سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

هرآنچه باید درباره سیستم عامل هارمونی هواوی بدانید اخبار

هرآنچه باید درباره سیستم عامل هارمونی هواوی بدانید
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی-

هواوی اخیر از سیستم عامل هارمونی 2.0 برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرده و آن را برای شمار بالایی از محصولاتش منتشر می‌کند. اما هارمونی چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

داستان از آنجایی شروع شد که دولت پیشین ایالات متحده آمریکا با ریاست جمهوری دونالد ترامپ تصمیم گرفت در طی جنگ تجاری با چین، یکی از بزرگترین غول‌های فناوری جهان یعنی هواوی را تحریم کند و مانع از همکاری آن با شرکت‌های آمریکایی شود. همین موضوع باعث شد هواوی به سراغ سیستم عامل اختصاصی‌اش برود تا دیگر وابستگی به گوگل و اندرویدش نداشته باشد.

هواوی در سال 2019 از سیستم عامل هارمونی یا همان هانگ‌منگ (Hongmeng) رونمایی کرد و در سال 2020 شاهد معرفی نسخه دومش بودیم، با این حال بطور کامل ویژگی‌هایش در همان سال مشخص نشدند تا اینکه چینی‌ها در همین ماه آن کامل معرفی کردند و ما می‌خواهیم در این مقاله نگاه دقیق‌تری به سیستم عامل هواوی داشته باشیم. تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

سیستم عامل هارمونی چیست؟

هارمونی یک سیستم عامل است که هواوی می‌خواهد با استفاده از آن تجربه جدیدی برای کاربران به ارمغان بیاورد. مدیرعامل بخش مصرفی هواوی، «ریچارد یو» هارمونی را کاملا متفاوت از اندروید و iOS می‌داند:

«سیستم عامل هارمونی کاملا متفاوت از اندروید و iOS است. هارمونی یک سیستم عامل مبتنی بر میکروکرنل محسوب می‌شود که در تمام شرایط، تجربه روانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. HarmonyOS معماری امن و قابل اعتمادی دارد و از ارتباط میان دستگاه‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید اپ‌ها را یکبار توسعه دهید و آن‌ها در محصولات مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.»

 

به گفته هواوی، سیستم عامل هارمونی روی چهار اصل فنی زیر بنا شده:

1. تجربه یکپارچه

با استفاده از معماری توزیع شده و Bus مجازی، سیستم عامل هارمونی یک پلتفرم ارتباط مشترک، مدیریت داده توزیع شده و برنامه‌ریزی کاری توزیع‌ شده ارائه می‌کند. در هارمونی، توسعه‌دهندگان مجبور به سروکار داشتن با فناوری‌های اساسی برنامه‌ها نیستند و می‌توانند روی منطق سرویس خودشان تمرکز کنند. بنابراین توسعه‌دهندگانی که یک اپ را برای هارمونی توسعه می‌دهند، می‌توانند آن را برای دستگاه‌های مختلفی منتشر کنند و تجربه یکپارچه‌ای در اختیار کاربران قرار دهند.

2. عملکرد روان

هارمونی چالش‌ها و تاخیرهای عملکردی را از بین می‌برد. منابع برای اجرای وظایف مهم اولویت‌بندی می‌شوند و میزان تاخیر پاسخگویی اپ‌ها را 25 درصد کاهش می‌دهند. میکروکرنل هارمونی عملکرد IPC را تا 5 برابر بهینه‌تر از سیستم‌های کنونی می‌کند.

3. امنیت بالاتر

این سیستم عامل از طراحی میکروکرنل جدیدی بهره می‌برد که باعث افزایش امنیت و کاهش تاخیر می‌شود. این میکروکرنل به گونه‌ای طراحی شده تا عملکردهای کرنل را ساده‌سازی کند و تا جای ممکن خدمات سیستم در حالت کاربر و خارج از کرنل پیاده‌سازی شود. همچنین امنیت متقابل را اضافه می‌کند. خود میکروکرنل فقط اساسی‌ترین سرویس‌ها مانند زمان‌بندی رشته و IPC را ارائه می‌کند. این سیستم عامل از «محیط اجرای قابل اطمینان» (TEE) هم بهره می‌برد.

4. آل این وان

هارمونی با استفاده از IDE چند دستگاهی، تلفیق یکپارچه چند زبانه و کیت معماری توزیع شده می‌تواند بطور خودکار با کنترل‌ها و تعاملات نمایشگرها با ابعاد مختلف سازگار شود. علاوه بر این، از کنترل درگ اند دراپ و از برنامه‌نویسی پیش‌نمایش‌گرا پشتیبانی می‌کند.

برنامه زمانی توسعه نسخه‌های هارمونی

هارمونی 1.0 اولین نسخه این سیستم عامل بود که چندین سال پیش توسعه‌اش کلید خورد و تا سال 2022 باید منتظر توسعه نسخه‌های مختلفش برای محصولات متنوعی از اسپیکرهای هوشمند گرفته تا عینک‌های واقعیت مجازی باشیم:

  • هارمونی 1.0: 2019 برای تلویزیون‌ها
  • هارمونی 2.0: 2020 برای گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، تبلت‌ها
  • هارمونی 3.0: 2021 برای اسپیکرهای هوشمند و هدفون‌ها
  • هارمونی 4.0: 2022 برای عینک‌های واقعیت مجازی و دیگر محصولات

سیستم عامل هارمونی چگونه کار می‌کند؟

به گفته هواوی، با افزایش دستگاه‌های اینترنت اشیاء به سیستم عاملی نیاز است که عملکرد بهینه‌تری داشته باشد. از آنجایی که این محصولات رم و حافظه کمی دارند، باید از سیستم عامل سبک‌تری استفاده کنند و کدهای کمتری داشته باشد. برای مثال در هارمونی می‌توان 100 خط کد اندروید را در یک خط کد قرار دارد.

با وجود چنین موضوعی، این سیستم عامل عملکرد قدرتمندی در دستگاه‌های مختلف دارد. هواوی از رویکرد یک کرنل در میان دستگاه‌ها استفاده کرده که می‌توان یک اکوسیستم با محصولات متنوع ایجاد کرد و در کنار اتصال و ارتباط آن‌ها با یکدیگر، توسعه‌دهندگان زمان کمتری را صرف ساخت برنامه‌ها برای دستگاه‌های مختلف می‌کنند. با این روش، یک اپ در محصولاتی مانند نمایشگر هوشمند خودروها، ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند عملکرد مناسبی از خودش نشان می‌دهد.

 

ایده هواوی جدید نیست و برای مثال ایده مشابهی را در ویندوز فون دیده بودیم که از کرنل مشترک با ویندوز 10 بهره می‌برد، هرچند در پایان این پروژه شکست خورد. با این حال انتظار می‌رود هارمونی سرنوشت دیگری داشته باشد.

از نظر ظاهری، هارمونی به رابط کاربری EMUI 11 مبتنی بر اندروید شباهت دارد، بنابراین کاربران با سیستم عامل کاملا متفاوتی از نظر ظاهری مواجه نمی‌شوند، با این حال به قابلیت‌های جدیدی مانند سرویس ویجت‌ها دسترسی پیدا می‌کنند که امکان شخصی‌سازی بیشتری دارد.

در حالت کلی سیستم عامل هواوی شامل بخش‌های زیر است:

  • هوم اسکرین
  • ویجت‌ها
  • کنترل پنل
  • سرویس سنتر
  • فولدر هوشمند
  • فونت‌های هارمونی
  • هواوی Share
  • سوپر دیوایس
  • خانه هوشمند
  • تسک سنتر
  • عملکرد بهتر
  • App Guard
  • Collaborative Security

هواوی با سیستم عامل هارمونی به دنبال ایجاد یک اکوسیستم است تا بتواند محصولات مختلف را به یکدیگر متصل کرده و کاربران به سرویس‌های متنوعی دست پیدا کنند. این سیستم عامل در اختیار شرکت‌های دیگر هم قرار می‌گیرد تا در محصولاتشان مانند لوازم خانگی هوشمند هم از آن استفاده کنند.

قابلیت‌ها و عملکرد هارمونی 2.0

هارمونی 2.0 جدیدترین نسخه‌ای است که در گذشته نه چندان دور کاملا معرفی شد و حتی برای گوشی‌ها در چین منتشر شده است. این سیستم عامل متن باز به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که به شبیه‌سازها، پکیج‌های SDK و ابزارهای IDE دسترسی داشته باشند.

پروژه متن باز «OpenHarmony» که به بنیاد «OpenAtom» اهدا شده، باعث دسترسی شرکت‌ها به این سیستم عامل می‌شود و هواوی همکاری با کمپانی‌ها را هم استارت زده تا به رشد سریعتر این پلتفرم کمک کند.

 

هارمونی به عنوان یک سیستم عامل تلویزیون‌های هوشمند کارش را شروع کرد تا قابلیت‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار دهد، برای مثال قادر به انتقال تماس تصویری به تلویزیون هوشمندتان از طریق موبایل باشید. یا اینکه تماس‌ها را از یک اسپیکر هوشمند به بلندگوی دیگری منتقل کنید.

کنترل پنل جدید هارمونی 2.0 چنین قابلیت‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد و شما می‌توانید با کشیدن لوگوی المان‌های مختلف در نمایشگر گوشی هوشمندتان، از دستگاه‌های دیگری استفاده کنید. برای مثال، شما می‌توانید آیکون تلویزیون هوشمند را در کنترل پنل روی آیکون گوشی درگ کنید تا محتوا به تلویزیون با هارمونی منتقل شود.

اگرچه برای استفاده از چنین قابلیتی در کنار موبایل به دستگاه سازگار با آن نیاز دارید، اما اگر منصفانه بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، با ایده جذابی روبه‌رو هستیم. اگر تمام محصولات هوشمند خانه‌ای مجهز به HarmonyOS باشند، می‌توان آن‌ها را به یکدیگر متصل و کارها را به آن‌ها منتقل کرد.

 

یکی دیگر از قابلیت‌های سیستم عامل هارمونی هواوی مربوط به تسک سنتر (Task Center) جدید می‌شود که به شما اجازه می‌دهد بدون اینکه نیازی به نصب اپ‌ها روی تمام دستگاه‌ها باشد، از آن‌ها روی محصولات مختلف استفاده کنید. برای مثال می‌توانید با موبایل خود در حال اجرای یک بازی باشید، اما آن را بدون نیاز به نصب مجدد به تبلت مجهز به سیستم عامل هارمونی منتقل کنید.

به گفته هواوی، توسعه‌دهندگان زیادی روی برنامه‌های هارمونی مشغول به فعالیت هستند و شمار آن به 4 میلیون نفر می‌رسد. در صورتی که این سیستم عامل به دستگاه‌های برندهای دیگر هم راه پیدا کند، توسعه‌دهندگان بیشتری جذب آن می‌شوند و تعداد اپ‌هایش افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، هرچند نباید منتظر رسیدن میزان برنامه‌هایش به گوگل پلی یا اپ استور اپل باشیم.

هواوی اعلام کرده که هارمونی در مقایسه با سیستم عامل‌های دیگر سرعت بیشتری دارد و همچنین باعث بهبود شارژدهی دستگاه‌ها می‌شود، با این حال باید منتظر بررسی دقیق عملکرد آن باشیم تا بتوانیم در این زمینه اظهارنظر قطعی کنیم و گفته چینی‌ها را تایید یا زیرسوال ببریم. البته ویدیوی کوتاهی از مقایسه عملکرد هارمونی و iOS 15 منتشر شده که البته با نسخه بتا و نه نهایی سیستم عامل اپل روبه‌رو هستیم.

زمان انتشار و دستگاه‌های دریافت‌کننده هارمونی

هواوی سیستم عاملش را برای حدود 100 دستگاه منتشر می‌کند که لیست کاملش را می‌توانید در این لینک ببینید. همانطور که می‌توان انتظار داشت، هارمونی ابتدا برای گوشی‌های جدیدتر و پرچمدار منتشر می‌شود و البته دستگاه‌های زیر از 12 خرداد آن را دریافت کرده‌اند:

  • سری میت 40
  • سری P40
  • سری میت 30
  • نسل اول تبلت میت‌پد پرو

سایر محصولات هواوی از سه ماهه سوم امسال آن را دریافت می‌کنند و در نهایت محصولات قدیمی‌تر این کمپانی شامل سری میت، پی و نوا در نیمه اول سال 2022 به آن دست می‌یابند. البته تلویزیون‌های هواوی هم از آن بی‌بهره نمی‌مانند.

لنز مایع هواوی

 

هواوی ساعت‌ هوشمند واچ 3 و 3 پرو را به همراه نسل جدید تبلت میت‌پد پرو را با سیستم عامل هارمونی وارد بازار می‌کند. نسل بعدی گوشی‌های هواوی هم با سیستم عامل هارمونی از راه می‌رسند که پرچمدارهای آن‌ها مانند سری P50 و میت 50 را هم شامل می‌شود، البته اگر این کمپانی با توجه به تحریم‌ها و کمبود جهانی تراشه بتواند آن‌ها را تولید و در اختیار کاربرانش قرار دهد. چینی‌ها در مراسم معرفی هارمونی 2.0، تصویری از پنل پشتی گوشی P50 منتشر کردند که از طراحی متفاوت ماژول دوربین خبر می‌داد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/202457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان