سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

کوچه پس کوچه های طهرون/8

همه آنچه که باید از محله چیذر بدانید شهرداری تهران

همه آنچه که باید از محله چیذر بدانید
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - شهر: چیذر از تپه های قدیمی شمیران بود، که اکنون با گسترش بافت شهری یکی از مناطق تهران است.

به گزارش شهر چیذر محله ای قدیمی و با اصالت در شمال شرق شمیران، واقع در سمت غربی سلطنت آباد مابین رستم آباد و دزآشوب. این محله ابتدا یک روستای کوچک بوده که همراه با گسترش بافت شهری، به شهر اتصال پیدا کرده است و اکنون در تقسیمات شهری جزئی از منطقه 1 تهران محسوب می‌شود. گفته شده است در گذشته، 3 دانگ از املاک محله چیذر متعلق به بانو ام الخاقان بوده اما بعدا ناصرالدین شاه سه دانگ نیاوران را به وی داده و چیذر را به تملک خود درآورده و سه دانگ دیگر جزو املاک حکومتی بوده است.
البته روایت دیگری نیز در مورد محله چیذر وجود دارد که در مستند بودن آن شبهه وجود دارد. گفته اند، خاک حاصلخیز محله چیذر مستعد کاشت گندم و جو بوده است. رنگ طلایی زمین های گندم، چشم و گوش مردم را به واژه زر عادت داده، پس نام این محله را چوزر گذاشتند که به تدریج به چیذر تغییر نام پیدا کرد.
در محله چیذر علاوه برغلات، کاشت انار نیز رواج داشته است که با توجه به وجود باغات فراوان در چیذر، دور از ذهن نبوده و نیست.
شیزر
در این محله گورهایی باستانی کشف شده که قدمت آن ها به دوران پیش از اسلام باز می گردد. بر روی این سنگ ‌قبرهای کهنه و قدیمی تپه شمیران، شیزر نوشته‌اند، که علت این نامگذاری، حضور زرتشتیان و آتشکده‌هایی است که متعلق به آنان است.
براساس یافته های موجود شکل گیری این محله به وجود 2 امام زاده و 2 قنات وابسته بوده است با این حساب می توان گفت نوعی پیوند منطقی میان چیذر و این دو عنصر وجود دارد.
امامزاده علی اکبر چیذر
محله چیذر به دلیل وجود امام زاده علی اکبر (ع) پیشینه مذهبی و تاریخی دارد. این امام زاده برای مردم تهران خصوصا اهالی محله چیذر از جایگاه خاصی برخوردار است. محله با نام این امام زاده پیوند خورده، به همین دلیل به امام زاده علی اکبر چیذر معروف است.
مساحت امام زاده دو هزار متراست. بنای سنتی و گنبد سبز رنگ و آینه کاری از عناصر بصری امام زاده است. ضریح قبلی این بقعه متبرکه چوب بوده که در حال حاضر ضریحی فلزی جایگزین آن شده است. عده ای تاریخ وورد امام زاده به این محله را متعلق به 900 سال قبل و بعضی هم آن را هم زمان با ورود عبدالعظیم حسنی به شهرری می دانند.
برخی از منابع و سایت ها، امام زاده علی اکبر را منسوب به علی بن حسین (امام سجاد ع) می دانند، در حالی که برخی از افراد محلی هم بر این عقیده اند که این امامزاده فاقد شجره‌نامه مشخص بوده و امامزاده اسماعیل (چیذر) را از این حیث معتبرتر می‌دانند.
امام زاده علی اکبر پیش از انقلاب اسلامی به شکل امروزی مورد استقبال مردم قرار نگرفته بود اما بعد از اتقلاب اسلامی و پس از تدفین پیکر مطهر شهدای دفاع مقدس، میزان استقبال، شکل دیگری به خود گرفت. در میان شهدای آرمیده در این محل شهیدانی با پسوند چیذری نیز وجود دارد. هم چنین در امام زاده موزه ای به نام شهدای چیذر طراحی شده که یادگاری های از شهدا همچون چفیه، جانماز، وصیت نامه، نامه و دست خط، کلاه خود و ... را در معرض دید عموم قرار داه است.
مدفن شهید احمدی روشن از شهدای انرزی هسته ای نیز در این امام زاده است. با گذشت زمان هیئت رزمندگان شمیرانات با حضور مداحان اهل بیت شکل گرفت تا در اعیاد و عزاداری ها در امام زاده مردم شاهد برگزاری مراسم باشند. البته حضور مداح مشهوری مثل محمود کریمی در میزان ابراز علاقه و استقبال مردم بسیار تاثیرگذاربوده و هست. در واقع امامزاده علی اکبر(ع) به عنوان یک پایگاه مذهبی نیز شناخته می شود.
امامزاده اسماعیل بن زکریا
همانطور که گفته شد در محله چیذر علاوه بر امامزاده علی‌اکبر (ع) (چیذر)، امام زاده اسماعیل(ع) نیز قرار دارد، او از پسران امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم است. این امام زاده در شمال بزرگراه صدر و جنوب چیذر واقع شده است و از خیابان پاشاظهری به آن دسترسی وجود دارد.
مساحت بنا 120 متر مربع است. این بنا، بدون گنبد و از نظر معماری سنتی است. اتاق امامزاده دارای کاشی کاری مربوط به عهد ناصری است و آثاری از آن هنوز باقی است. ایشان جوان 19 ساله ای بوده که در حوالی تجریش، زخمی و در ده شیزر (چیذر) فعلی در کنار درخت چناری سربریده شده است.
لازم به ذکر است این دو امام زاده بعد از امام زاده صالح(ع) در تجریش قطب دوم مذهبی منطقه یک به حساب می آیند.
در کنار وجود بقعه این دو امامزاده در محله چیذر طبق مستندات 2 رشته قنات نیز در این محله وجود داشته است که البته در خصوص محل قرارگیری آنها و همچنین سرنوشت آنها اطلاعات دقیقی در دست نیست.
پیشه اهالی چیذر
براساس مطالعات تاریخی گفته می شود به دلیل حاصلخیز بودن منطقه، پیشه مردم چیذر کشاورزی بوده و حتی مشاغلی مثل گله داری، کارگری کارخانه ضرابخانه و قورخانه سلطنت آباد نیز در میان آن ها وجود داشته است.
طوایف محله
در این ده 150 خانوار زندگی می کردند و به دو طایفه امینی و امام بیگی تقسیم می شدند. بیشتر ساکنین چیذر جمعی از مهاجران گرجی به نام طایفه سیاوشی هستند که از سال 1320 در این محله سکونت گزیدند. از دیگر ساکنین چیذر می توان نوادگان طایفه هاشمی علیا، مام بیگی و چیذری را نام برد.
باغ شعاع السلطنه
از باغ‌های معروف چیذر، باغ شعاع ‌السلطنه با استخری بزرگ است. باغ ملک منصور میرزای شعاع السطنه در جنوب چیذر، تا ده رستم آباد ادامه داشت. منصور میرزای شعاع السلطنه دومین فرزند مظفرالدین شاه و والی گیلان و حاکم فارس بود. او مستغلات بسیاری در تهران داشته است. این باغ در تابستان پذیرای مظفرالدین شاه بود. او در سال 1299ش درگذشت و در کفش کن صحن جدید آرامگاه حضرت معصومه(س) در قم کنار علی‌اصغر خان امین‌السلطان به خاک سپرده شد. اکنون به جای این باغ ساختمان ساخته شده است.
پناهگاه لو
در گذشته ساکنان محله برای در امان ماندن از حمله مغولان، در غارهای زیرزمینی پناه می گرفتند که به آن ها در بین مردم منطقه «لو» گفته می شده است.
البته از این پناهگاه حکایات دیگری نیز وجود دارد. چون ترک ها ساکن چیذر بوده اند اقدام به ساخت غارهای زیرزمینی کرده اند که به ان ها لو می گفته اند. لو در زبان ترکی به معنای محل سکونت است. این نوآوری به کمک اهالی آمده و از آنها در برابر حمله دشمن و سرما و گرما محافظت می کرده است. عده ای هم می گویند به علت اشتغال مردم چیذر به دامداری، این محل در شرایط خاص پناهی برای دام ها نیز به شمار می رفته است. محل فعلی این پناهگاه از مقابل مسجد قائم (عج) چیذر تا میدان امام زاده علی اکبر (ع) می باشد.
باغ و عمارت فرخ خان امین الدوله
باغ و عمارت امین الدوله از مکان های دیدنی در محله چیذر است. فرخ خان امین الدوله متولد 1229 قمری و متوفای 1288 قمری است. ایشان از رجال دوره ناصرالدین شاه بود است.
به گواه تاریخ، میرزا ابوطالب غفاری (فرخ‌خان)، ملقب به امین‌الدوله، پسر میرزا محمد مهدی غفاری کاشی است. ظاهراً اسم «فرخ‌خان» را ناصرالدین شاه برای او انتخاب کرده است. او در جوانی به درجه سرهنگی رسید. حاکم شهر های اصفهان و گیلان بود. ناصریدین شاه به او لقب امین الملک داد و او را به عنوان سفیر کبیر برای معاهده پاریس، جهت دیدار با ناپلئون به فرانسه فرستاد.
او پس از بازگشت از اروپا لقب امین الدوله را دریافت کرد و مدتی حاکم خوانسار و نطنز بود. میرزا ابوطالب غفاری در 59 سالگی درگذشت و در مقبره ای خصوصی در قسمت غربی صحن عتیق در حرم حضرت معصومه(س) واقع در قم دفن شد.
چیذر دستخوش تحولات
تغییرات و توسعه به چیذر رنگ و لعابی دیگر داده و آن را به محله ای مدرن تبدیل کرده است. جای باغ، خانه باغ ها و خانه های قدیمی را آپارتمان های سر به فلک کشیده پر کرده است. طبیعتا این تغییرات بر جمعیت این محله نیز اثر گذاشته است. عده ای که اهالی خارج از محله بوده اند و به مرور در چیذر سکنی گزیده اند و بخشی از بافت بومی محله را تغییر داده اند. تنها بخش کمی از محله چیذر با توجه به بافت قدیمی و تاریخی و معابر کم عرض همچنان دست نخورده باقی مانده است. اما عمده پهنه محله به طور کلی نوسازی شده و بافت جدید جایگزین آن شده است و حال و هوای یک محله کاملا جدید را دارد.
از کوچه های معروف محله چیذر می توان به دو کوچه تکیه و امامزاده اشاره کرد.
موقعیت جغرافیایی
در همسایگی چیذر از سمت شمال، خیابان فرمانیه (شهید دکتر لواسانی) و از سمت جنوب، اتوبان صدر - بلوار قیطریه و میدان پیروز و از سمت شرق، خیابان کامرانیه جنوبی (پاشاظهری) و از سمت غرب، خیابان براتی - نعمتی و لاله، قرار دارند. چیذر در دل محله‌های قیطریه، دزاشیب، اختیاریه، فرمانیه و کامرانیه واقع شده‌است.
قدمتی که مستند نیست
در محله چیذر اماکن قدیمی دیگری نیز وجود دارد، که نشان دهنده وسعت گردشگری و تعدد دوره های مختلف تاریخی دراین محله است، مثل مسجد (یک در)، تکیه (یک در)، گرمابه (7 در)، دکان (هفت در)، کوره آجرپزی. البته از قدمت این اماکن اطلاعاتی در دست نیست.
هم چنین حمام زر و حمام قائم از دیگر بناهای تاریخی این محله هستند که اولی در میدان اندرزگو و دیگری در خیابان مهدی چیذری جنب نانوایی، واقع می باشد.
مسیری راحت برای رسیدن به چیذر
شهروندان برای رسیدن به محله چیذر راه دوری در پیش ندارند و می توانند از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو استفاده کنند و از طریق ایستگاه قیطریه در خط 1 و ایستگاه اقدسیه در خط 3 مترو تهران خود را به محله چیذر برسانند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/201362/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران