سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید! استارت آپ

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - استقبال خوب مخاطبان از خبرهای علم و فناوری ما را با نظر شما عزیزان همراه‌تر کرد. بر آن شدیم تا هر آدینه مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری در هفته گذشته را با هم مرور کنیم. از همراهی گرمتان مسروریم.
برترین‌ها: استقبال خوب مخاطبان از خبرهای علم و فناوری ما را با نظر شما عزیزان همراه‌تر کرد. بر آن شدیم تا هر آدینه مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری در هفته گذشته را با هم مرور کنیم. از همراهی گرمتان مسروریم.
چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟
قطعی برق و خاموشی‌های گسترده در چند روز گذشته باعث نارضایتی وانتقاد بسیاری از مردم شده؛ چه عواملی باعث خاموشی‌های اخیر شده است.
رضا شریفی در رشته توئیتی در این باره نوشت: این روز‌ها به دلیل افزایش تقاضای ناشی از گرمای بی‌سابقه هوا، کشور با حدود 11000 مگاوات کسری در تامین برق معادل حدود یک ششم کل ظرفیت نیروگاهی فعال مواجه شده است. علاوه بر افزایش تقاضای فصلی، چنین شرایطی را می‌توان ناشی از این علت‌ها نیز دانست:
1. با افزایش درجه حرارت هوا بازده نیروگاه‌های حرارتی و گازی تا حد زیادی کاهش می‌یابد، چون علاوه بر کاهش میزان خالص انرژی تولیدی، بخش بزرگی از انرژی الکتریکی مجددا در سیستم‌های خنک‌سازی نیروگاه مصرف می‌شود بنابراین نیروگاه‌ها با مقادیری کمتر از ظرفیت اسمی خود امکان تولید دارند.
2. در سال‌های اخیر به دلیل تحریمها، هم تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های موجود بخوبی انجام نشده هم امکان سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه و شبکه انتقال و توزیع فراهم نشده و شبکه‌های فرسوده هم امکان جایگزینی نیافته‌اند. در چنین وضعیتی طبعا امکان بهره‌برداری حداکثر از ظرفیت شبکه وجود ندارد.
3. یکی از منابع جبران کسری برق در ساعت‌های پیک تابستانی معمولا استفاده از ذخایر آبی سد‌ها برای تولید برق بوده که امسال با کاهش بارندگی‌ها وضعیت آبی کشور هم بحرانی شده و درصورت استفاده بیش از حد از این آب برای تولید برق ممکن است در ماه‌های آینده تامین آب شرب هم با مشکل مواجه شود.
4. رکود بخش‌های مختلف باعث شده امکان واقعی شدن قیمت برق به عنوان یک کالای حیاتی نه در صنعت و کشاورزی و نه در مصارف خانگی ممکن نباشد. در سال 2019 براساس آمار آژانس جهانی انرژی، ایران 53 میلیارد دلار در بخش مصرف برق یارانه پرداخته که بیشترین مقدار در بین همه کشور‌های دنیاست.
چنین حجم عظیمی از یارانه، هم روز به روز صنایع و کشاورزی و خدمات را به برق وابسته‌تر کرده و امکان واقعی کردن قیمت را کاهش داده و هم شانس سرمایه‌گذاری و توسعه در برق را به دلیل واقعی نبودن قیمت‌ها به حداقل رسانده. دولت هم با چنین حجمی از یارانه عملا پولی برای سرمایه‌گذاری ندارد.
5. متاسفانه نبود الگوی مناسب برای مصرف برق و شلختگی کامل در به کارگیری فناوری‌های جدید هم مزید بر علت شده است. اگر زمانی برنامه تشویق به استفاده از لامپ کم مصرف معضل پیک برق شبانگاهی را از بین برد در سال‌های اخیر به دلیل ولنگاری سیاستی، گرایش به استفاده از کولر‌های گازی که از نظر اقلیمی فقط برای مناطق گرم و مرطوب مثل حاشیه جنوبی خلیج فارس مناسب است سایر مناطق خشک و معتدل و حتی سردسیر را هم که سال‌ها کولر‌های آبی و پنکه‌های سقفی برای ایجاد دمای مطبوع کافی بود فرا گرفته که از مهمترین عوامل ایجاد اوج بار در اواسط روز و حتی اوایل شب است.
6. از نظر مدیریتی منهای یک دوره که وزیر نیرو (دکتر غفوری فرد) تخصص برق داشت در بقیه زمان‌ها معمولا مدیریت وزارت نیرو توسط متخصصین آب تعیین شده و اولویت برای ساخت سد و نیروگاه‌های پرهزینه آبی بیشتر بوده درنتیجه توسعه نیروگاه‌های حرارتی و گازی و شبکه‌های برق بموقع انجام نشده.
