: «این مردم دارای مغز ابتدایی توانستند آفریقا را ترک کنند، با شرایط اقلیمی دشوار اوراسیا کنار آیند، ابزار مختلفی بسازند، گوشت تهیه کنند و از اعضای سالخورده گروه حمایت کنند».

بازآفرینی مجازی مغز یکی از افراد دمانیسی نشان‌دهنده‌ی ساختار درونی مغز و شکل مغز است چرا مغز انسان‌ها تغییر کرد؟
این موضوع همچنان یک معما است که چرا مغز انسان‌ها به گونه‌ای تکامل پیدا کرد تا لوب پیشانی پیچیده‌ای داشته باشد، اما دانشمندان در‌این‌باره ایده‌هایی را مطرح کرده‌اند. زولیکوفر گفت شاید این نمونه‌ای از «اثر بالدوین» است یعنی زمانی‌که توانایی یادگیری رفتاری جدید می‌تواند باعث تغییر در ژنتیک و فنوتیپ (شکل ظاهری) شود. ممکن است ساختارهای مغزی مسئول زبان و دیگر وظایف شناختی پیچیده در محیطی رشد پیدا کردند که به ارتباطات شبیه زبان اولیه نیاز داشته و همین محیط موجب پرورش آن شد. زولیکوفر توضیح داد: «ما بازخورد مثبتی را بین نوآوری فرهنگی و سازماندهی مجدد مغز تصور می‌کنیم». وی گفت حتی اگر ساختارهای مغز برای زبان اولیه حدود 1/5 میلیون سال پیش وجود داشت، نمی‌دانیم که آیا این جمعیت‌های انسان‌های اولیه دارای زبانی مانند زبان انسان مدرن بودند. انسان‌های اولیه احتمالا نوعی زبان اولیه داشتند که این ساختارهای مغزی مناسب آن‌ها بود و این ساختارهای مغزی نیز به تکامل این زبان اولیه کمک کرد.

لینک کوتاه:

در صورت موافقت با واردات واکسن کرونا به کیش ، واکسیناسیون با نظارت وزارت بهداشت و درچارچوب سند ملی انجام می شود.

پیام تسلیت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت درگذشت استاد دکترعلی شیخ الاسلامی استاد تمام دانشگاه تهران

توسعه اقتصاد دریا محور و صنعت گردشگری با نگاه ملی و فراملی برنامه های محوری سازمان منطقه آزاد کیش

نشست هم اندیشی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با فعالان گردشگری کیش

افتتاح ٢٠٠ طرح گردشگری در سطح کشورتا پایان دولت دوازدهم

فرود اضطراری جایروکوپتردرکیش خسارت جانی نداشت

بررسی می 11 لایت شیائومی

رندرهای رسمی هواوی P50 فاش شد؛ تأیید طراحی غیرمرسوم دوربین‌های پنل پشتی

افت قیمت رمزارزها در پی آغاز تحقیقات دولت آمریکا روی صرافی بایننس

مدیاتک 3٫5 میلیارد دلار صرف تحقیق‌ و توسعه می‌کند

پتنت جدید شیائومی، دستگاه ترکیبی گوشی و اسپیکر هوشمند را نشان می‌دهد

آیا ژاپن با واکسیناسیون یک درصد از جمعیت مقابل کرونا برای میزبانی المپیک آماده است؟

اپل احتمالا سه‌شنبه هفته آینده ایرپاد 3 را معرفی می‌کند

19 تصویر دیدنی از پلنگ سیاه در جنگل‌های هند

گلکسی A11 سامسونگ آپدیت One UI 3.1 و اندروید 11 را دریافت می‌کند

آپدیت امنیتی ماه می 2021 برای گلکسی S10 سامسونگ منتشر شد

آنر 50 و آنر 50 پرو احتمالا با شارژر 66 و 100 واتی عرضه خواهد شد

تصاویر رندر منتسب به پیکسل 6، زبان طراحی عجیب گوگل را نشان می‌دهند

هواوی سیستم‌عامل HarmonyOS را در اختیار سایر تولیدکنندگان نیز قرار می‌دهد

ایلان ماسک و سندرم آسپرگر؛ مشکل میلیاردر جنجالی چیست؟

اپل، مایکروسافت و آلفابت برای برای مقابله با کمبود تراشه ائتلافی تشکیل داده‌اند