دانشمندان در مسیر کشف مسیر سیگنال‌دهی پشت‌صحنه ترمیم اعضا اخبار

دانشمندان در مسیر کشف مسیر سیگنال‌دهی پشت‌صحنه ترمیم اعضا

سیاست و بازاریابی - پژوهشگران با مقایسه مسیرهای مولکولی سمندر مکزیکی و موش دریافتند دلیل توانایی بازسازی سمندر مسیر خاص سیگنال‌دهی سلول‌های ایمنی است.

بسیاری از سمندرها می‌توانند به‌راحتی اندام ازدست‌رفته خود را بازتولید کنند؛ اما پستانداران بالغ، ازجمله انسان‌ها این توانایی را ندارند. دلیل این مسئله معمایی علمی است که مشاهده‌گران دنیای طبیعی را هزاران سال است مسحور خود کرده است. اکنون، گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر جیمز گادوین از آزمایشگاه بیولوژیکی ام‌دی‌آی در آمریکا قدمی به کشف این راز نزدیک شده‌اند که چرا سمندرها می‌توانند خود را ترمیم کنند؛ درحالی‌که پستانداران این توانایی را ندارند. آن‌ها تفاوت‌هایی در مسیر سیگنال‌دهی مولکولی کشف کرده‌اند که موجب ترمیم اعضا در اکسولوتل (سمندر مکزیکی) می‌شود؛ اما در موش بالغ مانع از این کار می‌شود. اکسولوتل سمندری با توانایی ترمیم بسیار زیاد است. هرمان هالر رئیس مؤسسه گفت: دانشمندان آزمایشگاه بیولوژیکی ام‌دی‌آی از زمان تأسیس آن در سال 1898 برای دستیابی به بینش‌هایی درزمینه سلامت انسان روی زیست‌شناسی مقایسه‌ای تکیه کرده‌اند. نتایجی که جیمز گادوین با انجام مطالعات مقایسه‌ای روی اکسولوتل و موش به‌دست آورده است، اثباتی بر این ایده است که یادگیری از طبیعت امروز هم به‌اندازه بیش از 120 سال پیش معتبر است. پستانداران به‌جای ترمیم بخش‌های ازدست‌رفته یا آسیب‌دیده بدن، معمولا در محل جراحت جای زخم ایجاد می‌کنند. ازآنجاکه جای زخم مانع فیزیکی دربرابر ترمیم عضو ایجاد می‌کند، پژوهش‌های مرتبط با پزشکی ترمیمی در آزمایشگاه بیولوژیکی ام‌دی‌آی روی درک این موضوع متمرکز شده است که چرا اکسولوتل جای زخم ایجاد نمی‌کند یا چرا به همان روشی که موش و پستانداران دیگر به جراحت پاسخ می‌دهند، دربرابر جراحت پاسخ نمی‌دهد. گادوین گفت: مقاله‌های مرتبط:
بدن می‌تواند نارسایی حاد عضو را ترمیم کند لیسه دریایی می‌تواند بدنی کاملا جدید برای خود بسازد دانشمندان با فناوری چاپ سه‌بعدی پوست زنده دارای عروق خونی ساختند
پژوهش‌های ما نشان می‌دهد انسان‌ها از توانایی کشف‌نشده‌ای برای بازسازی برخوردار هستند. اگر بتوانیم مشکل ایجاد جای زخم را حل کنیم، ممکن است بتوانیم به این قابلیت پنهان خود دست پیدا کنیم. اکسولوتل جای زخم ایجاد نمی‌کند؛ به‌همین‌دلیل، می‌تواند خود را ترمیم کند. باوجوداین، وقتی جای زخم تشکیل شد، دیگر بازسازی ممکن نیست. اگر بتوانیم از ایجاد جای زخم در انسان‌ها جلوگیری کنیم، می‌توانیم کیفیت زندگی را برای بسیاری از افراد افزایش دهیم. اکسولوتل به‌عنوان مدلی برای احیا
اکسولوتل که در حیا‌ت‌وحش تقریبا به‌کلی منقرض شده است، به‌‌دلیل توانایی منحصر‌به‌فردشان در ترمیم، مدل محبوبی برای پژوهش‌های پزشکی ترمیمی است. درحالی‌که بیشتر سمندرها توانایی احیا دارند، اکسولوتل می‌تواند تقریبا هر بخشی از بدن ازجمله مغز، قلب، آرواره‌ها، اندام‌های حرکتی، ریه‌ها، تخمدان‌ها، نخاع، پوست، دم و قسمت‌های دیگر را بازسازی کند. ازآنجاکه رویان و افراد نابالغ پستانداران توانایی احیا را دارند (برای مثال، نوزادان انسان می‌توانند بافت قلب و کودکان انسان می‌توانند نوک انگشت خود را بازسازی کنند)، این احتمال وجود دارد که پستانداران بالغ کد ژنتیکی موردنیاز برای بازسازی را حفظ کرده باشند. براین‌اساس، ممکن است بتوان داروهایی ساخت که موجب شود انسان‌ها بافت‌ها و ارگان‌های ازدست‌رفته براثر بیماری یا جراحت را به‌جای اینکه اثر زخمی تشکیل دهند، ترمیم کنند.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر جیمز گادوین قدمی به کشف این راز نزدیک شده‌اند که چرا سمندرها قدرت ترمیمشان را دارند؛ درحالی‌که پستانداران این توانایی را ندارند. گادوین در تصویر در حالی‌ دیده می‌شود که مخزن حاوی اکسولوتل را در دست گرفته است. کشف مسیر سیگنال‌دهی جایگزینی که با بازسازی سازگار باشد، درنهایت می‌تواند به درمان‌های پزشکی ترمیمی برای انسان‌ها منجر شود. اگرچه رشد مجدد اندام انسان ممکن است در کوتاه‌مدت واقع‌بینانه نباشد، فرصت‌های فراوانی برای ایجاد درمان‌هایی وجود دارد که پیامدهای بالینی را در بیماری‌هایی بهبود بخشد که در آن‌ها جای زخم نقش مهمی در آسیب‌شناسی دارد؛ ازجمله بیماری‌های قلب، کلیه، کبد و ریه. گادوین گفت: در حال نزدیک‌شدن به درک این موضوع هستیم که چگونه ماکروفاژهای اکسولوتل برای بازسازی آماده می‌شوند و ما را به این توانایی نزدیک‌تر می‌کند که بتوانیم روند بازسازی را در انسان فعال کنیم. برای مثال، توانایی استعمال هیدروژلی موضعی را در محل زخم تصور می‌کنم که حاوی ترکیبی است و باعث تغییر رفتار ماکروفاژهای انسان می‌شود تا مانند ماکروفاژهای اکسولوتل رفتار کنند. گادوینِ ایمنی‌شناس به‌دلیل نقش سیستم ایمنی در آماده‌سازی زخم برای ترمیم تصمیم گرفت عملکرد سیستم ایمنی را در بازسازی مطالعه کند. پژوهش اخیر او درها را به روی یافتن گره‌های مهم در مسیرهای سیگنال‌دهی TLR می‌گشاید که محیط ایمنی منحصربه‌فردی برای احیای اکسولوتل و ترمیم عاری از جای رخم فراهم می‌کند. مقاله مرتبط با این پژوهش در مجله Developmental Dynamics منتشر شده است.

لینک کوتاه:

ارزش 7 هزار میلیارد ریالی طرح های عمرانی در حال اجرا در منطقه آزاد کیش

ورزش جزیره کیش باید به دوران طلایی خود بازگردد

گرامیداشت هفته بین المللی سلامت مردان در کیش

بررسی درخواست های شماری از ساکنان جزیره در جلسه ملاقات مردمی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش

رکوردشکنی افزایش کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر با وجود افت ناشی از دنیاگیری

آیتول؛ یکی از سریع‌ترین راه‌های دریافت و پرداخت خلافی

گلکسی واچ 4 نسخه LTE تأییدیه FCC را دریافت کرد

عملکرد دیدنی خودرو برقی پورشه تایکان کراس توریزمو در صحرا و برف

نواوکس چهارمین واکسن کرونا آمریکایی را با اثربخشی 90 درصد ارائه داد

بلومبرگ: اپل در حال ساخت مدل جدید اپل واچ SE و مدلی کاملا ورزشی برای عرضه در سال 2022 است

ایلان ماسک شرایط تسلا برای پذیرش مجدد بیت کوین را اعلام کرد

لپ‌تاپ‌های هواوی در بازار ایران شامل چه مدل‌هایی می‌شوند؟

پتنت‌های جدید شیائومی طراحی گوشی‌های آینده این شرکت را فاش می‌کنند

کانالیس: در سال 2022 فروش گوشی‌های 5G درمقایسه‌با مدل‌های 4G بیشتر خواهد شد

کاردانو چیست؛ هرآنچه باید درباره کاردانو و رمزارز ADA بدانیم

هدفون بی‌سیم بیتس استودیو بادز در تبلیغات یکی از خرده‌فروشی‌ها دیده شد

مردم اسرارآمیز شرق آسیا در عصر یخبندان ناپدید شدند و گروه دیگری جای آن‌ها را گرفتند

درباره لیموزین خاص جناب پوتین؛ آئوروس سنات

چگونه ارزش دائمی مشتریان را‌ اندازه گیری کنیم؟

8 راز متداول یک میلیونر خودساخته