7. علاوه بر استیلای مستمر مهندسین آب بر راس وزارتخانه، بخش برق هم متاسفانه بعد از شکل‌گیری اولیه بازار برق نتوانسته آنطور که پیش‌بینی می‌شد از پتانسیل بخش خصوصی در صنعت برق استفاده کند. روند پرانتقاد واگذاری نیروگاه‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی و خصولتی به جای کاهش هزینه فقط اقتدار مدیریتی وزارت نیرو را کاهش داده و از طرف دیگر هم با بلاتکلیفی شرکت‌های توزیع برق که بین بخش دولتی و خصوصی معلق مانده‌اند و اکثر آن‌ها به دلیل عدم دریافت بهای واقعی برق زیان‌ده شدند انگیزه‌ای برای توسعه شبکه توزیع و ایجاد بازار خرده‌فروشی و تقویت بورس برق وجود ندارد.
خلاصه اینکه با 53 میلیارد دلار یارانه برق که همه کشور را مستقیم یا غیرمستقیم وابسته خود ساخته است، نه تداوم وضعیت موجود ممکن است و نه اقتصاد کشور در این شرایط رکود و کرونا طاقت واقعی کردن قیمت برق را دارد. به نظر می‌رسد دولت بعدی با مسیر بسیار دشواری برای حل این مشکلات روبروست.
واکنش مقامات ایران به طرح جنجالی استارلینک
ایلان ماسک مالک شرکت خصوصی اسپیس ایکس هفته گذشته اعلام کرد با راه اندازی مجموعه ماهواره های استارلینک ماه آینده اینترنت ماهواره راه اندازی می شود که با افتتاح آن تمام نقاط زمین به جز قطب زیرپوشش آن قرار می گیرد و برای کشورهای خاورمیانه از جمله عراق و افغانستان رایگان است.
وزیر ارتباطات در واکنش به احتمال ورود اینترنت ماهواره‌ای از ماه آینده گفت:
*ما برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای مقررات سرزمینی داریم و هر شرکتی که بخواهد در این زمینه فعال شود، باید از ما مجوز بگیرد.
*باید بپذیریم که اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ای است که تمام کشورهای دنیا با آن مواجه خواهند شد.
*هدف اصلی منظومه‌های ماهواره‌ای این است که بستر استفاده از اینترنت اشیا را در سراسر دنیا را فراهم کنند.
*در بسیاری از مناطق دورافتاده نه از طریق شبکه موبایل و نه شبکه ثابت قابلیت پوشش‌دهی دارند و اینترنت ماهواره‌ای برای کمک به چنین مشکلاتی راه‌اندازی شده است.
*سازمان فضایی به دنبال ایجاد منظومه ماهواره‌ای بوده و سند آن را استخراج کرده است و مذاکرات بین‌المللی در حال انجام است تا ما نیز به کشورهای دارای منظومه ماهواره‌ای بپیوندیم.
«آخرین آوانتادور»؛ قدرتمندترین لامبورگینی تاریخ
خودروسازی ایتالیایی لامبورگینی Lamborghini، اخیراً جدیدترین نسخه مدل آونتادور را با نام کامل Aventador Ultimae معرفی کرده است که از پیشرانه تنفس طبیعی 6.5 لیتری V12 با 769 اسب بخار قدرت بهره می‌برد که بدین ترتیب لقب قدرتمندترین لامبورگینی غیر هیبریدی تاریخ را برای آن به ارمغان آورده است.
«آخرین آونتادور»، ورژن نهایی ابرخودروی V12 است که برای اولین بار در سانتاگاتا بولونیزه ایتالیا متولد شده بود و اکنون به طرز با مسمایی Ultimae (در زبان لاتین به معنای آخرین) نام گرفته است. بیش از یک دهه پس از رونمایی از اولین نسخه لامبورگینی آونتادور با نام LP700-4 در فوریه 2011 و در نمایشگاه اتوموبیل ژنو، آخرین نسل این خودرو وحشی‌تر شده است.
موتور این «گاو نر خشمگین» (اشاره به لگوی لامبورگینی)، در طی سال‌های گذشته عضلات زیادی ایجاد کرده است و اگر مدل Sian الکتریکی را کنار بگذاریم، این خودرو وحشی‌ترین لامبورگینی تاریخ خواهد بود.
عجیب اما واقعی؛ نخستین ربات پیتزاساز در جهان
نوع جدیدی از پیتزا فروشی در منطقه بوبورگ (Beaubourg) در مرکز شهر پاریس، پایتخت فرانسه افتتاح شده که در آن همه فعالیت‌ها از سفارش‌گیری گرفته تا پخت پیتزا و حتی برش زدن و گذاشتن آن در جعبه، توسط ربات‌ها انجام می‌شود.


امید به زندگی بشر تا 130سال بالا می‌رود
تحقیقات جدید پیش بینی می کند در این قرن برخی افراد در جهان جشن تولد 130 سالگی شان را جشن می گیرند.
به گفته محققان، در دهه‌های اخیر شمار افرادی که بیش از 100 سال عمر کردند افزایش مداوم داشته و تقریباً به نیم میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است.
مسن‌ترین فرد شناخته شده جهان ژان کالمنت فرانسوی بود که هنگام مرگ در سال 1997 122 ساله بود. در حال حاضر پیرترین فرد جهان کین تاناکا 118 ساله از ژاپن است.
محققان دانشگاه واشنگتن از مدل آماری برای تعیین حداکثر طول عمر احتمالی انسان در این قرن استفاده کردند.
«مایکل پیرس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «براساس این مطالعه، محاسبات ما نشان می‌دهد که احتمالاً در این قرن برخی از افراد به سنین بی نهایت بالا برسند.»
پیرس و همکارانش نتیجه گرفتند که تا سال 2100 احتمال شکستن رکورد 122 سال فعلی تقریباً 100٪ است. 99٪ احتمال دارد فردی تا 124 زنده بماند، 68٪ احتمال دارد افراد به 127 سال و 13٪ احتمال دارد که به 130 سال برسند.
طبق تحقیق بسیار بعید به نظر می‌رسد که یک فرد در این قرن تا 135 سال زنده بماند.
نخستین زن جهان عرب به فضا خواهد رفت
نورا مطروشی، نخستین زنی است که در جهان عرب قرار است، آموزش فضانوردی دیده و راهی فضا شود. او که 27 سال سن دارد، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده و می‌گوید: «فضانوردی رویای کودکی اش بوده است»، رویایی که حالا تا تحقق آن راه زیادی باقی نمانده است.
امارات عربی متحده بنا دارد در چهارچوب توسعه برنامه فضایی خود، دو فضانورد دیگر را آموزش دیده و به فضا بفرستد. نورا در شرایطی توانست در آزمون انتخاب فضانورد برای آموزش در آمریکا برگزیده شود که بیش از چهار هزار نفر در این آزمون شرکت کرده بودند.
نورا مطروشی به زودی راهی تگزاس می‌شود تا در مرکز آموزش فضانوردی جانسون ناسا مشغول آموزش شود.
گران‌ترین گوشی هواوی رونمایی شد
شرکت کاویار که به ساخت نسخه لوکس محصولات الکترونیکی مانند آیفون‌ها و آیپدها معروف است، حالا به سراغ یکی از پرچمدارهای هواوی یعنی میت 40 پرو رفته و نسخه Jade Empire Limited Edition آن را توسعه داده است.
در این مجموعه، با سه مدل روبه‌رو هستیم که یکی از آن‌ها قیمت فوق‌العاده بالایی دارد و به ده‌ها هزار دلار می‌رسد. در این محصولات از یشم سبز و مرمری استفاده شده است.
این مدل با نام «Precious Harmony»، گران‌ترین دستگاه است که در آن از طلای 18 عیار استفاده شده و روی پنل پشتی‌اش با استفاده از لیزر، الگوهای جذاب و همچنین یک لاک‌پشت به چشم می‌خورد. برای این لاک‌پشت از یشم سبز یا Jade استفاده شده تا ظاهر لوکس به آن داده شود.
کاویار تنها 8 نمونه از این موبایل را می‌سازد که البته چنین عددی تصادفی نیست و در فرهنگ چین، 8 نماد ثروت و رفاه است. اگر می‌خواهید گران‌ترین گوشی هواوی در جهان را بخرید، باید 71 هزار دلار هزینه پرداخت کنید.
مدل دوم از این سری، پسر اژدها (Dragon"s Son) نام دارد که روی پنل پشتی آن یک اژدها به چشم می‌خورد. در جلوی این اژدها یک توپ قرار گرفته که برای ساخت آن از یشم سبز استفاده شده است. برای ساخت این بخش از لیزر و همچنین یک لایه طلا استفاده شده است.
این مدل تنها در 16 نسخه تولید می‌شود و قیمتش برابر 6,450 دلار است. اگرچه با قیمت بالایی روبه‌رو هستیم اما قیمتش تفاوت زیادی با مدل قبلی دارد.
آخرین مدل، Gohua نام دارد که از پنل پشتی تیتانیومی به همراه یشم مرمری بهره می‌برد. کاویار تنها 76 نمونه از این دستگاه را تولید می‌کند و قیمتش کمی کمتر از مدل قبلی است. این پرچمدار لوکس و جذاب هواوی با قیمت 6,290 دلار به فروش می‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/204930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود