اتحادیه اروپا به دنبال اعلام اهداف سختگیرانه برای استاندارد آلایندگی یورو 7 است
اخبار
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - صنعت خودروسازی اروپا تا سال 2030 اهداف سختگیرانهتری برای انتشار دیاکسید کربن اعمال میکند. پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا در روز 14 جولای منتشر میشود و انتظار میرود کاهش 60 درصدی آلایندگی را خواستار شود.
صنعت خودروسازی اروپا در تلاش است تا استانداردهای انتشار دیاکسید کربن را در بسته انرژی و آبوهوای «Fit for 55» اتحادیه اروپا که در روز 14 جولای منتشر میشود، محدودتر کند. به گزارش اتونیوز ، پیشبینی میشود این موضوع باعث تشدید بحثهای گسترده و شدید بین قانونگذاران، رهبران صنعت و مردم باشد. بر اساس توافق صورتگرفته در ماه آوریل، مذاکرهکنندگان توافق کردند که کاهش انتشار کربن را در کل اتحادیه اروپا تا سال 2030 از هدف 40 درصدی فعلی به 55 درصد برسانند. طبق بسته توافقنامه سبز اروپا که در دسامبر سال 2019 توافق شد، اتحادیه اروپا تا سال 2050 به قارهی کربن خنثی (تولید دیاکسید کربن به صفر میرسد) تبدیل خواهد شد. هدف جدید 2030 به معنای افزایش تدریجی تلاش برای کاهش آلایندگی تقریباً برای هر بخش تجاری خواهد بود؛ اما هنوز دربارهی جزئیات تصمیمگیری نشده است. برای خودروسازان، هرگونه تشدید انتشار دیاکسید کربن برای خودروهای سواری و ونها به این معنی است که باید روند برقیسازی محصولات بهسرعت افزایش یابد. از جمله پیشنهادهایی که گفته میشود در کمیسیون اروپا مورد بحث قرار دارد، کاهش 60 درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال 2030 و پس از آن کاهش 100 درصدی تا سال 2035 است؛ به این معنی که تا آن زمان، فروش وسایل نقلیه مجهز به پیشرانه احتراق داخلی غیر ممکن خواهد بود.
واکنشها به اهداف سختگیرانه بالقوه در زمینهی انتشار آلایندگی متفاوت است. انجمن خودروسازی VDA آلمان هفته گذشته بیانیهای کاملاً تند صادر کرد و گفت: اعمال 100 درصد کاهش دیاکسید کربن تا سال 2035، عملاً صنعت خودروسازی اروپا را مجبور میکند فقط خودروهای الکتریکی باتریدار به بازار عرضه کند. محدود کردن این فناوری به تنها یک گزینه برای پیشرانهی خودرو، در مدتزمان کوتاهی نگرانکننده است و هیچ توجهی به منافع مصرفکنندگان نمیکند. انجمن VDA در ادامه هشدار داده است که کارکنان شرکتهای خودروساز و قطعهساز از ساخت پیشرانه احتراق داخلی به سمت تولید پیشرانههای برقی روی میآورند و تأثیرات آن بر اشتغال جبرانناپذیر خواهد بود. در این بیانیه آمده است: تأثیرات این کار بر مشاغل، بهویژه مشاغل موجود در صنعت تأمین قطعه، چشمگیر و غیر قابل جبران خواهد بود. محاسبه مؤسسه ifo به نمایندگی از VDA نشان داد که با اهداف موجود اتحادیه اروپا حدود 215 هزار شغل میتوانند تا سال 2030 تحت تأثیر قرار بگیرند.
پولیسکانوا در مجمع بنیاد آبوهوا گفت: این فقط تغییر اهداف نیست که چند سال پیش روی آن تفاهم کردیم. این امر دربارهی بهروزرسانی مقررات منسوخ شده است؛ اول با توجه به پیشرفت فناوری که ما نمیدانستیم از سال 2018 با این سرعت اتفاق خواهد افتاد و دوم با توجه به اهداف آبوهوایی سختگیرانهتر که اخیراً در دورهی جدید کمیسیون اروپا تعیین شده است. گروه Transport & Environment خواستار افزایش هدف سال 2025 به منفی 25 درصد، تغییر (زمان) استاندارد منفی 37/5 درصدی سال 2030 به 2027 و تعیین هدف کاهش 65 درصدی در سال 2030 و ادامه دادن آن تا کاهش 100 درصدی در سال 2035 است. پولیسکانوا خاطرنشان کرد که بسیاری از خودروسازان متعهد شدهاند که فروش پیشرانههای احتراقی را خیلی زودتر از سال 2035 خاتمه دهند، اما اظهار داشت که تعهدات داوطلبانه کافی نیست. طبق گزارشی از گروه T&E، فقط گروه خودروسازی ولوو و فولکسواگن آمادگی کافی را برای مطابقت با استانداردهای 2030 دارند. پولیسکانوا گفت: حتی اگر تمام این تعهدات داوطلبانه محقق شود، اروپا هنوز 10 درصد با اهداف خود فاصله خواهد داشت. آئودی آخرین خودروسازی بود که تاریخ پایان فروش پیشرانههای احتراقی را اعلام و این هفته تأیید کرد که تا سال 2033 چنین پیشرانههایی را در اکثر بازارها کنار میگذارد. پیشبینی استاندارد آلایندگی یورو 7
حتی با وجود بحث دربارهی مقررات «Fit for 55»، در قوانین آینده یورو 7 که حاکی از انتشار آلایندههای مضر در اگزوز خودروها است، خودروسازان با چالش دیگری برای پیشرانههای احتراق داخلی روبهرو هستند. انجمن VDA در ماه آوریل اعلام کرد پیشنهادهای در حال بررسی، 5 تا 10 برابر سختگیرانهتر از پیشنهادهای مربوط به استاندارد آلایندگی یورو 6 است و این امر میتواند فروش خودروهای دارای پیشرانه احتراقی از جمله مدلهای پلاگین هیبریدی را که محبوبیت بیشتری دارند، برای خودروسازان غیر ممکن سازد. کمیسیون اروپا قرار است در ماه نوامبر تصمیم نهایی درباره استانداردهای یورو 7 را اتخاذ کند. مقررات نهایی میتواند تا سال 2027 اعلام شود. آئودی، پیشتاز توسعه خودروی الکتریکی
پس از نزدیک به یک هفته شایعهسازی، آئودی رسماً اعلام کرد قصد دارد پیشرانههای احتراق داخلی را کنار بگذارد. به گزارش carscoops ، این خودروساز آلمانی در بیانیه مطبوعاتی خود تأیید کرد «تولید آخرین پیشرانه احتراقی جدید و کاملاً پیشرفته آئودی در همین چهار سال آغاز میشود». این پایان دورهی قبلی خواهد بود و آئودی از سال 2026 فقط خودروی الکتریکی معرفی و تولید میکند. از آنجا که دور از دسترس نیست، این شرکت در حال سرعت بخشیدن به سمت تولید پیشرانههای برقی است. بهعنوان بخشی از این تلاش، خودروساز آلمانی بهطور چشمگیری شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی خود را گسترش خواهد داد و در نظر دارد تا سال 2025 بیش از 20 مدل خودروی برقی در سبد محصولات خود داشته باشد. این شرکت در ادامه خاطرنشان کرد: مقالههای مرتبط:
استاندارد آلایندگی یورو 5 چیست و چقدر در ایران رعایت میشود؟ استاندارد آلایندگی یورو 7 میتواند باعث حذف پیشرانه های احتراق داخلی شود
آئودی هماکنون با وجود مدلهایی مانند ای-ترون GT جدید، آر.اس ای-ترون جیتی، Q4 ای-ترون و Q4 اسپرتبک ای-ترون، تعداد بیشتری خودروی الکتریکی نسبت به مدلهای دارای پیشرانه احتراق داخلی در سال جاری روانه بازار میکند. آئودی به سمت تولید خودروی برقی حرکت میکند؛ اما پیشرانههای احتراق داخلی را بهصورت کامل متوقف نمیکند.این خودروساز گفت توسعه دقیقا تا زمان توقف نهایی ادامه خواهد داشت. با توجه به این موضوع، مارکوس دوسمن ، مدیرعامل آئودی ادعا کرد که «آخرین پیشرانه احتراق داخلی آئودی، بهترین پیشرانهی ساخت این شرکت خواهد بود.»
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/203256/